تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819320475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بسته تفاهم و همدلي ايران براي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بسته تفاهم و همدلي ايران براي جهان
سياسي. روابط بين‌الملل
رئوف پيشدار : جمهوري اسلامي ايران ايده‌ها و نظريه‌هاي خود را براي حل و فصل مسايلي كه بر تعاملات و مناسبات جهاني سايه افكنده ، به عنوان يك عضو اخلاقي ، قدرتمند ، متعهد و تاثير گذار جامعه بين‌الملل به اعضاي موثر و صاحب نقش آن ، ارايه كرده است.

بنيان اين مجموعه پيشنهادها كه به آن بسته اطلاق شده ، مذاكره همه گير و فراگير به عنوان ضرورتي اساسي براي همكاريهاي درازمدت توام با حسن نيت ، صداقت ، صميميت و در عين حال برابر حقوق ، همه ي اعضاي جامعه بين الملل با هم ، براي ساختن جهاني عاري از هر نوع تنش و منازعه است .

ايران با ارايه بسته پيشنهادي خود براي حل مسائل و منازعات جهاني نشان مي دهد كه به عنوان كشوري تاريخ ساز ، با تمدن كهن و فرهنگي غني و ملتي دين دار و معتقد و مومن ، صاحب نظريه براي حل مسايل كنوني و آتي بشر و اداره دنيا است . جهان امروز دستخوش بحرانهاي بسياري است كه ريشه در زياده خواهي‌ها دارد . ادامه چنين وضعيتي خطري بالقوه براي صلح و امنيت جهاني مي‌باشد كه بشدت شكننده شده است . عرصه بين‌الملل در هيچ زماني به اندازه امروز شاهد به كاربردن ادبيات تهديد از سوي قدرتهاي سركش ! نبوده است . جهان چنين ادبياتي را تحمل نمي‌كند و تا زماني كه اين گونه ادبيات حاكم است ، هيچ اتفاق سازنده‌اي در تعاملات بين‌المللي رخ نخواهد داد.

قدرتهاي سركش با رفتارها ، مواضع و ادبيات خود ، مسوول اصلي بي‌اعتمادي جهاني شناخته مي‌شوند كه امروز سايه سنگين خود را بر مناسبات جهاني انداخته است و اين آنها هستند كه با ايجاد بحران دائمي به قصد تامين منافع نامشروعشان ، نمي‌گذارند تا صلح و ثبات در جهان و بويژه در منطقه نفت خيز خاورميانه تثبت و به امري نهادينه مبدل شود.

عبور از موقعيتي اين چنين دلهره آور ، و رسيدن به صلح و امنيت پايدار ، نيازمند تفاهم و همدلي عمومي در سطح جامعه بين‌الملل است و بسته پيشنهادي ايران كه حاصل مطالعات طولاني مدت روشنفكران و صاحب نظران ايراني است ، مي تواند بستري براي گفت وگوها در جهت نيل به اين مهم باشد . بسته پيشنهادي جامع ايران ، مسايل و موضوعات اساسي بسياري را توام با راهكارهاي كارشناسي براي برون رفت از آنها در بر مي‌گيرد كه همه ي آنها مانند دموكراسي واقعي ، امنيت عمومي ، همكاريهاي اقتصادي كه از آن تمامي ساكنان كره خاكي بهره مند شوند ، و نيز انرژي ، امروز مساله اساسي تمامي اعضاي جامعه جهاني مي‌باشد و زندگي همه را متاثر ساخته است. بسته پيشهادي ايران و شموليت آن بر تمامي تمامي مناسبات بين‌المللي و ارسال آن به قدرت‌ها ، سازمانها و شخصيت‌هاي حقوقي موثر در روابط جهاني ، در واقع و در اساس ، پاسخي منطقي ، مستدل و متعهدانه به يك نياز حتمي ، يعني طراحي نظام جديدي براي مديريت جهاني و دادن نظمي نو به آن مبتني بر اخلاق ، تعهد و مسووليت پذيري است كه در آن هيچ قدرت سركشي به خود اجازه ندهد با تهديد ديگران ، به غارت منابع آنها بپردازد و حمايت خود از اشغالگران سرزمين‌هاي ديگران و جنايات غاصبان را ، در پشت واژه‌هاي زيبايي چون دموكراسي ! پنهان نمايد. بسته پيشنهادي ايران اگر چه همه ي مسايل دنيايي انسان را شامل مي‌شود ، اما در بطن خود سعادت اخروي او را نيز با دور كردن انسانها از منازعه و ستيز و دعوت به سازش و همزيستي مسالمت آميز و ايمان به حاكميت واقعي كه تنها از آن خداوند است ، مد نظر دارد كه حاكميت خداوند تمامي‌اش نور و عشق است ، و فقط از اين طريق است كه وعده خداوند محقق خواهد شد كه فرموده است : ان الارض يرثها عبادي الصالحون - بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.روابطي كه امروز بر جهان حاكم است ، اينكه در آن عده‌اي مي‌خواهند با زور سلاح و به رخ كشيدن قدرت زرادخانه هاي خود ، به تامين منافع خويش بپردازند ، تنها يك علت دارد و آن دور شدن وفاصله گرفتن از باور و عمل به تعاليم انبياي الهي و تكيه بر تئوريها و نظرات مبتني بر نظام مادي است كه به استعمار نو انجاميد و به بن بست رسيدن آن امروز عيان و پيدا است.وضعيت امروز جهان گواه بر اين مهم است كه تئوريهاي قديمي ناكارآمدتر شده‌اند و انسان براي اداره و پيشبرد امور خود ، نيازمند طراحي نظام نوين جهاني مبتني بر عدالت ، برابري و فطرت پاك انساني است ، و اگر نظام اسلامي ما به عنوان نظامي كه اين ويژگيهاي اساسي را تبليغ ، و در صدد حاكم‌سازي آن است بتواند اين نظم را تبيين و تدوين كند و در معرض قرار دهد ، همانطور كه رييس جمهوري اسلامي ايران اخيرا گفت ، ساخت علم و فناوري آن كار سختي نخواهد بود. و به فعليت در آمدن آن كار پيچيده‌اي نيست و تنها بخشي از توان موجود است كه با هدف قرارگرفتن آن مي تواند عملي شود.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن