تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815387367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيضايي؛ فخيمي آينه جامعه سينماي ما بود جايزه «مهرداد فخيمي» از سال آينده اهدا مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بيضايي؛ فخيمي آينه جامعه سينماي ما بود جايزه «مهرداد فخيمي» از سال آينده اهدا مي شود
از سال آينده همزمان با سالروز تولد مهرداد فخيمي فيلمبردار سينماي ايران، جايزه يي به نام او به يك فيلمبردار برگزيده به لحاظ تكنيكي و شخصيتي و با انتخاب هيات داوراني از اهالي سينما اهدا مي شود. به گزارش ايسنا در مراسمي كه به مناسبت چهلمين روز درگذشت مهرداد فخيمي و همزمان با سالروز تولدش چهارشنبه- سوم مهرماه- در خانه هنرمندان برگزار شد، جمعي از اهالي سينما خاطرات شان را از مهرداد فخيمي فيلمبردار «مسافران»، «كلاغ»، «چريكه تارا» و «پرنده كوچك خوشبختي» ورق زدند.

داريوش فرهنگ كه اجراي مراسم را نيز برعهده داشت در ابتدا گفت؛ نمي خواهم تصوير باشكوه، زيبا و متعادل فخيمي را در ذهنم خراب كنم و مي خواهم او را هميشه با لبخندي بر لب و برقي در چشم در ذهنم داشته باشم پس خوشحال هستم، به جاي سالمرگش در روز تولدش اينجا هستم. او ادامه داد؛ ما ايراني ها عادت داريم تا وقتي هنرمندي هست به آن توجهي نكنيم، اما وقتي از ميان ما رفت، از آنها افسانه مي سازيم.

بعد از پخش فيلم كوتاهي كه توسط عزيز ساعتي آماده شده بود، انوشيروان ارجمند بازيگر سينما و تئاتر ايران و فرهاد صبا فيلمبردار صحبت كردند. بعد از آنها فاطمه معتمدآريا از اولين ديدارش با مهرداد فخيمي ياد كرد و گفت؛ من مسائل زيادي از او ياد گرفتم. در اولين صحنه بايد پشت ماشيني مي پريدم و مي خواستم جايم را با او تنظيم كنم كه به من گفت؛ «خانم اين آهن پاره است و شما يك هنرمند و من بايد اين آهن پاره را جوري تنظيم كنم كه شما راحت باشيد» و در آن لحظه براي هميشه ترس من از دوربين ريخت، او به من درس بزرگي داد. در ادامه داريوش فرهنگ بيانيه يي را از طرف انجمن فيلمبرداران قرائت كرد كه در بخشي از آن فيلمبرداران اهداي جايزه سالانه به نام مهرداد فخيمي را مطرح كردند. بهرام بيضايي كارگردان سينماي ايران هم به روي صحنه آمد و با تقدير از برپايي اين مراسم و اختصاص جايزه يي به نام مهرداد فخيمي ادامه داد؛ مهرداد فخيمي كم و فشرده حرف مي زد و بايد حرفش را مي شكافتيم تا بفهميم چه گفته است. او مي گفت؛ «هر فكر يك زاويه دارد و ما بايد بهترين زاويه را در سينما پيدا كنيم و بعد از پيدا كردن آن زاويه ديگر چيز زيادي لازم نيست.» او از چگونگي آشنايي و همكاري اش با فخيمي ياد كرد و گفت؛ اولين بار مهرداد فخيمي را در فيلمي از محمدرضا اصلاني ديدم و از كارش خيلي خوشم آمد و خواهش كردم در فيلم «سفر» به عنوان اولين كار با من همكاري داشته باشد.

بيضايي به همكاري فخيمي در فيلم «غريبه و مه» اشاره كرد و افزود؛ از اين فيلم استقبال خوبي نشد و همه به آن بي توجهي كردند و منتقدان هم تا جايي كه مي شد فيلم را كتك زدند. اما اين فيلم جايزه ويژه جشنواره قاهره را براي فخيمي به همراه داشت و براي اولين بار فخيمي شناخته شد، اما چون چند سال از فيلم گذشته بود و فخيمي جوابش را نگرفته بود به اين جايزه اهميت نداد. اين كارگردان همچنين اظهار تاسف كرد از اينكه، آثار فخيمي در حال از بين رفتن است و ادامه داد؛ هيچ كس در قلمرو فرهنگ در فكر احياي آن نيست، اما هر وقت كه لازم باشد و بخواهيم، از كلمه فرهنگ زياد استفاده مي كنيم. بيضايي با ابراز رضايت از شش فيلمي كه با فخيمي همكاري داشته است، گفت؛ ما سال ها باهم كار و زندگي كرديم، يك ويژگي خوب او اين بود كه هيچ وقت پشت سر كسي حرف نمي زد و اگر هم از كسي بدش مي آمد جلوي چشم او مي گفت و متاسفانه اين بيماري در فرهنگ ما است كه پشت سر هم حرف مي زنيم. وي ادامه داد؛ فخيمي آدم كمال گرايي بود و وقتي كمال را در كار نمي يافت به انزوا مي رفت. چرا بايد او در سنين كمال برود و خودش را در جزيره كيش منزوي كند. او آينه جامعه سينمايي ما بود و وقتي از اين جامعه دور شد، بايد بدانيم كه ايرادي در اين جامعه هست كه بايد حل شود. مهدي كرم پور، محمدرضا اصلاني، مهتاب كرامتي، محمدرضا شريفي نيا، اصغر رفيعي جم، فرهاد صبا، محمدرضا سكوت، سيف الله صمديان، محمد شيرواني، محمد سرير، عزيز ساعتي، جعفر پناهي، ميترا محاسني، نيكي كريمي ، مژده شمسايي، مرتضي رزاق كريمي ، پرويز شهبازي و عليرضا اميني از ديگر حاضران در اين مراسم بودند. مهرداد فخيمي فيلمبردار پيشكسوت سينماي ايران 23 مردادماه در 69 سالگي درگذشت.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن