واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: بخش "تجربههاي تئاتر دانشجويي" بهصورت مستقل و با داوري مجزا، امسال براي نخستينبار، در كنار ساير بخشهاي اصلي جشنواره تئاتر فجر ميزبان 9 كار برگزيده دانشجويي در سالنهاي دانشگاه تهران و سينما – تئاتر بود كه تعدادي از كارگردان و دانشجويان شركتكننده به ارزيابي اين بخش پرداختند. احسان فلاحتپيشه كه با نمايش "با سري آشفته ..." در جشنوارهي بيست و ششم شركت كرده است در گفتوگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره ضرورت وجودي اين بخش، گفت: اختصاص بخش "تجربههاي دانشجويي" در كليت تئاتر فجر اتفاق خوبي است. هر چند كه به شخصه تفكيك اين بخش را از جريان كلي تئاتر فجر را متوجه نميشوم، اما اميدوارم كه طي سالهاي آينده به اين بخش بهعنوان يك بخش زمينهيي نگاه نشود. وي درباره اجراي اين 9 نمايش در فضاي دانشگاهها توضيح داد: جشنواره تئاتر فجر بايد پلي براي خروج دانشجويان از اين فضاي دانشگاهي باشد و بهتر بود كه اجراهاي اين بخش هم اين فرصت را پيدا ميكردند تا در ساير تالارهاي تئاتر تهران به صحنه ميرفتند. وي با اشاره به توجه مسئولان جشنواره نسبت به اين بخش، عنوان كرد: از همان ابتدا به گونهيي مطرح شد كه بخش «تجربههاي دانشجويي» و مسابقه بينالمللي به دليل داوري شدن از يك امكان برخوردار هستند. در حالي كه اين دو بخش كاملا از هم تفكيك شدهاند و به جاي اين كه در كنار هم داوري شوند، بهصورت مجزا و در فضاهاي متفاوت مورد قضاوت قرار ميگيرند. فلاحتپيشه، متذكر شد: اي كاش در طول جشنواره معتبري چون فجر دست از سر اين كميتها بر ميداشتيم و فضايي مشابه و درهم تنيده را براي تمام بخشها فراهم ميكرديم. وي همچنين درباره امكانات و كمك هزينهيي كه در اختيار گروههاي اين بخش قرار گرفته است، گفت: ما در همان پلاتوهايي در طول جشنواره به اجرا رفتيم كه در طول سال با تمام محدوديتها و مشكلاتي كه دارند در آنها تمرين ميكنيم و با شرايط آن كنار ميآييم و هميشه هم با بودجههاي كم ساختهايم و توقع نداريم. اما به نظر ميرسد كه بايد متناسب با هر نمايش، بودجهها را تقسيم كرد و صرف دانشجويي بودن يك كار، نبايد كمك هزينه را كاهش نداد و حداقلها را براي آن در نظر گرفت. آرزو روشناس ديگر دانشجويي است كه امسال با نمايش «دو جلاد» در جشنواره شركت كرده است با مثبت خواندن جريان « تجربههاي دانشجويي» در جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر رسميترين جشنواره تئاتري كشور است كه اهميت ويژهيي دارد، كه حالت حرفهييتري در قياس با جشنواره تئاتر دانشگاهي دارد، لذا احساس ميشود كه با حضور در اين بخش ميتوان از سطح دانشجويي فراتر رفت و پا به محيط حرفهيي گذاشت. وي در ادامه درباره برخورد مسئولان جشنواره و نگاهي كه به اين بخش ميشود، گفت: از همان ابتدا به ما تاكيد شد كه اين 9 نمايش از ميان كارهاي زيادي انتخاب شدهاند و مورد توجه جشنواره هستند كه اين مسئله به اهميت اين بخش تاكيد دارد. و بر اين اساس ماهم براي هر چه بهتر بودن تلاش خود را به كار بستيم اما آن طور كه توقع داشتيم مورد توجه قرار نگرفتيم. وي با اشاره به وضعيت تماشاگران اين كارها، گفت: به جز دوستان و آشناياني كه دعوت كرده بوديم و دانشجوياني كه به صورت گذري براي ديدن اين نمايشها آمده بودند، تماشاگر متفرقي نداشتيم. مهمانان خارجي و يا اساتيد تئاتري به ديدن كارهايمان نيامدند و اين مسئله نشان ميداد كه دبيرخانه جشنواره هيچ تلاشي براي تبليغ اين بخش نكرده است. روشناس درباره وضعيت كمك هزينه و امكانات اين بخش هم خاطرنشان كرد: براساس فراخوان جشنواره تا سقف يك ميليون تومان براي گروههاي اين بخش كمك هزينه در نظر گرفتهاند و ما هم انتظار نداريم كه بيشتر از اين پرداخت شود، ولي در شرايطي بايد سقف مشخصي براي يك كار تعيين شود كه هزينهها و وضعيت آن كار سنجيده شود. وي خاطرنشان كرد: طي دو اجرايي كه در ايام جشنواره داشتيم، با مشكلات متعددي روبرو بوديم به خصوص كه به واسطه كم كاري يكي از مسئولان دانشگاه براي ورود وخروج وسايل خود ساعتها معطل شديم و اين مسئله نشان ميدهد كه اطلاع رساني و رسيدگي دبيرخانه نسبت به اين وضعيت مناسب نبوده است. وي در پايان خاطرنشان كرد: ما به كسي بدهكار نيستيم و وقتي بدون كوچكترين چشمداشتي تن به كار دادهايم و نهايت تلاش خود را به كار بستهايم، حداقل انتظار داريم تا برخورد مناسبي با ما صورت بگيرد. مصطفي كوشكي، كارگردان نمايش "پاييز هزار و سيصد ..." هم به ايسنا دربارهي كيفيت بخش "تجربه دانشجويي" گفت: وجود اين بخش در جشنواره فجر اتفاق خوبي است و ميتواند به ارتقاي جريان تئاتر دانشگاهي كمك كند، اما متاسفانه كارهاي انتخاب شده كيفيت مناسبي نداشتند و در طول جشنواره نيز اين بخش كاملا به حال خود رها شد و ناظري بر آن وجود نداشت. وي اضافه كرد: در طول دو اجرايي كه داشتيم حتي شاهد وجود يك منتقد يا استاد و يا مهمان خارجي نبوديم و مثل تمام روزهاي تقويم تئاتر دانشگاهي، تماشاگران دوستان و دانشجويان بودند. اين درحالي است كه از قبل به ما اعلام كردند كه در طول جشنواره مقدمات آن فراهم شده تا مهمان ويژه بينالملل از كارهاي دانشجويي ديدن كنند. وي درباره وضعيت سالنهاي اجرايي اين بخش گفت: اي كاش اين 9 نمايش در ميان تالارهاي تهران تقسيم ميشدند و به جاي آن برخي از كارهاي حرفهيي به محيط دانشگاه ميآمدند، تا بحث تمركز زدايي به شكل جدي صورت ميگرفت و تقسيم عادلانهيي براي كارهاي ما بود. عرفان ناظر، كارگردان نمايش "خاندان چن چي" هم معتقد است: وجود بخش تجربههاي دانشگاهي باعث ميشود تا گروههاي دانشجويي تنها به جشنواره دانشگاهي منحصر نشوند و يك گام رو به جلو بردارند و وارد محيط حرفهيي شوند. ولي بايد با در نظر گرفتن چنين بخشي در جشنواره به چگونگي برگزاري آن نيز اهميت داد. در حالي كه در اجرايي كه ما در سالن سينما – تئاتر داشتيم، برخورد نامناسبي از سوي مسئولان اين سالن با ما صورت گرفت. وي با ياداوري وعدههاي مسئولان جشنواره نسبت به اهميت اين بخش، گفت: قبل از جشنواره جلسهيي داشتيم كه در آن عنوان شد، تمام كارهاي اين بخش توسط مهمانان و مديران خارجي مورد بررسي قرار ميگيرد، اما در طول جشنواره حتي شاهد حضور اساتيد تئاتري هم نبوديم، چه برسد به مهمانان خارجي و اگر تماشاگري هم براي كارها وجود داشت از ميان دانشجويان بود كه اين مسئله نشان ميداد كه اين بخش بازتابي در جشنواره نداشتند و تبليغي براي آن صورت نگرفته است. احمد كچهچيان، كارگردان نمايش "تهران 1386" درباره اين بخش به ايسنا توضيح داد: حضور "بخش دانشجويي" در جشنواره تئاتر فجر، نه تنها اتفاق خوبي است بلكه بودن آن لازم و ضروري است، زيرا كه اين افراد بايد به زودي وارد محيط حرفهيي شوند. وي متذكر شد: متاسفانه بر خلاف اهميت اين بخش، اتفاقات حاشيهيي آن خيلي خوب نبود و ما با تمام سختيهايي كه داشتيم دو بار هم بازبيني رفتيم و كمك هزينهيي در يافت كرديم كه حتي جوابگوي هزينه حمل و نقل وسيلهاي كه كرايه كرده بوديم هم نشد. كچهچيان افزود: برخوردها نسبت به اين بخش به گونهيي است كه انگار هيچ ربطي به كليت جشنواره نداريم و انگار بخش جدايي از جشنواره است. وي ادامه داد: هيچ مهمانان خارجي به ديدن كارهاي اين بخش نيامد و بهعنوان كارگردانهايي كه در جشنواره شركت كرده بوديم، سهميه بليت در اختيار ما قرار نگرفت و اگر عباس خلقي، رحمت اميني و چند نفر ديگر نبودند. كس ديگري به ما توجه نميكرد و در جريان فعاليت ما در طول جشنواره قرار نميگرفت. او معتقد است: اگر ستاد جشنواره برنامهريزي دقيقي براي كارهاي اين بخش انجام ميداد، قطعا ما هم به اندازه گروههايي كه در "تئاترشهر" اجرا رفته بودند، مورد توجه قرار ميگرفتيم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]