تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806947011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آزادی در انتخاب دین و اعدام مرتد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ارتداد و آزادی در انتخاب دین
در طلب خدا دعا
از یک سو قرآن کریم با پیام لا اِکراهَ فِی الدِّینِ  انسانها را در اصل دین دار بودن آزاد معرفی می کند و از سویی دیگر سخن از اعدام کسی است که دست از اسلام کشیده و به آیینی دیگر پیوسته است. برای حل این تعارض ظاهری ابتدا لازم است مفهوم برخی واژگان این بحث روشن شود.  معنای ارتدادارتداد در لغت به معناى رجوع و بازگشت است . در اصطلاح فقها و متكلمان اسلامى، روى گردانى فرد مسلمان از دین اسلام و بازگشت او به كفر، ارتداد نامیده مى‏شود.عواملی که سبب کفر می شود عبارتند از:1. انكار اصل دین: انكار وجود خدا، وحدانیت وى، رسالت حضرت ختمى مرتبت (ص) یا معاد و حیات پس از مرگ، همگی از مصادیق بارز انکار اصل دین است.2. انكار یكى از احكام ضرورى و بدیهى دین اسلام: ضروری دین گزاره ای است كه ثبوت آن در دین اسلام از هیچكس پوشیده نیست و عوام نیز آن را مى‏دانند مگر كسى که دور از مسلمانان زندگى می کند؛ مانند حرمت غصب اموال مردم، شرب مسكر و امثال آن و یا قبله بودن كعبه و لزوم احترام آن، کلام خدا بودن قرآن، وجوب نماز و روزه و حجاب و مانند آن. در مقابل، هر مطلبى از اصول دین یا غیر آن كه بى‏درس و استاد و تعمق و فكر نمى‏توان فهمید البته از ضروریات دین نخواهد بود؛ مانند روحانی و جسمانی بودن معاد . البته فقها در این مسأله كه آیا صرف انكار یكى از ضروریات دین موجب كفر و ارتداد مى‏شود یا باید مستلزم انكار اصل دین باشد و فرد به این نكته توجه داشته باشد اختلاف نظر دارند. انواع مرتد در فقه اسلامى مرتد دو نوع است و هر یك احكامى جداگانه دارد: 1. مرتد فطرى: كسى است كه پدر یا مادر یا والدینش هنگام انعقاد نطفه وى مسلمان بوده، بعد از بلوغ، آیین اسلام را پذیرفته و سپس به كفر روى آورده است؛ مانند سلمان رشدى كه پدرش مسلمان است. 2. مرتد ملى: كسى است كه پدر و مادرش هنگام انعقاد نطفه وى كافر بوده‏اند؛ بعد از بلوغ، اظهار كفر كرده، سپس مسلمان شده و بعد از آن به كفر باز گشته است.نکته: فرزندان نابالغ، از جهت اسلام و كفر، تابع آیین پدر و مادرند و حتی اگر یكى از والدین مسلمان باشد، فرزند، مسلمان شمرده مى‏شود (اسلام حكمى).کسی را نمی توان وادار به پذیرش دین اسلام کرد، اما اگر کسی با تحقیق و بررسی عالمانه آن را پذیرفت حق ندارد به گونه ای عمل کند، مطلبی بگوید و یا چیزی بنویسد که باعث وهن و بی اعتباری این دین قلمداد شود. در اسلام این کار جرم است و اگر کسی با  شناخت و آگاهی اسلام را پذیرفت و سپس با ترک آن، دست به اقدام عملی در جهت تضعیف باورها و ضدیت با اسلام زد، مرتد محسوب شده و مجازات سختی در انتظار اوخواهد بودشرط تحقق ارتدادارتداد با انكار قلبى حاصل مى‏شود به شرط آن که خود فرد پس از بلوغ، اسلام را انتخاب كند و سپس كفر بورزد و در این زمینه اسلام حكمى كفایت نمى‏كند. شرط تحقق جرم ارتداد  و جواز اعمال مجازات آن هر چند ارتداد با انكار قلبى حاصل مى‏شود ولى آنچه مجازات دنیوى بر آن مترتب مى‏گردد، ارتدادى است كه با گفتار یا رفتار مانند سخنرانى، نوشتن كتاب، مقاله اظهار شود. ارتداد تا وقتى ابراز نشود جرم حقوقى نیست و كسى هم حق تحقیق و تفحص و تفتیش عقاید را ندارد .   حکم مرتد
اعدام
در فقه شیعه حکم زن و مرد مرتد با هم متفاوت است. زن مرتد (فطرى یا ملّى) در صورت توبه كردن، توبه او پذیرفته است و احكام ارتداد از او برداشته مى شود و در صورت توبه نكردن، زندانى و تعزیر مى شود.حكم مرد مرتد فطرى با مرتد ملّى هم متفاوت است. رأى مشهور فقها آن است كه مرتد ملّى مى تواند توبه كند و از ارتداد دست بردارد و در غیر این صورت، حكم او اعدام خواهد بود، اما توبه مرتد فطرى پذیرفته نیست و حكم او اعدام است.توضیحی در مورد توبه مرتد: توبه اى كه در این مباحث مطرح است توبه ظاهرى است كه در مقابل حاكم شرع انجام مى شود و اثر فقهی آن رهایی مرتد ملی است. این توبه اثری برای مرتد فطری نداشته و نمی تواند او را از مجازات اعدام رهایی بخشد.لازم به تذکر است چنانچه فرد واقعاً توبه کند، بدون تردید توبه او نزد خداوند رحمان پذیرفته است و عذاب اخروى از او برداشته مى شود؛ هر چند در این دنیا اثر فقهی برای او نداشته و مانع  از كیفر دنیوى او نمى شود.  فلسفه مجازات مرتداسلام پیش از آن كه كسى را به عنوان پیرو بپذیرد، ابتدا از او مى‏خواهد تا درباره آیینى كه در صدد پذیرش آن است آزادانه بیندیشد؛ چنانچه از لحاظ عمق و استدلال روحش را قانع ساخت (که قانع مى‏سازد) در شمار پیروانش در آید و گرنه حق دارد هر چه بیشتر درباره‏اش تحقیق و بررسى كند. در نهایت اگر او را قانع نكرد و مجذوب اصالت و واقعیت خود نساخت، نمی توان او را مجبور به پذیرش کرد و این معنای همان آیه است که می فرماید: لا اِكراهَ فِى الدِّینِ . ولى اگر با تحقیق و آگاهی از قوانین اسلامی که مجازات مرتد یکی از آنها است مسلمان شد، دیگر نمى‏تواند از آن باز گردد. مجازات مرتد براى استفاده بهینه از آزادى مذهبى و ایجاد فضاى سالم براى بهره‏بردارى شایسته از آن است؛ نه محدود ساختن آزادى مذهبى. با توجه به شرط تحقق ارتداد و شرط تحقق جرم آن که اشاره شد، مجازات مرتد در واقع اقدامى شایسته و بازدارنده است تا کسی دین را امرى بی ارزش و تشریفاتى تلقی نکند و علاوه بر آن راه سودجویى را بر مغرضان و دشمنان كینه توز اسلام مى‏بندد تا نتوانند از راه تظاهر به اسلام و بعد کفر به آن، آیین میلیون‏ها مسلمان را بازیچه امیال شوم خود قرار دهند و در انظار عمومى آن را از اعتبار ساقط كنند . چکیده بحث:کسی را نمی توان وادار به پذیرش دین اسلام کرد، اما اگر کسی با تحقیق و بررسی عالمانه آن را پذیرفت حق ندارد به گونه ای عمل کند، مطلبی بگوید و یا چیزی بنویسد که باعث وهن و بی اعتباری این دین قلمداد شود. در اسلام این کار جرم است و اگر کسی با  شناخت و آگاهی اسلام را پذیرفت و سپس با ترک آن، دست به اقدام عملی در جهت تضعیف باورها و ضدیت با اسلام زد، مرتد محسوب شده و مجازات سختی در انتظار اوخواهد بود.در یك جمع‎بندی، احكام ارتداد با اصل آزادی عقیده منافات ندارد، بلكه در راستای تأمین امنیت اعتقادی پیروان دین می‎باشد. امید پیشگر – گروه دین و اندیشه تبیانمنابع جهت مطالعة بیشتر: 1. عیسی دلایی، ارتداد در اسلام، تهران، نشر نی، 13802. سیف الله صرامی، احكام مرتد از دیدگاه اسلام و حقوق بشر، مركز تحقیقات استراتژیك ریاست جمهوری، 13763. علی غلامی دهقی، جنگ‎های ارتداد، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 13814. محمد حسن قدردان ملكی، آزادی در فقه و حدود آن، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 13825. مقام معظم رهبری، آزادی از منظر اسلام و غرب، مجله اندیشه حوزه، سال چهارم، شماره دوم                                                                                  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن