تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816417732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معصوميت از دست رفته


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم:کودک و سرباز ميرکريمي را بايد در بستر سينماي کودک و نوجوان نگاه کرد ؛ هر چند در پس اين مناسبات کودک محور ، مفاهيم بلند و عميق انساني و متعالي نهفته است. حقيقي که بيش از همه بايد آن را در سينماي کودک و پشت معصوميت چهره هاي آنان کشف کرد و پرورش داد. منصور ، نماينده کودکاني است که در درون ساختار فقيرانه و ناآگاه خانوادگي که خود به اختيار آن را برنگزيده سر از دارالتاديب در مي آورد. او در سن 14 سالگي ، دستش به سرقت آلوده مي شود و پايش به کلانتري مي رسد. البته بدون اين که در طول فيلم ، خانه و خانواده منصور نشان داده شود و تنها از طريق سخنان خود منصور اين تصاوير درذهن مخاطب شکل مي گيرد. گويي ميرکريمي پيش زمينه تاريخي اجتماعي قهرمان داستان را نه در فيدبگ هاي سينمايي که در خيال مخاطب بازسازي مي کند و البته چهره ، بيان و نحوه بازي منصور نيز به تعميق اين تصوير کمک مي کند و باورپذيري تماشاگر را افزايش مي دهد. کاراکتر منصور ، شباهت زيادي به «کودک سارق» در فيلم «زير نور ماه» دارد. ارتباط نمادين کودک و سرباز و کودک و روحاني در دو فيلم ميرکريمي قابل تامل است. روحاني و سرباز به نوعي در مقام ابژه هاي کنترل بيروني به عنوان مانع و هشداري در برابر مجرم قرار گرفته اند سرباز به نماد کنترل بيروني و قانوني براي کودک به عنوان نمادي از وجدان پاک آدمي مي ماند که موظف است نظارتي اجتماعي برآن داشته باشد. تا از مسير اصلي منحرف نشود ؛ اما روحاني ، سمبلي از کنترل دروني و معنوي است که با ارجاع آدمي به وجدان و فطرت خويش در پي هدايت کودک برمي آيد اين دو به معناي روشهاي متفاوت تربيت و تعالي آدمي است که هر دو درصد حفظ و نجات کودک (نماد پاکي و سلامت انسان) هستند ؛ اما تفاوت هايي نيز در اين قياس وجود دارد ، به اين معني که سرباز تنها به تحويل دادن کودک به دست قانون و رفع تکليف خود مي انديشد ؛ اما روحاني به نجات و رهايي واقعي او از قيد و بندهاي نفساني فکر مي کند. اين قياس به طور تلويحي به تاثيرات و تفاوت ماهوي تربيت درونزا و بيرونزا مي پردازد و تمايز روش قانون مدار از شيوه هاي ارشادي و روان شناختي را نشان مي دهد. ميرکريمي در «کودک و سرباز» شرايط خانوادگي و بسترهاي اجتماعي و ساختارهاي فرهنگي ، بزهکاري کودکانه را به تصوير مي کشد و هر کدام از اين عوامل را در طول سفر کودک و سرباز از مشهد تا تهران بتدريج بازنمايي مي کند. او با ارتباط انساني که ميان قهرمان و ضدقهرمان ايجاد مي کند ، مخاطب را در برابر قضاوتي عادلانه و عقلاني قرار مي دهد. به اين معني که مجرم يک انسان است و از تمام ظرافت ها و پيچيدگي هاي يک انسان عادي در مناسبات عاطفي و عرفي او سهيم مي شود نقطه اوج اين همسويي ، نشستن کودک (مجرم) و سرباز (قانون) بر سر يک سفره (هفت سين) است در اين موقعيت او همچون ديگر اعضاي خانواده پذيرفته مي شود. بويژه رفتار پدر بهمن با منصور نمونه اساسي ترين واکنش يک فرد نسبت به يک مجرم است. معرفي منصور به عنوان فرزند فرمانده بهمن و يا عيدي دادن به او و دست کشيدن به سر و صورت کودک مجرم به همراه قرائت دعاي سال تحويل همراه با نشان دادن صورت متاثر منصور و بوسيدن قرآن با توجه به مفاهيم نهفته در اين دعا که درخواست از تحولي مثبت مي کند ، وجه بصري زيباشناختي اي خلق مي کند که گويي نشان از تحولي دروني در منصور دارد ، تحولي که برساخته واکنش انساني پدر بهمن نسبت به کودک است. در حالي که در طول مسير نوع نگاه و رفتاري که برخي افراد با منصور دارند در شکستن کرامت انساني و در نتيجه ميل به جرم او تاثير منفي مي گذارد. در قهوه خانه وسط راه قهوه چي مي گويد اين هماني نيست که مغازه اصغر مکانيک را خالي کرده است؟ برچسب هاي ناعادلانه اي که در فرهنگ عامه ما نسبت به مجرمان وجود دارد ، خود يکي از عوامل آسيب زا در افزايش بزهکاري است. ميرکريمي مخاطب را با تصوير کودک مجرم به انتهاي فيلم مي آورد و در آنجا نشان مي دهد که شرايط محيطي يعني صاحبخانه معتاد که آنان را مجبور به کار خلاف کرده است و فقر مادي و فرهنگ نيز به اين مساله دامن زده است. ضمن اين که در طول داستان منصور دغدغه پدر و مادرش را ندارد و حتي گردنبند را براي خوشحال کردن آنها مي دزدد او آنقدر سخاوتمند است که پس از پيدا شدن گردنبند در خانه بهمن ، شرايط پيش آمده را درک مي کند و از حق خود مي گذرد.در بستر اين تعامل البته گاهي سرباز نيز برخلاف قوانين ، عمل مي کند. او بعکس قولي که به فرمانده اش مي دهد، پيش از رساندن منصور به تهران نزد خانواده خود مي رود. در حالي که خود نمي گذارد منصور کمي بيشتر در خانه دايي اش بماند. از سوي ديگر ، کودک نيز فراتر از همه مسائل مشتاق ديدن خانواده اش است او يک سال و نيم از آنها دور بوده است. نگراني و دغدغه او براي خانواده اش در مقايسه با ميل سرباز براي ديدن خانواده اش در يک کنتراست معنايي به درک موقعيت روان شناختي کودک کمک مي کند کودک و سرباز جداي از زيبايي بصري که بويژه در موقعيت جاده و طبيعت پيراموني آن به تصوير مي کشد ، از موسيقي در متن استفاده مي کند نه از موسيقي متن. بهره گيري از موسيقي محلي خراساني در متن داستان در پرداخت زيباشناختي فيلم بسيار تاثيرگذار است. «کودک و سرباز» ميرکريمي باز نمايي ساختارهاي اجتماعي فرهنگي فقر است که کودک اين موجود پاک را در خود مي بلعد و از او موجودي ديگرگونه مي آفريند. معصوميت کودک در اين وضعيت از دست مي رود و زلال فطرتش به تيرگي مي گرايد. چه مي توان گفت که کمال آدمي در فقر به دست نمي آيد. به قول کامو ، شرف ، واپسين ثروت فقر است. ثروتي که به تداوم آن نمي توان دل بست.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن