تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819701625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاييز پدرسالار در گرماي تابستان


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: با نزديك شدن به ماه مبارك رمضان، مردم در كنار انتظار براي گشودن روزه، تلويزيون خود را نيز مي‌گشايند تا بنابه يك سنت رسانه‌اي، بار ديگر مخاطب سريال‌هاي مناسبتي‌اي باشند كه از شبكه‌هاي گوناگون پخش مي‌شود. شبكه دوم سيما امسال براي مخاطبان خود سريالي را به نام «پاييز پدرسالار» در دست توليد دارد كه كارگردان آن مسعود شاه‌محمدي است. سريال‌هاي مناسبتي در سال‌هاي اخير آنچنان جاي خود را ميان مردم باز كرده و طرفدار يافته است كه خبرهاي پشت صحنه آن نيز كنجكاوي آنان را برمي‌انگيزد كه تلويزيون امسال چه سريالي را براي آنها در نظر گرفته است ؟اگر شما هم جزو اين دسته از افراد هستيد، گزارش زير را بخوانيد: و اينك پاييز پدرسالار در راه است. نه اشتباه نكنيد. اين نام رمان گابريل گارسيا ماركز نيست هر چند ممكن است قهرمانان آنها شبيه هم باشند و تقديري مشترك را تجربه كنند. در عصري زندگي مي‌كنيم كه تقدير، سرنوشتي جز خزان و فروپاشي را براي پدرسالاري رقم نمي‌زند و فرقي هم نمي‌كند كه اين اراده تاريخي در كدامين جغرافيا رخ مي‌دهد. پدرسالاري تنها در عرصه سياست اتفاق نمي‌افتد، بلكه بيش از آن در نهاد خانواده پايه‌ريزي مي‌شود و چه بسا از همين كانون به عرصه‌هاي عمومي‌تر بسط مي‌يابد. پاييز پدرسالار، نام سريالي است كه مخاطبان تلويزيون پاي سفره افطار در ماه رمضان از شبكه دوم خواهند ديد و هم‌اكنون مسعود شاه‌محمدي و همكارانش در اين روزها سخت و پرشتاب مي‌كوشند اين سريال 30 قسمتي را بموقع به آنتن برسانند؛ هرچند شواهد و حكايات نشان مي‌دهد توليد اين سريال به احتمال زياد تا نيمه‌هاي ماه رمضان نيز طول بكشد و گويا هيچ‌گاه قرار نيست مديريت زمان در مورد سريال‌هاي مناسبتي محقق شود و هر ساله دست‌اندركاران توليد مجموعه‌هاي مناسبتي با شتاب و فشرده مجبورند كار كنند تا سريال از پخش بموقع از شبكه‌ها بازنماند. اين روزها در كنار ساخت فيلم و سريال‌هاي متداول تلويزيوني، چند گروه توليدي همزمان در گوشه و كنار اين شهر مشغول ساخت سريال‌هاي مناسبتي هستند كه يكي از آنها همين پاييز پدرسالار است كه در يكي از شمالي‌ترين نقاط تهران و خارج از فضاي شلوغ شهر در منطقه لواسان در حال تصويربرداري است. ما نيز در يكي از اين روزهاي گرم تابستاني به اين منطقه خوش آب و هوا و به خانه ويلايي پدرسالار رفتيم تا از روند توليد اين سريال از نزديك آشنا شويم. خانه همواره به عنوان لوكشين اصلي بسياري از سريال‌هاي خانوادگي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما در اينجا صرفا يك محل فيلمبرداري نيست و به نوعي بازنمايي اقتدار و ثروت فرخ كامياران را نشان مي‌دهد كه در مكان زندگي او تجسم مي‌يابد. خانه‌اي بزرگ و مدرن با استخر و كلبه‌اي چوبي و زيبا در باغ كه البته محل استراحت و تفريح عوامل پشت صحنه در زمان فراغت نيز مي‌شود. بچه‌هاي تداركات براي يكي از پلان‌هاي داستان، سگي زيبا و خطرناك را اجاره كرده‌اند كه صداي وحشتناك او گاهي برخي عوامل را مي‌ترساند. سگ را به درختي مي‌بندند تا از آن در زمان لازم استفاده كنند. خانه‌اي كه هم به دليل بزرگي و زيبايي و هم به خاطر نسبت دراماتيكي كه با قصه دارد سهم عمده‌اي از لوكيشن اين سريال را به خود اختصاص داده است و مخاطبان شاهد اتفاقات مهمي از قصه پدرسالار در اين خانه خواهند بود. اين خانه البته كاركردهاي ديگري هم دارد. مثلا در طبقه دوم آن اتاق گريم تشكيل شده است كه هر بازيگري با ورود به اين خانه، ابتدا به طبقه دوم آن مي‌رود تا زير دست محمدرضا قومي، طراح گريم اين مجموعه كسوت نقش را تن كند و چهره خود را به آرايش نقش بسپارد. توران، دختر وسطي خانواده وقتي به اتاق گريم مي‌رسم بهناز جعفري در نوبت نشسته است تا براي كاراكتر توران، دختر وسطي فرخ گريم شود. جعفري درباره نقش خود در اين سريال مي‌گويد: توران دختر وسطي خانواده يك مهندس است كه روي برج كار مي‌كند و با همسرش كه يك پزشك است و امير آقايي آن را بازي مي‌كند اختلافات زناشويي دارند و تقريبا در آستانه فروپاشي قرار گرفته‌اند. بهناز جعفري در سريال‌هاي متعددي بازي كرده است، اما وقتي از او مي‌پرسم اين چندمين سريالي است كه بازي مي‌كند جواب طنزآلودي مي‌دهد كه: من معمولا نمي‌شمارم كه در چند سريال بازي كرده‌ام، چون مي‌ترسم كم شود! البته فقط اين را مي‌داند كه اين اولين سريال مناسبتي است كه در آن حضور دارد. بهناز جعفري در مورد كارهاي مناسبتي مي‌گويد: خوشبختانه اين كار زود شروع شده است، اما معمولا سريال‌هاي مناسبتي به دليل تاخير در تصويربرداري و رساندن آن به پخش آنقدر عجله مي‌كنند كه به كيفيت سريال لطمه مي‌خورد. به گفته جعفري، اين سريال تم مذهبي ندارد و مناسبتي بودن آن به زمان پخش سريال در ماه رمضان برمي‌گردد. حالا ديگر نوبت بهناز جعفري است تا پشت ميز گريم بنشيند. من نيز از خانه مجلل پدرسالار به درون حياط مي‌روم. گپي با راننده پدرسالار پدرسالاري اگرچه ما را بيشتر به ياد گذشته مي‌اندازد، اما هميشه شكل سنتي ندارد و در غالب ساختاري مدرن نيز قابل بازتوليد است. مخاطبان با چهره سنتي اين مساله در سريال پدرسالار اكبر خواجويي با بازي محمدعلي كشاورز آشنا شدند، اما در پاييز پدرسالار مخاطبان با چهره‌اي ثروتمند و مرفه از اين الگو مواجه مي‌شوند كه شايد هيچ كس به اندازه اسماعيل، راننده شخصي او به خصوصيات و رفتار او آشنا نباشد. محمود بنفشه‌خواه كه نقش اين پيرمرد را بازي مي‌كند در گوشه‌اي از حياط خانه پدرسالار روي يك صندلي نشسته و با روحيه پرنشاط و شادي كه دارد نسبت به همه عوامل صحنه برخلاف ظاهر نحيف و پيرش سرحال‌تر به نظر مي‌رسد. بنفشه‌خواه درباره نقش خود در اين سريال مي‌گويد: نقش من در اين كار راننده يك آقاي سوپر ثروتمند است. اين آقا صاحب 3 تا زن است و سه، چهار تا دختر هم دارد كه با يكي از آنها به نام لعيا سرشاخ است كه رل آن را خانم بساتيني بازي مي‌كند. من هم در اين نقش، دلخوشي از فرخ پدرسالار ندارم و به خاطر برخوردهايي كه با خانواده‌اش دارد از او دلخورم. شايد برايتان جالب باشد كه ماشين پدرسالار پژوهاي 6 در است و يك خودروي كاملا اعياني به حساب مي‌آيد. بنفشه‌خواه كه ظاهرا نقش خود را دوست دارد درباره اسماعيل مي‌گويد او سال‌هاي طولاني در خانه فرخ خدمت كرده و در يك جا به او مي‌گويد «اين همه سال منتظر بودم كه امروز فرو ريختنت را ببينم» از حرف‌هاي بنفشه‌خواه مي‌شد فهميد كه فرخ به خاطر اختلافات خانوادگي بر سر ارث و ميراث كه با فرزندانش پيدا كرده است، هم به لحاظ شخصيتي و هم مالي در وضعيت بحراني قرار دارد و خوب از عنوان سريال هم مي‌توان حدس زد كه قصه از چه قرار است. از محمود بنفشه‌خواه خداحافظي مي‌كنم، اما بيش از آن‌كه به اسماعيل و نقش آن در سريال فكر كنم به خود بنفشه‌خواه مي‌انديشم كه به خاطر شيمي‌درماني، موهاي سرش ريخته و بسيار لاغر و ضعيف شده، اما روحيه بسيار خوب و بانشاطي دارد. همين مساله باعث شد طراح گريم سريال براي او يك لباس فرمي را در نظر بگيرد كه داراي كلاهي پليسي است و مشكل را حل مي‌كند و همين‌كه اين نحوه پوشش، تناسب دراماتيكي و ساختاري نيز با قصه اين مجموعه دارد. بعد كه بنفشه‌خواه را در آن لباس ديدم متوجه دقت و تيزهوشي طراح گريم شدم و اين‌كه چنين حرفه‌اي چقدر مي‌تواند در كيفيت كار و موفقيت آن تاثير بگذارد. كمي درباره قصه سريال‌هاي مناسبتي ماه رمضان حتي اگر به شكل مستقيم به طرح مسائل مذهبي و مرتبط با اين ماه هم نپردازند، اما داراي تمي اخلاقي هستند كه در پس قصه خود، پيامي اخلاقي و انساني را دنبال مي‌كنند كه البته اين رويكرد با توجه به تاثيرات فرامتني اثر و فضاي معنوي زمان پخش آن از قدرت تاثيرگذاري بيشتري هم برخوردار هستند. با توجه به مناسبتي بودن و عنوان سريال به نظر مي‌رسد داستان پاييز پدرسالار در چنين فضاي روايت شود و مولفه‌هاي تربيتي در آن پررنگ باشد. فيلمنامه سريال را خود كارگردان، مسعود شاه‌محمدي بر اساس طرحي از جابر قاسمعلي نوشته و داستان آن درباره مرد متمولي به نام فرخ است كه روابط خوبي با دخترانش پوران، توران و لعيا و دامادهايش، خسرو و امير دارد. ولي او كم‌كم احساس مي‌كند دوران خانه‌نشيني و استراحتش فرارسيده و به همين دليل تصميم مي‌گيرد اموال و مسووليت‌هايش را به دخترانش بسپارد، اما براي اين كار شرطي دارد. همين شرايط و شيوه تقسيم ارث و ميراث، بستر اختلاف ميان فرزندان و ديگر اعضاي خانواده را موجب مي‌شود و تعليق اصلي داستان را شكل مي‌دهد. قطعا ادامه اين ماجرا در نمايش تلويزيوني آن بر سر سفره افطار لطف ديگري دارد و بيش از اين، قصه سريال را لو نمي‌دهم. پدرسالار كيست؟ اگر تا اينجاي گزارش با ما همراه بوديد حتما متوجه شديد شخصيت اصلي و قهرمان اين سريال فرخ است كه كليت قصه، حول كاراكتر او تعريف مي‌شود و قطعا دوست داريد بدانيد چه كسي نقش او را بازي مي‌كند. اتفاقا نقطه عطف سريال و شايد مهم‌ترين اتفاقي كه به واسطه اين مجموعه افتاده، نه به لحاظ مضمون و ساختار روايي آن كه به خاطر شخصي است كه قرار است نقش فرخ را بازي كند. او يكي از موفق‌ترين و خوش‌صداترين و از صداهاي ماندگار هنر دوبله ايران، چنگيز جليلوند است كه مخاطبان سينما و تلويزيون صداي او را در نقش بازيگران بزرگي همچون مارلون براندو، پل نيومن، برت لنكستر، پيتر اتول و... شنيده‌اند. او همچنين مجري برنامه هنر دوبله است كه هم‌اكنون از شبكه 5 سيما در حال پخش است. جليلوند با حضور در اين سريال، اولين تجربه بازيگريش را آن هم در نقش اول به ثبت مي‌رساند. هوا رو به تاريكي مي‌رود كه او به سر صحنه مي‌رسد و من آنقدر مشتاقم تا صداي زيبايي او را بشنوم كه هنوز عرقش خشك نشده به سراغش مي‌روم تا از دلايل حضورش در نخستين تجربه بازيگري بشنوم. جليلوند نيز بسيار با حوصله و مهربان به پرسش‌هاي من پاسخ مي‌دهد. او در تعريف نقش خود در پاييز پدرسالار مي‌گويد: «اين نقش يك ضدقهرمان و نقش منفي است كه البته نقشي حساس و قابل تاملي است، مثل پدر خوانده كه براندو در آن بخوبي مي‌درخشد.» سريال‌هاي رمضان حتي اگر به شكل مستقيم به طرح مسائل مذهبي و مرتبط با اين ماه هم نپردازند اما داراي تمي اخلاقي هستندجليلوند، نقش فرخ را به دليل تفاوتش با شخصيت و زندگي فرديش جذاب مي‌داند كه دوست دارد آن را تجربه كند. به گفته وي، او يك شخصيت درونگراست كه حركات اضافي ندارد، خيلي آرام صحبت مي‌كند و بسيار پيچيده است و در واقع من بايد تصوير جديدي از خودم ترسيم، كنم كه ممكن است كساني كه مرا مي‌شناسند را متعجب كند. اگرچه او اين نقش را مي‌پسندد؛ اما از نوع صدا و شيوه حرف زدنش در اين نقش چندان رضايتي ندارد. جالب است فريدون جيراني از جمله مهم‌ترين اشخاصي بوده است كه جليلوند را براي ايفاي اين نقش به تهيه‌كننده و كارگردان معرفي كرده است. ظاهرا او ابتدا نقش را دوست نداشته است؛ اما به دليل پيشنهاد و تاييد برخي دوستان كارگردانش اين نقش را مي‌پذيرد. جالب‌تر اين‌كه او معتقد است تجربيات او در دوبله كه به نوعي بازي كردن از طريق صداست را در اين نقش موثر نمي‌داند؛ چراكه معتقد است هيچ‌گاه در قالب دوبلور هم چنين كاراكتري را تجربه نكرده است. چيزي نزديك به 2 دهه پيش بسياري از فيلم‌ها و سريال‌هاي ايراني هم دوبله مي‌شد و مانند امروز صدابرداري سر صحنه چندان رواج نداشت. جليلوند همچنان به دوبله آثار ايراني معتقد است و مي‌گويد: «متاسفانه فن بيان در سينماي ما خيلي ضعيف است و حتي بسياري از بازيگران خوب ما نيز فاقد اين مهارت هستند.»وي با اشاره به اعتقاد علي حاتمي به دوبله در آثارش گفت: من در فيلم ستارخان علي حاتمي قبل از انقلاب به جاي عزت‌الله انتظامي سخن گفتم؛ در حالي كه ايشان قبلا خودشان دوبلور بوده‌اند. قطعا پاييز پدرسالار بيش از هر چيز براي چنگيز جليلوند خاطره‌انگيز خواهد شد و چه‌بسا مسير جديدي را در زندگي حرفه‌اي‌اش بگشايد تا به موازات دوبله به بازيگري هم بپردازد. البته او از سوي آقاي رويين‌تن به بازي در فيلم زمهرير دعوت شده بود كه به خاطر مشغول بودن در همين سريال نتوانست با وي همكاري كند. او شخصا علاقه دارد كه به كار بازيگري ادامه بدهد؛ اما به شرطي كه آن نقش و اساسا، بازيگري به كار دوبله او لطمه نزند. به قول خودش اگر كار بازيگري جواهر هم باشد؛ اما به حرفه دوبله او لطمه بزند، آن را نخواهد پذيرفت. او آنقدر به هنر دوبله علاقه‌مند است كه حتي حاضر نيست صداي ديگري را روي نقش خود بپذيرد و يكي از شرط‌هاي حضور او در بازيگري، سخن گفتن با صداي خودش است. بازيگر دوبلوري ديگر تقريبا همه عواملي كه براي گرفتن سكانس‌هاي 35 تا 39 بايد مي‌آمدند، خود را به خانه ويلايي پدرسالار رسانده‌اند. شام مي‌آيد و هر چند نفر در گوشه‌اي از اين خانه باغ زيبا مشغول شام خوردن مي‌شوند. ميرطاهر مظلومي را مي‌بينم. او نيز از هنرمنداني است كه همزمان در 2 حوزه بازيگري و دوبله مشغول است. او پيش از آن كه در مورد نقش خود در اين سريال صحبت كند، از فضاي آرامي كه تهيه‌كننده و برنامه‌ريزان اين مجموعه براي بازيگران ايجاد كرده‌اند، قدرداني مي‌كند و اين آرامش را در بروز خلاقيت‌هاي بازيگران بسيار موثر مي‌داند. او نقش خسرو، داماد خانواده را بازي مي‌كند كه يك مغازه صوتي تصويري دارد و در روند دراماتيكي قصه اثرگذار است. مظلومي با توجه به تجربه هر دو كار دوبله و بازيگري معتقد است: «دوبلورها بالطبع صداي خوبي دارند؛ اما در سينما چيزي به آن اضافه مي‌شود و آن ميميك است. وقتي صدا و ميميك سينك هم حركت كنند، آن نقش تاثيرگذار مي‌شود؛ اما گاهي اوقات مي‌بينيم كه صدا جلوتر از ميميك حركت مي‌كند و اين نقضي در بازيگري به حساب مي‌آيد.» او كه نقش‌هاي تاريخ معاصر مثل شعبان جعفري (شعبان بي‌مخ) و احمدشاه را در كارنامه خود دارد، برخلاف استادش، جليلوند مي‌گويد اگر در نقشي، كارگردان تشخيص بدهد كه صداي ديگري روي نقش او باشد، مي‌پذيرد. در زماني اين گزارش را تهيه مي‌كردم كه در آستانه اولين سالگرد مرگ خسرو شكيبايي بوديم و جليلوند و مظلومي هر دو، صدا و بازي او را ستودند و مظلومي تاكيد كرد كه خسرو شكيبايي تنها با خسرو شكيبايي قابل مقايسه است. برنامه‌ريزي سريال همان طور كه ميرطاهر مظلومي اشاره كرد، نقش برنامه‌ريزي در ايجاد آرامش و خلاقيت و پيش بردن پروژه، بسيار اهميت دارد. نقشي كه علي سبزواري در سريال پاييز پدرسالار به عهده دارد. او دوش به دوش كارگردان در كنار سريال ايستاده و سريال را هدايت مي‌كند. سبزواري از تعدد لوكيشن‌ها در اين سريال مي‌گويد كه مهم‌ترين آنها شامل خانه توران، پوران، پيران، فرخ، يك برج نيمه‌كاره، كلانتري، بهشت‌زهرا، بيمارستان، خانه سالمندان، كارخانه سنگ‌بري و... است كه نشان مي‌دهد غناي تصويري سريال بالاست و تنوع زيادي دارد. به گفته او 50 درصد كار تصويربرداري شده و نيمي ديگر از آن مانده كه احتمالا تا ماه رمضان هم طول مي‌كشد. سبزواري داستان اين سريال را بسار جدي مي‌داند كه در بستر يك درام خانوادگي روايت مي‌شود و هيچ‌گونه طنزي هم در آن نيست. درواقع داستاني است كه كمتر تجربه و تكرار شده است. جالب است كه اين سريال با تعدد بازيگران و لوكيشن‌ها، به شكل تك‌دوربينه و به وسيله جواد صفا تصويربرداري مي‌شود. زمان داستاني اثر به گفته سبزواري به دليل حجم زياد شب موجب شده است بسياري از صحنه‌هاي اين مجموعه در شب و با تاريكي هوا فيلمبرداري شود و ديرهنگام بودن زمان افطار در رمضان امسال نيز موجب شده است تا هنوز زمان دقيق اين سريال مشخص نشود. سكانس 35 ساعت تقريبا نزديك به 10 شب است كه بازيگران با انجام گريم و پوشيدن لباس آماده مي‌شوند مقابل دوربين بروند. قرار است سكانس 35 در آلاچيق داخل حياط گرفته شود. پيش از اين‌كه بازيگران كار خود را شروع كنند، مسعود شاه‌محمدي تصاويري از پارس كردن سگ را ضبط مي‌كند كه آن را به درخت نزديك آلاچيق بسته‌اند و يكي از عوامل پشت صحنه خارج از قاب دوربين، سگ را تحريك مي‌كند تا او بيشتر و با صداي بلندتر پارس كند. بعد از آن پلان مربوط به آلاچيق كليد مي‌خورد كه بسيار كوتاه است و در آن، بازيگراني مثل امير آقايي، ميرطاهر مظلومي و بهناز جعفري حضور دارند. چند نفر از بچه‌هاي پشت صحنه با آبپاشي، اطراف آلاچيق و درختاني كه در كادر دوربين قرار دارند را خيس مي‌كنند و با اعلام سكوت، فرمان حركت صادر مي‌شود. چنگيز جليلوند، محمود عزيزي، شيرين بينا، برزو ارجمند، رحيم نوروزي، بهناز جعفري، رامين راستاد، محمود بنفشه‌خواه، ميرطاهر مظلومي، فرشيد زارعي‌فر، ليدا عباسي، هانيه بساتيني و بهار كاتزي، نقش‌هاي اصلي سريال پاييز پدرسالار را بازي مي‌كنند. از عوامل ديگري كه در ساخت اين سريال همكاري دارند، مي‌توان به مدير تصويربرداري: جواد صفا، برنامه‌ريز: عليرضا سبزواري، صدابردار: صالح حبيبي، طراح گريم: محمدرضا قومي، طراح صحنه و لباس: كامياب اميرعشايري، تدوين: مهدي جودي، آهنگساز: كارن همايونفر، مدير تداركات: وحيد مرادي و مدير توليد: بهرام جلالي اشاره كرد. اين سريال را رضا جودي تهيه مي‌كند كه تهيه‌كننده سريال فاكتور 8 نيز بوده است. ساعت نزديك به 11 شب است كه خانه ويلايي پدرسالار را ترك مي‌كنم؛ خانه‌اي كه گرچه در تابستان گرم تهران قرار دارد؛ اما در خنكاي شب‌هاي لواسانات به دور از هياهو و آلودگي شهر، آرام و تميز در سكوتي حسرت‌انگيز در خاطرم مي‌ماند تا در شب‌هاي ماه رمضان به خانه مخاطبان تلويزيون بيايد و شايد خاطره ديگري از لذت سريال‌هاي مناسبتي را براي آنان رقم بزند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن