تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816156678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مباهله در بیان علامه جوادی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نکته ای درباره مباهلهدر بیان آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی
فقط همین 5 نفر داخل در عنوان «اهل بیت» بودند... داستان مباهله در سال هاى آخر عمر شریف رسول اكرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم [بنابر مشهور در سال دهم هجرت] هیأتى از نصاراى نجران به مدینه آمدند و با حضور در مسجد آن حضرت به بحث و گفتگو با وى پرداختند و با آن كه حق براى آنها روشن شده بود، از روى لجاجت و عناد حاضر به پذیرش حق نشدند. از این رو پیغمبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم مأمور شد تا به آنها پیشنهاد مباهله دهد. بدینگونه كه پیامبر و رئیس هیأت نجران، عزیزترین افراد خود را از میان فرزندان و زنان و از میان مردها كسانى كه به منزله ى جانشان هستند گرد هم آورند و در مقابل هم قرار گیرند. آنگاه هر دو گروه شروع به نفرین كنند و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهند.هیأت نصاراى نجران نخست، مباهله را پذیرفت. پیغمبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم براى این امر خطیر و پر مخاطره از میان مردها فقط على بن ابى طالب، از میان زنان تنها فاطمهى زهرا و از میان فرزندان فقط حسن و حسین (علیهم السلام) را انتخاب كرد و پا در میدان مباهله گذاشت.هیأت نجران با دیدن همراهان پیامبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم و جدیّت آن حضرت در این میدان، از انجام مباهله منصرف شد.تذكر: با توجه به این كه «أبناء» و «أنفس» جمع و «نساء» اسم جمع است، پیغمبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم باید حداقل نُه نفر را همراه خود مى برد (3 مرد، 3 زن و 3 فرزند)، زیرا اقلّ جمع 3 نفر است، در حالى كه فقط چهار نفر را همراه خود برد. این، نشان مى دهد كه آن حضرت بیش از چهار نفر، واجد صلاحیت براى شركت در میدان مبارزهى معنوى نیافت. ماجراى مباهله از زبان فخر رازىفخر رازى داستان مباهله را این گونه نقل مى كند:رسول اكرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم در حالى براى مباهله خارج شد كه جامه ى نادوخته ى پشمین سیاه رنگى بر دوش، حسین را در بغل و دست حسن را در دست خود گرفته بود، فاطمه پشت سر آن حضرت و على (رضی اللَّه عنه) پست سر آنان حركت مى كرد، رسول اكرم به همراهان خود فرمود: وقتى دعا كردم شما آمین بگویید.آنگاه مى گوید:در روایت آمده است: (در میدان مباهله) حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله و سلم زیر همان جامه ى پشمین سیاه رنگ رفت. پس از آن حسن (علیه السلام) جلو آمد، پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم او را داخل كرد. سپس حسین (علیه السلام)، بعد فاطمه (سلام اللَّه علیها) و پس از آن على (علیه السلام) جلو آمدند و همگى زیر آن جامه رفتند. وقتى همگى جمع شدند، حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: (إنّما یرید اللَّه لیذهب عنكم الرجس أهل البیت و یطهركم تطهیراً).فخر رازى در پایان مى گوید:اهل تفسیر و حدیث گویا اتفاق بر صحت این حدیث دارند، و اعلم أنّ هذه الروایة كالمتّفق على صحتها بین أهل التفسیر والحدیث. [تفسیر كبیر، ج 4، جزء 8، ص 88- 89، ذیل آیه ى 61، سوره آل عمران.] عالم بزرگ اهل سنّت ابوعیسى ترمذى در كتاب خود آورده است:سعد بن ابى وقاص از پدرش نقل كرده است: وقتى آیه ى مباهله نازل شد، پیامبر، على، فاطمه، حسن و حسین را خواند و آنگاه گفت: خدایا! اهل من اینها هستند: لما نزلت هذه الآیة (تعالوْا ندْع أبناءنا و أبناءكم و نساءنا و نساءكم) الآیة دعا رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم علیّاً و فاطمة و حسناً و حسیناً فقال: «اللهمّ هؤلاء أهلی». [سنن ترمذى، ج 5، ص 6، كتاب التفسیر، باب 1، سوره ى آل عمران. مسلسل 3010.] بنابراین، مى توان گفت: اگر واقعاً كسان دیگرى نیز جزو (أهل البیت) بودند رسول اكرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم آنان را نیز حاضر مى كرد، چون حداقل نُه نفر را باید مى آورد. از این رو نیاوردن دیگران به میدان مباهله، نشان مى دهد كه دیگران مصداق (أهل البیت) (به مفهومى كه در این آیه مطرح است) نبوده اند.تنظیم: گروه حوزه علمیه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 510]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن