تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813288357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه بيستمين سالگرد صدور حكم اعدام سلمان رشدي مرتد حكم تاريخ ساز اعدام سلمان رشدي؛نماد غيرت ديني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به بهانه بيستمين سالگرد صدور حكم اعدام سلمان رشدي مرتد حكم تاريخ ساز اعدام "سلمان رشدي"؛نماد غيرت ديني
دفتر پژوهش و بررسيهاي خبري-عبدالرضا داوري:امام خميني(ره) با حكم تاريخ ساز خود آنچنان «هزينه» اهانت به اسلام را بالابردند كه ديگر كسي نمي توانست «فايده» اي براي اهانت متصور باشد و اينچنين بود كه موج «اهانت به مقدسات اسلامي» مهار شد.


انالله وانااليه راجعون
به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان مي رسانم، مولف كتاب آيات شيطاني كه عليه اسلام و پيامبر و قرآن، تنظيم و چاپ و منتشر شده است-همچنين ناشرين مطلع از محتواي آن، محكوم به اعدام مي باشند. از مسلمانان غيور مي خواهم تا در هر نقطه كه آنان را يافتند سريعاً آنها را اعدام نمايند تا ديگر كسي جرئت نكند به مقدسات مسلمين توهين نمايد و هركس در اين راه كشته شود شهيد است ان شاءالله. ضمناً اگر كسي دسترسي به مولف كتاب دارد ولي خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفي نمايد تا به جزاي اعمالش برسد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوي الخميني(1)
جنگ تحميلي كه پايان يافت، جهان استكبار دريافت كه ديگر حربه نظامي در برابر انقلاب اسلامي ايران كارآيي ندارد و براين اساس «تهاجم فرهنگي» را به عنوان راهبرد اصلي براي مقابله با خيزش اسلامي برگزيد و آنان كه دريافتند حركت اسلامي رو به رشد را نمي توان از طريق جنگ نظامي متلاشي ساخت جبهه جديدي را در چارچوب جنگ رواني فرهنگي-ايدئولوژيك گشودند.
ماجراي تدوين و انتشار وسيع كتاب مبتذل «آيات شيطاني» و حمايت رسمي دولت هاي غربي از آن، سرآغازي بر فصل «تهاجم فرهنگي» بود. اگر جامعه اسلامي در برابر توهين هاي اين كتاب به پيامبرعظيم الشأن اسلام(ص) از خود غيرت و مقاومت نشان نمي داد، پس از آن هجوم به مباني ديني و مقدسات اسلامي به عنوان يك امر عادي و متعارف تلقي مي شد و خلع سلاح فرهنگي مسلمانان در برابر هجوم فرهنگ و ايدئولوژي هاي اومانيستي غرب به وقوع مي پيوست. امام خميني(ره) با نگرشي راهبردي به ابعاد اين توطئه، با نگارش چند سطر كوتاه، حكم اعدام نويسنده و ناشران «آيات شيطاني» را صادر كردند و انقلابي ديگر را در جهان اسلام رقم زدند كه در پي آن با اتحاد مسلمين در برابر غرب، موجوديت جامعه اسلامي به عنوان «امت واحده» جلوه گر شد.
امام خميني با صدور حكم تاريخ ساز اعدام رشدي به سناريو نويسان تهاجم فرهنگي، غيرتمندانه اين پيام را دادند كه هرگونه اهانت به اسلام و انتشار و اشاعه آن هزينه سنگيني دارد. حكم تاريخ ساز امام خميني(ره) به عنوان نماد غيرت ديني- كه در آن دوبار كلمه غيور تكرار شده است- مسير سيل لجني را كه محافل صهيونيستي براي آلوده كردن چهره منور اسلام تدارك ديده بودند مسدود ساخت و با آن، اتوبان چهار بانده «اهانت» كه از سوي استكبار طراحي شده بود، بسته شد. اينك صهيونيست ها و محافل استعماري غرب به بن بست رسيده بودند و آنها كه درصدد خشكاندن ايمان در جهان اسلام بودند، درمي يافتند كه زمينه اهانت به اسلام خشكيده است و تلاش غرب براي لغو حكم اعدام سلمان رشدي نه براي ارزشي بود كه براي جان بي ارزش سلمان رشدي قائل هستند بلكه مسئله اين بود كه به ساير مزدوران بگويند كه اهانت به اسلام، به از دست دادن جانشان تمام نخواهد شد تا زمينه پذيرش توطئه هاي فرهنگي عليه اسلام فراهم آيد چون ديگر هنرپيشه اي حاضر نبود با اهانت به مقدسات اسلامي جان خويش را به خطر اندازد و به فرض كه نويسنده اي حاضر به اهانت مي شد، اما ناشري را نمي يافت كه حاضر باشد جان و منافع خويش را بر سر اهانت به اسلام هزينه كند.
امام خميني(ره) با حكم تاريخ ساز خود آنچنان «هزينه» اهانت به اسلام را بالابردند كه ديگر كسي نمي توانست «فايده» اي براي اهانت متصور باشد و اينچنين بود كه موج «اهانت به مقدسات اسلامي» مهار شد چون امام خميني(ره) هوشمندانه دريافته بودند كه «مساله كتاب آيات شيطاني كاري حساب شده براي زدن ريشه دين و دينداري و اسلام و روحانيت است.»(2)
اما در اين ميان نكته اي كه معمولادر بررسي علل صدور اين حكم تاريخي مغفول مي ماند، «شرايط زماني» صدور اين حكم است. حكم اعدام سلمان رشدي در زماني صادر شد كه انقلاب اسلامي كمتر از چهارماه بود كه از فشار جنگي هشت ساله رهايي يافته و بحراني فراگير، اقتصاد كشور را در برگرفته بود. در اين ميان شايد براي بسياري عجيب بود كه در اوج بحران اقتصادي، امام خميني رودرروي جهان غرب بايستند و حكمي را صادر كنند كه اولين نتيجه آن قطع رابطه با انگليس و خروج سفراي 14 كشور غربي از تهران بود.
واقعيت آن است كه نگرش عرفاني امام خميني بر محاسبات مادي و دنيوي متعارف غلبه داشت.امام خميني مي دانستند كه بقا، استمرار و ماندگاري انقلاب در آن است كه چتر حمايت نبوي(ص) بر سر كشور مستدام باشد و دريافته بودند كه اگر در برابر اهانت ها ساكت نشسته و به معادلات عقل حسابگر اكتفا نمايند، ايران اسلامي در ظلمتي فارغ از نور نبوي(ص) رها خواهد شد و بر اين مبناست كه امام خميني(ره) يك ماه بعد از صدور حكم اعدام سلمان رشدي با صدور پيامي خطوط اصلي سياست جمهوري اسلامي را در برابر تهاجم فرهنگي غرب ترسيم مي نمايند.بخش هايي از اين پيام را مرور مي كنيم:
« امروز بيشتر از هر زماني كينه ودشمني استكبار عليه اسلام ناب محمدي برملاشده است، بسيج عمومي آنان در دفاع از يك خود فروخته و نويسنده مزدور گوياي اين واقعيت است و شايد آنان اين همه فضاحت و بي آبرويي شان را به خاطر رسيدن به هدف شوم خود پيش بيني نكرده بودند كه امروز با سرافكندگي و خواري از كرده خود پشيمان و با ذلت مراجعه مي كنند.» (3)
«من باز مي گويم همه مسئولان نظام و مردم ايران بايد بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هويت اسلامي تان - به خيال خام خودشان - بيرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شويد و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، هميشه با بصيرت و با چشماني باز به دشمنان خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد و اگر آرام گذاريد، لحظه اي آرامتان نمي گذارند.»(4)
«مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجت - ارواحنا فداه - است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادي و مادي اگر لحظه اي مسئولين را از وظيفه اي كه برعهده دارند منصرف كند، خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهوري اسلامي تمامي سعي و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولي اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است منصرف كند.» (5)
«هيچ كس نيست كه نداند پشت كردن به فرهنگ دنياي دون امروز و پايه ريزي فرهنگي جديد برمبناي اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامي با آمريكا و شوروي، فشار و سختي و شهادت و گرسنگي را به دنبال دارد و مردم ما اين راه را خود انتخاب كرده اند و بهاي آن را هم خواهند پرداخت و بر اين امر هم افتخار مي كنند. اين روشن است كه شكستن فرهنگ شرق و غرب بي شهادت ميسر نيست.
من بار ديگر از مسئولين بالاي نظام جمهوري اسلامي مي خواهم كه از هيچ كس و از هيچ چيز جز خداي بزرگ نترسند و كمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد عليه فساد و فحشاء سرمايه داري غرب و پوچي و تجاوز كمونيزم نكشند كه ما هنوز در قدم هاي اول مبارزه جهاني خود عليه غرب و شرقيم.
مگر بيش از اين است كه ما ظاهرا از جهانخواران شكست مي خوريم و نابود مي شويم؟ مگر بيش از اين است كه ما را در دنيا به خشونت و تحجر معرفي مي كنند؟ مگر بيش از اين است كه با نفوذ ايادي قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمين را پايكوب مي كنند؟ مگر بيش از اين است كه فرزندان عزيز اسلام ناب محمدي در سراسر جهان بر چوبه هاي دار مي روند، مگر بيش از اين است كه زنان و فرزندان خردسال حزب الله در جهان به اسارت گرفته مي شوند؟ بگذار دنياي پست ماديت با ما چنين كند ولي ما به وظيفه اسلامي خود عمل كنيم.» (6)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه نور، جلد 21، صفحه 87
(2) همان، صفحه 90
(3)، (4)، (5) و (6) - همان، صفحات 108 و 109

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن