تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805537468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به مجموعه‌هاي تلویزیونی رمضان 89


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سینمای ما- سحر عصرآزاد: رمضان 89 در تلویزیون با تکیه بر مجموعه‌های چهارگانه شبکه‌ها و حضور کارگردانان و عوامل حرفه‌ای و حساب‌شده، ماه پر باری بود که می‌تواند در مقایسه با رمضان‌های چند سال اخیر نمره قبولی دریافت کند. واقعیت این است که معمولاً هر سال ماه رمضان از میان مجموعه های چهار شبکه تلویزیون به زحمت یک مجموعه مورد اقبال عمومی و البته نظر مساعد متخصصان قرار می‌گیرد، اما با کمی اغماض تلویزیون امسال با حضور سینماگران در عرصه تلویزیون و تولید مجموعه‌هائی که دقیقه نودی و صرفاً برای رسیدن به آنتن پخش رمضان نبودند، توانست تا حد زیادی از ماهیت خود دفاع کند. از حیث تنوع هرچند معمولاً هر سال حاکمیت با مجموعه‌های طنز و یا ماورائی بود، امسال این حیطه‌ها کاملاً مجزا شده بود و با تکیه بر مخاطبان هر شبکه جنس، فضا و حال و هوای مجموعه‌ها با هم فرق می‌کرد. البته با اشاره به این نکته که با کاهش مجموعه‌های طنز و ماورائی، به نوعی ملودرام‌های اخلاقی و پیام‌دار حضوری برجسته و پررنگ داشتند که البته مخاطب‌پسند هم هستند. مجموعه «نون و ریحون» به کارگردانی فرزاد مؤتمن و نویسندگی عباس نعمتی تنها مجموعه طنز این ماه بود که اختصاص به مخاطبان تهرانی داشت و آخرین مجموعه‌ای بود که هر شب روی آنتن می‌رفت. یک امتیاز مهم مجموعه این بود که تلاشی نشده بود دوری فضا و حال و هوا آن از مناسبات ماه رمضان با چفت و بست‌های کمرنگ و بی‌اساس ایجاد شود. به همین دلیل مجموعه قصه ساده خود را با زاویه‌ای به نسبت تازه به طنز تعریف می‌کرد و متناسب با همین فضا در همه سطوح از کارگردانی، بازیگری و ... پیش می‌رفت بدون آنکه تلاش کند طور دیگری بنماید یا نشانی غلط بدهد که خود امتیازی است و مخاطب خاص خودش را داشت. مجموعه «ملکوت» به کارگردانی محمدرضا آهنج و نویسندگی نادر وحید، تک‌خال ماورائی تلویزیون بود که از شبکه دو به عنوان دومین مجموعه بعد از افطار روی آنتن می‌رفت. مجموعه‌ای که نمونه تمام و کمالی از بد پیچیده شدن نسخه سریال های ماورائی رمضانی سال‌های گذشته بود بدون آنکه بتواند به هویتی مستقل برسد. باز هم برزخ یک حاجی دنیادار که زندگی دوگانه او از پرده بیرون می‌افتد و فرشته مرگ تبدیل به راهنمای شخصی او می‌شود تا کارهای دنیائی‌اش را رتق و فتق کند و حلالیت بگیرد تا روحش به آرامش برسد. واقعیت این است که نه قصه حرفی تازه و مستقل و متفاوت از سلف خود دارد نه تلاشی شده به واسطه نوع کارگردانی، انتخاب بازیگران و ... فضا و حال و هوائی تازه وارد کار شود. ضمن آنکه وجود نمونه‌های آشنا و موفق مجموعه های ماورائی در گذشته، نقاط ضعف و سهل‌نگری‌های موجود در این مجموعه را برجسته‌تر می‌کرد. مجموعه «جراحت» ساخته محمدمهدی عسگرپور و نویسندگی سعید نعمت‌الله، یک ملودرام خوش‌ساخت و مدیون نگاه سینمائی و حرفه‌ای کارگردانش بود که به عنوان نخستین مجموعه بعد از افطار از شبکه سه پخش می‌شد. مجموعه‌ای که توانست از ورای پیام‌های اخلاقی، دیالوگ‌هائی که گاه به شعار پهلو می‌زد و تصادف‌های گاه و بیگاه و گاه مداوم، مخاطب را به عمق روابط شخصیت‌ها نزدیک کند. حاکمیت این نگاه حرفه‌ای حتی در وجوهی چون موسیقی متن مجموعه هم خودنمائی می‌کرد که با حضور آریا عظیمی نژاد، موسیقی کاملاً در خدمت حال و هوای داستانی و شخصیت‌ها بود. مجموعه «در مسیر زاینده رود» ساخته حسن فتحی به نویسندگی علیرضا نادری هم قصه ملودرام خود را با پیوند زدن به فوتبال و حاشیه و متن آن، بر بستری جذاب روایت می‌کرد و از شبکه یک پخش می‌شد. عوامل جذابیت‌سازی این مجموعه به محور قرار دادن یک فوتبالیست و مسائلش به عنوان قهرمان قصه ختم نمی‌شد و از امتیازاتی چون شکل گرفتن بخش اعظم قصه در شهر خاطره‌انگیز اصفهان و تکیه بر مهارت‌های بازیگرانی که تغییر لهجه داده بودند نیز بهره می‌برد. مجموعه این عوامل باعث شد همکاری جدید فتحی و نادری در کنار همه فراز و نشیب‌هائی که می‌تواند یک مجموعه مناسبتی داشته باشد، مقبول بیفتد و حتی به گوش مخاطبش برای شنیدن احترام بگذارد. منبع : خبر آنلاین




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن