تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815445257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسل نوپاي قهرمانان ورزشي، دست بزرگان را از پشت بست!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نسل نوپاي قهرمانان ورزشي، دست بزرگان را از پشت بست!
توجه‌هاي حداكثري بر برخي قهرمانان ورزشي كه دوره افتخارآفريني‌شان در ميادين ورزشي رو به پايان است برداشته مي‌شود... جامعه امروزي، قهرماني را كه پشت يك مدال جهاني يا المپيك پنهان شده و در ميدان مسابقه به دشواري حاضر مي‌شود، نمي‌پذيرد و اين نگاه به تدريج رو به زوال است.
چه كسي گمان مي‌كرد به همين سرعت نام رضازاده، ساعي و حتي ميراسماعيلي از ليست مدعيان كسب عنوان قهرمان قهرمانان بيرون رود و حتي تحليلگران كمتر امتياز براي آنان قايل شوند تا با خروج اين چهره‌ها از گردونه مدعيان كسب عنوان قهرمان قهرمانان ورزش سال، شاهد ورود تازه‌نفس‌ها به گردونه مدعيان باشيم؟!

اما كارشناسان كه تلاش مي‌كنند ديدگاهشان از ديدگاه مردم فاصله نگيرد، اين را گوشزد كردند كه فرصت را بايد در اختيار جوانترها گذاشت تا يك نسل جديد از چهره‌هاي ورزشي جانشين الگوي گذشته شود و توجه‌هاي حداكثري بر برخي قهرمانان ورزشي كه دوره افتخارآفريني‌شان در ميادين ورزشي رو به پايان است و لنگان لنگان به خط پايان دوران قهرماني نزديك مي‌شوند، برداشته شود. به هر شكل، جامعه امروزي، قهرماني را كه پشت يك مدال جهاني يا المپيك پنهان شده و در ميدان مسابقه به دشواري حاضر مي‌شود، نمي‌پذيرد و اين نگاه به تدريج رو به زوال است.

به گزارش خبرنگار ورزشي «تابناك»، در حالي كه تنها 72 ساعت تا معرفي قهرمانان برتر سال 86 از رسانه ملي باقي مانده بود و مشخصاً حميد سوريان از شانس بالايي براي برگزيده شدن به عنوان قهرمان قهرماني برخوردار بود، «تابناك» در تحليلي به ارزيابي گزينه‌هاي حاضر در اين مراسم پرداخت و بدون اشاره به نام سوريان به عنوان محتمل‌ترين گزينه با هدف دريافت نظريات افكار عمومي، نظرسنجي را آغاز كرد كه تا روز جمعه 27 ارديبشهت ماه ادامه داشت.

در اين چهارچوب، نخست به رغم آن‌كه رقابت نزديكي ميان احسان حدادي، يكي از ده مرد برتر پرتاب ديسك جهان در سال 86، سارا خوش جمال فكري نخستين بانوي المپيكي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي و حميد سوريان، اعجوبه كشتي فرنگي جهان بر سر تصاحب عنوان قهرمان قهرمانان سال 86 وجود داشت، اما پس از پايان نظرسنجي ـ كه مجموعاً 14220 نفر در 72 ساعت در آن شركت كردند ـ سوريان با اختصاص 67/29 درصد آرا به خود، نشان داد تا‌ چه اندازه اعتماد و مقبوليت عمومي را در اختيار دارد. البته هرچند نظرسنجي رايانه‌اي، شماي كلي جامعه را در بر نمي‌گيرد، اما با توجه به آن‌كه شركت كنندگان قطعه‌اي از جامعه هستند، مي‌توان به نظر مثبت جامعه بر سوريان آگاه شد.

افتخاري كه توسط سارا خوش جمال فكري به دست آمد، نيز به ‌اندازه كافي، حساسيت‌ها را برانگيخته بود تا او به عنوان جدي‌ترين رقيب حميد سوريان با اختصاص 3/27 درصد آرا به خود، در جايگاه دوم قرار گيرد. اين مسأله اهميت ورزش بانوان را براي عموم مردم يادآور مي‌شود و شايد اگر سورياني نبود، خوش جمال با درصد بالايي از آرا، به عنوان شايسته‌ترين فرد براي به دست آوردن عنوان قهرمان قهرمانان برگزيده مي‌شد.

احسان حدادي كه با مراد محمدي مشتركاً عنوان قهرمان قهرمانان سال 85 را به دست آورده بودند، يك سال خود را در بورس مدعيان عنوان قهرمان قهرمانان نگه داشت، اما او نيز با سوريان تا حدودي فاصله داشت و در اين نظرسنجي با اختصاص 07/23 درصد آرا به خود، در جايگاه سوم قرار گرفت كه همين‌ ‌اندازه نيز براي دووميداني كه روزهايي نه چندان دور تقريباً مقبوليتش در سطح جامعه به رقم صفر نزديك شده بود، پيروزي خاص تلقي مي‌شود.

آرش ميراسماعيلي و جاسم ويشگاهي، غيرمنتظره‌ترين حجم آرا را از آن خود اختصاص كردند و با وجود آن‌كه جزو گزينه‌هاي جدي براي حضور در جمع ده قهرمان برتر سال 86 به شمار مي‌آمدند، به ترتيب با 25/5 و 87/2 درصد آرا، جايگاه‌هاي پنجم و ششم رده‌بندي اين نظرنسجي را به خود اختصاص دادند كه البته با توجه به محدويدت حجم مخاطبان، نمي‌توان در اين زمينه اظهارنظر دقيقي داشت و تنها مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه اين دو چهره به تلاشي دوچندان براي به دست‌ آوردن محبوبيت گذشته‌شان نياز دارند.

آوردن اين نكته نيز ضروري است كه 84/11 درصد شركت‌كنندگان نيز ديگر قهرمانان را مدنظر داشتند و گزينه‌هاي ديگري را به عنوان شايسته‌ترين ورزشكار براي عنوان قهرمان قهرمانان سال 86 در نظر داشتند.
به هر روي، با اين نتايج، همان‌گونه كه در آغاز اشاره شد، نسل نوپاي قهرمانان ورزشي، دست بزرگان را از پشت بسته است! و هم‌اينك قهرمانان سابق، بايد تلاش كنند به قهرمانان تازه نفس نزديك شوند و مقبوليت سابقشان را به دست آورند.

بايد بپذيريم كه بسياري از قهرمانان ما پس از آنكه در مركز دايره توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرند، تغيير ماهيت داده و رفتاري متفاوت از خود نشان مي‌دهند كه ضروري است با بازگشتي به گذشته همچون ساير قهرمانان، برخوردهايي داشته باشند كه احياناً عموم مردم به خاطر اين رفتارها، از آنان دلزده نشوند. حفظ روحيه مردمي بودن و زير پاي گذاشتن غرور، رقابت در كنار ديگر قهرمانان و فاصله نگرفتن از ميادين ورزشي با هدف حفظ تصوير گذشته ـ كه پيامدهايي معكوس بردارد ـ پرهيز از رفتارهاي نابهنجار اجتماعي و دوري جستن از حركت‌هاي خلاف شأن و عرف، حفظ تعامل پايدار با رسانه‌هاي گروهي اعم از ديداري، شنيداري و نوشتاري به عنوان تصويرسازان قهرماني و عقبه تبيين جايگاه يك قهرمان براي مردم به همراه يكسري پارامترهاي تأثيرگذار ديگر، جزو عوامل تعيين كننده ميزان محبوبيت و مقبوليت اجتماعي قهرمانان است كه شايد جايگاه يك قهرمان آسيا را بالاتر از يك قهرمان المپيك قرار دهد و از اين حيث، توجه ويژه به اين معيارها براي قهرمانان ضروري به نظر مي‌رسد.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن