تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806707593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عقد اخوت با میز


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عقد اخوت با میز
عقد اخوت با میز
به کلینیک اینترنتی "نور" خوش آمدید. اینجا یک مرکز بهداشت اخلاقی است.در اینجا با تجویز نسخه های شفابخش کلام خدا و اهل بیت علیهم السلام، در پی آنیم تا خود و شما را از شر بیماریهای مهلک روحی و اخلاقی برهانیم. پس اگر دردمند هستید و در پی درمان، با این اوراق همراه شوید.ملاحظه: جهت آشنایی بیشتر با این مرکز درمانی پیشنهاد می کنم مدخل این سلسله نوشتار را حتما بخوانید. نام بیماری: جاه طلبیتعریف: جاه عبارت است از مشهور بودن و پخش آوازه .حب جاه در قرآن و حدیث نكوهش شده و یكى از آفات دین به شمار رفته است و لذا پسندیده است كه انسان به جاى جاه طلبى خواهان پنهانى و بى‏اسم و رسمى باشد مگر به مقدارى كه خداى تعالى كسى را مشهور كند بدون آنكه خودش در كسب شهرت بكوشد .خداى تعالى مى‏فرماید: تِلْكَ الدََّارُ الاََخِرَة نَجْعَلُهََا لِلَّذِینَ لاََ یُریدُونَ فِى الارْضِ عُلُوّاً وَ لاََ فَساداً وَ الْعََاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ [ 1] .و نبى گرامى صلى اللّه علیه و آله و سلّم مى‏فرماید: حبّ جاه و مال در قلب نفاق مى‏رویانند همچنان كه آب گیاه را .و مى‏فرماید: اگر دو گرگ درنده در گلّه گوسفندى رها شوند بیش از حبّ جاه و مال فساد نمى‏كنند [2] .و مى‏فرماید: مردم به بخاطر متابعت هوى و حب مدح و ثناء هلاك شدند [3] .امیر مؤمنان على علیه السّلام مى‏فرماید: احتشام را رها كن تا مشهور نشوى، خود را بلند نكن تا بر سر زبانها نیفتى و شناخته نشوى، خود را پنهان كن و ساكت باش تا سالم بمانى، نیكان را مسرور و فجار را خشمگین كنى [4] .امام صادق علیه السّلام مى‏فرماید: از این رؤسائى كه ریاست طلبند بپرهیز به خدا قسم هر كس دیگران پشت سرش حركت كردند هلاك شد و دیگران را هلاك كرد [5] .و مى‏فرماید: ملعون است كسى كه ریاست طلبى كند و كسى كه به ریاست همّت گمارد و كسى كه در فكر آن باشد[6] .و مى‏فرماید: چه بسا كهنه پوشى كه كسى به او توجهى ندارد ولى اگر خدا را قسم دهد و چیزى از او بخواهد حتما مورد قبول واقع مى‏شود . عوامل بیماریمال عبارت است از تملّك اعیانى كه مورد استفاده انسانند ولى جاه به معنى تملك قلوبى است كه تعظیم و طاعتشان مورد نظر است .همان سببى كه باعث مى‏شود انسان مال را دوست داشته باشد با درجه قوى‏ترش باعث مى‏شود كه جاه محبوب انسان باشد زیرا بدست آوردن مال از توابع و لوازم تملك قلوب است بلكه جاه از سه جهت بر مال ترجیح دارد ..1.اینكه رسیدن به مال به وسیله جاه آسان‏تر از این است كه كسى بخواهد به وسیله مال كسب جاه كند. عالم یا عابدى كه در قلب مردم جاه و مقامى دارد اگر بخواهد مال به دست آورد برایش ممكن بلكه خیلى راحت است زیرا اموال صاحبان قلوب مسخّر قلوب آنهاست و آن را در راه كسى كه به كمالش معتقدند بذل مى‏كنند بنا بر این در هر صورت مى‏توان به وسیله جاه مال بدست آورد ولى مال همیشه سبب كسب جاه نمى‏شود مثلا مرد دون پایه‏اى كه به هیچ صفت كمالیه‏اى معروف نیست اگر یك گنج پیدا كند ولى از جاه و مقامى برخوردار نباشد كه مالش را حفظ كند و بخواهد بوسیله این مال به جاه و مقامى برسد برایش ممكن نیست .2. اینكه مال همیشه در معرض تلف و نابودى است آفاتى از قبیل غصب و سرقت همیشه در كمین مالند ولى جاه از این آفات در امان است زیرا قلوب را فقط در یك صورت مى‏توان غصب كرد و آن وقتى است كه شخص مورد نظر حالش به زشتى گراید و اعتقاد دیگران نسبت به او تغییر كند و این خطر را به آسانى مى‏توان دفع كرد .قناعت یكى دیگر از راه‏هاى مبارزه با جاه طلبى است زیرا كسى كه قناعت كند از مردم بى‏نیاز و طمعش از آنها قطع مى‏شود و چون بى‏نیاز شد براى منزلتى كه در قلوب آنان دارد ارزشى قائل نیست، به علاوه مى‏توان در مبارزه با جاه طلبى از اخبار و احادیثى كه در مدح گوشه‏گیرى و نكوهش جاه وارد شده كمك گرفت .3. جاه بدون هیچ زحمتى همیشه در حال رشد و توسعه و ازدیاد است زیرا وقتى قلوب مردم به كمال شخصى معتقد و معترف شد خود بخود در پخش آن زبان مى‏گشایند و آوازه‏اش در اقطار و بلاد منتشر مى‏شود و دائما در حال شكار قلوب بیشترى است ولى مال را جز با زحمت فراوان نمى‏توان زیاد كرد .لازم به تذكر است كه جاه به طور مطلق مذموم و نكوهیده نیست بلكه مانند مال از جهتى پسندیده و از جهتى دیگر نكوهیده است و همانطور كه انسان براى ضرورت خوراك و پوشاك به مقدارى مال محتاج است براى ضرورت زندگى با مردم تا حدّى به جاه نیاز دارد و همانطور كه به غذا نیاز دارد و جایز است غذا و مالى را كه توسط آن غذا تهیه مى‏كند دوست داشته باشد همانطور براى خدمت، به خادم براى رفاقت به دوست براى امنیت و دفع ظلم، به سلطان نیازمند است پس اگر كسى دوست داشته باشد در قلب خادمش جائى داشته باشد كه او را به خدمتش وادارد نكوهیده نیست و همچنین اگر دوست داشته باشد كه در قلب دوستش جائى پیدا كند كه او را وادار به حسن معاشرت و معاونت او كند مذموم نیست و همینطور اگر بخواهد در قلب استادش جائى داشته باشد كه او را وادار به ارشاد و تعلیمش كند و باعث عنایت بیشتر استاد به او شود مذموم نیست .و اگر دوست داشته باشد كه در قلب سلطان محلى یابد كه او را به حفظ و دفع شرور از او تشویق كند ناپسند نیست .زیرا جاه مانند مال وسیله‏اى است براى رسیدن به اهداف . معالجه حبّ جاه كسى كه حبّ جاه قلبش را فرا گیرد همّتش منحصر به مراعات خلق مى‏شود و دیوانه دوستى آنان مى‏گردد و به ریا و سمعه و نفاق و سازشكارى و سهل انگارى در امر به معروف و نهى از منكر و امثال آن دچار مى‏شود .براى معالجه حبّ جاه دو راه علمى و عملى وجود دارد: راه علمى: این است كه بداند براى چه جاه طلبى مى‏كند مسلما سببى جز این ندارد كه مى‏خواهد بر مردم و قلوب آنها قدرت كامل یابد. و این را براى خود كمالى مى‏داند حال خوب فكر كند اگر مرگ به او فرصت دهد كه این قدرت را پیدا كند و برایش در تمام عمر باقى بماند در آخرت اگر ضرر نرساند سودى به حال او ندارد و اگر تمام آنچه در روى زمین است براى او سجده كند به زودى نه سجده كننده مى‏ماند نه سجده شونده و حال او چون حال كسانى است كه قبل از او جاه و مقامى داشتند و با وجود كسانى كه براى آنها تواضع داشتند اكنون وجود ندارند پس سزاوار نیست انسان به خاطر چنین چیز ناپایدارى دین را كه حیات ابدى لا ینقطع است از دست دهد و بداند كمال حقیقى كه انسان را به خدا نزدیك مى‏كند و بعد از مرگ براى نفس باقى مى‏ماند جز علم به خدا و صفات و افعال او، و خلاصى از بند اسارت شهوات چیز دیگرى نیست كمال حقیقى این است و باقیات و صالحات كه بعد از مرگ به عنوان كمال براى نفس باقى مى‏مانند .علاج علمی جاه طلبیاین است كه بداند براى چه جاه طلبى مى‏كند مسلما سببى جز این ندارد كه مى‏خواهد بر مردم و قلوب آنها قدرت كامل یابد. و این را براى خود كمالى مى‏داند حال خوب فكر كند اگر مرگ به او فرصت دهد كه این قدرت را پیدا كند و برایش در تمام عمر باقى بماند در آخرت اگر ضرر نرساند سودى به حال او ندارد و اگر تمام آنچه در روى زمین است براى او سجده كند به زودى نه سجده كننده مى‏ماند نه سجده شونده و حال او چون حال كسانى است كه قبل از او جاه و مقامى داشتند و با وجود كسانى كه براى آنها تواضع داشتند اكنون وجود ندارند پس سزاوار نیست انسان به خاطر چنین چیز ناپایدارى دین را كه حیات ابدى لا ینقطع است از دست دهد و بداند كمال حقیقى كه انسان را به خدا نزدیك مى‏كند و بعد از مرگ براى نفس باقى مى‏ماند جز علم به خدا و صفات و افعال او، و خلاصى از بند اسارت شهوات چیز دیگرى نیست كمال حقیقى این است و باقیات و صالحات كه بعد از مرگ به عنوان كمال براى نفس باقى مى‏مانند .ولى مال و جاه به زودى از بین مى‏روند و به تعبیر قرآن عظیم :انَّمََا مَثَلُ الْحَیََاةِ الدُّنْیََا كَمََاءٍ انْزَلْنََاهُ مِنَ السَّمََاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبََاتُ الارْضِ [ 7] .و هر چه با طوفان مرگ متفرق و منقطع شود خرّمى زندگى دنیاست و هر چه با مرگ منقطع نشود باقیات و صالحات است .امام علی(ع): اگر دو گرگ درنده در گلّه گوسفندى رها شوند بیش از حبّ جاه و مال فساد نمى‏كنند هر كس كمال حقیقى را بشناسد جاه و مقام در نظرش كوچك مى‏شود ولى باید دانست جاه و مقام در نظر كسى كوچك مى‏شود كه آخرت را به عین مشاهده بنگرد، دنیا را كوچك شمرد و پیوسته مرگ در نظرش مجسّم باشد ولى دیدگان اكثر مردم ضعیف است و دنیا را بر آخرت ترجیح مى‏دهند .خداى تعالى مى‏فرماید: بَل تُؤْثِرُونَ الْحَیََاةَ الدُّنْیََا وَ الآخِرَةُ خَیْرٌ وَ ابْقى‏ََ [ 8] .و مى‏فرماید: بَلْ تُحِبُّونَ العََاجِلَةَ وَ تَذَرُونَ الاََخِرَةَ [ 9] .كسى كه بینشى این گونه ضعیف دارد بهتر است مرض خود را با شناخت مضرّات دنیوى جاه، معالجه كند . علاج عملى جاه طلبى راه عملى علاج جاه طلبى این است كه انسان سعى كند با انس به گوشه‏گیرى و قناعت به قبول خالق و كناره‏گیرى از مخلوق، جاه و مقام خود در قلوب دیگران را از بین ببرد و به جائى رود كه بتواند در حال خمول و گوشه‏نشینى به سر برد زیرا كسى كه در شهرى مشهور است و در آنجا عزلت مى‏گزیند نمى‏تواند منزلتى را كه به سبب عزلت در قلوب مردم پیدا مى‏كند دوست نداشته باشد .قناعت یكى دیگر از راه‏هاى مبارزه با جاه طلبى است زیرا كسى كه قناعت كند از مردم بى‏نیاز و طمعش از آنها قطع مى‏شود و چون بى‏نیاز شد براى منزلتى كه در قلوب آنان دارد ارزشى قائل نیست، به علاوه مى‏توان در مبارزه با جاه طلبى از اخبار و احادیثى كه در مدح گوشه‏گیرى و نكوهش جاه وارد شده كمك گرفت .  منبع: اخلاق شبر، تالیف سید عبدالله شبرفرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان[ 1] این سراى آخرت را براى كسانى قرار مى‏دهیم كه در روى زمین اراده سركشى و فساد ندارد و عاقبت (نیك) از آن متقین است. (سوره قصص، آیه 83). [ 2] ما ذئبان ضاریان ارسلا فی زریبة غنم باكثر فسادا من حبّ الجاه و المال. [ 3] انّما هلك النّاس باتّباع الهوى و حبّ الثّناء.[ 4] تبذّل لا تشهر و لا ترفع شخصك لتذكر و تعلم و اكتم و اصمت تسلم تسرّ الابرار و تغیظ الفجّار. [ 5] ایّاكم و هؤلاء الرّؤساء الّذین یترأّسون فو اللّه ما خفقت النّعال خلف رجل الاّ هلك و اهلك. [ 6] ملعون من ترأس ملعون من هم بها ملعون من حدّث بها نفسه.[7] زندگانى دنیا در مثل به آبى مى‏ماند كه از آسمان نازل كردیم و بوسیله آن گیاه زمین (و آنچه مردم و حیوانات مى‏خوردند) روئید (تا آنكه زمین از خرّمى به خود زیور بست و اهل زمین پنداشتند كه بر آن قادرند فرمان ما شب یا روز مى‏رسد و آن را چنان خشك مى‏كنیم كه گوئى دیروز در آن هیچ نبود) (سوره یونس، آیه 24). [ 8] بلكه زندگى دنیا را بر مى‏گزینند در حالى كه آخرت بهتر و پاینده‏تر است. (سوره اعلى، آیات 1716). [ 9] بلكه آنها زندگى نقد دنیا را دوست مى‏دارند و آخرت را رها مى‏كنند. (سوره قیامت، آیات 2120). 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن