تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804570681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهميت و جايگاه وقف


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اهميت و جايگاه وقف
اهميت و جايگاه وقف در مباحث آينده از جمله در مبحث «تاريخچه‏ي وقف» نيز درباره‏ي اهميت و جايگاه وقف به تناسب و به طور ضمني مطالب و توضيحات لازم خواهد آمد؛ در اين جا به جايگاه وقف در تفاسير و روايات شيعه و اهل سنت به اختصار و گذرا مي‏پردازيم:تفاسير و روايات شيعهتفاسيرطبرسي در ذيل آيه‏ي کريمه‏ي «لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون» (68) مي‏نويسد:اصل «بر» از سعه و گستردگي است و «بر» به معناي خشکي نيز از همين ماده است و فرق آن با خير اين است که: بر نفعي است که با قصد و اراده به ديگري برسد، اما خير، نفع واصل به ديگري است هر چند از روي سهو باشد.وي انفاق را در آيه‏ي کريمه داراي معنايي عام و گسترده مي‏داند که شامل وقف هم مي‏شود و مي‏نويسد: قضيه‏ي وقف ابوطلحه‏ي انصاري بوستانش را و تصدق زيد بن حارثه اسب مورد علاقه‏اش را و... به دنبال نزول اين آيه‏ي کريمه رخ داده است (69)روايات‏1-امام صادق عليه‏السلام فرمود: «ست خصال ينتفع بها المؤمن، من بعد موته: ولد صالح يستغفر له و مصحف يقرأ فيه و قليب يحفره و غرس يغرسه و صدقة ماء يجريها...) (70) «شش خصلت است که انسان بعد از مرگش از آنها بهره مي‏برد؛ فرزند صالحي که برايش استغفار کند، قرآني که قرائت شود، چاهي که (براي استفاده‏ي مردم) حفر کند، درختي که بنشاند، (قنات يا) چشمه‏اي که جاري سازد...»2-امام صادق عليه‏السلام: «خير ما يخلفه الرجل بعده ثلاثة: ولد بار يستغفر له و سنة خير يقتدي به فيها و صدقة تجري من بعده» (71) «بترين بازمانده‏هاي انسان پس از او سه چيز است: نيکوکاري که برايش آمرزش بخواهد، شيوه‏ي نيکويي که از آن پيروي شود و صدقه‏ي جاريه‏اي که از او بازماند».3-امام صادق عليه‏السلام: «ليس يتبع الرجل بعد موته من الاجر الا ثلاث خصال: صدقةاجرها في حياته فهي تجري بعد موته الي يوم القيامة و صدقة موقوفة لا تورث....» (72): «بعد از مرگ انسان، بجز سه خصلت، هيچ پاداشي در پي او نخواهد بود (برايش سود نخواهد داشت):الف -صدقه‏اي که در زمان حياتش جاري ساخته است که تا روز قيامت جريان دارد.ب -صدقه‏ي موقوفه‏اي که ارث برده نمي‏شود و...».4-امام باقر عليه‏السلام از آباي بزرگوارش نقل کرده است: رسول خدا صلي الله عليه و آله به مردي برخوردند که در باغي براي خود درختي مي‏کاشت، حضرت ايستاد و به او فرمود: دوست نداري تو را به درختي راهنمايي کنم که از حيث پاکيزگي ميوه و... مستحکمتر و با دوام‏تر از اين درخت باشد؟ عرض کرد: بلي اي رسول خدا! پدر و مادرم به قربانت! حضرت فرمود: هر صبح و شام بگو: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر... (رسول خدا صلي الله عليه و آله در واقع بدين وسيله وي را به انفاق و تصدق تشويق فرمود) آن مرد عرض کرد: اي رسول خدا، من شما را گواه مي‏گيرم که اين باغ من از اين به بعد به عنوان صدقه‏ي مقبوضه (برگشت ناپذير) براي مسلمانان فقيري که در «صفه» زندگي مي‏کنند، خواهد بود. به دنبال اين عمل آيه‏ي کريمه نازل شد: «فاما من اعطي و اتقي و صدق بالحسني فسنيسره لليسري» (73): «اما هر کس عطا و احسان کرد و خداترس شد و به نيکويي تصديق کرد، ما هم البته کار او را سهل و آسان مي‏گردانيم» (74)مسأله‏ي جايگاه و اهميت وقف از ديدگاه اماميه در مبحث «تاريخچه‏ي وقف» روشنتر خواهد شد.تفاسير و روايات اهل سنتتفاسيرغالب مفسران از جمله قرطبي (75)، سيوطي(76) ، فخر رازي (77) سيد قطب (78) و... در ذيل آيه‏يکريمه: «لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون» (79) ضمن نقل داستان وقف و تصدق ابوطلحه‏ي انصاري و زيد بن حارثه به بيان اهميت مسأله‏ي وقف پرداخته‏اند.رشيد رضا در ذيل همين آيه‏ي کريمه بعد از ذکر داستان ابوطلحه و زيد بن حارثه مي‏نويسد: منظور از انفاق در اين آيه، غير از زکات است، زيرا در زکات شرط نيست که آنچه پرداخت مي‏شود از چيزهايي باشد که مورد محبت و علاقه‏ي پرداخت کننده است، بلکه به عکس، از عاملان زکات خواسته شده تا از کرايم اموال مردم بپرهيزند و اموال مورد علاقه‏ي آنها را درخواست نکنند (80)قبل از وي، فخر رازي نيز در مقام بيان اختصاص آيه به غير از زکات اين چنين استدلال کرده است (81) البته چون فخر رازي مقدم بر رشيد رضا است ممکن است. اين مطلب را رشيد رضا از وي گرفته باشد.روايات1-عن ابي‏هريرة عن النبي صلي الله عليه و آله قال: «اذا مات الانسان انقطع عنه عمله الا من ثلاثة: صدقة جارية او علم ينتفع به او ولد صالح يدعو له». اين حديث بجز در صحيح بخاري 50 در ديگر صحاح اهل سنت نيز آمده است (82)2-از جابر بن عبدالله روايت شده است که:«لم يبق احد من اصحاب رسول الله صلي الله عليه و آله ممن له مقدرة الا وقد وقف» (83) «هيچ يک از اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و آله نبود که توانايي داشته باشد مگر اين که (مالي را) وقف کرده بود.»3-ابن‏حسام هندي در کنزالعمال مي‏نويسد: به طور کلي خداوند روحيه‏ي ايثار و انفاق و سخاوت را دوست دارد و وقف، خود شاخه‏اي مهم از سخاوت (و انفاق) است. آن گاه حديث زير را از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل کرده است که در اولين خطبه‏ي خود فرمود:ي مردم! همانا خداوند اسلام را به عنوان دين براي شما برگزيده است پس بياييد با سخاوت و حسن خلق به نيکويي اسلام را همراهي کنيد. همانا! سخاوت درختي است از بهشت که شاخه‏هايش در دنياست، و از شما هرکس سخاوتمند باشد هميشه به يکي از اين شاخه‏ها متصل است تا به بهشت در آيد... (84)4-ابن‏حجر عسقلاني در ذيل حديث نبوي صلي الله عليه و آله در صحيح بخاري: علي کل مسلم صدقة، قالوا: يا نبي الله فمن لم يجد؟ قال: يعمل بيده فينفع نفسه و يتصدق، قالوا: فان لم يجد؟ قال يعين ذا الحاجة الملهوف، قالوا: فان لم يجد؟ قال: فليعمل بالمعروف و ليمسک عن الشر فانها له صدقة. (رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:) «بر هر مسلماني صدقه (واجب) است، گفتند:اي پيامبر خدا! کسي که مالي نيابد؟ فرمود: با دست خود کار کند، خودش بهره برد و تصدق هم بنمايد. گفتند اگر نتواند؟ فرمود: انسان نيازمند گرفتاري را کمک کند. گفتند: اگر نتوانست؟ فرمود: به نيکي رفتار کند و از کارهاي شر بازايستد، که همين براي او صدقه است»، مي‏نويسد:از اين حديث برمي‏آيد که بايد با مال يا غير آن با خلق خدا مهربان بود، و نيز اين مطلب استفاده مي‏شود که: صدقه و انفاق از کساني که توانايي دارند از بقيه‏ي کارها در حق ديگران افضل است و مردم نيز از لفظ صدقه همان اعطا و انفاق را فهميدند که پرسيدند: کسي که ندارد (چه کند)؟ (85) /خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن