واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: «محمدتقي فهيم» گفت: سريال «رستگاران» يك مجموعه منسجم اجتماعي با ويژگيهايي مثل هويت و گرايشات بومي، وقار زن به عنوان شخصيت محوري و دوري از كليشهها است در مجموع آن چيزي كه بيشتر ديده ميشود فيلمنامه قوي اين سريال است كه بر اجرا غلبه كرده است. «محمدتقي فهيم» منتقد و سردبير مجله «سينمارسانه» در گفتو گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد سريال «رستگاران» ساخته سيروس مقدم، گفت: در «رستگاران» ما شاهد فيلمنامه خوبي هستيم. كه در حد تجربه سالهاي سال سريالسازي «سيروس مقدم» از اجراي خيلي خوبي برخوردار نيست و مسائل فني و تصويري مثل شكست تصاوير و كاشتن دوربين در جاهاي اغراق شده و ... در ذيل فيلمنامه قوي قرار گرفتهاند و اين براي اولين بار است كه فيلمنامهاي قوي و داراي استانداردهاي بالاي نگارشي كه از ديالوگهاي سنجيدهاي استفاده كرده دستمايه يك كار تلويزيوني شبانه قرار گرفته است. «فهيم» معتقد است كه «سيروس مقدم» از فيلمنامه عقب مانده و اين ضعفها در اجرا مشهود است و نشان ميدهد كه كارگردان نتوانسته كار را در بياورد و سريال به خاطر عجله و شتابزدگي، قرباني شده است. فهيم در ادامه، افزود: در مجموع «رستگاران» سريال پركشش و تعليقداري است كه محتواي مسائل اجتماعي ارزشمندي است و در بخش پليسي- حادثهاي توانسته تيپهاي ايراني خلق كند و سراغ كليشههاي رايج نرفته است. اين منتقد در مورد بازيهاي بازيگران اين مجموعه، گفت: در «رستگاران» تركيبي از بازيهاي ضعيف و قوي بهچشم ميخورد. در اين سريال، «آتيلا پسياني» خوب كاركرده و «عاطفه نوري» يك تيپ هيستريك و انرژيك را توانسته مطلوب دربياورد اما شخصيت اصلي و نقش محوري (خجسته با بازي «روناك يونسي») چندان خوب درنيامده است. البته «روناك يونسي» توانسته اين نقش را درك كند اما اكتيو بودنش درنيامده چرا كه قرار است پر جنب و جوش و شجاع باشد و وارد مسائلي شود كه يك قدم از پليس جلوتر است اما بازي منفعلي از خود ارائه ميدهد. به نسبت، «عاطفه نوري» و «صبا كمالي» در بازي اكتيوتر هستند و در عكسالعمل و نوع بازي، جلوتر قرار ميگيرند. از «پوريا پورسرخ» هم ميشد استفاده بهتري كرد چرا كه او استعداد بالقوه بازيگري را دارد اما در اين سريال بازياش در سايه قرار گرفته و تحت درخشش «آتيلا پسياني» و بازي درخشان او، قرار گرفته است. البته «پسياني» نشان ميدهد به پختگي در بازيگري رسيده و همه بازيها را پوشش داده است. او آنقدر باتجربه هست كه نياز به هدايت نداشته باشد. فهيم ادامه داد: فيلمنامه «رستگاران» قوي است و از حيث فراز و فرود، تعليق، توجه به مسائل اجتماعي، تيپسازي، توجه به گرايشات بومي و... ويژگيهاي پررنگي دارد. شخصيت محوري «رستگاران» كه يك زن است، داراي وقاري خاص است كه اين ارزشهاي كار را بالا ميبرد. وي تصريح كرد: آنچه در «رستگاران» بيشتر خود را نشان ميدهد، وجود فيلمنامهاي است كه مسائل اجتماعي را عالي بازگو ميكند. اين منتقد گفت: «رستگاران» مجموعه منسجمي است كه نمره قبولي و بالاتر از متوسط دريافت ميكند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]