تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819905179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشمجيد مجيدي:امروزه سينماي ايران به طور كلي تعطيل است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشمجيد مجيدي:امروزه سينماي ايران به طور كلي تعطيل است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد فرهنگ مجيد مجيدي در نشست خبري «آواز گنجشك ها» مطرح كرد: امروزه سينماي ايران به طور كامل تعطيل است اگر فرمايشات مقام معظم رهبري در باب مهندسي فرهنگي نبود، شايد خيلي زودتر از امروز سينماي ايران تعطيل مي شد.


به گزارش خبرنگار موج، نشست خبري «آواز گنجشك ها» صبح امروز در حالي در فرهنگسراي رسانه برگزار شد كه تمامي صندلي هاي سالن شهيد آويني با حضور خبرنگاران و علاقه مندان به اين فيلم بطور كامل پرشده بود.

«آواز گنجشك ها» فطرت پاك انسان ها را تبيين مي كند

مجيد مجيدي با اشاره به دلايل پرهيز از مصاحبه با خبرنگاران گفت: خيلي حرف زدن را دوست ندارم و بيشتر قصد دارم كار كنم گاهي اوقات برخي از خبرنگاران به درستي صحبت هايم را انعكاس نمي دهند و همه جا شاكي مي شوم ودرنهايت متوجه اين موضوع مي شوم كه صحبت ها درقالب ديگري انعكاس داده اند.
وي عنوان كرد: اساسا فطرت چيزي است كه در وجود همه انسان ها نهادينه شده و خداوند عشق، گذشت ويا فداكاري را در يك انسان ناخودآگاه قرارداده و نمي توان دسته بندي كرد كه در دنياي غرب، آسيا و يا آمريكا كمرنگ و يا وجود ندارد.
اين كارگردان تصريح كرد: شايد فرهنگ هاي هر كشور بر افراد تأثيرگذار باشند اما وجه معرفتي در همه انسان ها وجود دارد.
وي افزود: شخصيت هاي فيلم مبتني بر زبان فطرت است زماني كه فيلم هايي چون «رنگ خدا»، «باران» كه مخاطب جهاني دارند به دليل پرداختن به مسأله انساني و فطرتي آن است.
مجيدي اظهار داشت: آن تأثيراتي كه از نتيجه فيلم «بچه هاي آسمان» حاصل شده بود همان تأثيراتي است كه شاهد آن در جشنواره هاي مختلف همچون در جايزه اسكار بودم.
وي عنوان كرد: تأثيرمساوي اين احساسات بيانگر اين است كه وقتي يك اثر هنري با زبان فطرت آميخته مي شود، مرزقائل نمي شود و آن ها در لايه هاي بعدي اثرجلوه گر هستند زماني كه با زبان نزديك مي شويم، مي توانيم با مخاطبان جهاني ارتباط برقرار كنيم.
كارگردان فيلم سينمايي «آواز گنجشك ها» تصريح كرد: خيلي از منتقدان بر اين تصور هستند كه علت موفقيت بچه هاي آسمان به دليل نشان دادن فقر بوده كه با اين نظر كاملا مخالفم چرا كه اگر اين تصور درست باشد پس هر كارگردان دوربيني بر دست بگيرد و به پاكستان برود و فقر را نشان دهد آيا فيلمش مي تواند دراسكارجايزه بگيرد.
وي عنوان كرد: آنچه كه در اين نوع سينماي ايران تجلي پيدا كرده وجه معرفتي و وجه انساني بوده است.
مجيدي اظهار داشت: هميشه انتقاد در مورد سينماي ايران از سوي مسوولان و دولت و مجلس شنيده مي شود و بايد از آن ها اين سؤال را پرسيد كه تا چه اندازه براي اين سينماي ملي سرمايه گذاري كرده اند تا درنهايت شاهد خروجي آن باشيم.
وي افزود: ميزان اعتبار سرمايه گذاري براي سينماي ايران در طول 30 سال تنها 200 ميليارد تومان بوده كه امسال با افزايش بودجه در بخش سينما داشتيم تمامي هزينه هاي سينماي كشور در سالجاري به 32 ميليارد تومان رسيده و از اين ميزان، اعتبار كمتري صرف بدنه سينما مي شود.
اين كارگردان اذعان داشت: در طول سال چند سازمان فرهنگي اقدام به سرمايه گذاري براي توليد يك تا دوفيلم مي كنند كه آن هم بسيار ناچيز است.
وي افزود: هميشه مسوولان كشورما طلبكار سينما هستند و حتي مجلس اخير كه هميشه سينماي كشور را مورد نقد و انتقادخود قرار داده بود تا چه اندازه به اين سينماي ملي كمك كرده است اين درحالي است كه كميسيون مجلس تأثيرگذارترين جايي است كه در افزايش بودجه نقش دارد.
مجيدي ضمن انتقاد از شهرداري درحمايت مالي از توليد فيلم ها گفت: درهمه جاي دنيا شهرداري ها متولي برگزاري جشنواره هاي مختلف هستند اما در كشورما اين طور نيست.
وي افزود: معضلاتي همچون ترافيك، بچه هاي خياباني، زنان خياباني و... با بخشنامه ها و قانون حل نمي شود و تنها با ساخت فيلم مي توان اين معضلات را رفع كرد و شهرداري ها بايد در توليد فيلم حضور پررنگ و مؤثري داشته باشند اما در هيچ دوره اي شهرداري ها نقش توليدي نداشته اند در اين فيلم ما به دنبال شهرداري بوده ايم.
مجيدي نسبت به تبليغات فيلم «آواز گنجشك ها» از سوي شهرداري انتقاد كرد و گفت: بيلبوردها هنوز در بخشي از سطح شهر زده نشده اند و هنوز قسط آخر فيلم را دريافت نكرده ايم.
وي افزود: در مجموع داراي 30 فرهنگسرا هستيم كه ميزان اعتبار قابل توجهي نصيب اين ها مي شود اما تمامي اين هزينه كه بالغ بر 40 ميليارد تومان است، صرف پرداخت حقوق كارمندان مي شود درصورتي كه فرهنگسراها جايي براي كشف استعدادها است و در كل سيستم ها دچار اشكال هستند.
كارگردان فيلم سينمايي «آواز گنجشك ها» گفت: درحال حاضر 22 كشوراين فيلم را خريداري كرده و قرارداد بسته اند و اكران آن بستگي به شرايط آن كشور مي شود.
وي عنوان كرد: درحال حاضر تخريب مسائل فرهنگي اتفاق افتاده و بنا به فرمايشات مقام معظم رهبري ديگر نيازي به حمله آمريكا به كشور نيست.
مجيدي اظهار داشت: آقاي احمدي نژاد در انتخابات خود اذعان داشتند كه سالي 200 فيلم براي خارج از كشور ساخته مي شود پس الان چه اتقاقي افتادكه براي حوزه فرهنگ بي توجه هستند؟
وي افزود: انسان ها قرباني سياست هاي غلط توسعه نابرابر به وجود آمده كه در اين دريا غرق و نابود شده اند.
اين كارگردان اظهار داشت: پيش بيني مي كنم كه ايران تا سال آينده تبديل به پاركينگ مطلق مي شود چرا كه روزانه 10 هزار ماشين پلاك مي شوند.

انتخاب «آواز گنجشك ها» براي جايزه اسكار انتخاب درستي است

كمال تبريزي با اشاره به انتخاب فيلم « آواز گنجشك ها» براي جايزه اسكار 2009 اظهار داشت: موضوع شركت سينماي ايران در مراسم بين المللي اسكار يك ايده و طرح راهي است كه مي تواند پلي براي برقراري ارتباط فرهنگ در ملت است.
وي افزود: سينماي ايران با انتخاب فيلمي از سينماي ايران در مراسم اسكار بيشتر در وجه برقراري ارتباط است به اين معنا كه حضور بيشتر از جايزه گرفتن اهميت ويژه اي دارد.
كارگردان فيلم «پاي يك زن در ميان است» تصريح كرد: متأسفانه تبليغات كاذبي از كشور ايران در جهان به وجود مي آيد اما مي توان با نمايش دادن فيلمي از ايران در جهان تصورات كاذب را برهم زد و به واقعيت نزديك كرد.
وي عنوان كرد: حضور سينماي ايران به عنوان نماينده اي كه معرفي مي شود، اهميتش بيشتر از اين است كه نامزد جايزه بشويم يا نشويم و يا اين كه جايزه اسكار را دريافت كنيم.
اين كارگردان مطرح سينما تصريح كرد: سينماي هويت خاصي و منطقه اي را بايد با سينماي سياه نما از هم تفكيك كنيم.
وي افزود: سينماي سياه نما به سمتي مي رود كه تبديل به سفارشي و انتظار سياسي شده است و انتظارات خارج از كشور را برآورده مي كند.
تبريزي اظهار داشت: سالي كه فيلم «بچه هاي آسمان» با فيلم «زندگي زيباست» را ديدم متوجه اين موضوع شدم كه ويژگي فيلم بچه هاي آسمان هم به لحاظ ساختار و نوع بازيگري و كارگرداني بهتر از فيلم «زندگي زيباست» بود اما اين فيلم به دليل بحث سياسي و منطقه اي آن توانست جايزه اسكار را از آن خود كند.
وي عنوان كرد: بخشي از ظرفيت هاي يك جشنواره و راهبردي كه وجود دارد مي تواند سياسي و دولتي باشد و ممكن است كه در كشور ما هم اين گونه باشد.
كارگردان فيلم «هميشه پاي يك زن در ميان است» گفت: جايزه رضا ناجي در جشنواره استثنائي ترين جايزه ها بود چرا كه اين بازيگر براي اولين بار توانست جايزه جهاني را دريافت كند.
تبريزي اظهار داشت: اگر مقايسه اي ميان سينماي تركيه با ايران را داشته باشيم شاهد كيفيت خواهيم بود چرا كه حتي ما از اسكن معمولي «tokey» هم محروميم در صورتي كه در تركيه اين اسكن به راحتي قابل دريافت است.
وي افزود: سينماي ما به لحاظ ساختاري و نوع اجرا عقب مانده است و به صراحت مي گويم كشور ايران عقب افتاده ترين كشور سينمايي به لحاظ امكانات است.
كارگردان فيلم سينمايي «فرش باد» تصريح كرد: وضعيت لابراتوار در كشورما بسيار نامناسب است تا آن جايي كه اين وضعيت نامناسب برروي كيفيت فيلم اثرات منفيمي گذارد.
وي افزود: يكي از دلايل الكن شدن سينماي ايران تخريب مسائل فرهنگي درجامعه است چرا كه قهرمان هاي داستان براساس قهرمان هاي جامعه است و امروزه كمتر شاهد قهرمان در جامعه هستيم.

«آواز گنجشك ها» شعار بازگشت به سنت نيست

مهران كاشاني حضورفيلم «آواز گنجشك ها» را در اسكار را به نوعي نماينده فرهنگي در اسكار دانست و گفت: حضور اين فيلم درجشنواره به عنوان نمايندگي فرهنگي كشورايران محسوب مي شود.
وي افزود: اين فيلم نقد جدي نسبت به مناسبات انساني است كه مي تواند حاكم شود.
نويسنده «آواز گنجشك ها» تصريح كرد: كريم شخصيت فعلي انتقادي از وضعيت انسان متجددي است كه در فضاي شهري زندگي مي كند.
وي عنوان كرد: ما ميراث گذشته خود را من جمله اعتماد، ايران، بردباري و بي نيازي را از دست داده ايم درواقع اين فيلم دعوتي براي بازگشت به خويشتن كريم است.
كاشاني تصريح كرد: اين فيلم شعار بازگشت به سنت نيست بلكه توجه به ميراثي است كه از دست رفته است.
اين نويسنده اذعان داشت: سعي كرديم در داستان از خود داستان فاصله بگيريم و شايد به اين دليل است كه فيلم به دور از فرازونشيب بوده كه البته اين موضوع را قبول ندارم بلكه اين فراز و نشيب در داستان بوده اما كمرنگ است.
وي عنوان كرد: آقاي مجيدي فيلمنامه اش كامل بود و اين طورنبود كه چيزي به فيلمنامه اضافه كنم و من تنها توانستم جهان بيني و هستي شناسي ونگاه آقاي مجيدي راكشف كنيم و سعي كردم به فيلمنامه نزديك كنيم.
كاشاني اظهارداشت: ماجرا در بدنه داستان تغيير پيدا مي كند و از اين جهت براي من تجربه فوق العاده اي بوده و چيزهاي جديدي را ياد گرفتم.

سينماي ايران از امكانات ضعيفي برخوردار است

رضا درستكار ضمن انتقاد از صحبت هاي آقاي كاشاني اظهار داشت: تعريف از فيلم از سوي عوامل كار قشنگي نيست و بگذاريم ديگران راجع به آن اظهار نظر كنند.
وي افزود: بحث فني ازجمله مسائلي است كه باعث مي شود فيلمساز به حيات جاري خود ادامه دهد.
اين منتقد سينما اظهار داشت: سينماي ايران از امكانات ضعيفي برخوردار است و علاوه بر آن مديريت سينما در تجهيز سخت افزاري بسيارعملكردي ضعيف داشته است.
وي عنوان كرد: سينماي ايران بيش از سه دهه با مشكلات عديده اي مواجه شده است و هنر سينما تنها هنري است كه در سه دهه گذشته توانسته پرچم ايران را در جهان برافراشته كند.
اين منتقد سينما گفت: 120 ميليارد تومان براي دومدال بنز و طلا در المپيك هزينه مي شود اما كل بودجه سينما يك ششم يك شاخه از حوزه هاي مختلف كشور است.
وي افزود: آن عزم و جديت درسينماي كشور از سوي مسوولان كلان هنوز به وجود نيامده است چرا كه فاقد برنامه فرهنگي هستيم.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن