تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806797924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك‌بار ديگر؛ مشخص نبودن معيارها و بي‌سياستي جشن سينما


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سینمای ما- آيا فيلم‌هاي «عيار14»، «محاكمه در خيابان»، «بدرود بغداد»، «آل»، «طهران،تهران»، «بي‌پولي»، «بيست»، «آواز گنجشك‌ها» در سينماي ايران توليد نشده‌اند؟ آيا توجه به فيلم‌هاي «پرسه در مه»، «كيفر»، «نفوذي»، «به رنگ ارغوان» و ... در حد چند نامزدي منطقي است؟ يكبار ديگر قصه تمام‌نشدني داوري‌ها در بزنگاه جشن خانه سينما سؤال‌هايي را در ذهن به وجود مي‌آورد كه گرچه عدم پاسخگويي به اين سؤال‌ها امري متداول شده و البته يكسوي ماجرا - كه دبيران و برخي افراد جالب(!) قرار دارند - حاضر به انجام درست كارهاي خود نيستند، اما دغدغه - و نه رسالت و از اين عنوان‌هاي شعاري-ژورناليستي و البته براي حافظه كند تاريخي سينماي ايران ايجاب مي‌كند كه بنويسيم و بپرسيم. فكر نمي‌كنم كسي ترديد داشته باشد كه با تجمع فيلم‌هاي يكساله اخير در جشن امسال كار براي هيئت داوران دشوار شده بود، پس مي‌توان نتيجه اخلاقي گرفت كه سهل‌انگاري دوستان در خانه سينما مي‌تواند -توانست- بخشي از سينماي رو به جلو و پيشروي سينماي ايران را تشويق كند و در عين حال نقش صنفي خود را به عنوان ميزاني براي نمايش ديدگاه تخصصي‌اش داشته باشد. اما يك‌بار ديگر مشخص نبودن معيارها و در عين حال بي سياستي دبير و داوران جشن خانه سينما كه به راحتي هر چه ممكن‌تر؛ رابطه‌هاي سينمايي و غيرسينمايي اشخاص را در كانديداها و درنهايت برگزيده‌هاي جشن خانه سينما مشخص مي‌كند، نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه جشن سينماي ايران كه در برهه‌اي اهميت جدي براي اهالي سينما داشت, تبديل به جشني فرمايشي شده است كه حتي عنوان آن در مطالب و خبرها به جاي «جشن سينماي ايران» به «جشن خانه سينما» تبديل شده است. به راحتي فيلم‌هاي نامزد شده جشن خانه سينماي امسال قابل بحث و سؤال هستند، اما تنها ذكر عنوان چند فيلم مي‌تواند نشان دهد كه در جشن خانه سينما چه گذشته است. آيا فيلم‌هاي «عيار14»، «محاكمه در خيابان»، «بدرود بغداد»، «آل»، «طهران،تهران»، «تنها دوبار زندگي مي‌كنيم» ، «انتهاي زمين»، «بي پولي»، «بيست» ، «آواز گنجشك‌ها» در سينماي ايران توليد نشده‌اند؟ آيا توجه به فيلم‌هاي «پرسه در مه»، «كيفر»، «نفوذي»، «به رنگ ارغوان» و ... در حد چند نامزد منطقي است؟ چگونه «سنتوري» نامزد بهترين كارگرداني شده؛‌ اما هيچ شاخصه ديگري بين نامزد‌ها ندارد؟! تقسيم‌بندي خيلي جالبي هم در معرفي برگزيده‌ها رخ داده است؛ در بخش‌هاي اصلي نظير بهترين كارگرداني، بهترين بازيگران فيلم‌هايي حاضر هستند كه جزو بخشي از سينماي ايران هستند كه به دلايل متعدد موردپسند ديدگاه‌هاي دولتي نيستند، اما در بخش فني هيئت انتخاب- داوري (صنوف) فيلم‌هايي را مورد عنايت قرار داده‌اند كه عمدتا توسط سرمايه‌هاي بنيادسينمايي فارابي و يا جريان‌هاي مستقيم دولتي تهيه شده‌اند! آيا اين نشان نمي‌دهد بيش از همه اين اعلام نامزدها يك بده بستان مديريتي است و فرمايشي؟ يا حتي در صورتي كاملا «بدبينانه»، توجه به برخي فيلم‌ها در رشته‌هاي فني معامله‌اي جهت دريافت بدهكاري معاونت امور سينمايي به خانه سينماست؟ چگونه است كه بخشي از مهمترين فيلم‌هاي دو سال اخير به طور كلي و نه حتي در يك رشته نامزدي ندارند؟ مگر غير از اين است كه داوران جشن خانه سينما متخصصان امور صنفي خود هستند؟ مگر مي‌شود كانديداهاي بهترين فيلم يا كارگرداني تنها در يك بخش حاضر باشند؟ يا مثلا فيلم «وقت بودن» اگر در بخش بهترين فيلمنامه و كارگرداني كانديد مي شود، هيچ بخشي از جنبه فني آن حائز اهميت نيست؟ در واقع تناقض‌هاي فراواني در فهرست اعلام شده (گرچه فهرست منتخب صنوف مختلف بوده باشد) اين نكته را يادآوري مي‌كند كه «خانه سينما» و «جشن سينماي ايران» مسير اصلي استقلال خود را از دست داده‌اند. در دوره‌اي كاملا بله قربان گوي مديريت دولتي سينما مي‌شود، در دوره‌اي ديگر بر سر مصالح معامله مي‌كند و در دوره‌اي ديگر بر سر نزاع‌ها پا در ميدان جنگي تمام عيار مي‌گذارد. آيا اين تمام قدرت و نگاه تخصصي جامعه اصناف سينمايي كشور است؟




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن