تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833856924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غرض الهی در خلق


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
غرض الهی در خلق
غرض الهی در خلق نویسنده : محمدمهدی جندقیانمنبع : راسخون چکیدهیکی از مباحث بسیار مهم و پیچیده در مباحاث الهیات و اصول عقاید اسلامی توجه به مسئله غایت و هدف باریتعالی از خلقت عالم مکنات است ، گروهها و نحله های فکری در حوزه تمدن اسلام هر کدام در این باب نظریه پردازی کرده اند.از این میان متکلمین اشعری ، معتزلی، حکمائ و مکاتب عرفانی برجسته تر و جدی تر این بحث را طرح کرده اند. در این مقاله کوشیده شده است تا غرض حضرت حق تعالی از خلق در هر مکتب به صورت اجمالی طرح گردند.کلید واژه ها: غرض و غایت، معرفت، خلق، عبادت، حب و عشقطرح بحثیکی از جنجالی ترین مباحث اعتقادی و کلامی بحث در غرض، پروردگار در خلقت موجودات است. همانطور که مشهود است سایر موجودات ذی شعور پیرامون ما، برای افعال و اعمالی که انجام می دهند کمال مطلوب و هدفی را تصور می کنند و جهت دستیابی و نیل به آنها حرکت ایشان شکل می گیرد. این مطالب تا بدان آنجا مهم است که فلاسفه معتقدند اصلاً فعل بدون غرض و غایه محال است. حال سوال اینجاست که خداوند متعال که بی نیاز مطلق و کمال لاحد و مطلق است آیا او هم برای انجام افعال خود مثلاً خلق این عالم غرض و هدف می خواهد، هر چند پاسخ به این پرسش بدیهی به نظر می رسد لکن با پیچیدگی هایی همراه است که گروههای فکری و کلامی را در نظریه پردازی در این حوزه مقابل هم قرار داده.شخصاً سه نظریه عمده دراین باب وجود دارد: الف) انکار عرض و غایه برای افعال الهیب) اثبات غرض ذاتی برای افعال پروردگارج) حول له تفصیل و سایر میان غرض فعلی و فاعلی در ادامه نظریه اول که منسوب به اشاعره است را طرح و سپس قول متکلمین معتزله و شیعی را و در آخر قول حکماء و عرفاء نسبی بر لزوم غرض فاعلی برای واجب الوجود را بیان می کنیم.نظریه انکاردر نظر اشاعره غرض و غایت به معنی وسیله استکمال(1) است و هدف دانستن فاعل را به معنی حکومت جبری هدف و غرض بر آن فاعل می دانند و حال آنکه خداوند از هر قید و محدودیتی و از هر محکومیتی حتی حکومت غرض بر آن منزه است و لذا کلاً منکر این اصل شده اند (مطهری، 1372، 77)رد آن و قول تفصیلاما با اندک توجهی به آیات قرآن پوچی قول انسان واضح می شود با ] أَفَحَسِبتُم أَنما خَلَقناکُم عَئباً[ مؤمنون، 115] وَ ما خَلَقنَا السَّماء وَ الارضَ وَ ما بَینَهما لابَعین[ انبیاء ، 16و آیاتی مشابه آن که بی هدفی و عدم غرض در فعل خدا را طرد می کند. از طرفی دیگر با مراجعه به قرآن و احادیث اهدافی را بریا خلقت سایر موجودات ذکر می کند : ] وَ ما خَلَقنا السمواتِ و الارض وَ ما بینها الاّ بالحق وَ أجلٍ[ احقاف ، 3] - وَ ما خَلقتُ الجنَّ و الانسَ الا لِیعبُدونَ[ زاریات ، 56 ] هُو الذی خَلَق لَکُم ما فِی الارض جمیعاً[ بقره 29 -] خَلَقَ لکم لتعبروا به و تتوصّلوا به الی رضوانه[ (صدوق، عیون، ج2،ص12) - ] لولاک(2) لما خلقت الافلاک[ - ] خلقهم(3) لاظهار قدرته [ (صدوق، علل، 9)برهمین اساس متکلمین معتزلی دست به نظریه پردازی زده و غایه را به دو نوع غایه و غرض فاعلی و فعلی تقسیم کردند. غایه فاعلی مراد همان غرضی است که موجود ممکن وی شعور طی می کند تا به آن دست یابد. غایه فاعلی همان کمال مفقود و مورد طلب فاعل است . غایه دیگر غایه و غرض فعلی است که هدف از نوعاً استکمال فاعل نیست بلکه هدف نوع رساندن به دیگران است.با توجه به این تفکیک انسان قائل شدند که برای خداوند متعال در افعالش غرض فعلی وجود دارند ولکن غرض فاعلی که استکمال بود اصلاً دربارۀ خداوند متعال مطرح نیست چرا که مستلزم نقص می باشد.متکلمین شیعه نیز عقیدۀ معتزله در باب غرض افعال تأیید می کنند و معتقد است که فرق است میان غرض فعل و غرض فاعل ، آنچه محال است این است که خداوند در افعال خود هدفی برای خود داشته باشد، اما هدفی که فاقد مخلوق گردد به هیچ وجه با کمال و غلو ذات و استغناء ذاتی خداوند مباحی نیست (مطهری، 1379، 77)من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم(مولانا، مثنوی، دفتر دوم)نظریه اثبات غرض الهیاما حکما، الهی و عرفاء معتقدند نه خداوند متعال هم غرض و غایه فاعلی اما ذاتی دارد و این به معنی استکمال و وجود نقص هم نیست برای فهم بهتر کلام ایشان نکاتی را به اختصار بیان می کنیم،1- غایه میان دو معنی مشترک لفظی استالف) ماالبد الحرکه ب) ما لاجله الحرکه و مراد در بحث غرض دومی است2- هر کار اختیاری محتاج علت غایی است ضرورتاً ، چه آن کار ایجادی و چه اعدادی باشد و فرقی میان فاعلیت فاعل نیست3- فواعل دو دسته عمده اند: الف) فواعل طبیعی ، ب) فواعل علمی که خود نیز به دو گروه فاعل مجرد تام و فاعل مجرد غیرتام تقسیم می شود 4- فاعل مختار، فعل را براساس شعور و علم رقم می زند (علم لازمۀ تأثیر و عمل در این فاعل است)5- هیچ کار ارادی و اختیاری نیست که فاعل هیچگونه محبت ، رضایت و میلی به آن نداشته باشد (میل و ملامت فعل با ذات قوام دهندۀ فعل اختیاری است) البته میل و خواستن فعل به اختلاف فاعلیت فاعل متفاوت است، گاهی تنها مفهوم محبت صادق است، محبتی که عین ذات فاعل می باشد مانند فاعل بالفعلی، گاهی مفهوم رضایت صادق است مانند فاعل بالرضا – و گاهی لازمۀ محبت به ذات است مانند فاعل بالعنایه – گاهی هم از قبیل کیفیات نفسانی و عوارض انفکاک پذیر از ذات است مانند شوق در فاعل بالقصد. (مصباح، 1382 ، 103)6- فاعل مختار گاهی دارای تمامی کمالات خویش است – مجردات تام – که در اینجا محبت به کمال موجود«منشاء فعل او می شود و گاهی او به «کمال مقصود» - در مجردات غیرتام – تعلق می گرد و شوق به دست آوردن «کمال مقصود» مشاء فعل می شود. (مصباح، 1382 ، 104)7- گاهی ممکن است برای یک فعل چند هدف منظور و مترتب باشد لکن باید توجه داشت که اینها اهداف متوسطه اند و تابع هدف نهایی با توجه به نکات طرح شده حکماء الهی، افعال الهی را نیز که اختیاری اند دارای عله غایی می دانند لکن داعی و عله غایی که عین ذات است و نه زائد بر ذات و آن حب به خیر و کمال موجود در باریتعالی است که منشاء سایر افعال و خلق اوست و آنچه به عنوان اهداف خلق نقل شده است غیر از حب را غایات و اهداف متوسطه شمرده اند.حکماء الهی به تبع از عرفاء حدیثی قدسی را مؤید قول و نظر خود نقل کره اند. مرحوم صدرالمتألهین شیرازی در اسفار می گوید: ] کنت که افمعاً ، فأحسنت أَن اعرف، فخلفت الخلق بکی اعرف(4) [ (فدلنا علی انه غایه القصوی لوجود العالم معروفاً کما أَنه الفاعل و العلمه الغائیه له موجوداً و دلنا ایضاً علی روض النهایات المتوسطه مثل قوله ] لولاک لما خلقت الافلاک [ (صدرا، ج 7، ص 285)همچنین مرحوم شهید آیت الله سید مصطفی خمینی ره در تفسیر قران خود ذیل بحث غایه در فعل خداوند ضمن اشاره به حدیث مذکور می گوید: فتکون الغایه بالذات نفس ذاته تعالی الهی هی مبدء المبادی و غایه الغایات (خمینی، مصطفی، 1376، ج 4 ، ص 385)اما پیش توضیح و تفسیر روایت اجمالاً به نظرات متکلمین پیرامون آن اشاره می کنیم، ظاهرگرایان عامه و اشعریون این روایت مردود دانسته و به کل منکر آنند: ابن تعبیه می گوید این حدیث کلام پیامبر نبود و سندی ندارد و فقط در افواه صوفیه مشهور بوده وندکش، ابن حجر و سیوطی او را تبعیت کرده اند (عجلونی ، ج 2، ص173) (5)اما گروهی از متکلمین شیعی هم این روایت مطابق مسلک و به بیان ذیل تفسیر کرده اند،بعد از ذکر حدیث ... انه بعض النظر عن ان هذا الحدیث من با ساجد الواحد و لا یعتد بخبر الواحد فی السائل الاعتقادیه مفهومه : ان معرفه لقد هی الوسیله لتکامل الخلق أی ان لله احب ان یستوحب فیض رحمته کان مکان، فلذلک خلق الخلق و علمهم طریقه و سبیل معرفته لیسیروا نحو التکامل و الکمال (مکارم شیرازی، ج 17، ص140)معنی حدیثدر باب معنی روایت گفته اند : ] کنت کنزاً مخفیاً[ اشاره به مقام خفا از جمله مقامات نفس است (سبزواری ، ج 1،ص37) و وحدت ذات را بیان می کند، کان لقد و لازمه الشیء (برسی، 1999م، 39) و یا مقام تجلی ذاتی بذاته لذاته فی مقام ذاته (اصفهانی، 1375، 392) ] فاحببتَ أن اَعرف[ تجلی و ظهور صوات و اسماء را مطرح می کنند. (همان، 392) و ] خلقت الخلقَ لکی اعرف [ اشاره به تجلی افعال در مقام فعل و ظهور و انتشار موجودات دارد(همان، 392) و (برسی، 1999 م ، 39)حدیث مبنای عرفااما تفسیر عرفانی و عرفاء از عله غایی و حدیث مذکورعله الغایه من ایجاد العالم الاساسی و هی رویته تعالی ذاته بذاته فی مراه عین جامعه الانسانیه من مرایا الاعیان (قیصری، 1375، 326)[ کنت کنزاً مخفیاً ] اشاره به مقام فیض اقدس دارد که مبداء اسماء ذاتیه حق تعالی است (خمینی، 1373، 909) مقام تجلی حبی ذاتی که موجب وجود اشیاء می شود ، (قیصری، 1375، 336) محبتی که اگر نبود ظهور عالم از ناحیه وجود عینی حق تعالی هم نبود . [ فاحببت ....] اشاره به مقام به فیض مقدس دارد که مبدأ اوصاف فعلیه است و تجلی اسماء (همان، 326)انسان این حدیث را ناظر به ظهور می دانند که در بیان انسان عله غایی و زبانی خلق است و معنی هیمان عبارت است از : هو الدهشه المفرطه من شهود جلال الجبال و الجیره فیه کما یحصل فید ورود المعشوق بعبد أَو من تجلی الاسماء الجلالیه القهریه (همان، 569)جمع بندی نظریات سه گانهاینها همه نمونه ای از تلاش اهل علم و معرفت برای دستیابی به حقیقت بود ولکن به نظر می رسد با توجه به اختلاف فضای و سطح فکری و تأمل و دقت نظر هر گروه هر کدام به سطحی از حقیقت دست یافته اند و نه به چند نظر مخالف و مقابل هم . حسن ختام این مقال را با تقریری از علامه معاصر آیت الله مصباح یزدی در این خصوص به پایان می بریم.راه جمعی بین اقوال سه گانه یاد شده می توان در نظر گرفت . یعنی منظور کسانی که عله غایی را فقط ذات مقدس الهی دانسته اند این است که مطلوب ذاتی و بالاصاله برای خداوند متعال چیزی جز ذات مقدسش که خیر مطلق و دارای کمالات بی نهایت است نمی باشد، و منظور کسانی که عله غایی را از افعال الهی نفی کرده اند این است که راهی زائد بر ذات ندارد و فاعلیت وی از قبیل فاعل بالقصد نیست و مراد کسانی که علت غایی را سود رساندن به مخلوقات قلمداد کرده اند این است که خواسته اند هدف فرعی و تبعی را بیان کنند . (مصباح، 1382، ج 2 ، ص436)پی نوشت:1- ر . ک (سبحانی، محاضرات فی الهیات)2- اشاره به نبی مکرم در حدیث قدسی3- خلقتهم ای خلق4- حدیث قدسی مذکور در بحارالانوار ، ج 84، ص199 نقل شده است5- ر. ک (عجلونی ، کشف الخفاء ) به نقل از الاحادیث القدسیه فهما بلغت فتحتها ... تحقیق مرکز المصطفی منابع :برسی ، شیخ رجب / مشارق انوار الیقین فی اسرار امیرالمومنین / تحقیق علی عاشور / انتشارات اعلمی / 1999م.خمینی کبیر ، روح لله / چهل حدیث / نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام / 1373خمینی، مصطفی / تفسیر قرآن کریم/ ج 4 / نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام / 1376سبحانی، جعفر / محاضرات فی الهیات / نشر موسسه امام صادق علیه السلامسبزواری، هادی / شرح اسماء الحسنیصدرا شیرازی، محمد / اسفار اربعه / ج 7 / نشر شرکه دارالمعارف الاسلامیهصدوق، محمدبن علی / حلال الشرایع / نشر احیاء التراث الاسلامیه / 1385 قصدوق ، محمدبن علی / عیون اخبار الرضا / ج 2 / نشر موسسه اعلمی / 1404 ققیصری، محمد داود / شرح فصوص الحکم / تحقیق جلال الدین آشتیانی / نشر علمی فرهنگی / 1375غروی اصفهانی، محمدحسین / نهایه الدرایه فی شرح الکفایه / ج 2 / نشر سید الشهداء / 1375طباطبایی، محمد حسین / نهایه الحکمه / ج 2 / نشر موسسه نشر اسلامی / 1787 قمصباح یزدی، محمد تقی / آموزش فلسفه / ج 2 / نشر بین الملل / 1382مطهری، مرتضی / آشنایی با علوم اسلامی / ج 2 / نشر صدرا / 1379مکارم شیرازی ، ناصر / الامثل فی تفسیر کتاب لله المنزل / ج 17/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 494]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن