واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: نيكي كريمي به همراه ليلي گلستان شامگاه گذشته ـ 3 آبان ماه ـ در جمع خبرنگاران پيرامون اولين نمايشگاه عكس انفرادي كه قرار است از روز جمعه ـ 8 آبان ماه ـ برپا شود، سخن گفت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. به گزارش خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،نيكي كريمي در تشريح چگونگي شكلگيري اين نمايشگاه گفت: مدتي بود كه در فكر برگزاري نمايشگاه بودم. اولين مكاني كه براي برگزاري اين نمايشگاه به ذهنم رسيد، گالري «گلستان» بود. به هرحال سالهاست كه خانم گلستان و گالري خوشنام او را ميشناسم. وي با اينكه 15 سال است، عكاسي ميكند و سالها عكاسي دلمشغولياش بوده است، ادامه داد: سبكهاي مختلف عكاسي همچون پرتره و... را تجربه كردهام، ولي علاقهام به طبيعت است و اين بار سعي كردم بر اين موضوع تمركز بكنم. اين هنرمند با اشاره به نمايشگاهي كه قرار است افتتاح شود، توضيح داد:30 عكس با موضوع طبيعت ايران به نمايش گذاشته ميشود و عكسها در تاريخ مختلفي گرفته شده است از 10 سال پيش تا 15 سال قبلتر. نيكي كريمي ادامه داد: من در هر مسافرتي كه ميروم، دوربين همراهم است و خيلي علاقه دارم، دائم در هر سفري كه ميروم عكاسي كنم. اتفاقا عكسهايي كه سال گذشته در اكسپو صبا به نمايش درآمد، دو تا عكسي بود كه از يك درياچه در سوئد گرفته بودم. او در پاسخ به دليل محور قرار دادن موضوع طبيعت براي اين نمايشگاه توضيح داد:عكاسي طبيعي خيلي به من آرامش ميدهد، وقتي حتي يك نفر نمايشگاهي عكسي با محوريت طبيعت برگزار ميكند، هر لذتي كه عكاس از طبيعت برده است، مخاطبش را نيز سهيم ميكند. اين هنرمند در بخش ديگري از اين نشست دربارهي واكنشهايي كه به اكسپو سال گذشته مطرح شد، دربارهي ورود بازيگران به دنياي عكاسي، گفت: هيچگاه حرف كسي مگر آنكه صاحبنظر باشد، برايم مهم نبوده است. چون يكسري از نظرات متاسفانه غيرتخصصي مطرح ميشود و از عدم آگاهي فرد نشات ميگيرد. من فكر نميكنم كه هر كسي ميتواند دوربين دست بگيرد و بگويد عكاس است. اما هر كسي در طي تجربه و سالها كار ميتواند، عكاس بشود. در ادامهي اين سخنان ليلي گلستان پيرامون واكنشهايي كه سال گذشته براي اكسپو صبا مطرح شد، نيز گفت:هيچ هنري در انحصار گروه خاصي نيست. در واكنشهاي سالگذشته نيز يك مقدار انحصارطلبي ديده ميشد كه خيلي به نظرم خوشايند نبوده و نيست. هركسي ميتوان در هر حيطهاي كه علاقهمند است، كار هنري انجام بدهد و اصلا ديگران هم نبايد با اين آدم مشكل داشته باشند. گلستان ادامه داد: اين شرايط بگونهاي است كه مثلا، من مترجم بگويم چرا خانم كريمي آمده و كتاب ترجمه كرده است، چرا نبايد بكند؟! وقتي ترجمه كرده و خوب هم ترجمه كرده من چه ميتوانم بگويم. به نظرم اين مسائل يكجور انحصارطلبي است كه خوشايند نيست و از يك فرهنگ و عدم آگاهي پايين نشات ميگيرد. گلستان معتقد است: اين اتفاق بيشتر در رشتهي عكاسي افتاده است و اميدوارم كمكم دوستان قبول كنند كه اين اتفاق ميتواند بيفتد و هيچ اشكالي هم ندارد. مدير گالري گلستان دربارهي انتخاب آثار نيز متذكر شد: پيش از خانم نيكي كريمي خيلي از هنرمندان عرصهي تئاتر، موسيقي، سينما به من رجوع كردند و تقاضاي نمايشگاه عكاسي، نقاشي و حتي مجسمه كردند و من نپذيرفتم، براي اينكه كارهايشان خوب نبود. من به فرد و اسمش كاري ندارم، اگر عكسهاي آقاي كيارستمي خوب نبود، نمايشگاه نميگذاشتم. او ادامه داد: من كاري به اسم خانم كريمي ندارم. چون در گالري گلستان اصلا پارتي بازي غيرممكن است.به هرحال عكسهاي ايشان خيلي خوب بود چون كاملا تركيببندي را ميشناسند و عكسهاي سياه و سفيدشان بسيار زيبا است. سپس ليلي گلستان دربارهي قيمتگذاري آثار نيز در اين نمايشگاه توضيح داد: قيمتگذاري بر مبناي اولين نمايشگاه يك عكاسي كه عكسهايش خوب است، انجام شده است نه بر مبناي نيكي كريمي بودن عكاس. او در عين حال مطرح كرد: شخصا فكر ميكنم، امضا خيلي مهم است. يعني وقتي آقاي كيارستمي نمايشگاه عكس ميگذارند، امضا آقاي كيارستمي، امضا جهاني است. آقاي تقوايي قبل از اينكه كارگردان خوبي باشد، عكاس خوبي بود. بايد قيمت كارهايشان بالا باشد. اما من خودم شخصا در گالري گلستان با قيمت بالاي كارها موافق نيستم، ولي امضاء مهم است و امضاء نيكي كريمي هم مهم است. ليلي گلستان خاطرنشان كرد: ولي من از خانم كريمي خواهش كردم، اين فرق را براي اولين نمايشگاه كنار بگذاريم و به عنوان يك عكاسي كه اولين نمايشگاهش را گذاشته است و عكسهايش خوب است، بر اين اساس قيمتگذاري كنيم كه خوشبختانه موافقت كردند. بنابراين قيمتهاي اين نمايشگاه اصلا بالا نخواهد بود. او رقم قيمتهاي عكسها را زير يك ميليون دانست و اعلام كرد: از هر عكس 3 نسخه موجود ميباشد. به گزارش ايسنا، نيكي كريمي نيز گفت: هنرها همه به يكديگر مربوط هستند. سينما، ادبيات، عكاسي، نقاشي، همگي يك چيزهايي از يكديگر دارند، بنابراين نميتوانيم بگوييم اين وارد شدن يا دست درازي كردن به هنر ديگري است. من بهعنوان يك فيلمساز تا قاب را بلد نباشد و عكاسي نكرده باشم، چگونه ميتوانم فيلم بسازم. البته نميتوانم بگويم كه هر فيلمسازي بايد عكاسي بلد باشد اما اين كاري است كه من سالها كردهام و از دلمشغوليهاي من است. نيكي كريمي در بخش پاياني اين نشست دربارهي فعاليت آتي هنرياش نيز پاسخ داد: حدود يكسال از ارديبهشت ماه سال قبل، منتظر مجوز براي فيلم جديدم بودم، ولي سناريو تصويب نشد. حال اميدوارم با آمدن اشخاص و معاونتهاي جديد، بتوانم اين مجوز را بگيرم. چند ماهي است كه فيلمنامهام را بازنويسي كردم و الان به مرحلهاي رسيده است كه ميخواهم تا يكي دوماه آينده فيلم را بسازم. ولي همهي اين تصميمگيريها بستگي به گرفتن پروانه ساخت دارد. او ادامه داد: اين بار براي من مهم است كه حتما فيلم اكران بشود و حتما هم دراين اكران فرهنگي قرار نگيرد، چون اين اكران فرهنگي به نظرم خيلي اشتباه است. اين بازيگر و كارگردان ايراني متذكر شد: در هرجاي دنيا كه برويد، ممكن فيلمهايي كه مخاطبش عام نيست را در سينماهايي بزرگ و مطرح آن شهر نبينيد، ولي سينماهاي خاصي هميشه ميزبان نمايش اين فيلمها هستند. بناراين در ايران نيز ما بايد سالنهايي داشته باشيم كه دولت باني آن باشد و سينمادارها نخواهند برروي آن نفوذ داشته باشند و اين سينماها دائم اين فيلمها را نشان بدهند. نيكي كريمي در پايان اظهار اميدواري كرد: با معاونت جديد سريعتر بتواند فيلمش را بسازد. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]