محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802763000
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: برهان معقولیتبراهین وجود خدا (7)
![خدا](http://img.tebyan.net/big/1389/02/462411064911216971392222362518410869127.jpg)
آیا باور به وجود خدا، امری معقول است؟ برهان معقولیت از براهینی است که می تواند در توجیه اعتقاد به وجود خدا بکار گرفته شود. این برهان هرچند نتواند شما را در رسیدن به یک اعتقاد یقینی همراهی کند ولی می تواند به عنوان مویّد [و نه دلیلی مستقل] برای دینداران کارآمد باشد.1 به بیان ساده تر این برهان می گوید اعتقاد به خدا از عدم اعتقاد به خدا معقول تر است. با رجوع به مقاله ی نخست از این مجموعه، حتماً به یاد خواهید آورید که انسان ها بسته به اینکه گزارش (الف) "خدا وجود دارد" را قبول کنند و یا گزارش (ب) "خدا وجود ندارد" را بپذیرند به دو دسته ی"معتقدین به وجود خدا" و "منکرین وجود خدا" تقسیم می شوند. در آنجا به این نکته نیز اشاره کردیم که باور به هریک از گزاره های "الف" یا "ب" زندگی ما را دچار تغییرات بنیادینی خواهد کرد، چرا که اعتقاد و یا عدم اعتقاد به خدا "باید"ها و "نباید"های مخصوص به خود را دارد که ناشی از جهان بینی های آنهاست. اعتقاد به خدا یا عدم اعتقاد به خدا در اینكه فهم ما از جهان باید چگونه باشد، چگونه زندگی كنیم و چگونه عمل كنیم، تأثیری ژرف دارد. اگر فردی معتقد شود كه باور به خدا امری عقلانی است، باید بكوشد معنا و غایت حیات انسانی را آنگونه كه خواست خداست، دریابد و اگر هم به خدا بی اعتقاد گردد، باز باید به لوازم، توابع و تلویحات این عقیده تندر دهد. در این برهان تلاش می شود هر یک از این دو اعتقاد به همراه لوازم و تبعاتش مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت نشان داده شود که اعتقاد به گزار? "الف" از اعتقاد به گزارش"ب" معقول تر است. 3هرچند در مباحث مربوط به فلسفه دین این برهان به "شرطی? پاسکال"2 معروف شده است ولی این برهان از سخنان امام علی (ع) و امام رضا (ع) نیز قابل استنتاج است. ابتدا به شرطی? پاسکال اشاره می کنم و در انتها سخنان معصومین (ع) را ذکر می کنم. این برهان امروزه نیز از براهین جذاب و مورد اعتنا در فلسفه دین به شمار می رود. برای نمونه، وقتی در تابستان 1995م جان فون نیومن، نابغ? ریاضی، به سرطان درمان ناپذیری مبتلا شد که او را زمینگیر کرد با توجه به همین جمل? پاسکال به مذهب کاتولیک درآمد و گفت: «پاسکال در سخن ظریفی گفته است: اگر این شانس و احتمال باشد که خدایی وجود داشته باشد، و قرعه و اقبال غیرمعتقد به خدا، عذاب دوزخ باشد، در اینصورت باور به وجود خدا معقول است .«هر كس دینى جز اسلام اختیار كند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانكاران خواهد بود»قضیه شرطیه پاسکال فرض کنید ما نتوانستیم با دلایل عقل نظری خداوند را ثابت کنیم [هرچند در سنت فلسفه اسلامی برهان صدیقین ما را از این فرض مستغنی می کند]. آیا باز هم می توان به وجود خداوند اعتقاد معقول داشت؟ درواقع، ما در این مرحله در مقابل سوال خطیری قرار گرفته ایم و باید از ومیان دو وضعیت کاملاً متمایز یکی را برگزینیم. اعتقاد به خدا یا عدم اعتقاد به خدا. پاسکال گزینه نخست را برمی گزیند و معتقد است می توان به شکلی معقول از این گزینه دفاع کرد. به نظر او اعتقاد به وجود خداوند آنقدر می ارزد که حتی با نبود دلایل متقن، انسان زندگی خود را بر سر آن شرط بندی کند. در هر شرط بندی احتمال برد و باخت است ولی از آنجایی که شرط بندی بر سر اعتقاد به خدا از ریسک بسیار کم و سود بسیار زیادی برخوردار است پس امر معقول و منطقی است. اگر خدایی نباشد، آنچه از دست میدهیم بسیار ناچیز و اگر خدایی باشد، آنچه بدشت می آوریم بسیار عظیم خواهد بود. سوال یک فرد ملحد از پاسکال این است: چرا باید به خدا، دنیای دیگر، قیامت و ... ایمان آورده و خود را به سختی بیاندازم؟ پاسخ شرطی? پاسکال به این پاسخ چنین است: یا دنیایی پس از این جهان هست آنگونه که پیامبران گفته اند یا نیست آنگونه که تو می گویی. اگر دنیای پس از این نباشد من که به خود سختی داده ام و تو که به خود سختی نداده ای هر دو خواهیم مرد و نیست خواهیم شد. با این فرق که من اندکی سختی عبادت را بر خود تحمیل کرده ام اما اگر دنیای پس از این باشد که پیامبران گفته اند آنگاه من از نعمت پروردگارم متنعم و تو در عذاب خواهی بود. 4بیان تفصیلی این برهان چنین است: مقدمه1: خدا یا وجود دارد و یا وجود ندارد مقدمه 2: عقل در پاسخ دهی به سوال ازوجود خدا یا نبود خدا ناتوان است. مقدمه 3: اگر خدا وجود داشته باشد، در آنصورت معتقدان به او زندگی ابدی سعادتمندانه ای خواهند داشت. مقدمه 4: اگر خدا وجود نداشته باشد، زندگی هر کس با مرگ طبیعی پایان می پذیرد. مقدمه 5: ما ناگزیر از شرط بندی بر یکی از دو طرف وجود یا نبود خدا هستیم. نتیجه:
![خدا نزدیک است؟](http://img.tebyan.net/big/1389/03/1512451592528125266111124205227131168179255158.jpg)
احتمال برد و باخت 50 درصد است ولی پاداش برنده شدن بسیار بیشتر از زیان باختن است پس انسان مصلحت اندیش گزینه خداباوری را انتخاب خواهد کرد (pascal 2003, pp66-69). درواقع پاسکال در پی بیان این مطلب است که حتی اگر دلایل و استدلال های عقل نظری از اثبات وجود خدا ناتوان باشند، باز هم باور به وجود خدا و دیگر باورهای دینی از جمله باور به زندگی پس از مرگ، و زندگی بر اساس این باورها، گزینه ی معقول و محتاطانه این است که ما در پیش روی خود داریم. دوراندیشی، احتیاز و مصلحت اندیشی اقتضاء می کند که در مقام عمل و تصمیم گیری، وجود خداوند و حقانیت باورهای دینی را مورد اذعان قرار دهیم. باور به وجود خدا به لحاظ عملی معقول است. در این برهان بیش از آنکه دغدغه ی "صدق" باورهای دینی وجود داشته باشد دغدغه ی سود و کارآمدی آنها مدّنظر است. باید احتیاط پیشه کرد تا از سود احتمالی فراوان محروم نماند. درواقع یه نظر پاسکال، عقل (راه نظری) در اثبات وجود خدا ناتوانایی هایی دارد که می توان از راه دل و ایمان (راه عملی) آنها را جبران کرد. او در جمله ی معروفی می گوید: دل برای خود دلایلی دارد که عقل آنها را نمی شناسد». 5همانطور که پیشتر اشاره شد این برهان از منابع دینی ما نیز قابل استخراج است. آیات و روایات فراروانی وجود دارد که وعد? خسران عظیم به کافرین می دهد، برای نمونه در آیه 85 سوره آل عمران می خوانیم: «من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبلمنه و هو فی الاخرة من الخاسرین» . «هر كس دینى جز اسلام اختیار كند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانكاران خواهد بود» امام رضا علیه السلام در روایتى به همین معنا اشاره مىفرمایند: دخل رجل من الزنادقة على ابی الحسن و عنده جماعة. فقال ابو الحسن علیه السلام : ایها الرجل! ارایت ان كان القول قولكم و لیس هو كما تقولون ا لسنا وایاكم شرعا سواء ، لا یضرنا ما صلینا و صمنا و زكینا و اقررنا؟ فسكت الرجل، ثم قال ابو الحسن: ان كان القول قولنا و هو قولنا افلستم قد هلكتم و نجونا؟ یكى از زنادقه وارد مجلسى شد كه امام رضا علیه السلام در آن حضور داشت. امام فرمود: اى مرد اگر اعتقاد شما صحیح باشد در صورتى كه در واقع چنین نیست، آیا ما و شما مساوى نیستیم و نماز، روزه، زكات و اقرار و تصدیق، زیانى به ما نمىرساند. آن مرد ساكتشد، سپس امام در ادامه فرمود: و اگر اعتقاد ما بر حق باشد، در صورتى كه در واقع اعتقاد ما بر حق است، آیا چنین نیست كه شما به هلاكت مىرسید و ما به رستگارى. 6بنابراین از این كلام امام رضا علیه السلام به خوبى برمىآید كه اعتقاد به خدا و لوازم آن معقولتر از بدیل آن است. علیزاده - گروه دین و اندیشه تبیانبرای مطالعه بیشترمقاله: "تحلیل و نقد شرطیه پاسکال با توجه به نظریه تصمیم سازی (نامه حکمت، پاییز و زمستان 1384، شماره 6)محمد محمدرضایی و دیگران، جستاری در کلام جدید، (تهران، سمت 1381)فعالی، محمدتقی، درآمدی بر معرفت شناسی دینی و معاصر، (قم، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی، 1377) صادقی، هادی، درآمدی بر کلام جدید، (قم، نشر معارف و کتاب طه، 1382) 1- هرچند در تاریخ فلسفه از این برهان هم استفاده روانشناختی و هم استفاده منطقی (به عنوان یک برهان مستقل) شده است.2- بلز پاسکال (Blaise Pascal) ریاضیدان، فیزیکدان و فیلسوف فرانسوی که در سالهای پایان عمر کوتاهاش به الهیات روی آورد.3- Jordan, Jeff (1993), “Pascals Wager and the Problem of Infinite Utilities, Faith and Philosophy, vol. 10. No. 1, P14- M. W. F. Stone, What is Religious Epistemology? In: Philosophy (2), Edited: by A. C. Grayling. P. 3375- “The heart has its reason, which reason does not know6- اصول كافى: 1/78، ح3 و نیز در عیون اخبار الرضا: 1/131، ج28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]
صفحات پیشنهادی
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7)
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7)-برهان معقولیتبراهین وجود خدا (7) آیا باور به وجود خدا، امری معقول است؟ برهان معقولیت از براهینی است که می تواند در توجیه اعتقاد به ...
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7)-برهان معقولیتبراهین وجود خدا (7) آیا باور به وجود خدا، امری معقول است؟ برهان معقولیت از براهینی است که می تواند در توجیه اعتقاد به ...
آیا خدا وجود دارد؟! (براهین وجود خدا 1)
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7)-برهان معقولیتبراهین وجود خدا (7) آیا باور به وجود ... کارآمد باشد.1 به بیان ساده تر این برهان می گوید اعتقاد به خدا از عدم اعتقاد به خدا ...
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7)-برهان معقولیتبراهین وجود خدا (7) آیا باور به وجود ... کارآمد باشد.1 به بیان ساده تر این برهان می گوید اعتقاد به خدا از عدم اعتقاد به خدا ...
برهان وجودشناختی
برهان وجودشناختیبراهین وجود خدا (10)یکی از براهین معروفی که برای اثبات وجود خدا بکار رفته است برهانی است که متکلم قرون ... این برهان تقریرهای مختلفی شده است و حتی توسط خود آنسلم دچار اصلاحاتی گردید. ... برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) ...
برهان وجودشناختیبراهین وجود خدا (10)یکی از براهین معروفی که برای اثبات وجود خدا بکار رفته است برهانی است که متکلم قرون ... این برهان تقریرهای مختلفی شده است و حتی توسط خود آنسلم دچار اصلاحاتی گردید. ... برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) ...
هر صبح و شام گریه می کنی
... تو را پاره پاره کرد اما به یاد کرب و بلا گریه می کنیاصلاً خود تو کرب و بلای مجسّمی وقتی برای خون خدا گریه می کنیآب خوش ا. ... برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) ...
... تو را پاره پاره کرد اما به یاد کرب و بلا گریه می کنیاصلاً خود تو کرب و بلای مجسّمی وقتی برای خون خدا گریه می کنیآب خوش ا. ... برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) ...
ویرانه بقیع
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7). . مطالب پیشین. شوق لقای باقر(علیه السلام) · هفتاد و چند داغ شقایق · سفارش امام باقرعلیه السلام به پنج چیز · حکایت از امام باقر ...
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7). . مطالب پیشین. شوق لقای باقر(علیه السلام) · هفتاد و چند داغ شقایق · سفارش امام باقرعلیه السلام به پنج چیز · حکایت از امام باقر ...
برندگان مسابقه بخش دانلود سایت تبیان (2)
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) · چرا «قهوه تلخ» به بازار نیامد؟ نمایی از زندگی امام محمدباقر علیه السلام · برهان وجودشناختی · دست های پاکیزه. . مطالب پیشین ...
برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) · چرا «قهوه تلخ» به بازار نیامد؟ نمایی از زندگی امام محمدباقر علیه السلام · برهان وجودشناختی · دست های پاکیزه. . مطالب پیشین ...
ده سال در منا برایم گریه کنید!
معرفی امام محمد باقر · برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) · چرا «قهوه تلخ» به بازار نیامد؟ نمایی از زندگی امام محمدباقر علیه السلام · برهان وجودشناختی · دست های پاکیزه ...
معرفی امام محمد باقر · برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) · چرا «قهوه تلخ» به بازار نیامد؟ نمایی از زندگی امام محمدباقر علیه السلام · برهان وجودشناختی · دست های پاکیزه ...
شادی سراغ کسی نمی یاد!
چهارمین مورد شناسایی بزرگترین نیروها در وجود خود و استفاده از نیروها در راههای جدید است. برای مثال افرادی که ... برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) · چرا «قهوه تلخ» به ...
چهارمین مورد شناسایی بزرگترین نیروها در وجود خود و استفاده از نیروها در راههای جدید است. برای مثال افرادی که ... برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) · چرا «قهوه تلخ» به ...
مارادونا مربی تیم ملی ایران
دیه گوی عزیز برایت از خداوند آرزوی موفقیت دارم! ... با این وجود پس از اعلامی رسمی انتصاب باتیستا به سرمربیگری آرژانتین ... برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) ...
دیه گوی عزیز برایت از خداوند آرزوی موفقیت دارم! ... با این وجود پس از اعلامی رسمی انتصاب باتیستا به سرمربیگری آرژانتین ... برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) ...
دست های پاکیزه
بعد از شستن دستها، هنوز مقداری باکتری روی پوست وجود دارد. روش خشککردن دستها میتواند تعیین ... چرا «قهوه تلخ» به بازار نیامد؟ برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) ...
بعد از شستن دستها، هنوز مقداری باکتری روی پوست وجود دارد. روش خشککردن دستها میتواند تعیین ... چرا «قهوه تلخ» به بازار نیامد؟ برهان معقولیت - براهین وجود خدا (7) ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها