تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812804408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بازرگاني: جو رواني شكست/در كنترل تورم موفق بوديم!/فشار استكبار جهاني تورم زاست/هيچگاه رشد نقدينگي تحت كنترل نبوده!/شير و شكر داريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وزير بازرگاني: جو رواني شكست/در كنترل تورم موفق بوديم!/فشار استكبار جهاني تورم زاست/هيچگاه رشد نقدينگي تحت كنترل نبوده!/شير و شكر داريم
خبرگزاري انتخاب : مسعود ميركاظمي امروز در نشست خبري گفت: تورم جهاني از سال ها پيش آغاز شده است اما دولت با اعمال سياست ها و اجراي برنامه هاي ويژه از جمله كاهش تعرفه كالاهايي چون برنج ، كنترل محسوسي در تاثير گذاري تورم جهاني بر كشور داشت و به خوبي مديريت كرد.


وزير بازرگاني گفت : ظرفيت بازرسي ها را به چند برابر رسانده ايم و جو رواني افزايش قيمت ها بسيار آرام شده است.

به گزارش خبرنگار ما، سيد مسعود ميركاظمي پس از جلسه امروز هيات دولت درجمع خبرنگاران با اشاره به حضور حدود 1000 بازرس ثابت و چندين برابر بازرس افتخاري گفت : در همه استانها بازرسان ثابت و افتخاري مشغول به كارند و هيات هاي تخلفات صنفي با چند برابر كردن ظرفيت خود، جو رواني قيمت ها را كه در تعطيلات بوجود آمده بود در مدت كوتاهي آرام كردند.

وي با اشاره به تصويب مصوبه اخير از جذب بازرس هايي به صورت پيمانكاري و با حقوق خبر داد و در عين حال افزود: در قانون برنامه چهارم اعتقاد چنداني به اينگونه نظارت ها وجود ندارد.

به گفته ميركاظمي اين در حاليست كه امروز مسئولين و مردم چنين نمي پذيرند و ساختار اقتصادي در بازار نيز بر پايه تعطيلي نظارت پايه ريزي نشده است.

وزير بازرگاني برخي از انتقادات وارد بر قانون برنامه چهارم را نبود زيرساخت هاي مناسب براي بهره وري و ساماندهي بازار دانست و ابراز اميدواري كرد در برنامه پنجم اين موارد اصلاح شود.

وزير بازرگاني تعداد واحدهاي صنفي توزيعي را در كشور بيش از نياز اقتصادي دانست و گفت: هزينه توزيع در كشور بالا و يكي از عوامل اصلي افزايش نرخ تورم است.

ميركاظمي گفت : براي هر 200 نفر بايد يك واحد صنفي وجود داشته باشد ، در حالي كه در كشور ما به ازاي هر 35 نفر يك واحد صنفي وجود دارد.

وي افزود : شبكه توزيع نامناسب درميان حدود دو ميليون واحد صنفي و نبود امكان اعمال محدوديت براي صادرات از عوامل ديگر تاثيرگذار برتورم در كشور است.

وزير بازرگاني با اعلام اينكه 35 درصد ظرفيت خالي براي صادرات كشور وجودارد، گفت: ساختار نامناسب ارائه مجوزهاي ايجاد واحد صنفي در شهرداري ها از عوامل موثر بر افزايش تورم است.

ميركاظمي با بيان اينكه ايجاد فضاي رقابتي از عوامل موثر بر كاهش هزينه هاست ، گفت : هرچه فضاي رقابتي كوچكتر و محدودتر شود ، قيمت تمام شده افزايش خواهد يافت و بايد با سرعت به سمت ايجاد فضاهاي رقابتي حركت كنيم.

وزير بازرگاني روح حاكم بر برنامه چهارم راكه مبتني بر بازار ازاد است از ديگر مشكلات ساختاري اقتصاد كشور برشمرد.

وي تاكيد كرد : مسائل اقتصادي كشور علاوه بر ارائه در اخبار رسانه بايد موشكافانه و جزئي تر ، بررسي و تحليل شود.

ميركاظمي يكي از اشكالات اقتصادي را تحليل سطح پايين امور اقتصادي دانست و گفت :‌ كشور ما از لحاظ جغرافيايي و منابع طبيعي ، موقعيت راهبردي دارد‌ و معادن خوبي در حوزه هاي مختلف طلا ، مس و آهن داريم و وجود مناطق آزاد 6 گانه و بيش از 470 هزار واحد صنعتي نشان دهنده رونق اقتصادي در كشور است.

وي افزود : سالي يك ميليون و دويست هزار دانشجو وارد دانشگاهها مي شوند، منابع زيرزميني هم قابل توجه است ، كالاهاي مصرفي در داخل توليد مي شود و از لحاظ اقتدار جهاني در سطح عالي قرار داريم ، به همين خاطر نگاه ويژه كشورهاي ديگر به ما دوخته شده است.

ميركاظمي اضافه كرد : كشور داراي پتانسيل هاي بالايي است و فقط نيازمند تلاش بيشتري براي رسيدن به رتبه هاي نخست منطقه هستيم.

وي گفت:بايد جايگاه كشورهاي منطقه را ارزيابي كنيم و با تلاش و پشتكار،خودمان را در صدر قرار دهيم.

وزير بازرگاني نقش رسانه ها را در حركت هاي اقتصادي موثر دانست و افزود : اما بسياري از مسائل خبري به مسائل جاري ختم مي شود و جايي براي مسائل اساسي وجود ندارد.

ميركاظمي گفت: متاسفانه بسياري از مباحث ، درگير بازي هاي سياسي مي شود و ما را از اهداف اصلي دور مي كند.

وزير بازرگاني تاكيد كرد : بايد با نقد سالم و سازنده و بدور از تنش هاي سياسي ، به اهداف چشم انداز ، نزديك شويم.

ميركاظمي با بيان اينكه با دانستن علت هر پديده اي بهتر مي توانيم براي آن راهكار بيابيم ، گفت : تورم چيزي نيست كه الان با آن روبرو شده باشيم و اين موضوع و پديده از قبل هم وجود داشته است و پرداختن به ريشه هاي آن و ايجاد نماي بهتر فكري از تورم ، فضاي مناسبي براي تدوين برنامه پنجم و رسيدن به اهداف ايجاد مي كند.

وزير بازرگاني گفت : بيش از 2 سال است كه كار گروههاي اقتصادي وزارت بازرگاني درباره موضوع تورم در كشور ( گذشته و حال) بحث و مطالعه مي كنند.

ميركاظمي در تحليل تورم در كشور تصريح كرد : تفسير مسائل اقتصادي بايد كاملا بر مبناي اقتصاد و روش هاي علمي صورت گيرد و از تفسير هاي سياسي در اين زمينه بپرهيزيم.

وزير بازرگاني با كالبدشكافي علل اقتصادي و غيراقتصادي تورم دركشور گفت: دولت به اعتراف سازمان هاي بين المللي مانند فائو ، در كنترل نرخ تورم به ويژه كنترل اثار و پيامدهاي افزايش تورم جهاني ، موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر ، مسعود ميركاظمي امروز در ادامه نشست خبري گفت: تورم جهاني از سال ها پيش آغاز شده است اما دولت با اعمال سياست ها و اجراي برنامه هاي ويژه از جمله كاهش تعرفه كالاهايي چون برنج ، كنترل محسوسي در تاثير گذاري تورم جهاني بر كشور داشت و به خوبي مديريت كرد.

وي با بيان اينكه در سال هاي 1358 تا 1386 نرخ تورم در ايران روند نامنظمي داشته است ، افزود : بايد از نظام اقتصادي منظمي برخودار شويم تا شاخص هاي اقتصادي در زمينه هاي مختلف نيز منظم شوند.

وي گفت : كشورهاي توسعه يافته حدود 3 تا 4 درصد تورم دارند و اين رقم در كشورهاي در حال توسعه 7 تا 9 درصد است.

ميركاظمي بازارهاي كالا ، خدمات و مسكن را از عوامل تاثيرگذار بر تورم در كشور دانست و افزود: مقايسه وزن اين سه بازار نشان مي د هد كه سهم كالا در نرخ تورم كمتر است.

وزير بازرگاني عوامل مهم افزايش تورم را شامل افزايش قيمت واردات، حقوق و دستمزد و سياست هاي قيمتي دانست و گفت: افزايش تقاضا شامل سياست هاي پولي و انتظاري نيز از عوامل تاثيرگذار بر نرخ تورم است.

ميركاظمي نرخ ارزش پول كشور در مقايسه با دلار و كاهش ارزش دلار را يكي از عوامل مهم افزايش قيمت واردات در كشور ذكر كرد و گفت: بايد با اعمال سياست هاي سبد ارزي، اين موضوع را كنترل كنيم.

وزير بازرگاني در ادامه گفت: افزايش نرخ تعرفه موثر ، رشد قيمت ها و افزايش هزينه هاي ناشي از اعمال محدوديت ها و افزايش هزينه هاي حمل و نقل دريايي از علل تاثيرگذار بر افزايش تورم است.

ميركاظمي افزايش قيمت مواد غذايي در يكسال گذشته و ورود كشورهايي چون چين ، هند، ويتنام و كشورهاي هم سود منطقه cis به بازار مصرف و خشكسالي در استراليا و سياست هاي اروپا و امريكا را در افزايش قيمت واردات موثر دانست.

وزير بازرگاني همچنين فشارهاي استكبار جهاني در اعمال محدوديت و افزايش هزينه هاي كشور را يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر تورم در كشور بيان كرد.

وي نوسان هاي قيمت گندم، برنج، ذرت و جو و كنجاله سويا از ابتداي سال 1997 در بورس كانزاس و شيكاگو را از عوامل موثر بر بازار قيمت ها دانست .

وزير بازرگاني تصريح كرد: تمام كشورهايي كه داراي درآمد سرانه زيرهزار دلار هستند به شدت تحت تاثير تورم جهاني خواهند بود و اين در حالي است كه طبق گزارش فائو كشورما فراتر از اين نرخ درآمد دارد.

ميركاظمي با بررسي روند تورم و رشد شاخص قيمت كالاهاي وارداتي ، ضريب همبستگي ميان نرخ تورم و رشد شاخص بهاي كالاهاي وارداتي در كشور را 8 دهم درصد اعلام كرد.

وزير بازرگاني افزايش حقوق دستمزد را يكي ديگر از عوامل فشار هزينه اي بر اقتصاد كشور بيان كرد و گفت: افزايش حداقل دستمزد كارگران و تسري ان به ساير سطوح دستمزدي و اثر آن بر زنجيره توليد و نيز خروج نيروهاي كار خارجي و افزايش تقاضاي كارهاي ساختماني را در افزايش فشار هزينه ها موثر دانست.

وي افزود : در صورتي كه همه عوامل موثر بر تورم را كنترل كنيم، افزايش دستمزد فقط مي تواند حدود 4 درصد بر نرخ تورم تاثيرگذار باشد و اين در شرايطي است كه از سال 57 تاكنون ما هر سال شاهد افزايش حقوق قشر حقوق بگير از 30 تا 70 درصد بوده ايم.

وزير بازرگاني افزود: متاسفانه خروج كارگران خارجي در بخش مسكن و غيره در كشور باعث افزايش حدود 36 درصدي مزد كارگران داخلي شد كه همين امر در ميزان تورم موثر بود.

وي سياست هاي قيمتي را از ديگر عوامل فشار هزينه اي دانست و گفت‌: اعلام آزادسازي قيمت محصولات مختلف، افزايش قيمت بنزين، سهميه بندي آن و اعلام قيمت گازوئيل (نفت گاز) و زنجيره حمل و نقل ، افزايش قيمت خريد تضميني محصولات كشاورزي- خدمات دولتي شامل آب و برق و عدم تحقق 2 و نيم درصدي بهره وري و اعلام نشدن كالابرگ به مدت 3 ماه با عاث افزايش هزينه و فشار بر هزينه اقتصادي و افزايش تورم شده است.

ميركاظمي افزايش فهرست بهاي طرحهاي عمراني از طرف شوراي عالي فني را از ديگر عوامل و سياست هاي قيمتي و موثر بر افزايش هزينه اعلام كرد.

وزير بازرگاني وجود برخي قوانين در ارائه خدمات دولتي و وضع عوارض را از عوامل مهم موثر بر افزايش هزينه ها دانست.

وزير بازرگاني با بيان اينكه يكي از موثرترين عوامل رشد تورم ، افزايش نقدينگي بوده است ، گفت : در سال هاي برنامه چهارم ، نرخ رشد نقدينگي 28 و 9 دهم درصد و مقادير مصوب 16 و نيم درصد بوده است.

وي تصريح كرد : رشد نقدينگي از مقدار هدف گذاري شده بالاتر بوده و هيچگاه رشد نقدينگي تحت كنترل نبوده است .

ميركاظمي يكي از عوامل موثر بر رشد نقدينگي را افزايش خالص دارايي هاي خارجي بانك مركزي اعلام كرد .

وي گفت : علت اصلي رشد پايه پولي در سالهاي اخير به ويژه از سال 80 تا 86 افزايش خالص دارايي هاي خالص بانك مركزي بوده است.

ميركاظمي تصريح كرد : قبل از سالهاي 80 علت اصلي رشد پايه پولي بدهي دولت به بانك مركزي بوده است .

وي كاهش ارزش پولي را از علل مهم افزايش و ايجاد تورم ذكر كرد.

وزير بازرگاني اصلاح ساختاري در زمينه سهم اجزاي پايه پولي را در رفع مشكل ، افزايش تورم در اين بخش مهم دانست و گفت : بايد ارزش ريال در برابر دلار را كنترل كنيم تا فشار تورمي بر مصرف كننده وارد نشود.

وي نقدينگي بر حسب اجزاي تشكيل دهنده ( پول و شبه پول ) ، چك پول هاي منتشر شده و قدرت خلق پول اعتباري در موسسات اعتباري غير بانكي را در افزايش نقدينگي موثر دانست.

ميركاظمي افزايش تقاضا ، اثر رواني و تبليغات را از ديگر عوامل تورم زا دراقتصاد كشور برشمرد .

وزير بازرگاني وجود مشكلات ساختاري در حوزه هاي مختلف شامل پايين بودن بهره وري در بخش هاي مختلف اقتصادي و پايين بودن درجه آزادي تجارت و وابستگي درآمدهاي دولت به درآمدهاي نفتي را از جمله مسائل موجود در مشكلات ساختاري اعلام كرد .

وي پايين بودن ابداع و نوآوري در زنجيره هاي تامين ، نظارت و كنترل بازار ، اعمال نشدن محدوديت بر صادرات ، تعرفه و قاچاق و وابستگي توليد داخل به واردات كالاهاي واسطه اي و مصرفي را در بروز مشكلات ساختاري موثر دانست.

وزير بازرگاني در بخش ديگري از سخنان خود گفت:طرح جديد توزيع شير و لبنيات يارانه اي از اول تير اجرا ميشود .

ميركاظمي افزود : اصنافي كه توزيع كننده شير و لبنيات خانوار هستند از تير امسال كارت ويژه اي دريافت و مبلغ سهميه شير را از طريق اين كارت كه به شبكه بانكي متصل است پرداخت مي كنند و اين وزارتخانه از توزيع و ميزان ارائه اين محصولات به اصناف اطمينان حاصل مي كند .

مير كاظمي افزود : شبكه توزيع شير يارانه اي يك سال است كه طراحي شده است و وزارت بهداشت بر كيفيت اين محصولات نظارت دارد .

وي درباره اجراي طرح بزرگ خليج فارس نيز گفت : اجراي اين طرح به منظور فعال سازي بخش تجاري حوزه خليج فارس در حال اجراست .

مير كاظمي تاكيد كرد : اين طرح در شوراي عالي مناطق آزاد به تصويب رسيده و اجراي ان از جزيره قشم آغاز شده است و در حال فعال سازي مناطق آزاد تجاري در حوزه خليج فارس هستيم .

وي اجراي اين طرح را در ايجاد تغيير و تحول در مناطق آزاد بسيار موثر دانست و گفت: اين مناطق در آينده مي تواند به مناطق صادراتي، جذب سرمايه گذاري و توسعه كسب و كار تبديل شود .

وزير بازرگاني همچنين از جذب بازرس در اين وزارتخانه خبرداد و تصريح كرد: اكنون با هزار بازرس و چند برابر اين تعداد بازرس افتخاري بر اصناف مختلف نظارت مي كنيم و مسئولان،‌مردم و ساختار اقتصادي حضور بازرسان را مي پذيرند.

ميركاظمي درباره برخورد با گرانفروشان گفت: سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان در 3 ماه گذشته با گرانفروشان بيش از 2 هزار قلم كالا برخورد كرده و پرونده متخلفان به سازمان تعزيرات ارجاع شده است.

وزير بازرگاني همچنين درخصوص واردات شكر خاطرنشان كرد: اكنون به اندازه نياز كشور شكر داريم و چند برابر نياز واردات نداشته ايم.

وي گفت: هرسال بيش از 1 تن واردات شكر داشته ايم و امسال نيز به علت خشكسالي بايد اين واردات افزايش يابد.

ميركاظمي با بيان اينكه بايد به اندازه 6 ماه شكر ذخيره داشته باشيم افزود: بخشي از ميزان مصرف شكر كشور را دولت و بخش ديگر در بنگاه هاي توزيع وجود دارد .

وزير بازرگاني گفت: بايد همانند سال هاي 84 و 85 به جاي شكر سفيد ، ‌شكر خام وارد كنيم تا در مدت تعطيلي كارخانه ها اين شكر به شكر سفيد تبديل و موجب اشتغالزايي شود .

وزير بازرگاني همچنين از پر بودن انبارهاي شكر خبر داد و گفت : امسال كمبود شكر در كشور نخواهيم داشت.

ميركاظمي افزود : ذخيره شكر به اندازه كافي است و درخواست واردات شكر به علت كمبود اب و برداشت محصولات شكر است و صنايع كشت و صنعت به منظور صرفه جويي اب ، خروجي كمتري خواهند داشت.

وزير بازرگاني تاكيد كرد : هرچند درگذشته نيز كسري شكر سفيد داشتيم و همه ساله حدود يك ميليون تا يك ميليون و 200 هزار تن واردات شكر خام و سفيد در كشور داشتيم اما اين واردات به معناي كمبود يا نبود شكر در كشور نيست.

وي گفت : امسال به علت كمبود اب محصولات كشت و صنعت نيز كاهش داشته است و بايد واردات بيشتري داشته باشيم.

ميركاظمي درباره كنترل بازار شكر تصريح كرد : كارخانه هاي داخلي را تشويق كرده ايم كه در شش ماهي كه بيكار هستند با واردات شكر خام فعاليت كنند و مدت استحصال چغندر را نيز كاهش دهند.

وزير بازرگاني افزود : علاوه بر كاهش مدت استحصال از 5 ماه به 1 و نيم ماه ، بايد ضمن براورد كسري و واردات ، تا حد ممكن از ذخيره استفاده نكنيم .

وي گفت : بايد احتمال ادامه خشكسالي را داشته باشيم و كسري شكر را با واردات شكر خام جبران كنيم.

وزير بازرگاني همچنين درباره توليد نان صنعتي گفت:طرح نخست وزارت بازرگاني براي رسيدن به توليد صنعتي نان ، خريد مكانيزه گندم از كشاورزان بود كه اين طرح در حال پايان است و كمك زيادي هم به كنترل اثار خشكسالي كرد.

ميركاظمي گام دوم براي توليد صنعتي نان را توزيع آرد با شبكه رايانه اي دانست و افزود : توزيع آرد براي همه نانوايان در شبكه رايانه اي صورت مي گيرد و مراجعه انها به مراكز بازرگاني حتي براي يك كيلوگرم ارد هم حذف شده است.

وي تصريح كرد : هم اكنون خريد گندم و توزيع ارد دركشور كاملا مكانيزه است.

ميركاظمي به دو طرح ديگر در حوزه پخت نان اشاره كرد و گفت : بهسازي نانواييها يكي از طرح هاي مهم اين بخش است كه در برخي از شهر ها تا 60 درصد پيشرفت داشته است.

وي مشكل ارز براي خريد تجهيزات لازم بمنظور مكانيزه كردن پخت نان را ياداور شد و گفت : دولت بايد دراين مورد به وارد كنندگان كمك كند.

ميركاظمي اضافه كرد : در صورت تامين ارز ، تا يك و نيم سال اينده تمام نانوايي ها به خطوط توليد صنعتي مجهز مي شوند.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 514]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن