تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831208907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك‌بار ديگر؛ مشخص نبودن معيارها و بي‌سياستي جشن سينما


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: يك‌بار ديگر؛ مشخص نبودن معيارها و بي‌سياستي جشن سينما سینمای ما- آيا فيلم‌هاي «عيار14»، «محاكمه در خيابان»، «بدرود بغداد»، «آل»، «طهران،تهران»، «بي‌پولي»، «بيست»، «آواز گنجشك‌ها» در سينماي ايران توليد نشده‌اند؟ آيا توجه به فيلم‌هاي «پرسه در مه»، «كيفر»، «نفوذي»، «به رنگ ارغوان» و ... در حد چند نامزدي منطقي است؟ يكبار ديگر قصه تمام‌نشدني داوري‌ها در بزنگاه جشن خانه سينما سؤال‌هايي را در ذهن به وجود مي‌آورد كه گرچه عدم پاسخگويي به اين سؤال‌ها امري متداول شده و البته يكسوي ماجرا - كه دبيران و برخي افراد جالب(!) قرار دارند - حاضر به انجام درست كارهاي خود نيستند، اما دغدغه - و نه رسالت و از اين عنوان‌هاي شعاري-ژورناليستي و البته براي حافظه كند تاريخي سينماي ايران ايجاب مي‌كند كه بنويسيم و بپرسيم. فكر نمي‌كنم كسي ترديد داشته باشد كه با تجمع فيلم‌هاي يكساله اخير در جشن امسال كار براي هيئت داوران دشوار شده بود، پس مي‌توان نتيجه اخلاقي گرفت كه سهل‌انگاري دوستان در خانه سينما مي‌تواند -توانست- بخشي از سينماي رو به جلو و پيشروي سينماي ايران را تشويق كند و در عين حال نقش صنفي خود را به عنوان ميزاني براي نمايش ديدگاه تخصصي‌اش داشته باشد. اما يك‌بار ديگر مشخص نبودن معيارها و در عين حال بي سياستي دبير و داوران جشن خانه سينما كه به راحتي هر چه ممكن‌تر؛ رابطه‌هاي سينمايي و غيرسينمايي اشخاص را در كانديداها و درنهايت برگزيده‌هاي جشن خانه سينما مشخص مي‌كند، نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه جشن سينماي ايران كه در برهه‌اي اهميت جدي براي اهالي سينما داشت, تبديل به جشني فرمايشي شده است كه حتي عنوان آن در مطالب و خبرها به جاي «جشن سينماي ايران» به «جشن خانه سينما» تبديل شده است. به راحتي فيلم‌هاي نامزد شده جشن خانه سينماي امسال قابل بحث و سؤال هستند، اما تنها ذكر عنوان چند فيلم مي‌تواند نشان دهد كه در جشن خانه سينما چه گذشته است. آيا فيلم‌هاي «عيار14»، «محاكمه در خيابان»، «بدرود بغداد»، «آل»، «طهران،تهران»، «تنها دوبار زندگي مي‌كنيم» ، «انتهاي زمين»، «بي پولي»، «بيست» ، «آواز گنجشك‌ها» در سينماي ايران توليد نشده‌اند؟ آيا توجه به فيلم‌هاي «پرسه در مه»، «كيفر»، «نفوذي»، «به رنگ ارغوان» و ... در حد چند نامزد منطقي است؟ چگونه «سنتوري» نامزد بهترين كارگرداني شده؛‌ اما هيچ شاخصه ديگري بين نامزد‌ها ندارد؟! تقسيم‌بندي خيلي جالبي هم در معرفي برگزيده‌ها رخ داده است؛ در بخش‌هاي اصلي نظير بهترين كارگرداني، بهترين بازيگران فيلم‌هايي حاضر هستند كه جزو بخشي از سينماي ايران هستند كه به دلايل متعدد موردپسند ديدگاه‌هاي دولتي نيستند، اما در بخش فني هيئت انتخاب- داوري (صنوف) فيلم‌هايي را مورد عنايت قرار داده‌اند كه عمدتا توسط سرمايه‌هاي بنيادسينمايي فارابي و يا جريان‌هاي مستقيم دولتي تهيه شده‌اند! آيا اين نشان نمي‌دهد بيش از همه اين اعلام نامزدها يك بده بستان مديريتي است و فرمايشي؟ يا حتي در صورتي كاملا «بدبينانه»، توجه به برخي فيلم‌ها در رشته‌هاي فني معامله‌اي جهت دريافت بدهكاري معاونت امور سينمايي به خانه سينماست؟ چگونه است كه بخشي از مهمترين فيلم‌هاي دو سال اخير به طور كلي و نه حتي در يك رشته نامزدي ندارند؟ مگر غير از اين است كه داوران جشن خانه سينما متخصصان امور صنفي خود هستند؟ مگر مي‌شود كانديداهاي بهترين فيلم يا كارگرداني تنها در يك بخش حاضر باشند؟ يا مثلا فيلم «وقت بودن» اگر در بخش بهترين فيلمنامه و كارگرداني كانديد مي شود، هيچ بخشي از جنبه فني آن حائز اهميت نيست؟ در واقع تناقض‌هاي فراواني در فهرست اعلام شده (گرچه فهرست منتخب صنوف مختلف بوده باشد) اين نكته را يادآوري مي‌كند كه «خانه سينما» و «جشن سينماي ايران» مسير اصلي استقلال خود را از دست داده‌اند. در دوره‌اي كاملا بله قربان گوي مديريت دولتي سينما مي‌شود، در دوره‌اي ديگر بر سر مصالح معامله مي‌كند و در دوره‌اي ديگر بر سر نزاع‌ها پا در ميدان جنگي تمام عيار مي‌گذارد. آيا اين تمام قدرت و نگاه تخصصي جامعه اصناف سينمايي كشور است؟ نويسنده: طاها علي‌پناه منبع : فارس




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن