تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806748475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصرف را کنترل کنیم !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مصرف را کنترل کنیم!
نه افراط و نه تفریط
كلمه ی اقتصاد در اصل از کلمه ی قصد به معنای میانه روی  می باشد .اصل اعتدال ومیانه روی از اصولی است که در قرآن کریم بدان عنایتی زیاد شده است :" وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَكُونَ الرَّسُولُ عَلَیْكُمْ شَهِیدًا ؛ و این چنین شما را امتی میانه ( معتدل ساختیم ) تا بر مردمان گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد .  "1 امت معتدل :خدای متعال امت اسلامی را امتی وسط و معتدل خطاب می کند تا امتی نمونه باشند و اسوه آن ها را نیز رسول خدا (ص) معرفی می کند .در حقیقت امت نمونه، امتی است که در همه شئون  خود در حد اعتدال باشد .بدین ترتیب یک مسلمان واقعی نمی تواند انسانی تک بعدی باشد و تنها به جنبه مادی یا معنوی و یا جنبه های فردی و  اجتماعیی نظر کند، بلکه انسانی است همه جانبه، متفکر، با ایمان، دادگر، مجاهد ،مبارز و در عین حال اهل معنویت - بندگی خدا و اهل زندگی ، فعالیت و معاشرت . امیر مومنان علی (ع) فرموده اند: "هر که میانه روی پیش گیرد، روش او را بستایید و بر نجات مژده اش دهید و هر که راست روی و چپ روی پیشه کند، او را سرزنش کنید و از تباهی اش بر حذر دارید."2آنان که از جاده حق منحرف نمی شوند و از تاریکی های افراط و تفریط پرهیزکنند، در راه مستقیم گام می گذارند و به نور و فلاح می رسند .در جای دیگرقرآن می فرماید: « وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً »3 دین شما، دین وسطی است و شما را امت وسط قرار دادیم؛ امتی که هم در این جهان و هم در آن جهان، هم در مسائل مادی و هم در مسائل معنوی تعادل و توازن را حفظ خواهد نمود  .  صراط مستقیم چه راهی است؟همه‌ی ما مأموریم كه در سه نوبت از شبانه روز، در نمازهایمان این جمله را تکرار کنیم: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ»4صراط مستقیم راهی است که در آن نه افراط باشد و نه تفریط  ، نه تمایل به بالا و نه به پایین داشته باشد بلکه در یک خط مستقیم راه خود را طی کرده واعتدال را در جای جای وجودیش نشان خواهدداد . در روایات زیادی تذکر داده شده که هر گاه حال عبادت ندارید ، عبادت را به خود تحمیل نکنید ،البته این عدم تحمیل در غیر از واجبات مطرح می باشد .  کمِ مداوم ،به از زیادِ منقطع است روایت داریم که می فرماید: «قلیل یدوم خیر من كثیر ینقطع؛ كمی كه ادامه دارد، بهتر از كثیری است كه دوام نداشته باشد.»5قال الصادق(ع): « إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ تَجْعَلَ ثَوْبَ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِكَ ؛ لباس كار را بذل می گویند. اگر با لباس بیرون در خانه كار كنی، اسراف كرده‌ای»در مصرف میانه روی کنید!آیه‌ای داریم كه می‌فرماید: « كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا ؛ بخورید و بیاشامید ولی اسراف نكنید. »6آیه‌ی دیگری داریم كه می‌فرماید: «لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین ؛ اسراف نكنید كه خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد »7همه ی این آیات و روایات به شکلی به انسان نشان می دهد که اگر می خواهید راه سعادت را در پیش گیرید و در زندگی، محبوب خداوند باشید ، یکی از راه هایش این است که میانه رو باشید و همیشه در خط تعادل حرکت کنید .اگر حقیقتاً دنیا تنها به این دو آیه توجه کرده و آن را عملی کند ، بزرگ ترین مسائل اجتماعی و اقتصادی دنیا حل می شود . افراط و تفریط ممنوع!
مصرف گرایی
اندازه نگه داشتن و میانه روی در مخارج، یکی از وظایف حتمی و اجتناب ناپذیر هر فرد مسلمان است . این میانه روی، ارتباطی با کمی و زیادی درآمد ندارند . بدیهی است در مورد کسانی که درآمد کمتری دارند، اهمیت بیشتری احساس می شود، ولی اسلام به پیروان خود توصیه می کند: در همه حال و در هر شرایطی که هستند، در خرج کردن، اعتدال را رعایت کنند . تعادل در مخارج زندگی موجب می شود که بسیاری از مشکلات ساختگی انسان ها برطرف شود . پیامبر اکرم (ص) فرمود: «الاقتصاد فی النفقه نصف المعیشه ؛ میانه روی در خرج کردن، نیمی از زندگی است .  » 8در روایتی از امام باقر ( ع) وارد شده است که آن حضرت فرمود: «سه چیز است که نجات دهنده انسان است: (اول) ترس از خدا در نهان و آشکار; (دوم) میانه روی در خرج، در هنگام ثروتمندی و تهیدستی; (سوم) به عدل سخن گفتن، در حال خشنودی و هنگام غضب .» 9برای ثروتمندان، زیاده روی در خرج ممکن است چندان مهم نباشد و شاید بعضی از آن ها، میانه روی را غلط بپندارند، ولی باید به این نکته توجه کنند که هیچ کس تعهد نکرده که ثروتمندان امروز، تا پایان زندگی ثروتمند بمانند; زیرا حوادث روزگار، بسیاری از ثروتمندان را خاکسترنشین و تهیدست کرده و اگر در دوران بی نیازی به ولخرجی عادت کرده باشند، در زمان تهیدستی، به بدبختی خواهند افتاد . از طرفی، افراط و زیاده روی، زمینه را برای سقوط و بدبختی افراد فراهم می سازد، در حالی که میانه روی و اندازه نگه داشتن، آینده افراد را تامین می کند . امام علی ( ع) می فرمایند: «کسی که میانه روی را شیوه خود قرار دهد، ثروت و بی نیازی او دوام خواهد داشت و روش اعتدال، فقر و مشکلات زندگی او را جبران خواهد کرد .»10قرآن برای آنانی که در زندگی راه تفریط را در اقتصاد می پیمایند ،اصطلاحی دارد و می فرماید : اینان دستشان به گردنشان بسته است ؛ یعنی دستشان دیگر در جیبشان نمی رود ؛ و می فرماید : « وَ لا تَجْعَلْ یَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ » از طرفی در ادامه می ‌فرماید: « وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ » وقتی در راه خدا می‌بخشی، هر چه داری نبخش، برای این كه بعد « فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً » باید بنشینی و ملامت شوی.11  امام صادق(ع) فرمود: « الْخُبْزُ وَ اللَّحْمُ وَ اللَّبَنُ وَ الْخَلُّ وَ السَّمْنُ مَرَّةً هَذَا وَ مَرَّةً هَذَا  »  حضرت می فرماید : میانه روی آن است که  یك بار نان و آب گوشت ، یك بار برنج، و یك بار حاضری و ... داشته باشی .مرتب خود را در رفاه قرار ندهی و از آن طرف خودت را بی دلیل به تنگدستی نیاندازیاسراف چیست ؟قال الصادق(ع): « إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ تَجْعَلَ ثَوْبَ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِكَ ؛ لباس كار را بذل می گویند. اگر با لباس بیرون در خانه كار كنی، اسراف كرده‌ای »12این حدیث به روشنی بیان می کند که هر چیزی باید در جایگاه خود استفاده شود و خروج از آن جایگاه ، به منزله ی اسراف می باشد . « عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِهِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً قَالَ مَنْ أَنْفَقَ شَیْئاً فِی غَیْرِ طَاعَةِ اللَّهِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ وَ مَنْ أَنْفَقَ فِی سَبِیلِ الْخَیْرِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ ؛ هر كس پولی را در غیر خط خدا بدهد ، تبذیر كرده است  و كسی كه پول را در راه خدا بدهد، معتدل و مقتصد است »13امام صادق(ع) می فرماید : « إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِیمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَنِ قُلْتُ فَمَا الْإِقْتَار؟ امام فرمود: «أَكْلُ الْخُبْزِ وَ الْمِلْحِ وَ أَنْتَ تَقْدِرُ عَلَى غَیْرِهِ »14به فرموده ی امام صادق (ع) اسراف آن چیزی است که مال را فاسد کند و به بدن ضرر رساند .در قرآن هم تأکید ب راسراف نکردن شده است و هم تأکید بر اقتار(کم خرج کردن )در همین روایت  از امام صادق(ع) پرسیدند: این كم خرجی "  اقتار" به چه معنا می باشد ؟حضرت فرمودند : این است كه نان و نمک بخوری در حالی که غیر از آن (خوردن چیز بهتر ازآن ) را قادر هستی .می‌توانیم به زن و بچه بهتر و بیشتر رسیدگی کنیم ، اما سخت بگیریم . این هم از مصادیق اسراف است . میانه روی چیست؟ امام صادق(ع) فرمود: « الْخُبْزُ وَ اللَّحْمُ وَ اللَّبَنُ وَ الْخَلُّ وَ السَّمْنُ مَرَّةً هَذَا وَ مَرَّةً هَذَا  »15 حضرت می فرماید : میانه روی آن است که  یك بار نان و آب گوشت ، یك بار برنج، و یك بار حاضری و ... داشته باشی .مرتب خود را در رفاه قرار ندهی و از آن طرف خودت را بی دلیل به تنگدستی نیاندازی  ؛« وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ كانَ بَیْنَ ذلِكَ قَواماً »16حقیقتًباید به خود به خاط داشتن چنین دین جامع و کاملی مباهات کنیم که دستورات و رهنمودهایش ، جای هیچ سؤالی را باقی نگذاشته است .فرآوری : زهرا اجلال  گروه دین تبیانپی نوشت ها :1- بقره / 1432- نهج البلاغه  / خطبه 2223- بقره / 1434- فاتحه / 65- غررالحکم / ص 4816- اعراف / 317- انعام / 1418- نهج الفصاحه / حدیث 10579- سفینة البحار / ج 2 / ص 43110- غررالحکم آمدی / کلمه 916511- اسراء / 2912-کافی / ج 6 / ص 44113- تفسیر عیاشی / ج 2 / ص 28814- کافی / ج 4 / ص 5315- همان16- فرقان / 67





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن