واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جریان انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در مراسم اسکار هر سال به شکل و شیوهای یکسان و شبیه به یک بازی همراه با تعدادی نام انجام میشود و در نهایت انتخابی که صورت میگیرد به موفقیت سینمای ایران در اسکار ختم نمیشود. به گزارش خبرنگار مهر، اعلام فهرست نامزدهای سینمای ایران برای معرفی به اسکار 2010 مانند دورههای قبل پرسشهایی فراوان به ذهن میآورد. با اینکه انتخاب فیلم برای حضور در اسکار سنتی تکراری است. اما به نظر میرسد کمیته انتخاب هنوز معیاری مشخص برای گزینش فیلمها ندارد و هر سال در فهرست طولانی گزینهها میتوان به فیلمهایی رسید که حضورشان سئوالبرانگیز است. امسال در حالی که بسیاری از اهالی سینما اتفاق نظر دارند دو فیلم سینمایی "بیست" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و "درباره الی" به کارگردانی اصغر فرهادی بختی بیشتر برای حضور در فهرست نهایی دارند، فهرستی که منتشر شده طولانی و شلوغ است. گویی دوستان احساس میکنند معرفی تعداد بیشتری فیلم برای حضور در این فهرست، خود یک موفقیت است. فیلمهای سینمایی "کنعان"، "سه زن" و "آتش سبز" که پارسال اکران عمومی شدند در فهرست سال قبل هم جای داشتند و حضور آنها در فهرست امسال تعجببرانگیز است. از میان فیلمهای امسال قرار گرفتن "سوپراستار"، "پستچی سه بار در نمیزند"، "وقتی همه خوابیم"، "تردید" و "بیپولی" در این فهرست جالب است. "پستچی سه بار در نمیزند" اثری قابل دفاع در محدوده سینمای ایران است که پیوندی عمیق با تاریخ و فرهنگ ما دارد و برای مخاطب خارجی درک زبان پیچیده آن و اشارههایش به تاریخ ایران ساده نیست. "وقتی همه خوابیم" و "تردید" هم آثاری نیستند که برای مخاب خارجی جذاب باشند. با وجود تلاش هر دو کارگردان برای ساختن فیلمی حرفهای نمیتوان انتظار داشت اعضای آکادمی اسکار به این دو تجربه سینمای ایران روی خوش نشان دهند. "بیپولی" هم با وجود نوآوریهایش به عنوان اثری کمدی و مفرح نمیتواند برای اعضای آکادمی فیلمی جذاب باشد. همین طور که تصویر تنهایی تلخ یک روشنفکر در جامعه معاصر ایران در "خاکآشنا" برای مخاطبی که در آن سوی مرزها است و چنین دغدغهای ندارد ملموس و تاثیرگذار نیست. از میان این فیلمها که حضورشان در فهرست بیشتر جنبه تزئینی دارد و همه میدانیم رقیبی جدی برای فیلمهای دیگر نیستند، تنها "بیست" و "درباره الی" امتیازهایی دارند که برای حضور در رقابت بزرگ اسکار میتواند به آنها کمک کند. اکران موفق داخلی، توجه منتقدان و تماشاگران به هر دو فیلم و مهمتر از همه حضور موفق در جشنوارههای خارجی امتیازهایی این دو فیلم است. "درباره الی" و "بیست" زبانی جهانی دارند و برای مخاطبی که خارج از مرزهای ایران به تماشایشان مینشیند جذاب هستند. در این میان البته "درباره الی" به دلیل نمایش روابط پیچیده انسانی و کشف رازهایی که در پس این روابط وجود دارد برای مخاطب خارجی جذابتر است و تصویری تازه از جامعه ایران و مردمانش نشان میدهد که معمولا در فیلمهای محبوب تماشاگر خارجی بدوی و عقبمانده هستند. کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار هر سال درگیر یک بازی میشود و به معرفی فیلمهایی میپردازد که با معیارهای حضور در جشنوارههای خارجی و مهمتر از آن رقابتی از جنس اسکار همخوان نیست. شاید دوستان رعایت حال همصنفان و همکاران سینمایی خود را میکنند و نمیخواهند دل آنها را بشکنند! اما این دایره تکراری سینمای ایران را به مسیر درست راهنمایی نمیکند و در نهایت به موفقیت نمایندهای که با معیارهای حرفهای و سینمایی انتخاب نشده در اسکار نمیانجامد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]