واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جلوههاي ويژه و فيلمهاي ديني فيلمهاي ديني بيش از ساير فيلمها بايد باورپذير باشد.اينگونه فيلمها اغلب با موضوعاتي سروکار دارند که با فطرت انسانها در ارتباط است به عبارتي ديگر وقتي فيلم ديني به نمايش در ميآيد بينندگان ناخودآگاه با فطرت خود به تماشاي آن مينشينند بدين سبب ساخت اين دسته از فيلمها ويژگيهاي خاص خود را خواهد داشت. فيلمهاي علمي تخيلي، تاريخي، اجتماعي و ... ميتوانند قالبها و ساختارهاي متفاوتي داشته باشند ولي فيلمهاي ديني از حساسيت بيشتري برخوردار هستند بدين لحاظ اين فيلمها اغلب زمان بر و پر هزينهاند. فيلمهاي ديني يا به مسائل تاريخي ميپردازند و يا به مسائل روز. در اين فيلمها گاهي موجودات خاصي و يا فضاهاي خاصي هم مدنظر است که چگونگي تصوير کردن اين فضاهاي خاص به قدرت تخيل فيلمساز از مستندات مکتوب بر ميگردد. در فيلم «مصائب مسيح» کارگردان براي به تصوير کشيدن شيطان دقت فراواني به خرج ميدهد و با خلق فضاهاي مناسب اين موجود را نشان ميدهد تا لطمهاي به درام و فضاي فيلم نزند و آن را باور پذير کند. با اين حال تعدادي از فيلمسازان براي نزديک نشدن به اين فضاها فقط به روايت صرف تاريخي ماجراها ميپردازند. به عنوان نمونه به فيلمهاي تاريخي مذهبي «امام علي (ع)»، «امام رضا (ع)» و ... ميتوان اشاره کرد که فضاي سراسر متافيزيک زندگي اين امامان با داستانهاي کاملاً رئال تصوير شدند يا نمونههاي خارجي «مريم مقدس»، «ده فرمان»، «الرساله (محمد رسول الله)» و ... با اين حال فيلمهايي که به داستان هاي ديني ميپردازند ويژگيهاي زير را ميتوانند دارا باشند:1- قلعهها، دژها، ساختمانها و شهرهاي خاص رويداد ماجرا که اغلب عظيم، گسترده و بعضاً عجيب است چرا که يا اثري از آنها نيست و يا به صورت آثار تاريخي است. 2- جنگهاي عظيم که در آن اغلب، سربازان بيشماري در نماهاي باز درحال حرکت وجنگ هستند يا جنگهايي که در آنها از ادوات تجهيزات و يا کشتيهاي خاص استفاده ميشوند. 3- تصاوير خاص با فضاسازيهاي خاص 4- نمايش معجزات که فضاهاي غيرطبيعي را به تصوير ميکشند.5- نمايش برخي موجودات با آناتوميهاي ويژه (جن، شيطان و ...) از طرف ديگر فيلمسازي که به عنوان يک صنعت در جهان شناخته شده است به فيلم با نگاه يک محصول توليدي قابل عرضه، توجه ميکند که بايد سرمايه خود را هم برگرداند چرا که اغلب فيلمهايي که با جهتگيري ترويج يک موضوع خاص به دنيا ميپردازند هر چند با سرمايه کلان ساخته ميشود ولي با تمهيداتي که انديشه ميشود با اقبال خوبي هم روبرو شدهاند که نه تنها سرمايه اوليه بلکه سود چشمگيري را هم به همراه داشته است. در فيلمسازي صنعتي تمام گلوگاهها قبل از توليد بررسي ميشوند تا نه تنها در روند توليد خللي ايجاد نشود بلکه محصول با کيفيت مطلوبتري توليد شود. در همين راستا بخشي به اين صنعت افزوده شد تا نه تنها ابداعات جديدي درحوزههاي مختلف را به منظور تصويري شدن بهتر در اختيار قرار دهد بلکه تا آنجا که امکان دارد از هزينهها هم بکاهد.جلوههاي بصري (Visual Effects) که زير مجموعهاي از جلوههاي ويژه (Special Effects) است با استفاده از فنآوريهاي مختلف هنگام فيلمبرداري، گريم و... براي خلق تصاويري بديع به کمک فيلمسازان درآمده که مي تواند تخيلات را به تصوير درآورد که به برخي از اين قابليتها ميتوان به قرار زير اشاره کرد: الف) دکور: 1- اضافه کردن ساختمان هاي CG بر بستر ساختمانها و بناهاي ساخته شده چه به صورت دکور در استوديو يا با مواد و مصالح طبيعي. 2- براي ايجاد بناهاي خاص در محلهاي صعب العبور ميتوان از تلفيق ماکت، محيط واقعي و تصاوير CG يا نقاشي استفاده کرد. 3- براي خلق تصاوير کاملاً خيالي و تخيلي با ويژگي خاصي که با مواد طبيعي قابل اجرا است. ب) گريم سه بعدي:با توجه به موجوداتي که در فيلمها به نمايش در ميآيد بعضاً نيازمند شخصيت هايي است که نميتوان به صورت گريم روي بازيگران اجرا کرد لذا در اين موارد هم گريم هاي سه بعدي CG به کمک ميآيند.ج) تکثير:فيلمهايي که ميخواهند جنگهاي عظيم قابل کنترل از نظر نفرات و تجهيزات را نمايش دهند حتماً به سراغ روشهاي تلفيق ماکت و CG ميروند. د) حضور کاراکترهاي CG: در برخي موارد که لازم است موجوداتي با ويژگيهاي خاص آناتومي به نمايش درآيند که با گريم امکان ايجاد آنها نيست دست اندرکاران ابتدا با ساخت مجسمه آن موجودات با دقت لازم آن را به کمک نرم افزارهاي انيميشن خلق ميکنند و براي به حرکت درآوردن آنها از تجهيزات متنوع موشن کپچر استفاده ميکنند. ه) روز براي شب: براي نماهايي که فيلمبرداري از آنها در شب امکانپذير نيست و يا بسيار سخت و پر هزينه است اين قابليت در خدمت فيلمسازان است و بسياري موارد ديگر که بر اساس نوع نياز و ضرورت اختصاصي طراحي و ساخته شدهاند. مثلاً در فيلم ماتريکس (Matrix) يک گروه يک صد نفري از مهندسين نرم افزار و فيزيک يک دانشکده يک پروژه يک ساله انجام دادند تا بخشهايي از فيلم امکان پذير باشند. لذا به نظر ميرسد که فيلمسازان قبل از توليد فيلم بايد تمامي آنچه را که ميخواهند تصوير کنند با وضوح و دقت زيادي براي خود و عوامل فيلم روشن کنند اين تصاوير ميتوانند دراستوري بوردها با دقت ترسيم شوند. با ساخت ماکتها، مجسمهها و انواع پري ويژالها تصوير شود چرا که با اين تصاوير مشخص ميشود که اين فيلمها چگونه بايد ساخته شوند و راهحلهاي اجرايي آن چگونه باشد. هر چه اين موارد با دقت انجام شود در هزينههاي فيلم و کيفيت آن تاثير به سزايي خواهد گذاشت. حرف آخر اين که امروزه فيلم قبل از ساخته شدنش در آزمايشگاه پيش توليد ساخته ميشود و پيشبيني هاي لازم براي صلاح آن صورت ميگيرد تا سر صحنه و هنگام فيلمبرداري کارگردان حتي بتواند چرتي هم بزند. منبع: سي نما رسانه،شماره414/س
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]