واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز: نشست خبری فیلم "باد در علفزار می پیچد" آخرین ساخته خسرو معصومی با حضور کارگردان و عوامل فیلم دقایقی قبل در سینمای رسانه های جمعی (سینما صحرا) به پایان رسید. در این نشست جلیل اکبری صحت به عنوان منتقد و کارشناس، خسرو معصومی، هومن معصومی، الناز شاکردوست، فتح الله جعفری جوزانی، حسین عابدینی و کورش جویباری حضور داشتند که اجرای صمیمی اکبری صحت فضای خاصی را به نشست خبری داده بود. در ابتدای این نشست خسرو معصومی درخصوص ایده و نیاز اساسی ساخت این فیلم گفت: بعد از ساخت فیلم دوران کودکی که حدود 26 سال از ساخت آن می گذرد به من گفته شد که فیلم تلخ است و چند پلان از آن را باید عوض کنم. در آن زمین امیر نادری، چند پلان را به من نشان داد و گفت، از داستان های کودکی برای نگارش فیلمنامه هایم از آنها استفاده کنم. پس از دوران کودکی، دوران سربی را ساختم اما نتوانستم به سمت و سوی قصه ای که دوست داشتم بروم. بعد از پر پرواز به تهیه کننده فیلم گفتم که 50 میلیون تومان به من بدهید تا رسم عاشق کشی را بسازم و آن تهیه کننده به من گفت، این نوع قصه ها با شکست مواجه می شود و بعد از آن هفت سال است که دیگر به آن دفتر نرفتم. وی ادامه داد: فیلمنامه رسم عاشق کشی را به تهیه کننده دیگری دادم و گفتم حاضرم بدون هیچ پولی آن را بسازم و اگر نتیجه کار خوب بود سرمایه گذاری کند. نتیجه آن شد که تهیه کننده از آن فیلم خوشش آمد و حاضر به همکاری در پروژه هایی با این مضمون است. در آن زمان من 9 فیلمنامه داشتم که حاصل آنها جایی در دور دست به عنوان فیلم دوم و "باد در علفزار می پیچد" فیلم سوم این سه گانه است هر چند عده ای معتقدند رسم عاشق کشی فیلم خوب، جایی در دوردست تکراری و "باد در علفزار می پیچد" نابود کننده کارگردان است. معصومی درخصوص دلایل استفاده از لوکیشن شمال در سه فیلم آخر خود گفت: داستان هایی که من می سازم در منقطه ای به نام هزار چری است که حدود دو ساعت از شهر فاصله دارد. وی افزود: اجداد من متعلق به این منطقه هستند و بعد از چند فیلم کوتاه که در این منطقه کار کردم دیدم که این منطقه کانون بحران است و به این دلیل که آدم های آنجا برای اینکه بتوانند خودشان را از وضعیت بد اقتصادی نجات دهند محیط زیست را نابود می کنند و در این منطقه مافیای چوب بیداد می کند و برای من هم بیشتر این موضوع دغدغه بود و شاید با نمایش این قبیل فیلم ها و فاصله گرفتن تماشاگر از محیط شهری توجه آن به مقولات دیگری جلب شود. الناز شاکردوست بازیگر نقش شوکا، درخصوص کاراکترش در این فیلم گفت: کاراکتر شوکا، بسیار دور از خودم بود. روز اولی که فیلمنامه را خواندم خیلی تلاش کردم که معصومی را برای بودنم قانع کنم و معصومی نیز خیلی کمک کردند تا به نقش نزدیک تر شوم و بتوانم این نقش را به مخاطب به شکل مطلوب و قابل باور بقبولانم. وی همچنین درخصوص استفاده از لهجه در این فیلم گفت: مخاطب عادت کرده که الناز شاکردوست را همیشه شهری ببیند بنابر این سعی کردم، تنها مقداری لهجه به کاراکتر اضافه کنم که توی ذوق مخاطب نخورد چرا که اولا می خواستم آن فضای روستایی حفظ شود و ثانیا می خواستم به نقش نزدیک تر شوم و تماشاگر به دلیل سابقه ذهنی دلسرد نشود. در ادامه حسین عابدینی بازیگر نقش جلیل که قبلا هم نقش جوان عاشق پیشه را در فیلم هایی نظیر "باران" و "رسم عاشق کشی" بازی کرده با رد تکرار خود در این فیلم گفت: در سینمای ایران سالی 70 الی 80 فیلم ساخته می شود که در حدود 40، 50 فیلم دارای موضوع عاشقانه است و بازی من در این فیلم به هیچ عنوان تکرار نیست ضمن اینکه در سریال هایی نظیر "شهریار" و "راه شب" نیز نقش هایی کاملا متفاوت را ایفا کرده ام. فتح الله جعفری جوزانی تهیه کننده "باد در علفزار می پیچد" در خصوص چقدر امید به فروش فیلم در اکران عمومی دارد گفت: کارهایی که تاکنون در جوزان فیلم تهیه کرده ایم نشان می دهد که هیچ وقت به دنبال فیلمی نبوده ایم که از لحاظ فروش رکورد شکن باشد و برای ما مهم این است که یک کار با ارزش ارایه دهیم و به این فیلم هم مثل بقیه کارها نگاه می کنیم و نگاه ما صرفا یک فیلم پرفروش نبوده بلکه ساخت یک فیلم پرفروش و با ارزش است. در ادامه این نشست خسرو معصومی با ابراز گله از صدای نامناسب سینما صحرا که باعث می شود بسیاری از صداهای مهم و اساسی موجود در فیلم شنیده نشود و حتی صداهای دیگر نیز با کیفیتی بسیار بد پخش شود گفت: صدای فیلم واقعا آن چیزی که شنیده شد نبود و هنگام نمایش فیلم قلب من از شدت استرس تندتر می تپید. وی ادامه داد: همیشه زمانی که قرار است فیلم های من در سینمای صحرا برای روزنامه نگاران و منتقدین نمایش داده شود استرس دارم اما اگر فیلم را در سینمایی نظیر فرهنگ و یا فلسطین می دیدیم صدای آن بسیار متفاوت تر بود. جالب ترین بخش این نشست خبری به صحبت های کورش جویباری بازیگر معلول اختصاص داشت و وی با سادگی هر چه تمامتر در پاسخ به سوال اکبری صحت مبنی بر تجربه اش در این فیلم گفت: نقشم را دوست داشتم، خیلی دوست داشتم، خیلی برام سخت بود، خیلی برف می آمد، دوست داشتم بازی کنم و بازی کردم، من دوست داشتم که معصومی را همه تشویق کنند (صدای تشویق حاضرین)، من دوست دارم از خسرو معصومی تشکر کنم که از من استفاده کرد. در ادامه نشست هومن معصومی طراح صحنه این فیلم در خصوص سختی های این کار گفت: "باد در علفزار می پیچد" سومین تجربه کار من در جنگل ها و اقلیم سخت است، طراحی این کار از حدود یک سال قبل ریخته شده بود، و مراحل فیلمنامه به همراه برادرم (خسرو معصومی) دنبال می کردیم. به دلیل اینکه فضای کار سخت بود از یک ماه قبل به همراه گروه به آنجا رفتیم و به شروع ساخت کلبه، فضای درخت جنگلی که در آن شوکا زندانی می شود و قهوه خانه سرراهی کردیم اما از لحاظ محیط برفی هیچ چیز را بازسازی نکردیم. وی ادامه داد: تنها در قسمت هایی لوکیشن که فضای عبوری داشتیم به علت برف و سرمای شدید برگ درختان سیاه شده بود که برای زیباسازی بیشتر مجبور شدیم با اسپری و رنگ بازسازی کنیم. در خاتمه نشست، معصومی از خبرنگاران و روزنامه نگاران درخواست کرد: فیلم هایی نظیر "باد در علفزار می پیچد" را همراهی کنند و در این شرایطی که اندک تهیه کنندگانی جرات سرمایه گذاری بر روی این گونه فیلم ها را می کنند کمک کنند تا بتواند از این دالان تاریک بیرون بیاید./120
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 654]