واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روایت نیمهتمام آوینی از کربلا
فتح خون، روایت عاشورا است. روایت روزی که هیچ روزی مانند آن نبوده و نخواهد بود. شهید آوینی در این کتاب که به سرانجام نرسید و نیمهتمام ماند تحلیلی روشن از چرایی واقعهی کربلا ارائه میدهد که خواننده با مرور آن به تصویری روشن از عوامل وقوع این حادثهی جانکاه دستپیدا میکند. سید شهیدان اهل قلم روایت خود را از مدینه آغاز میکند. آنجا که امام حسن مجتبی با زهر کین به شهادت رسیده است و رویای صادقهی نبی اکرم عینیت یافته است."در سنه چهل و نهم هجرت، هنگام شهادت امام حسن مجتبی، دیگر رویای صادقه پیامبر صدق به تمامی تعبیر یافته بود و منبر رسول خدا، یعنی كرسی خلافت انسان كامل، اریكه ای بود كه بوزینگان بر آن بالا و پایین می رفتند. روز بعثت به شام هزار ماهه سلطنت بنی امیه پایان می گرفت و غشوه تاریك شب، پهنه ای بود تا نور اختران امامت را ظاهر كند، و این است رسم جهان : روز به شب می رسد و شب به روز. آه از سرخی شفقی كه روز را به شب می رساند!"این روایت نه یک روایت تاریخی صِرف که تفسیری دقیق و موشکافانه از مصائبی است که بر آلالله گذشت. ویژگی بارز این اثر آگاه کردن مخاطب از چیزی است که مؤلف، بر آن دستیافته است و به همین خاطر مؤلف از هر شیوهای برای بیان آنچه در سینه دارد، بهره میبرد. او از چند راوری و چند سبک برای بیان سخن خود استفاده میکند. گاهی تنها تاریخ را نقل میکند و گاهی آن را تحلیل مینماید.در سنه چهل و نهم هجرت، هنگام شهادت امام حسن مجتبی، دیگر رویای صادقه پیامبر صدق به تمامی تعبیر یافته بود و منبر رسول خدا، یعنی كرسی خلافت انسان كامل، اریكه ای بود كه بوزینگان بر آن بالا و پایین می رفتند"نیمقرنی بیش از حجةالوداع نگذشته است و هستند هنوز دهها تن از صحابه ای كه در غدیر خم دست علی را در دست پیامبر خدا دیده اند و سخن او را شنیده، كه: من كنت مولاه فهذا علی مولاه...اما چشمهها كور شدهاند و آینهها راغبار گرفته است. بادهای مسموم نهالها را شكستهاند وشكوفهها را فرو ریختهاند و آتش صاعقه را در همه وسعت بیشهزار گستردهاند. آفتاب، محجوب ابرهای سیاه است و آن دود سنگینی كه آسمان را از چشم زمین پوشانده... و دشت، جولانگاه گرگهای گرسنهای است كه رمه را بیچوپان یافتهاند. عجب تمثیلی است این كه علی مولود كعبه است... یعنی باطن قبله را در امام پیداكن! اما ظاهرگرایان از كعبه نیز تنها سنگهایش را میپرستند..."سید شهیدان اهل قلم در جایی از این اثر جهل را عاملی میداند که ثمرهاش ریختهشدن خون حسین بن علی بر صحرای نینواست. او میگوید: وقتی جان آدمی ایمان نیاورده باشد، جاری کردن ذکر "لا اله الا الله" بر زبان سودی نخواهد داشت. و چون باطن انسان بتپرست بماند، کعبه نیز همچون بتی خواهد بود که در برابرش خم و راست میشود.این روایت نه یک روایت تاریخی صِرف که تفسیری دقیق و موشکافانه از مصائبی است که بر آلالله گذشت. ویژگی بارز این اثر آگاه کردن مخاطب از چیزی است که مؤلف، بر آن دستیافته است و به همین خاطر مؤلف از هر شیوهای برای بیان آنچه در سینه دارد، بهره میبرد"جاهلیت ریشه در درون دارد و اگر آن مشرك بتپرست كه در درون آدمی است ایمان نیاورد، چه سود كه بر زبان لا اله الا الله براند؟ آنگاه جانب عدل و باطن قبله را رها میكند و خانه كعبه را عوض از صنمی سنگی میگیرد كه روزی پنجبار در برابرش خم و راست شود و سالی چند روز گرداگردش طواف كند... آیا فرزندان ابوسفیان كه به حقیقت ایمان نیاورده بودند، همواره فرصتی می جستند كه انتقام «بدر» را از تیرهی بنی هاشم باز ستانند؟ اگر اینچنین باشد چه زود آن فرصت بدست آمد!"گر چه این کتاب به انتها نرسید و ناتمام ماند اما آنچه هست پر از شگفتی و لطافت و نگاهی دقیق است که جان آدمی با مرور آن به درد میآید. که حسین بن علی در برابر کسانی قرار میگیرد که قلبهاشان سختتر از سنگ گشته است و گوشهاشان چونان سنگین گشته که کلام خلیفهی خدا را نمیشنوند و کمر به قتلش بستهاند.گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]