واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مراسم اولين سالروز درگذشت مهرداد فخيمي ـ فيلمبردار سينماي ايران ـ روز گذشته ـ 22 مرداد ماه ـ با سخنان جعفر والي، محمود كلاري، هارون يشايايي، محمدرضا اصلاني و.... در خانه سينما برپا شد. مريم فخيمي: در برگزاري اين مراسم جاي انجمن فيلمبرداران به شدت خالي است! به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مريم فخيمي ـ دختر مهرداد فخيمي ـ كه مستندي از پدرش ساخته بود و در اين مراسم پخش شد، در ابتداي اين برنامه از مسعود آقابابائيان، محمدرضا عرب و ساير افرادي كه در برگزاري اين برنامه مشاركت داشتهاند، تشكر كرد و گفت: در اين مراسم جاي انجمن فيلمبرداران به شدت خالي است! من فكر ميكنم كه تمام ما دين بزرگي نسبت به ديد و نوع نگاه پدرم داريم و بايد همه با هم در نگهداري اين يادگار كوشا باشيم، چراكه بنده به تنهايي بههيچ عنوان قادر به انجام چنين كاري نخواهم بود. والي: هنگامي ارزشها را درك ميكنيم كه از دست رفتهاند جعفر والي هنرمند پيشكسوت تئاتر هم گفت: از دست دادن دوستان و از آنها گفتن، كاري بسيار دشوار است. متأسفانه ما در اغلب موارد هنگامي ارزشها را درك ميكنيم كه از دست رفتهاند. او با اشاره به مواردي كوتاه از رابطهي دوستانهاش با زندهياد فخيمي، از شاگردان او و افرادي كه با او كار كرده بودند، خواست تا راه او را ادامه دهند و زيركي و نوع نگاه و شيوه كاري او را حفظ كنند، چراكه اين موارد يادگاري است كه از او برجاي خواهد ماند. كلاري: مطلقا فكر نميكنم كه فخيمي را از دست دادهايم محمود كلاري، فيلمبردار سينما هم در سخناني گفت: حرف زدن درباره انساني كه هيچگاه صحبت نميكرد، كار بسيار دشواري است. زندهياد فخيمي جزء افرادي بود كه خيلي سخت و بهندرت ديگران را به دنياي خود راه ميداد و به همين دليل كمتر كسي موفق به ورود به اين دنيا ميشد. اين فيلمبردار سينماي ايران با بيان اينكه به هيچ عنوان فكر نميكند كه فخيمي را از دست دادهايم اظهار كرد: نقش زندهياد فخيمي در ميان نسل خودش و نسل بعد از خودش امري غيرقابل انكار و فراتر از حد انجمن فيلمبرداران است. او نوعي تلقي و زيبايي شناسي خاص داشت كه برگرفته از دنياي شخصياش بود، دنيايي كه از تجربيات و فرهنگهاي مختلف ميآمد. كلاري ادامه داد: مهرداد فخيمي هميشه خواهد بود و بيترديد روزبهروز ارزش آثار او بيشتر شناخته ميشود. او كمتر حرف ميزد و با هرنوع نمايش در تضاد بود، اين مسئله در مورد كارهاي او هم نمود داشت و ما به هيچ عنوان اثري از او نميبينيم كه تصاوير حالت نقاشي داشته باشند، بلكه آثار او همه كارهايي بسيار عميق هستند و درون مايهاي فراتر از نمايش دارند، درون مايهاي كه روح مخاطب را درگير ميكند. كلاري در ادامه به ذكر خاطرهاي درباره مصاحبه با زندهياد فخيمي پرداخت و افزود: فخيمي از جمله افرادي بود كه به هيچ عنوان فرصت مصاحبه را به ديگران نميداد. يك بار هم كه بنده با زحمت فراوان سعي داشتم تا او را براي مصاحبه به منزلام دعوت كنم، او دعوت من را صرفا به دليل كوفته تبريزي همسرم قبول كرد! و بدين ترتيب ميبينيم كه در دنيايي كه اكثر ما سعي ميكنيم، همهچيز را عجيب و غريب جلوه دهيم، او به گونهاي كاملا متفاوت برخورد ميكرد. اين فيلمبردار همچنين به نگاه ويژهي زندهياد فخيمي اشاره كرد و گفت: او انسان ويژهاي بود و نگاه و زندگي ويژهاي داشت، به همين دليل هم با ديگران تفاوت دارد و جايگاه خاص و ويژهاي دارد كه هيچگاه از ياد نميرود. كلاري در سخنانش نقش مهرداد فخيمي را در رشد كيفي سينماي ايران مهم دانست و گفت: درك بسياري از آثار او نيازمند پسزمينههاي مختلف است، مهرداد فيلمبردار ويژهاي بود كه جايگاه او روز به روز بالاتر خواهد رفت. او تأثير بسياري برروي ديگران و از جمله خود بنده داشت و واقعيتها و قابليتهاي فضاي واقعي را از طريق تصوير به مفاهيم فيلمنامه القا ميكرد. اين فيلمبردار به عنوان نمونه به فيلم «ناخدا خورشيد» اشاره كرد و افزود: ميتوان اين فيلم را از زوايا و پرداختهاي مختلف بصري در تمام مدارس تدريس كرد. چراكه در آن امكان ندارد، تصوير به گونهاي باشد كه بهتر از آن هم ميسر باشد. در تكتك تصاوير اين فيلم نوع لنزها به بهترين وجه انتخاب شده و دوربين در بهترين نقطه قرار دارد. كلاري در پايان با بيان اينكه فخيمي هيچچيز را ساده و سهلانگارانه نديده است، خاطرنشان كرد: شايد او زود از ذهن ما رفته باشد، اما در طول دوران زندگياش به گونهاي كه دوست ميداشت زندگي ميكرد و همين مسئله به ما حس خوبي ميدهد، روانش شاد و يادش ماندگار، اميدوارم كه ما هم روزي او و كارهايش را بيشتر بشناسيم و فراتر از سينما براي زندگيمان هم از او الگو بگيريم. اصلاني: اگر فخيمي نبود بسياي از تصاوير ثبت نميشدند به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم محمدرضا اصلاني كارگردان سينما هم به ذكر پارهاي موارد درباره فخيمي پرداخت و گفت: متأسفانه به سني رسيدهايم كه بيشتر از دست رفتگيها را ميبينيم، اميدوارم اين سن آنقدر طول نكشد كه از دسترفتگي جامعه را هم شامل بشود. او از نحوهي آشنايياش با زندهياد مهرداد فخيمي ياد كرد و افزود: او فرد نظاممندي بود كه به خوبي ميتوانست گروهها را در كنار يكديگر نگهدارد، او گسترشدهنده نوعي معرفت انساني نسبت به ديگران بود و انجام چنين امري كار كمي نبود، البته اين كار در آينده به نوعي گسترش پيدا كرد و تبديل به الگو شد. اصلاني ادامه داد: از ديگر فعاليتهاي مهم مهرداد فخيمي اين بود كه با عشق و علاقه فراوان كار ميكرد و از كارش لذت ميبرد، در آن زمان افراد كمتر چنين حسي نسبت به شغل و حرفهي خود داشتند و تنها به فعاليت و كار ميپرداختند. اما فخيمي به اطرافيانش آموخت كه چگونه ميتوانند با عشق كار كنند، اكنون هم مريم فرزند همان پدر است و اين خصوصيات در او هم ديده ميشود. اين كارگردان سينما سپس از رابطهي دوستانهاش با مهرداد فخيمي سخن گفت و افزود: رابطه ما به گونهاي بود كه اگر زماني كار اشتباهي از يكي از ما سر ميزد، ديگري ميتوانست نهايت تنفر را از او داشته باشد و رسيدن به چنين رابطهاي بر اثر زندگي كردن با يكديگر به دست آمده بود. زندگي كه توانسته بود از حد خود فراتر برود و به شكلي تأثيرگذار درآيد. اصلاني در پايان صحبتهايش هم آثار فخيمي را داراي نوعي از اثرگذاري دانست و افزود: صرفنظر از مثبت يا منفي بودن اين تأثيرات مهم آن است كه فخيمي قدرت اثرگذاري داشته، مهرداد فخيمي در تمام مدت زندگياش در تلاطم زندگي كرد، چراكه دايم در او چيزي شكل ميگرفت و چيز ديگري از بين ميرفت و قطعا اگر او نبود بسياري از تصاوير فعلي ثبت نشده باقي ميماند. يشايايي: شايد اگر صبوريهاي مهرداد فخيمي نبود، «ناخدا خورشيد» ساخته نميشد سپس هارون يشايايي تهيهكننده سينما هم در سخناني عنوان كرد: بنده در مقام و موقعيتي نيستم كه بخواهم دربارهي قابليتها و ارزشهاي كار مهرداد فخيمي صحبت كنم، لذا بيشتر به بحث رابطه دوستانهاي كه با او داشتم ميپردازم. اين تهيهكننده در ادامه به ذكر برخي مشكلات پروژه «ناخدا خورشيد» به كارگرداني ناصر تقوايي پرداخت و گفت: در زمان ساخت آن فيلم شرايط بسيار سختي داشتيم، از سويي هم ناصر تقوايي داراي وسواس خاص خود بود و همه اين موارد موجب برخي دلسرديها شده بود، يك روز هنگامي كه مهرداد از برخي از اين قضايا ناراحت بود، بنده به او گفتم كه ما درحال ساختن تاريخ ملت هستيم و بايد قوي باشيم. پس از اين جمله ديگر او هيچگاه گلايهاي به لب نياورد و امروز ميتوانم بگويم كه شايد اگر صبوريهاي او نبود، هيچگاه اين فيلم ساخته نميشد، البته قطعا با اين جمله قصد هم ندارم كه ارزشهاي كار تقوايي را كمرنگ جلوه بدهم. در بخش ديگري از اين مراسم نقي نعمتي رييس انجمن فيلم كوتاه ايران در سخناني كوتاه از اينكه انجمن فيلم كوتاه در اين مراسم نقش داشته ابراز خرسندي كرد و اين موضوع را مايه افتخار تمامي اعضاي صنف فيلم كوتاه دانست. او همچنين درگذشت نابههنگام مهدي اباسلط از اعضاي صنف فيلم كوتاه را نيز تسليت گفت. به گزارش ايسنا، در ابتداي اين برنامه هم مستندي به كارگرداني مريم فخيمي به نمايش درآمد كه در آن هنرمنداني چون بهرام بيضايي، محمود كلاري، سيفالله صمديان، محمدرضا اصلاني، ايرج رامينفر، ناصر تقوايي، جعفر والي، ابراهيم غفوري، اميد روحاني و ... درباره مهرداد فخيمي صحبت كردند. در بخشي از اين فيلم سيفالله صمديان فخيمي را از معدود فيلمبرداراني دانست كه تصاوير او به نوشتههاي خام فيلمسازان كمك ميكرده است. ايرج رامينفر هم در قالب اين فيلم فخيمي را فردي صاحبسبك و تأثيرگذار خواند و در نهايت جعفر والي در اين فيلم گفت: نشد و شرايط و زمانه اجازه نداد كه همه استعدادهاي فخيمي مورد استفاده قرار بگيرد. گفتني است: در پايان مراسم اولين سالروز درگذشت مهرداد فخيمي، فيلم سينمايي «مسافران» بهرام بيضايي به نمايش درآمد. در اين مراسم كه از سوي مريم فخيمي، انجمن فيلم كوتاه و خانه سينما برگزار شد، علاوه بر خانواده زندهياد فخيمي؛ سيفالله صمديان، ايرج رامينفر، محمدرضا اصلاني، محمود كلاري، جعفر والي، اميد روحاني و .... حضور داشتند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]