واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: تاريخ مقولهاي است كه مخاطبان خاصي را به خود جلب ميكند. هر چند سازندگان فيلمهاي تاريخي به دليل هزينه بالاي ساخت آن رغبتي آنچنان كه بايد به ساخت اين قبيل فيلمها نشان نميدهند. از سوي ديگر فيلمهاي پليسي براي هر يك از گروههاي متفاوت مخاطب تلويزيون به نوعي مورد اعتناست. چرا كه در اين نوع فيلم و مجموعهها هم ميتوان به دنبال هيجان و سرگرمي بود و هم اينكه با ديدن قدرت پليس در دستگيري جانيان و سارقان به نوعي احساس امنيت كرد. اما اگر در ميان سازندگان دو مقوله متفاوتي كه اشاره شد، يعني فيلم تاريخي و پليسي، سازندهاي را بيابيم كه بتواند اين دو ژانر را با هم تلفيق و از نيروي جاذبه فيلمهاي پليسي براي بيان مسائل تاريخي استفاده كند، آن وقت است كه ميتوانيم اميدوار باشيم يك فيلم يا مجموعه تاريخي ميتواند مخاطبان بسياري را به خود جلب نمايد. حسن هدايت سال 1362 با ساخت فيلم سينمايي «پيك جنگل» به جرگه فيلمسازان پيوست. درست در بحبوحه زماني كه همه به دنبال آن بودند تا با استفاده از جاذبههاي انقلابي كوچك جنگلي، تمامي زندگي ميرزا را در قالب فيلم يا مجموعه تلويزيوني به تصوير بكشند، در پيك جنگل بدون آن كه زندگي يا تمامي مبارزات ميرزا به تصوير كشيده شود، هدايت نگاهي از كنار به اين ماجراي تاريخي مياندازد. نوجواني حامل پيامي است براي ميرزا و... در اين فيلم ضمن بررسي مبارزات ميرزا و يارانش همچنان كه اشاره شد هدايت نگاهي از كنار موضوع به آن مياندازد. پيك جنگل بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف اندكي كه به عنوان نخستين كار يك كارگردان در آن ديده ميشد، نويد ورود كارگرداني را به سينماي ايران ميداد كه حرفي براي گفتن داشت. هدايت در مجموعه كارآگاه علوي 1 به بررسي قتلهايي ميپردازد كه به دست هيات حاكمه براي كسب قدرت بيشتر در دوران پهلوي اول انجام ميشود و نقاب از چهره قدرتطلبان رضا خاني برميدارد. موضوعي كه پرداختن مستقيم به آن نميتوانست آنچنان كه بايد مخاطبان را به خود جذب كند و مطرح كردن آن در يك مجموعه پليسي تماشاگران بسياري را به خود جلب نمود. اين موفقيت آنچنان بود كه به روال معمول تلويزيونهاي دنيا سازندگان اين مجموعه را بر آن داشت تا سري دوم اين مجموعه را با نام كارآگاه علوي 2 جلوي دوربين ببرند. اين بار هدايت به روايت ماجراهاي كشت و كشتار مهرههاي سياسي پهلوي دوم را براي بقا به تصوير ميكشد. سياستمداران يا بهتر بگوييم زور مداراني كه براي ماندن در راس يا در كنار قدرت از كشتن دوستان و نزديكانشان نيز ابايي نداشتند. در ساخت مجموعه تلويزيوني كارآگاه علوي 2، اين بار تجربه گذشته نيز به ياري سازندگان آن آمد تا بتوانند مجموعهاي كاملتر و در خور اعتنا توليد كنند و مخاطبان بيشتري را پاي جعبه جادويي بنشانند. طراحي صحنه و فضا سازي براي مجموعهاي از اين دست كه نشان از گذشتهاي نه چندان دور دارد و هنوز در ميان خانوادهها هستند كساني كه در آن زمان زندگي ميكردند، بسيار سخت است. ساختمانهاي سر به فلك كشيده در سطح شهرها، لوله كشي گاز، آب و... همه دست به دست هم ميدهند تا طراح صحنه و دكور چنين مجموعههايي به سهولت نتوانند كارشان را به انجام برسانند. در مجموعه كارآگاه علوي2 هدايت بخوبي توانست زمان مجموعه را بازسازي نمايد. پس از گذشت 13 سال از ساخت مجموعه كارآگاه علوي 1، در سري دوم اين مجموعه شاهد بازگشت از تبعيد كارآگاه علوي (احمد نجفي) هستيم. مردي پختهتر كه جهان بيني متفاوتتري از گذشته ارائه ميكند. هر چند لهجه شيرين شيرازي كارآگاه كازروني (محمدرضا عباسينژاد) توانست فضاي خشك و جدي محيط را در لحظههاي مناسب بشكند و تماشاگر را از آن فضاي خشك دور سازد. در اين ميان كارآگاه صدري (يوسف مراديان) دستيار اول كارآگاه علوي نيز در ايفاي نقشش بسيار موفق بود. بهطور كلي مثلث علوي و دو دستيارش در پيشرفت داستانهاي مجموعه براي مخاطب پذيرفتني و دوست داشتني بود. هر چند زمانهايي كه علوي به تحليل يافتههايش از ماجراهايي كه دنبال ميكردند ميپرداخت، ناگزير ديالوگها كشدار ميشد و تماشاگر كم حوصله اصل موضوع را از دست ميداد. هدايت با ساخت مجموعه تلويزيوني كارآگاه علوي2 نشان داد كه در بخشهاي مختلف فيلمسازي مثل طراحي صحنه، نوشتن فيلمنامه، كارگرداني و... در طي ساليان فعاليتش حرفهايي شنيدني براي گفتن دارد و بايد در انتظار كارهاي بهتري از او بود. در پايان، يادي هم از زنده ياد فرهاد خانمحمدي داشته باشيم كه عليرغم بيماري در ايفاي نقش آسپيران دودكار چهرهاي به ياد ماندني از خود به جا گذاشت. روحش شاد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]