واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز: رضا جوان صادق و پاکی است که دل به عشق لیلا داده است . اهالی روستا وی را شیرین عقل می نامند و در حالی که هر روز بر شدت عشق و علاقه رضا به لیلی بیشتر می شود لیلا با کس دیگری ازدواج می کند و ... علی وزیریان کارگردان "خدا نزدیک است" در اولین تجربه به سراغ سوژه ای تقریبا تکراری و کهنه ای رفته که همیشه جواب مثبت داده است . عشق "مجنون به لیلی"، جدایی مجنون از لیلی و در پی آن سرگشتگی مجنون و در نهایت وصال و رسیدن عاشق به معشوق اما وزیریان توانسته از موضوع تکراری لیلی و مجنون روایتی زیبا و تاثیر گذار به تصویر بکشد. وزیریان به خوبی توانسته داستانی به بزرگ عشق و عرفان را در فیلم کوچک و جمع وجوری اما با تصاویری بسیار زیبا و تاثیرگذار در معرض دید مخاطب قرار دهد و در میان انبوه فیلم های تجاری و عامه پسندی که این روزها بر پرده سینما دیده می شوند "خدا نزدیک است" می تواند به خوبی به نیاز مخاطبانی که صرفا به دنبال "پسران مانکن و دخران باربی" در فیلم ها نیستند جواب مثبت دهد. لوکیشن فیلم در شمال و جنگل های بکر شمال کشور است اما وزیریان با هوشمندی توانسته خط داستانی و پیرنگ فیلمش بر تصاویر بکر و زیبای جنگل های شمال غالب کند تا ذهن تماشاگر بیشتر درگیر متن باشد تا زیبایی های بصری فیلم و این بزرگترین حسن فیلمی است که کارگردانش سعی کرده تا اولین تجربه کاری خود به اثری متفاوت در ژانر "معناگرا" تبدیل کند. اگرچه خدا نزدیک است نسبت به نمونه های مشابه در ژانر "معناگرا " فیلمی شاخص و برتر به حساب نمی آید اما در شرایط فعلی کران سینماهای ایران که فیلم های کارگردانان خوب و مولف توقیف می شوند و عده ای دیگر از کارگردانان بزرگ ما به کی از خیر فیلم سازی در کشور خودشان و نمایش فیلم هایشان گذشته اند و آن یکی دو نفر بزرگ و "رییس" سینمای ایران همچنان درگیر سال های 40 و 50 هستند و ذائقه تماشاگران نیز به دیدن کمدی های سخیف عادت کرده، فیلمی است برای کسانی که تنها برای لت بردن از فیلم به سینماها می روند. وزیریان اگر چه در 47 سالگی و نسبت به همتایان خود یک مقدار دیر سومین فیلم بلند خود را ساخته است اما به استفاده از تجربیاتش در رشته تحصیلی اش گرافیکتوانسته تابلویی را برای مخاطب ترسیم کند ه در عین بهره گیی از رنگ های ناب به چشم مخخاطب را می زند و نه احساس خواب آلودگی به تماشاگرش دست می دهد. جدا از کارگردانی خوب وزیریان "خدا نزدیک است" از یک مزیت بسیار خوب بهره می برد فیلمبرداری بسیار خوب ساده و گیرای محمد تقی پاک سیما. پاک سیما توانسته با دوربینش کاری تا فاضهای بکر و زیبای جنگل های شمال کشور در خدمت فیلم و فیلم نامه قرار گیرد و به هیچ عنوان نخواسته تصویر و رنگ را بر پیرنگ فیلم تحمیل کند که صداگذاری تاثیرگذار محمد رضا دلپاک بر گیرایی تصاویر فیلم عقل و شدت بیشتری افزوده است. بابک حمیدیان توانسته نقش مجنون امروزی را به زیبایی هر چه تمام تر به نمایش بگذارد و به نظر می رسد کارگران با کارگردانی بزرگ نظیر فرمان آرا می رود تا از او را به عنوان یکی از استعدادهای جدید سینمای ایران مطرح کند و بازی الناز شاکر دوست در نقش یک معلم ابتدایی خوب است اما نه خیلی ایده آل و فوق العاده اما به نظر می رسد برای بازیگری که در این یکی دو سال اخیر در انبوهیی از فیلم های تجاری دیده شده است تصویر جدید را ارایه کرده است. صحنه خراب شدن موتور در جنگل و خواندن شعر از سوی لیلی و مجنون فیلم به خوبی از کار درآمده است و فیلم توانسته با پرهیز از خودنمایی پایان بندی خوب و مطلوبی را داشته باشد. به هر حال برای کسانی که دوست دارند در میان انبوه فیلم هایی که پر است پسران مانکن با عینک آفتابی و دختران باربی با عینک دودی فیلمی ساده و صمیمی با شخصیت های زمینی باشند خدا نزدیک است می تواند انتخاب خوبی باشد.120
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]