واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: محمدتقي فهيم گفت: در «گيلعاد» ماجراهاي كوچك و بزرگ به عنوان بستري انتخاب شدهاند تا تمايز ميان صهيونيستها و يهوديان اصيل به تصوير كشيده شود.«محمدتقيفهيم» منتقد و سردبير مجله «سينمارسانه» در گفتوگو با خبرنگار راديووتلويزيون فارس در مورد سريال «گيلعاد» ساخته حسين سهيليزاده، گفت: سريال «گيلعاد» ساخته حسين سهيليزاده كه پيش از اين با عنوان «بنحور» معرفي شده بود،موضوع حساس،مهم،بهروز و ارزشمندي دارد. وي در ادامه افزود: «گيلعاد» در واقع يك تلهفيلم طولاني است. فيلمي كه درباره يهوديان ايران قصهپردازي شده و شخصيت محورياش، بنحور (با ايفاي نقش حسين ياري)، سفير اسرائيل در ايران دهه سي شمسي است. داستان حول محور اين كاراكتر بوده و ماجراهاي كوچك و بزرگ به عنوان بستري انتخاب شدهاند تا اين كه تمايز ميان صهيونيستها و يهوديان اصيل به تصوير كشيده شود. گرايشي كه چند سالي است از سوي رسانه ملي تعقيب ميشود و نمونه عالي آن، سريال «مدار صفر درجه» ساخته حسن فتحي بود. فهيم تصريح كرد: «گيلعاد» در جايگاه يكي از آثار قابل تأمل است. سعيد جلالي نويسنده، حسين سهيليزاده كارگردان و ديگر همكاران در پروژه «گيلعاد» سعي كردهاند در بستر ترسيم يك ملودرام و اتفاقات عاطفي به سبك و سياقي همه فهم و گاهي نمادين و سمبليك چگونگي شكلگيري اسرائيل و اهداف آن را روايت كنند. در اين بين، مثلثي با آدمهايي مانند بنحور (حسين ياري)، خاخام هارون (محمد عمراني)، فوتراب (محمد زنجانپور) در مقام و جايگاه نمايندگي طيفهاي مختلف مردم جامعه ايران و اسرائيل،جديترين عناصر اين درام هستند. البته شخصيتهاي ديگري مانند: جعفر (شهرام عبدلي)، شهره سلطاني(همسر قبلي بنحور) و...تكميل كننده كشمكش هستند. اين منتقد در مورد كارگرداني«گيلعاد»،گفت: «حسين سهيليزاده» كه جزو سريالسازان فعال و پركار است،حالا خوب ميداند در مديوم تلويزيون چگونه اجرايي داشته باشد كه هم محتوا و پيام فيلمنامه را بهخوبي ارائه دهد و هم به ساختاري، سنجيده و مؤثر برسد. او كه در گونههاي متنوع تاريخي،اجتماعي و ملودرام تجربه دارد، اكنون بهخوبي ميداند تلفيق اين ژانرها بهتر جواب ميدهد. اندوختههاي او از سريالهايي مانند: «روزهاياعتراض»، «ترانهمادري» و «آخرين دعوت» بيانگر قواميافتگي حرفهاي اوست. اگر چه «گيلعاد»زودتر از بعضي سريالها پخش شده او، ساخته شده است، اما كارآمدي او به خوبي در اين سريال به چشم ميخورد. وي ادامه داد: مثلا روابط و مناسبات «سارا» و پسرش «مراد»، «بنحور» و «تراب»، بهويژه «جعفر» و «دختر عمويش»، گرايش ملودرام كار را پررنگ كردهاند، چنان كه گرايش «بن حور»، «خاخام»و «تراب» باعث تقويت رنگ و بوي سياسي-تاريخي كار شدهاند. با اين كه اين رويكرد تو در تو و به هم پيوسته است، بهخوبي قابل تفكيك است و در پرداخت با هدف جذابيتآفريني انجام گرفته است. فهيم گفت: يكي از قوتهاي «گيلعاد» استفاده و به كاربردن نماد و سمبل زن در جايگاه وطن، زمين،حق و حقوقي است كه بر سر آن كشمكشهاي جذابي وجود دارد. فهيم در مورد بازيها افزود: بازيها و موسيقي «گيلعاد» از جمله قوتهاي كار است. «حسين ياري»، «محمد عمراني» و «اكبر زنجانپور»، بهخوبي درونيات و اميال و آمال طيف موردنظر را بازسازي كردهاند. موسيقي با دو گرايش زورخانهاي و كلاسيك هم اين همه را همراهي ميكند چنانچه زماني كه «خاخام» سر بر نرده گذاشته، موسيقي اصليترين عامل انتقال معنا است. وي در پايان افزود: دكوپاژ «حسين سهيلي زاده» هم كاملا در حد و اندازه قاب تلويزيوني ،علمي طراحي شده است. در مجموع «گيلعاد»مجموعه منسجمي بود و از پايانبندي مناسبي هم برخوردار بوده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]