تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832976067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلفا و ارامنه (نگرشي به کليساهاي اصفهان)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جلفا و ارامنه (نگرشي به کليساهاي اصفهان)
جلفا و ارامنه (نگرشي به کليساهاي اصفهان) مگر مي شود به اصفهان رفت و به جلفا سري نزد. در سال 1012 هجري شاه عباس اول تعدادي از ساکنان ارمنستان را به ايران کوچاند و بخش عمده اي از آنان را در اصفهان و فريدن و چهار محال اسکان داد. در اين کوچ بزرگ روستاييان در روستاها و شهرنشينان در شهرها اسکان يافتند. نتايجي که اين نقل و انتقال ها براي ايران در پي داشت يکي آن بود که ايران امپراتوري عثماني را از داشتن رعيتي کوشا و ماليات پرداز محروم کرد . ديگر آن که ارمنيان اسکان يافته در فريدن و چهار محال در برابر ايل بختياري قرار گرفتند و کار کشاورزي را رونق دادند. سوم آن که شهر نشينان به کار بافندگي و تجارت پرداختند و به ويژه امر تجارت خارجي را به عالي ترين سطح ممکن رساندند. گستره ي کار بازرگانان ارمني از جزاير جاوه تا آمستردام و استکهلم و در جنوب اروپا تا ونيز بسط يافته بود. جلفاييان سود سرشاري را که از تجارت مي اندوختند در جلفا مي انباشتند. براي نمونه ، خواجه سرافراز در ضيافتي به افتخار شاه عباس دوم ، تمام اسباب سفره نقره خود را به همراهان چند صد نفري او بخشيد.شاه عباس اول از املاک خاصه ي خود ، حاشيه جنوب غربي زاينده رود را براي ساختن اين شهرک اختصاص داد. آن گاه مهندسان دست به کار شدند و خيابان نظر را به موازات رودخانه از جنوب باغ زرشک واقع در چهارباغ بالا به انتهاي آن در مارنان کشيدند. اول خيابان محل سکونت خاندان بزرگ شهريمانيان کاتوليک گشت و آن را دروازه ي شهريمانيان نام نهادند و در انتهاي آن سرافرازيان ها ساکن شدند که نام اين خيابان هم از نام بزرگ اين خاندان نظر گرفته شده است . کوچه هايي دهگانه عمود بر اين خيابان تا لب رودخانه کشيده شد که هر کدام را دهه ناميدند. امروزه فقط يکي از اين دهه ها باقي مانده که همان کوچه آسياب است . کاخ ها سربرافراشته و با زر و لاجورد نقاشي شدند و صداي 24 ناقوس کليسا در فضاي جلفا طنين افکدند. اين شهرک در دو مرحله پديد آمد : شاه عباس اول در آغاز بخشي از ارمنيان را در جلفا اسکان داد و بخشي را در محلات شهر پراکند : گروهي را در شمس آباد (شيخ بهايي) که کليسايي هم همان جا ساختند و دسته اي را در محله ي شيخ يوسف بنا و کنار قلعه ي طبرک که آنجا نيز کليسايي به نام حضرت مريم بنا کردند. و جمعي را در تخت قراچقه (حدود خيابان بهشتي) . اين که چرا شاه عباس پيروان مذاهب گوناگون را در شهر مي پراکند جاي تأمل بسيار دارد . شاه عباس دوم ارمنيان محله ساکن شهر را به جلفا کوچاند که اين گروه دوم محله هاي ديگر جلفا : ايرواني ها ، تبريزي ها و دشت را ساختند و در آنها سکني گرفتند. چند خانه از آن زمان هنوز باقي مانده است که دانشکده ي پرديس آنها را خريده است و در آن مستقر شده است . اما کاخ هاي شکوهمند در همان دهه ها وجود داشت که به کلي از بين رفته است . با سقوط اصفهان توسط افغان ها ، نکبت دامنگير ايران، جلفا را هم فرا گرفت . آزار و اذيت حاکمان چند ماهه و چند روزه رمق آن را کشيد و سيل مهاجرت ارمنيان چنان آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد . محله ها از جمعيت تهي شدند و خانه هاي بي صاحب جاي امني شد براي اراذل و اوباش تا اينکه خليفه ي ارمنيان فرمان داد آنها را صاف کردند و در آن به کشت و زرع پرداختند. قوم ارمن قومي است نجيب ، سخت کوش و بي آزار که چهارصد سال است با اصفهاني ها در آرامش و صفا به سر مي برند و بايد انصاف داد اين قوم در گرفتن و رايج کردن بسياري از مظاهر تمدن جديد در ايران پيشگام بوده است : نخستين مکانيک ، راننده ، آرايشگر زن ، بازيگر زن ، سينماگر ، خواننده ي جاز و ... از ميان اين قوم برخاسته اند.کليساي وانک از 24 کليسا اکنون 13 کليسا به جا مانده است که در محله هاي گوناگون جلفا پراکنده اند و هر کدام نسبت به جمعيت آن زمان محله ، کوچک و بزرگ ساخته شده اند. اما مهمترين آنها کليساي وانک (دير يا صومعه ي آمنا پرگيج = ناجي همگان) مرکز تربيت کشيش و خليفه بوده است و به اصطلاح حوزه علميه ي نصاري است ساختمان فعلي آن از 1014 هجري تا 1066 هجري طول کشيد و در محوطه ي کليسا هنوز هم تغييراتي رخ مي دهد. چنان که ساختمان کتابخانه و سپس موزه در قرن اخير ساخته شده اند. ساختمان مورد نظر ما خود کليسا يا نماز خانه است که گنبدي آجري به شکل گنبد مساجد دارد و از درون با دو سبک کاملا متفاوت نقاشي شده است : يکي ايراني با طلا و لاجورد و ديگري اروپايي.يعني نقاشي هايي نشان دهنده ي سوانح زندگي حضرت مسيح و ماجراي رستاخيز و بهشت و دوزخ همچنين مجلس هايي از تورات ، شکنجه هاي حضرت گريگور و تعميد پادشاه ارمنيان است . اين نقاشي ها به سر استادي سه تن از نقاشان آن زمان به نام استاد ميناس ، خليفه هرانس و کشيش استپانوس پديد آمده است . همانطور که مساجد مسلمانان از سه بخش تشکيل مي شود : محراب ، منبر و جاي ديگران ؛ در کليسا نيز سه قسمت متمايز وجود دارد : محراب (که فقط کشيش با دو نفر مي توانند آنجا بروند) بخش اول کليسا را تشکيل مي دهد و هميشه جهت آن رو به مشرق است. دوم ، محل سرود خوانان و سوم بخش عوام . اين بخش بندي تغييراتي در کل بنا به وجود آورده است . اين کليسا شاهد صحنه هاي تاريخي بسيار بوده است . راهباني در اينجا پرورش يافتند که به عالي ترين مقام مذهبي يعني کاتوليکوسي کل ارامنه ارتقا يافتند و به راستي محل حکومت قوم ارمن بر ارمنيان ساکن شبه قاره هند ، جاوه و ديگر نقاط جهان بوده است . اينک بزرگترين موزه اصفهان در اين کليسا واقع است و کتابخانه اش با جمع آوري اسناد و مدارک تاريخي که طي اين چهار صد سال صورت گرفت از مهمترين مراکز ارمني شناسي است . آرامگاه هاي تعدادي از بزرگان ارمني در صحن و رواق اين کليسا قرار دارد . کليساي وانک مرکز خليفه گري و کانون ارتباط ارمنيان اصفهان با جهان است . کليساي تبلهم (بيت الحم)گويند روزي خواجه پطروس را در کليساي حضرت مريم راه ندادند از بس جمعيت زياد بود . اين مرد آزرده شد و رفت و اين کليساي شکوهمند را به سال 1038 هجري (1628 ميلادي) بنا کرد.خواجه پطروس ديگري بود که به هنگام تجارت در هند مرد اما وصيت کرده بود چون حمل جنازه اش به جلفا ممکن نبود قلب او را از سينه درآورند و به خاک جلفا بسپارند و چنين کردند.در ساخت و تزيين اين کليسا و کليساي وانک و در دو گانه بودن معماري و تزيينات آن چيزي مشهود است که خالي از لطف نيست .وقتي طاق کليسا به سبک ايراني نقاشي مي شود و ديواره ها به سبک و فرهنگ مسيحي ، به نوعي معناي مهاجر بودن و مهمان بودن يک فرهنگ را در فرهنگ ديگر به نمايش مي گذارد و عجين شدن اين دو خصيصه در يکديگر. اين کليسا بر عکس کليساي وانک بالکن مخصوص سرود خوانان دارد. اکثر ارمنيان از فرقه گريگوري ارتدوکس اند اما ارمنيان کاتوليک و پروتستان هم در جلفا زندگي مي کنند و کليساهاي خاص خود را دارند. منبع: نشريه اصفهان زيبا /خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن