تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805502597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وجود تشکیکی قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وجود تشکيکي قرآن
قرآن
يكي از اصول مهم در حكمت متعاليه، موضوع اصالت وجود و بيان و اثبات حقيقت تشكيكي وجود مي‏باشد، منظور آنست كه وجود يك حقيقت بيشتر ندارد ولي داراي مراتب وجودي مختلف مي‏باشد و هر يك از اين مراتب، ماهيتي را بوجود مي‏آورد ولي در هستي مشترك مي‏باشد. اين نظر پيرامون هستي و وجود بيان شده است.بر اين اساس، مرحوم ملاصدرا معتقد است كه وجود قرآن بعنوان يك واقعيت عيني داراي يك حقيقت با مراتب مختلف مي‏باشد. او در اين باره مي‏گويد:فإنّ القرآن و إن كان حقيقة واحدة لكنه ذو مراتب و مواطن كثيرة في النزول1همانا قرآن، اگر چه حقيقت واحد است ولي در سير نزولي داراي مراتب و جايگاههاي زيادي است.قرآن و آيات نازل شده، در مقامي همان آيات كلامي خداوند است و نيز الفاظ شنيدني بوسيله گوشهاي حسي و يا آثار نوشته شده در مصاحف كه بوسيله چشمهاي حسي ديده مي‏شود. پس حقيقت قرآني يكي بيش نيست ولي مقامات و مشاهد آن مختلف و بيشمار مي‏باشد.در جاي ديگر ملاصدرا مي‏گويد:فكذلك القرآن حقيقة واحدة و له مراتب كثيرة2همچنين قرآن داراي حقيقت واحدي است كه مراتب زيادي دارد.بنابرين قرآن بعنوان يكي از موجودات عيني عالم هستي است كه داراي يك حقيقت مي‏باشد و در مراتب مختلف در سير نزولي آن وجودي بمقتضاي آن مرتبه داشته و نيز آثار وجودي در هر مرتبه را دارا است و بر خلاف آنچه متداول بين دانشمندان علوم قرآني و آگاهان به تاريخ قرآن است ملاصدرا اعتقاد دارد، قرآن داراي نامها و صفات بيشماري مي‏باشد و هر يك از آنها به مرتبه‏اي از حقيقت قرآن اشاره دارد.ملاصدرا (ره) پيرامون حقيقت قرآن و مراتب آن مي‏گويد:إنّ القران و الايات المنزلة هي بعينها آيات كلاميه في مقام و الفاظ مسموعة بهذه الاسماع الحسية او نقوش مكتوبة مبصرة في المصاحف بهذه الابصار الحسية فالحقيقة واحدة و المجالي متعددة و المشاهد مختلفة و المواطن كثيرة3قرآن و آيات نازل شده، در مقامي همان آيات كلامي خداوند است و نيز الفاظ شنيدني بوسيله گوشهاي حسي و يا آثار نوشته شده در مصاحف كه بوسيله چشمهاي حسي ديده مي‏شود. پس حقيقت قرآني يكي بيش نيست ولي مقامات و مشاهد آن مختلف و بيشمار مي‏باشد.بنابرين كلام الهي مانند حقيقت وجود داراي مراتب مختلف مي‏باشد كه در اصطلاح، وجود تشكيكي نام مي‏نهند.پس حقيقت قرآن به الفاظ و عبارات خلاصه نمي‏شود. بلكه مراتبي از قرآن با قلم اعلي همدوش است و برخي ديگر از آن بر قلب پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله نازل مي‏شود كه قرآن در اين باره مي‏گويد:نزل به الروح الامين علي قلبك4قرآن را روح الامين بر قلب تو نازل نمود.و برخي ديگر از مراتب قرآن بر زبان پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله جاري مي‏شود.قرآن در اين باره مي‏گويد:فانما يسرناه بلسانك لتبشربه المتقين5همانا قرآن را بر زبان تو آسان نموديم تا بواسطه آن پرهيزگاران را بشارت دهي.و مراتبي از قرآن در قلوب مؤمنين جا مي‏گيرد و مرتبه‏اي از آن در «مابين الدفّتين» بصورت مكتوب ظاهر مي‏شود هر يك از اين مراتب جلوه خاصي از حقيقت قرآن را آشكار مي‏سازد.اين فراز را با حديث امام حسين عليه السلام تمام مي‏كنيم، امام درباره ابعاد مختلف قرآن و درك آن مي‏فرمايد:كتاب اللّه‏ عزو جل علي اربعة اشياء علي العبارة و الاشارة و اللطائف و الحقايق فالعبارة للعوام و الاشارة للخواص و اللطائف للاولياء و الحقايق الانبياء6امام حسين عليه السلام فرمود: كتاب خداوند عزوجل بر چهار خصلت است: مقام عبارت، اشاره، لطائف و حقايق، كه عبارت قرآن براي عوام مردم و اشارات قرآني براي خواص و لطائف آن بر اولياء و دوستداران و حقايق آن براي پيامبران قابل درك مي‏باشد. نويسنده: ابوالقاسم نخوديان اصفهانيتنظيم: گروه دين و انديشه تبيان1 - همان، ص31. 2 - صدرالمتألهين، محمد بن ابراهيم شيرازي، تفسير القرآن الكريم، تصحيح محمد خواجوي، انتشارات بيدار، قم، سال 1366، ج6، ص22. 3 - الاسفار الاربعة، ج7، ص30. 4 - سوره شعراء، آيه 193. 5 - سوره مريم، آيه 98. 6 - مجلسي، بحارالانوار، ج92، ص20.1 - همان، ص31. 2 - صدرالمتألهين، محمد بن ابراهيم شيرازي، تفسير القرآن الكريم، تصحيح محمد خواجوي، انتشارات بيدار، قم، سال 1366، ج6، ص22. 3 - الاسفار الاربعة، ج7، ص30. 4 - سوره شعراء، آيه 193. 5 - سوره مريم، آيه 98. 6 - مجلسي، بحارالانوار، ج92، ص20.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن