واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مجيد مجيدي با انتقاد از اينكه در كشور بيش از هرچيز، سينما مورد نقد قرار ميگيرد، ادامه داد: از مسوولين ميپرسم كه چهقدر خرج ميكنيم كه اينقدر توقع داريم؟! به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان سينماي ايران كه ساعاتي قبل در فرهنگسراي رسانه با خبرنگاران سخن ميگفت، در ابتدا گفت: متهم هستم كه رابطه خوبي با خبرنگاران ندارم. به هر حال بنده بيشتر دوست دارم كار كنم و براي گفتوگوهاي مكتوب بيشتر راغب هستم چون بعضا در سايتها، گفتوگوهايي كه منتشر ميشود، هر روزنامه و نشريهاي به فراخور خود بخشي از آن را منعكس ميكند. او در عين حال اظهار اميدواري كرد: اين جلسه شروع خوبي براي ارتباط با خبرنگاران باشد. مجيدي در پاسخ به سوالي دربارهي وجود فطرت در شخصيتهاي فيلمهايش، پاسخ داد: فطرت را خداوند در وجود همهي ما نهادينه كرده است، بنابراين تلاش بنده در اين بوده كه در فيلمهايم شخصيتها از همين بستر عبور كنند و بر زبان فطرت مبتني باشند. كارگردان «رنگ خدا» با تاكيد بر اينكه يك اثر هنري وقتي با زبان فطرت آميخته ميشود، مرز نميشناسد،از حضور و نمايش فيلمهايش در جشنوارههاي جهاني و ارتباط مخاطب عام با اين سينما ياد كرد و افزود:اينكه فيلمهاي من توانسته ارتباطي با خارج از كشور داشته باشد، از همين نگاه نشات ميگيرد. بنده نيز سعي كردم در همه آثار خودم آن را كاملتر كنم و با نوع جديدتري از اين منظر به انسان نگاه كنم. بنا بر اين گزارش، مهران كاشاني فيلمنامهنويس، رضا درستكار منتقد و كمال تبريزي كارگردان سينما هم در اين نشست حضور داشتند. كمال تبريزي كارگردان با اشاره به معرفي «آواز گنجشكها» به اسكار گفت: موضوع شركت سينماي ايران در مراسم اسكار، ميتواند پلي براي برقراري ارتباط ميان دو ملت باشد، بنابراين آنقدر كه حضور سينما اهميت دارد، گرفتن آن جايزه اهميت ندارد. چون اين حضور باعث ميشود، فيلم معرفيشده طرز تلقي و جهانبيني فرهنگ ما را، نمايندگي كند. او معتقد است: وقتي فيلمي انتخاب ميشود، همهجانبه بودنش بسيار تعيينكننده است و ميتواند نشاندهنده واقعيات ما باشد و آن تصورات نادرستي كه از ايران وجود دارد را پاك كند. تبريزي با اعتقاد بر اينكه؛ راه بسيار دشوار و سختي براي جهانيشدن فيلمهايمان بايد سپري شود، مطرح كرد: بايد سينمايي كه هويت منطقي ايران را دارد و در خارج از كشور موفقيت كسب ميكند، را از سينمايي كه سياهنمايي و سفارشي است جدا كرد. او با اشاره به فيلمسازي مجيد مجيدي ادامه داد: اين كارگردان با دغدغه خودش ميخواهد معضلات جامعه را مطرح و در صدد رفع آن برآيد، كه اين توجه جوامع هنري كشورهاي ديگر را هم جلب ميكند. به گزارش ايسنا، تبريزي با اشاره به موفقيت فيلم «آواز گنجشكها» در جشنواره برلين گفت: نامهاي كه مدير اين جشنواره درباره اين فيلم نوشت و همچنين جايزه مهمي كه به رضا ناجي رسيد، گواه اين است كه «آواز گنجشكها» مناسبترين گزينه براي معرفي به اسكار است. مهران كاشاني فيلمنامهنويس اين فيلم با بيان اينكه «آواز گنجشكها» نقد جدي نسبت به مناسبات انساني دارد، گفت: «كريم» نمايندهاي از انسان متجدد است كه در شهرهاي درحال توسعه زندگي ميكند و اين شخصيت استعارهاي از انساني است كه وارد زندگي شهري ميشود. او به اشاره به دو وجهي كه مجيدي علاقهمند به طرح آن در اين فيلم بوده است،ادامه داد: يكي مردي كه در شرايط ويژهاي قرار ميگيرد و به خويشتن بازگشت ميكند و دوم بحث تقدير است كه در اين راستا سكانسهايي طراحي شد كه نگاه تقديري را القاء كند. كاشاني ادامه داد: فيلمنامه مجيدي كامل بود و محال بود، چيزي از جنس غيرمجيدي وارد آن كنم. من تلاش كردم نگاه ايشان را كشف كنم و فيلمنامه را به اين نگاه نزديك كنم و تنها تغييراتي در بدنه صورت گرفت، بنابراين آنچه نوشته شد، در هستيشناسي مجيدي ميگنجد. رضا درستكار منتقد حاضر در اين جلسه هم بحث فني را مهمترين عامل موفقيت فيلمهاي مجيد مجيدي دانست و گفت: نكته اصلي در فيلمهاي مجيدي كارگرداني آن است كه باعث ميشود فيلم باورپذير شود و در جهان مورد پذيرش واقع بگيرد و مجيدي نيز به حيات مستمر خودش در سينما ادامه دهد. اين درحالي است كه امكانات و مديريت سينماي ما در حوزه تجهيزات سختافزاري بسيار ضعيف است و بايد توجه بيشتري به اين مقوله بشود. در ادامه اين نشست مجيد مجيدي با انتقاد از اينكه در كشور ما بيش از هرچيز ديگري سينما مورد نقد قرار ميگيرد اظهار داشت: از مسوولين ميپرسم كه چهقدر خرج ميكنيم كه اينقدر توقع داريم؟! بودجهي سينما امسال به 32 ميليارد افزايش داشته است كه از اين مبلغ 10 ميليارد بابت حقوق و هزينههاي جاري وزارت ارشاد و ادارات زيرمجموعهاش هزينه ميشود و پنج ميليارد آن صرف جشنوارهها و بخشي نيز به ترميم سينماها ميرسد و در نهايت حدود پنج ميليارد وارد بدنه توليد ميشود كه اگر به فيلمي تزريق شود، بيش از صدميليون به آن نميرسد، كه اين براي فيلمي كه بيش از 500 ميليون هزينه دارد، رقمي محسوب نميشود. كارگردان «آواز گنجشكها» با طرح دوبارهي اين سوال كه چقدر براي اين سينما هزينه كردهايم كه اينقدر همه طلبكار هستند؟! ادامه داد: مجلس گذشته يكي از مدعيهاي اصلي سينما بود و درحاليكه خودشان ميتوانستند به سينما بودجه اختصاص بدهند، اما اينكار را انجام ندادند. مجيدي ادامه داد: الآن شهرداريهاي همهجاي دنيا يكي از متوليان برپايي جشنوارهها هستند و اسپانسر بسياري از توليدات سينمايي هم هست. اين وظيفه شهرداري در حوزه سينماست و بسياري از معضلات جامعه شهري كه با قانون و بخشنامه حل نميشود، بايد در حوزه فرهنگ تعريف شود و برايش راهكار ارايه شود بنابراين شهرداري نقش زيادي در اين حوزه دارد. وي درباره مشاركت شهرداري در ساخت فيلم «آواز گنجشكها» هم توضيح داد: بخشي از سرمايه فيلم ما فراهم نشد و ما به دنبال شهرداري براي مشاركت رفتيم. درواقع آنها به دنبال ما نيامدهاند و ما به دنبال آنها رفتيم كه البته نبايد اينگونه باشد. مجيدي كه ميگويند حرفش برو دارد الآن دوماه است كه به دنبال نصب بيلبوردها در سطح شهر ميدود كه هنوز هم به نتيجهاي نرسيدهام. اين كارگردان ادامه داد: 30 ميليارد بودجه شهرداري به فرهنگسراها اختصاص دارد كه بايد مولد كارهاي فرهنگي باشد، اما اين رقم فقط صرف دادن حقوق ميشود كه اين نشان از اشكال در ساختار است و بايد تلاش كرد اين خروجيها وارد حوزه فرهنگ شود تا منجر به حركت شود و اميدوارم شهرداري اين نقش را بتواند به خوبي ايفا كند. كمال تبريزي هم در ادامه صحبتهاي مجيدي به ضعف امكانات در سينماي ايران اشاره كرد و گفت: اگر سينماي ايران را با تركيه مقايسه كنيم، ميبينيم كه در مقايسه با آنها از نظر جهاني ما بسيار جلوتر هستيم، اما از نظر امكانات آنها جلوتر از ما هستند. ما حتا يك دستگاه اسكن معمولي نگاتيو در كشورمان نداريم و دو قدم آنطرفتر در تركيه انواع زيادي از اين دستگاه به راحتي در دسترس است. در واقع ما براي اين دستگاه كه چيز پيچيدهاي هم نيست محتاج تركيه هستيم و بعد ميرويم سريال «شهريار» را هم به آنها پيشكش ميكنيم و بعد ميگوييم چرا سينماي ايران رشد نميكند؟! وي با بيان اينكه سينماي ايران از لحاظ فني بسيار عقبگرد دارد اظهار داشت: به جز افغانستان و پاكستان ما عقبافتادهترين كشور از نظر امكانات سينمايي هستيم. امكاناتي كه در اجراي سوژه بسيار اهميت دارد و باعث ميشود قوه تخيل فيلمساز رشد كند و وقتي با اين امكانات عقبافتاده كار ميكنيم، كسي ما را جدي نميگيرد و به طرف ما نميآيد. به گزارش ايسنا، در ادامهي اين نشست مجيدي در بخش ديگري از سخنانش گفت: اگر مقام معظم رهبري نبودند سينماي ايران خيلي زود تعطيل شده بود و در نشست كارگردانان ايشان از سينما حمايت كردند. مجيدي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري كه خطاب به سينماگران فرموده بود «كليد توسعه كشور دست شماست» با انتقاد از وضعيت فعلي سينما و فاصله گرفتن آن از شرايط مطلوب مدنظر مقام معظم رهبري،گفت: درحال حاضر نه تنها كليد توسعه، بلكه كليد انباري اين كشور هم دست ما نيست. وي در ادامه با انتقاد از نوع برخورد با سينما در كشور از محقق نشدن آنچه قول ريس جمهور مبني بر ساخت 250 فيلم در سال ميناميد گلايه كرد. وي تأكيد كرد: من فيلمهايم را براي مردم ميسازم و حرفهايي كه در دلم است را براي مسئولان ميزنم. چون اگر در فيلمهايم مطرح شود آنها را شعاري ميكنند. تبريزي در بخش پاياني سخنانش اظهار داشت: اصولا يك فيلمساز دوست دارد راجع به خوبيها و فطرت انسانها در فيلمهايش بگويد، ولي ما در جامعهاي زندگي ميكنيم كه روزبهروز اين كرامت درحال از بينرفتن است و ناهنجاريها درحال رشد است و الكنشدن سينماي ملي و سوژهها هم به خاطر اين است كه معضلات اجتماعي زياد ميشود. وي افزود: سينماي ملي زماني رشد ميكند كه ويژگيهاي مليبودن در جامعه جاري باشد و جامعه اصلاح شود در آن هنگام قطعا فيلمهاي خوبي هم ساخته ميشود. فيلمساز بايد قهرمانش را از جامعه پيدا كند و آن را لمس كند و متأسفانه درحال حاضر قهرمان در جامعه ما وجود ندارد و تيرگي زياد شده و روشناييها كمسو شده است. اين كارگردان تصريح كرد: شايد يكي از دلايلي كه ديگر نميتوانيم در جشنوارههاي خارجي موفق باشيم، اين است كه از جيب خوردهايم و دارد تمام ميشود، اما در مجموع نقطههاي تاريك و سياه نبايد مانع اميد انسان شود و هميشه بايد اميد داشته باشيم. در پايان اين نشست از طرف مدير فرهنگسراي رسانه هدايايي به حاضران اهدا شد و يك جانباز نيز تابلوي نقاشي از مجيد مجيدي به اين كارگردان اهدا كرد. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]