تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815302664
مباهله میان زن و شوهر
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مباهله میان زن و شوهر
لعان جمع "لعن" است، در لغت به معنی دور کردن و راندن از خیر آمده؛1 و در اصطلاح دینی به معنای راندن از روی غضب است که از ناحیه ی خدا در آخرت به معنای عذاب، در دنیا به معنای انقطاع از رحمت و از ناحیه ی انسان یعنی نفرین دیگری2 "لعان" به عنوان مباهله، میان دو نفر و بیشتر به کار می رود؛3 که در اصطلاح فقهی عبارتست از مباهله کردن زوجین برای اثبات ادعای خود راجع به زنا یا انکار فرزند، که با لفظ و شرایط مخصوص نزد حاکم صورت می پذیرد.4 لعان در نگاه قرآنبرخی از احکام و شیوه های لعان در آیات اولیه ی سوره ی نور بیان شده5 که در شأن نزول این آیات گفته اند: هنگامی که رسول اکرم-صلی الله علیه و آله- از جنگ تبوک بازگشت، "عویمر بن ساعده" نزد آن حضرت آمد و گفت: همسرم با "شریک بن سمحاء" زنا کرده و حامله شده!، رسول الله از وی روی برگرداند، "عویمر" سخن خود را تا چهار مرتبه تکرار کرد! حضرت به خانه رفت و آیات اول سوره ی نور نازل شد و آن دو زوج نزد رسول الله ملاعنه کردند.6قرآن کریم "لعان" را برای افرادی مطرح کرده که در صورت نسبت دادن "زنا" و بارداری نامشروع از ناحیه ی مردان به همسرانشان، بتوانند با این شیوه ادعای خود را اثبات کرده و حد قذف7 را از خود بردارند.8این حکم مختص به اسلام بوده و دلیلی وجود ندارد که عمل لعان در جاهلیت صورت گرفته باشد و یا مردی همسر خود را به زنا متهم نماید، بنابراین لعان و احکام مربوط به آن در اسلام تشریع شد.9 حکم شهادت برای مردان در قرآناگر فردی زن پاکدامنی را متهم به کار ناشایست کرد، باید چهار شاهد برای مدعای خود بیاورد؛ در غیر این صورت، حد قذف بر وی جاری شده و هشتاد تازیانه می خورد.10 حال اگر مردی همسر خود را به عمل ناشایست متهم کرد و هیچ شاهدی نداشت، حکم مذکور در مورد او جاری نمی شود؛ زیرا قرآن کریم در این مورد می فرماید:«وَالَّذِینَ یرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ یكُنْ لَهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنْفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ...»11«و کسانی که همسران خود را (به عمل منافی عفت) متهم میکنند، و گواهانی جز خودشان ندارند، هر یک از آنها باید چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد...» این آیه تخصیص برای دو آیه قبل بود12 که تصریح کرد: «و کسانی که زنان پاکدامن را متهم میکنند، سپس چهار شاهد (بر مدعای خود) نمیآورند، آنها را هشتاد تازیانه بزنید و شهادتشان را هرگز نپذیرید».13 این نوع تهمت در فقه تحت عنوان "قذف" مطرح شده و فتوای فقهاء بر تحریم این عمل نیز بر اساس همین آیات و روایاتی است که در این زمینه وارد شده است.14چون خداوند متعال در این مورد، بین زن و شوهر و دیگر افراد جامعه، تفاوت قائل شده و برای همسران در صورت عدم وجود شاهد بر مدعای خود، حقی به عنوان "لعان"، جهت اثبات ادعای خود قرار داده است. اما علت اینکه خداوند متعال حکمی جداگانه برای زن و شوهر بیان کرد و این حکم تخصیص خورد، شاید به این علت باشد که زن و شوهر برای حفظ آبروی خود و خانواده، به راحتی همدیگر را متهم به این گونه اعمال نمی کنند و طلبیدن شاهد برای شهادت این کار نیز با حفظ آبروی آنها منافات دارد، از طرف دیگر غیرت مرد اجازه نمی دهد، همسرش را با کسی ببیند و عکس العملی نشان ندهد؛ بنابراین "لعان" به عنوان مناسب ترین راه کار بیان شده، و شهادت شوهر به تنهایی نزد قاضی -با حفظ شرایط- مورد قبول است.15و کسانی که زنان پاکدامن را متهم میکنند، سپس چهار شاهد (بر مدعای خود) نمیآورند، آنها را هشتاد تازیانه بزنید و شهادتشان را هرگز نپذیرید
شیوه ی "لعان" شوهردر مسئله ی لعان شوهر برای اثبات مدعای خود و نیز به خاطر دفع حد قذف، باید چهار مرتبه شهادت بدهد که از راستگویان است و در مرحله پنجم برای خود طلب لعنت نماید:16«وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَیهِ إِنْ كَانَ مِنَ الْكَاذِبِینَ»17«و در پنجمین بار بگوید که لعنت خدا بر او باد، اگر از دروغگویان باشد.»با توجه به نص آیه و شأن نزول آن، شوهر زن برای اثبات مدعای خود باید چهار مرتبه بگوید: «خداوند را شاهد می گیرم در آنچه به همسرم نسبت دادم از راستگویان هستم»؛ و در مرحله ی پنجم لازم است بگوید: «لعنت خدای بر من، اگر در آنچه به همسرم نسبت دادم، از دروغگویان باشم». مرد با گفتن این پنج جمله، مدعای خود را به اثبات می رساند.18 حق "شهادت" برای زنان در قرآناز آنجا که خداوند نمی خواهد زن در مقابل لعان و عمل مرد، محکوم شود؛ زیرا ممکن است مرد به دروغ ادعا کند و شهادت دهد، این حق شهادت و لعان را برای زن نیز قرار داده، تا اتهام وارده را از طرف شوهر، با گفتن الفاظی از خود دفع نماید:19«وَیدْرَأُ عَنْهَا الْعَذَابَ أَنْ تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَاذِبِینَ»20«آن زن نیز میتواند کیفر (زنا) را از خود دور کند، به این طریق که چهار بار خدا را به شهادت طلبد که آن مرد (در این نسبتی که به او میدهد) از دروغگویان است.» مراد از"درء" دفع کردن چیزی را گویند21 و اینکه در روایت می فرماید: «اِدرِؤُا الحُدوُدَ ما اِستَطَعتُم»22 یعنی «تا جایی که توانایی دارید، حدود را از خود دفع کنید»، اشاره به همین مطلب دارد. و عذابی که در آیه ی شریفه ذکر شده، همان حدی است که برای زنا بیان شد. بنابراین مراد از "وَیدْرَأُ عَنْهَا الْعَذَابَ" همان دفع حدّ "زنا" بوده؛ زیرا زن فقط به¬وسیله¬ی گفتن این پنج شهادت می تواند خود را از اجرای حدّ "زنا" نجات دهد.23«و کسانی که همسران خود را (به عمل منافی عفت) متهم میکنند، و گواهانی جز خودشان ندارند، هر یک از آنها باید چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد...»شیوه ی "لعان" زنزن بعد از اینکه چهار مرتبه شهادت داد به دروغ بودن گفتار مرد، در مرحله ی پنجم در صورت صداقت مرد در ادعا و شهادت، باید غضب الهی را برای خود طلب کند:«وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَیهَا إِنْ كَانَ مِنَ الصَّادِقِینَ»24«و بار پنجم بگوید که غضب خدا بر او باد، اگر آن مرد از راستگویان باشد.»شهادت زن به این شیوه است که چهار مرتبه باید بگوید: «خدا را شاهد می گیرم، شوهرم راجع به آنچه به من نسبت داد، از دروغگویان است»؛ سپس در مرتبه ی پنجم بگوید: «غضب خدای بر من اگر شوهرم در آنچه به من نسبت داد، از راستگویان باشد».25نکته ای که در آیات قابل تأمل است اینکه مرد در مرتبه ی پنجم برای خود طلب "لعنت" کرد، اما زن در مرتبه ی پنجم برای خود طلب" غضب" نمود؛ دلیلش اینست که "غضب" به مراتب بالاتر از "لعن" بوده و مستلزم کیفر و مجازات است؛ برخلاف "لعن" که تنها به معنای طلب دوری از رحمت الهی برای فرد می باشد.26 احکام "لعان" در اسلامآیات شریفه اصل مسأله را طرح کرده، اما اشاره ای به احکام "لعان" ننموده و مسئله را مسکوت رها کرده است؛ لذا بر اساس تصریح برخی آیات، برای شناخت و تفصیل این احکام باید به پیامبر و اهل بیت ایشان –سلام الله علیهم- مراجعه شود.27 از امام صادق -علیه السلام- روایت شده: لعان در صورتی واقع می شود که حتماً دخول صورت گرفته باشد.28 در روایت بعدی هست که "لعان" باید با زبان گفته شود و افرادی که لال هستند، لعان ندارد.29 البته لعان مخصوص افراد حُرّ(آزاد) نیست، بلکه در روایت وارد شده که لِعان میان حُرّ و مملوک، عبد و کنیز، مسلمان و یهودی و نصرانی واقع می شود.30 و خیلی از احکام دیگر که در باب لعان از اهل بیت عصمت وارده شده، اما در مجال این مقاله نمی گنجد.31شاید علت اینکه این احکام در آیات بیان نشده، این باشد که قرآن کریم به جهت استمرار علاقه میان زوجین، از نتائج و احکام لعان بحثی به میان نیاورده، و تنها برای حل این مشکل که ممکن است میان زوجین پیش بیاید، سخن به میان آورده است؛ چون بنا بر تصریح روایات وارده از اهل بیت عصمت، با انجام "لعان" زن و شوهر به همدیگر حرام ابد می شوند، و حتی با عقد جدید نمی توانند رجوع کنند؛ همان گونه که مشهور میان فقهاء مسلمین همین بوده با اینکه برخی قائلند: اگر شوهر اعتراف به کذب خود کند و حدّ بر وی جاری شود، با عقد مجدد زن و شوهر به هم محرم م شوند که تفصیل این مسائل باید در فقه پی گیری شود.32 نویسنده: ابراهیم صالحی حاجی آبادیشکوری_گروه دین و اندیشه تبیان[1]. جوهری، اسماعیل؛ الصحاح، تحقیق احمد عبدالغفور، بیروت، دارالعلم للملایین، 1407ق، چاپ چهارم، ج6، ص2196 و ابن منظور، محمد؛ لسان العرب، قم، ادب، 1405ق، چاپ اول، ج13، ص387. [2]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ المفردات فی غریب القرآن، دمشق بیروت، دارالعلم الدارالشامیه، 1412ق، چاپ اول، ص741. [3]. ابن منظور، محمد؛ لسان العرب، ج13، ص388.[4]. جبعی عاملی(شهید ثانی)، زین الدین؛ الروضة البهیمة فی شرح اللمعة الدمشقیة، تحقیق محمد کلانتر، بیروت، دار احیاءالتراث العربِی، 1403ق، چاپ دوم، ج6، ص181 و طریحی، فخرالدین؛ مجمع البحرین، تهران، کتابفروشی مرتضوی، 1375ش، چاپ سوم، ج4، ص125. [5]. نور/6- 9.[6]. قمی، علی بن ابراهیم؛ تفسیر قمی، تحقیق طیب موسوی، قم، دارالکتاب، 1367ش، چاپ چهارم، ج2، ص98، فیض کاشانی، ملامحسن؛ تفسیر صافی، تهران، صدر، 1415ق، چاپ دوم، ج3، ص420 و عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه؛ نورالثقلین، تحقیق سیدهاشم رسولی محلاتی، قم، اسماعیلیان، 1415ق، چاپ چهارم، ج3، ص577.[7]. قذف نسبت دادن عمل زنا یا لواط به کسی را گویند. خوئی، ابوالقاسم؛ مبانی تکملة المنهاج، قم، علمیه، 1396ق، ج1، ص252.[8]. محقق حلی، جعفربن حسن؛ المختصرالنافع، طهران، الدراسات الاسلامیة فی موسسة البعثة، 1410ق، چاپ سوم، ص211، الروضة البهیمة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج6، ص181 و مجمع البحرین، ج4، ص125. [9]. جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، بیروت، دارالعلم للملایین، 1978م، چاپ دوم، ج5، ص560.[10]. نور/4.[11]. نور/6.[12]. ابن عاشور، محمد طاهر؛ التحریر و التنویر، بیروت، موسسة التاریخ، 1420ق، چاپ اول، ج18، ص130. [13]. نور/4. [14]. نجفی، محمدحسن؛ جواهر الکلام، تحقیق محمود قوچانی، طهران، المکتبة الاسلامیة، چاپ دوم، 1366ش، ج34، ص6 و ابن قدامه، عبدالرحمن؛ الشرح الکبیر، بیروت، دارالکتب العربی، بی-تا، ج10، ص210.[15]. التحریر و التنویر، ج18، ص130، مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1361ش، ج14، ص383 و فضل الله، سیدمحمدحسین؛ من وحی القرآن، بیروت، دارالملاک، 1419ق، چاپ اول، ج16، ص241.[15]. نور/6 و 7.[16]. تفسیر نمونه، ج14، ص380. [17]. نور/7.[18]. تفسیر قمی، ج2، ص98، تفسیر صافی، ج3، ص421 و تفسیر نورالثقلین، ج3، ص580.[19]. تفسیر من وحی القرآن، ج16، ص243. [20]. نور/8.[21]. جوهری، اسماعیل؛ الصحاح، ج1، ص48.[22]. بیهقی، احمد؛ السنن الکبری، بیروت، دارالفکر، بی تا، ج9، ص123.[23]. طباطبائی(علامه)، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، اسماعیلیان، 1412ق، چاپ پنجم، ج15، ص82 و تفسیر من وحی القرآن، ج16، ص243. [24]. نور/9.[25]. تفسیر قمی، ج2، ص98، تفسیر صافی، ج3، ص421، تفسیر نورالثقلین، ج3، ص580 و تفسیر من وحی القرآن، ج16، ص240.[26]. تفسیر نمونه، ج14، ص384. [27]. حشر/7، نحل/44 و... [28]. کلینی، محمد بن یعقوب؛ کافی،تحقیق علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج6، ص162.[29]. نعمان مغربی، محمد؛ دعائم الاسلام، تحقیق آصف بن علی، قاهره، دارالمعارف، بی تا، ج2، ص283.[30]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج6،ص164.[31]. همان، ص162-167، شیخ صدوق، محمدبن بابویه؛ من لایحضره الفقیه، تحقیق علی اکبر غفاری، قم، اسلامی، 1404ق، ج3، ص535 و صادقی تهرانی، محمد؛ الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم، فرهنگ اسلامی، 1365ش، چاپ دوم، ج21، ص51.[32]. تفسیر من وحی القرآن، ج16، ص244.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]
صفحات پیشنهادی
مباهله میان زن و شوهر
مباهله میان زن و شوهرلعان جمع لعن است، در لغت به معنی دور کردن و راندن از خیر آمده؛1 و در اصطلاح دینی به معنای راندن از روی غضب است که از ناحیه ی خدا در آخرت به معنای ...
مباهله میان زن و شوهرلعان جمع لعن است، در لغت به معنی دور کردن و راندن از خیر آمده؛1 و در اصطلاح دینی به معنای راندن از روی غضب است که از ناحیه ی خدا در آخرت به معنای ...
منزلت زن در اسلام
مى توان گفت عبارت “زن در اسلام” از نظر مفهوم با عبارت “زن در قرآن” تفاوتى ... در بازارها به فروش مى گذاشتند و پس از مرگ شوهر براى زنش حق حيات هم قايل نبودند. (2) ... و هم زن مسلمان را براى شركت در مباهله فراخواند كه پيامبر اعظم(ص()از ميان زنان مسلمان) ...
مى توان گفت عبارت “زن در اسلام” از نظر مفهوم با عبارت “زن در قرآن” تفاوتى ... در بازارها به فروش مى گذاشتند و پس از مرگ شوهر براى زنش حق حيات هم قايل نبودند. (2) ... و هم زن مسلمان را براى شركت در مباهله فراخواند كه پيامبر اعظم(ص()از ميان زنان مسلمان) ...
تفاوتهای زن و مرد در نگاه اسلام
تفاوتهای زن و مرد در نگاه اسلام-زن و مرد بین زن و مرد مانند موجودات دیگر، تفاوتهاى بسیارى وجود دارد. بنا به گفته زیستشناسان هر سلول بدن مرد با هر سلول بدن زن تفاوت دارد. ... تفاوتهای حقوقی و اجتماعی زن و مرد در اسلام نشاندهنده چیست-آيا تفاوتهاي حقوقي و اجتماعي ميان زن و مرد، نشان دهنده ي نگاه مردانه ي اسلام ... مباهله چه روزي است ؟
تفاوتهای زن و مرد در نگاه اسلام-زن و مرد بین زن و مرد مانند موجودات دیگر، تفاوتهاى بسیارى وجود دارد. بنا به گفته زیستشناسان هر سلول بدن مرد با هر سلول بدن زن تفاوت دارد. ... تفاوتهای حقوقی و اجتماعی زن و مرد در اسلام نشاندهنده چیست-آيا تفاوتهاي حقوقي و اجتماعي ميان زن و مرد، نشان دهنده ي نگاه مردانه ي اسلام ... مباهله چه روزي است ؟
مباهله؛ جلوه ای از حضور حضرت زهرا (س) در عرصه سیاست
مباهله با مسیحیان نجران كار ساده ای نبود كه با هر زن و مرد عادی بتوان آن را به اجرا درآورد بلكه افراد شركت كننده در مباهله باید به درجه ای از حق و یقین رسیده باشند كه خدای ...
مباهله با مسیحیان نجران كار ساده ای نبود كه با هر زن و مرد عادی بتوان آن را به اجرا درآورد بلكه افراد شركت كننده در مباهله باید به درجه ای از حق و یقین رسیده باشند كه خدای ...
مباهله؛ جلوه ای از حضور حضرت زهرا (س) در عرصه سیاست
مباهله با مسیحیان نجران کار ساده ای نبود که با هر زن و مرد عادی بتوان آن را به اجرا درآورد بلکه افراد شرکت کننده در مباهله باید به درجه ای از حق و یقین رسیده باشند که ...
مباهله با مسیحیان نجران کار ساده ای نبود که با هر زن و مرد عادی بتوان آن را به اجرا درآورد بلکه افراد شرکت کننده در مباهله باید به درجه ای از حق و یقین رسیده باشند که ...
مباهله؛ جلوه اي از حضور حضرت زهرا (سلام الله علیها) در عرصه ...
مباهله با مسيحيان نجران كار ساده اي نبود كه با هر زن و مرد عادي بتوان آن را به اجرا درآورد بلكه افراد شركت كننده در مباهله بايد به درجه اي از حق و يقين رسيده باشند كه خداي ...
مباهله با مسيحيان نجران كار ساده اي نبود كه با هر زن و مرد عادي بتوان آن را به اجرا درآورد بلكه افراد شركت كننده در مباهله بايد به درجه اي از حق و يقين رسيده باشند كه خداي ...
مباهله، معجزه اى بزرگ
مباهله، معجزه اى بزرگ مسلم صاحبي اشاره در مقاله حاضر نويسنده به تشريح ... مباهله به مثابه تبلوري از فرهنگ ديني - الهي، در ميان پيامبران پيشين رواج داشته است؛ ... براي مباهله حاضر نشده ايد و غير از اين مرد و زن جوان و اين دو كودك، كسي همراه شما نيست؛ ...
مباهله، معجزه اى بزرگ مسلم صاحبي اشاره در مقاله حاضر نويسنده به تشريح ... مباهله به مثابه تبلوري از فرهنگ ديني - الهي، در ميان پيامبران پيشين رواج داشته است؛ ... براي مباهله حاضر نشده ايد و غير از اين مرد و زن جوان و اين دو كودك، كسي همراه شما نيست؛ ...
آيه مباهله، سند افتخار شیعه
هنگامى كه پاى مباهله به ميان آمد، نمايندگان مسيحيان نجراناز پيامبر .... بعد از به كارگيريى توانايىهاى عادى.2- زن و مرد دوشادوش هم و در كنار همديگر مطرحند.3- اگر انسان به ...
هنگامى كه پاى مباهله به ميان آمد، نمايندگان مسيحيان نجراناز پيامبر .... بعد از به كارگيريى توانايىهاى عادى.2- زن و مرد دوشادوش هم و در كنار همديگر مطرحند.3- اگر انسان به ...
مباهله در بیان علامه جوادی
مباهله در بیان علامه جوادی-نکته ای درباره مباهلهدر بیان آیت الله جوادی آملیفقط همین 5 ... و از میان مردها كسانى كه به منزله ى جانشان هستند گرد هم آورند و در مقابل هم قرار گیرند. ... 3 زن و 3 فرزند)، زیرا اقلّ جمع 3 نفر است، در حالى كه فقط چهار نفر را همراه خود برد.
مباهله در بیان علامه جوادی-نکته ای درباره مباهلهدر بیان آیت الله جوادی آملیفقط همین 5 ... و از میان مردها كسانى كه به منزله ى جانشان هستند گرد هم آورند و در مقابل هم قرار گیرند. ... 3 زن و 3 فرزند)، زیرا اقلّ جمع 3 نفر است، در حالى كه فقط چهار نفر را همراه خود برد.
تکرار مباهله
تکرار مباهله آفتاب سوزان، با سنگدلي تمام بر چهره رنجور شهر ميتابد. ... بيحاصل، ناگزير، روانه دربار ميشوند و مشکل خود را با خليفه در ميان ميگذارند. ... زن و مرد، پير و جوان، کوچک و بزرگ، در حالي که روزهدار هستند، به سوي خارج شهر رهسپار ميشوند.
تکرار مباهله آفتاب سوزان، با سنگدلي تمام بر چهره رنجور شهر ميتابد. ... بيحاصل، ناگزير، روانه دربار ميشوند و مشکل خود را با خليفه در ميان ميگذارند. ... زن و مرد، پير و جوان، کوچک و بزرگ، در حالي که روزهدار هستند، به سوي خارج شهر رهسپار ميشوند.
-
گوناگون
پربازدیدترینها