تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806878248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غربالگري؛ مهم‌ترين گام براي پيشگيري از آسيب‌هاي صوتي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: غربالگري؛ مهم‌ترين گام براي پيشگيري از آسيب‌هاي صوتي


آلودگي- سميه شرافتي:
درحالي‌كه چند روز بيشتر از خبر ارائه لايحه دوفوريتي دولت براي كاهش ساعت كار پرستاران نگذشته، يك عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران پيشنهاد كرد كه دولت ساعت كاري محيط‌هاي با آلودگي صوتي بالاي ۸۰ دسي‌بل را هم نصف كند.

به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد موجي از درخواست‌هاي اصناف مختلف براي كاهش ساعات كاري در راه باشد.

دكتر گورابي‌، در گفتگو با يكي از خبرگزاري‌ها با هشدار نسبت به افزايش تعداد كم شنوايان افزود: درصورتي كه ميزان آلودگي صوتي به ۸۵ دسي‌بل برسد، بايد شيفت كاري نصف شود و به ۴ ساعت در شبانه‌روز كاهش يابد.

همچنين اگر آلودگي صوتي به ۹۰ دسي‌بل برسد، كار كردن بيش از ۲ ساعت در محيط خطرناك است. پيشنهاد كم شدن ساعات كاري كارگران در معرض آلودگي صوتي در حالي است كه اكثر متخصصان طب كار و همچنين متخصصان گوش و حلق و بيني، اعمال چنين روشي را در مقابل روش‌هاي محافظت از آلودگي صوتي، داراي كمترين اولويت دانسته يا حتي با آن مخالفند.

آنها معتقدند كارگران در چنين محيط هايي بايد دستگاه‌ها را اصلاح يا از وسايل محافظت‌كننده استفاده كنند، نه اينكه به كارگران گفته شود از هيچ وسيله‌اي استفاده نكنند و فقط كمتر كار كنند!

كاهش ساعت كاري قابليت اجرا ندارد!

دكتر خسرو صادق نيت، متخصص طب كار و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه تنظيم ساعت كاري يا كاهش آن از روش‌هاي كنترل آلودگي صوتي است، تاكيد مي‌كند: ولي اين قانون در همه مراكز كاري قابليت اجرا ندارد، بلكه اين متخصص طب كار است كه با توجه به شرايط كاري و همچنين حساسيت‌هاي فردي قضاوت مي‌كند بهترين روش براي دور ماندن از آسيب‌هاي آلودگي صوتي چه روشي است.

به گفته رئيس بيمارستان بهارلو در پروتكل پيشگيري از عوارض سر و صدا كه به تمام مراكز كاري ابلاغ شده، كاهش ساعت كاري كارگر، كمترين اولويت را دارد و به هيچ وجه بهترين روش محسوب نمي‌شود.

به عقيده متخصصان طب كار براي دور ماندن از آسيب‌هاي آلودگي صوتي روش‌هاي زيادي وجود دارد؛ از جمله روش مهندسي كه شامل اصلاح عامل ايجاد سر و صدا، اصلاح دستگاه يا انتخاب دستگاه مناسب‌تر، ايزولاسيون دستگاه يا ايجاد فاصله بين دستگاه و كارگر است و در مرحله بعد، كاهش ساعات كار پيشنهاد مي‌شود.

دكتر صادق نيت در توضيح اين روش مي‌گويد: منظور ما از كاهش ساعت كاري به اين معني نيست كه بخواهيم ساعات كاري فرد را به‌طور كلي نصف كنيم بلكه بايد ساعت كاري به‌صورت گردشي كاهش يابد. به اين صورت كه اگر فرد براي مدتي در معرض صداي بلند قرار گرفت، براي ساعت مشخصي به محيط كم و سر و صداتر برود و بعد از تمام شدن آن زمان، مجددا كارش را شروع كند.

پايش‌ بيماران مهم‌تر است

اما به‌نظر متخصصان طب كار، مؤثرترين روش براي كاهش آسيب‌هاي ناشي از مواجهه با آلودگي صوتي پايش كارگران است، چون با اينكه آلودگي صوتي ۸۵ دسي‌بل براي افراد خطرناك اعلام شده، اما خيلي از افراد ممكن است به كمتر از اين مقدار هم حساسيت نشان دهند، به‌خصوص اينكه در خيلي از مواقع ارتعاشات محيط هم در بعضي از افراد حساسيت صوتي ايجاد مي‌كند.

دكتر محسن نراقي، متخصص گوش و حلق و بيني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران هم با تاييد بر اينكه غربالگري كارگران در مراكز كاري مهم‌ترين اولويت را در پيشگيري از صدمات آلودگي صوتي دارد، به همشهري توضيح مي‌دهد: در روش‌هاي غربالگري فرد بايد در دوره‌هاي مختلف تحت تست‌هاي شنوايي قرار گيرد، علاوه بر اين در اين تست‌ها افراد با حساسيت شنوايي بالا شناسايي مي‌شوند، چون ميزان اين حساسيت‌ها در افراد مختلف با هم متفاوت است.

وي در ادامه خاطرنشان مي‌كند: مثلا فردي كه به‌طور مادرزادي شنوايي يك گوشش را از دست داده، بايد بيشتر از ساير كارگران از آلودگي صوتي اجتناب كند.به گفته دكتر نراقي در اين تست‌ها همچنين افرادي كه آستانه شنوايي‌شان كاهش يافته، شناسايي مي‌شوند؛ چون اين افراد بايد از وسايل حفاظتي بيشتري استفاده كنند و حتي در خيلي از موارد لازم است كه فرد نوع كارش را به‌طور كامل تغيير دهد.

به عقيده اين متخصص گوش و حلق و بيني با اينكه در مهندسي محيط كار براي آلودگي‌هاي صوتي عايق‌هاي مختلفي مثل شيشه‌هاي دو‌جداره در نظر گرفته شده است تا از ورود صدا به داخل محيط كاري جلوگيري شود، در خيلي از مواقع نيز مجبوريم از يكي از روش‌هاي پيشگيري مثل وسايل حفاظتي صوتي استفاده كنيم.

وي توضيح مي‌دهد: اين وسايل به ۲ صورت هستند؛ يك نوع از آنها كاملا در داخل گوش قرار مي‌گيرد و نوع ديگر فقط لاله گوش را مي‌پوشاند.

توصيه دكتر نراقي در مورد استفاده از اين وسايل اين است كه هر دوي اين وسايل با هم مورد استفاده قرار گيرند چون به تنهايي تاثير چنداني ندارند.

تاريخ درج: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 18:40 تاريخ تاييد: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 20:00 تاريخ به روز رساني: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 20:00
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن