واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: انصراف طبیعی، ماجرای "افرا" و اجرا، آمار ناچیز، چالش ممنوع، بیمهری به "موج کرهای"، نقل هویت مانی و ... از سایهروشنهای فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند. به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته مقارن با هفته بسیج برخی مسئولان بلندپایه در جمع بسیجیان حضور یافتند و درباره حوزه فرهنگ و هنر هم اظهار نظرهایی کردند. دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در نخستین همایش سراسری هم اندیشی بسیجیان سراسر کشور بسیجی را تجلی روح جامعه دانسته و بسیجی هنرمند را برای جامعه همچون نسیم رحمت ارزیابی کرد. وی با بیان اینکه وجه تمایز هنرمندان در ارتباطات و منافع مالی است، گفت: "اگر سینمای ما همه توان خود را جذب کند نمی تواند یکماهه فیلمی مانند "300" بسازد. البته فعلاً، اما میتوانیم فیلمی بسازیم که هر صحنه آن چند برابر فیلم های آنها فطرت انسان ها را بیدار کند." رئیس جمهور همچنین با تأکید بر حمایت و پشتیبانی کامل دولت از بخش فرهنگ افزود: "دولت در این راستا بودجه بخش فرهنگ را ارتقاء داده است." * مهندس عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما هم در افتتاح این همایش با اشاره به نیاز روزافزون فرهنگ جامعه به هنرمندان فعال در رشتههای هنری و نقش فیلمنامه خوب و مناسب برای خلق آثار ماندگار گفت: "متأسفانه با وجود نیاز سینما و تلویزیون به فیلمنامه خوب و مناسب، با مشکل جدی رو به رو هستیم که این نقص باید با تلاش هنرمندان متعهد برطرف شود." وی در ادامه آسیبشناسی و شناسایی مشکلات پیش روی هنرمندان بسیجی را وظیفه مهم مسئولان و هنرمندان ذکر کرد و از شرکت کنندگان در این هم اندیشی خواست بررسی و کنکاش این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. * پس از انصراف برخی کارگردانان حرفهای از شرکت در بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر، مجید سرسنگی دبیر جشنواره به شبهات پاسخ داد. وی دلیل انصراف محمد رحمانیان را نداشتن یک نمایش آماده اجرا برای ارائه عنوان کرد. وی معتقد بود مشغله رحمانیان باعث شده یک جلسه هم از مکان و امکانات تمرینی که در اختیارش قرار گرفته استفاده نکند و درخواست ورود به جشنواره را بدون بازبینی داشته باشد که این کار توهین به هنرمندانی چون آتیلا پسیانی، محمد یعقوبی، بهروز غریبپور و ... است که در بازبینی شرکت کرده اند. انصراف دادن امری طبیعی است انصراف چیستا یثربی از حضور در بخش چشم انداز فجر به دلیل قانون جشنواره، شرکت نکردن مهرداد ضیایی در بازبینی، انصراف مسعود دلخواه به دلیل گستردگی نمایش و نیاز به بازیگران فراوان، انصراف عزت الله مهرآوران به دلیل فراهم نشدن گروه بازیگران حرفه ای، انصراف حمیدرضا آذرنگ به دلیل حضور پیدا نکردن بازیگران بر سر تمرین و ... برخی از مواردی هستند که سرسنگی به آنها پاسخ داد و انصراف دادن از اجرا در جشنواره را یک کار طبیعی تعبیر کرد! * بالاخره بهرام بیضایی و نمایش "افرا" پس از کلی سرگردانی مکان و زمانی مشخص به خود اختصاص دادند. اواخر آبان ماه بیضایی با حضور در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر وضعیت سالن را بررسی کرد. با آغاز انتقال بخشی از دکور نمایش "افرا" به سالن، وی اظهار امیدواری کرد به زودی تمرینهای خود را در سالن اصلی شروع کند. البته سالن اصلی به علت کامل نشدن سیستم تهویه و گرمایشی فضای مناسب برای یک اجرای نمایشی نداشت، ولی با قول مسئولان قرار شد امکانات مورد نیاز برای اجرا و تمرین "افرا" آماده شود. زمان پیش فروش بلیتهای "افرا" نیز تعیین و قرار شد از ابتدای آذرماه پیشفروش آغاز شود. اما با نزدیک شدن به این زمان هیچگونه فعالیتی مبنی بر اینکه سالن اصلی بعد از گذشت چند ماه میزبان اجرای نمایش شود، وجود نداشت. این نگرانی با منتقل نشدن گروه و تمرینات "افرا" به سالن اصلی و مواجه شدن مخاطبان تئاتر و علاقمندان پیشخرید بلیت نمایش با درهای بسته گیشه مجموعه تئاتر شهر تشدید شد و ابهام ایجاد شده بیدلیل هم نبود. چون بیضایی از وضعیت سالن برای اجرای نمایش خود راضی نبود. بالاخره سوم آذرماه اعلام شد "افرا" به دلیل ادامه روند بازسازی مجموعه تئاتر شهر از 12 دیماه تا آغاز برپایی بیست و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر هر روز جز شنبهها از ساعت 18 در تالار وحدت اجرا میشود. دلیل این انتقال هم آنکه با وجود اینکه تالار اصلی و چهارسو مجموعه تئاتر شهر از طرف پیمانکار برای بهرهبرداری تحویل مجموعه تئاتر شهر شده، بازسازی سایر تالارهای مجموعه مانع از ادامه تمرین و اجرای نمایش "افرا" در موعد مقرر شد و به همین دلیل تمرینها و اجرای "افرا" به تالار وحدت منتقل شد. * انجمن فیلم کوتاه ایران با صدور بیانیهای نحوه داوری بیست و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را دلیلی بر دوری و بیاطلاعی داوران از جریان روز فیلم کوتاه دانست. هیئت داوران انجمن فیلم کوتاه ایران در بیست و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه متشکل از مرجان اشرفیزاده، پیام عزیزی و نیما عباسپور انتقاد خود را متوجه دو موضوع مربوط به هیئت داوری بخش مسابقه ایران کرده؛ یکی نحوه نگارش و قرائت بیانیه و دیگری نحوه داوری و برخی اشتباههای فاحش در داوری که دلیلی است بر دور بودن و بیاطلاعی داوران از جریان فیلم کوتاه و فیلمهای ساخته شده و تقدیرشده. * هفته گذشته جواد شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور از تلاش برای ایجاد زمینه دیدار هنرمندان با رئیس جمهور قبل از جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: "برگزاری این نشست کماکان در برنامه ایشان قرار دارد و در پی تنظیم زمان دقیقی برای برگزاری این دیدار هستیم." * جشن یازدهم سینمای ایران که شهریورماه با رکوردشکنی در همه موارد برگزار شد و البته پروندهاش هنوز هم باز است، به قصد ابهام زدایی این بار آمار مالی خود را ارائه کرده است. شاپور عالی دایی، معاون اداری مالی خانه سینما در این خصوص گفت: "امسال برای اولین بار بود که جشن خانه سینما در این سطح برگزار می شد که در مجموع هزینه چهار مراسمی که برگزار شد از 160 میلیون تومان تجاوز نکرد و حامیان مالی هم مشارکت فعالی در این زمینه داشتند"! وی درباره جوایز این جشن هم گفت: "انتقادهایی مطرح شده که چرا همراه تندیس مانند دورههای قبل سکه داده نشده است. در صورتی که خدمات ارائه شده به برندگان نظیر هدیه طرح نو و دو شب اقامت در هتل مروارید خزر مبلغ ریالی اش بسیار بیشتر از سکه هایی بود که قبلاً اهدا می شد." تنها 160 میلیون تومان برای برگزاری چهار جشن * از روزی که رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در دیدار خود از غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات از برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس در حاشیه جشنواره فجر خبر داد، این جشنواره مهجور وارد سطوح جدیدی از تحلیل ها و مجادلات شده است. در اظهار نظرهای مختلف برخی این شکل برگزاری را رد و عده ای هم تأیید کردند. بالاخره سردار سرتیپ پاسدار میرفیصل باقرزاده در پاسخ به این واکنش ها از آمادگی این بنیاد برای برگزاری نشست تخصصی کالبدشکافی بیشتر شیوه برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس خبر داد. نشست تخصصی با حضور صاحبنظران این عرصه برای کالبدشکافی بیشتر موضوع جهت رشد و تعالی فیلم دفاع مقدس. وی همچنین از همه هنرمندان و کارشناسان خواست آماده باشند تا به دعوت معاونت هنری بنیاد برای ارائه نقطه نظرات و بحث و بررسی بیشتر موضوع در همایشی شرکت کنند. * برنامه چالشی "مثلث" بر اساس طرحی از رضا رشید پور به تهیه کنندگی او و محمد قنبری قرار بود از جمعه چهارم مهرماه به مدت دو ماه روی آنتن شبکه تهران برود، اما با پخش اولین قسمت به هر دلیل که عنوان نشد، این برنامه از پخش کنار گذاشته شد. اولین قسمت این برنامه با روی خط آوردن سردار رادان، مسعود ده نمکی و تهمینه میلانی پخش و پس از آن بدون ذکر دلیل پخش آن متوقف شد. مجید رجبی معمار مدیر شبکه تهران با گذشت حدود دو ماه فرصت را برای حرف زدن درباره "مثلث" مناسب دید و گفت: "در این شرایط سخن گفتن و رفتن سراغ مسائل چالشی باید همراه با تدبیر بیشتر باشد. ما در "مثلث" می خواستیم به این سمت حرکت کنیم و در "شب شیشه ای" هم بر این مشکلات مسلط بودیم." وی همچنین از حضور گروههای مختلف و تمرکز نکردن روی یک مجری و مجموعه خاص خبر داد: "ما روی گروههای دیگر برنامه سازی نیز مشغول کار و برنامه ریزی هستیم. البته گروه قبلی هم گروهی خوب با تجربههای بسیار است. ولی آنچه مسلم است اینکه هیچ شبکه ای نباید تمام ظرفیت خود را روی یک تهیه کننده، یک مجری و یک مجموعه متمرکز کند و ... صلاح هم نیست." * مستند "موج کره ای" که بارها از سوی مدیر شبکه دو انکار، تکذیب و البته پخش آن به تعویق افتاد، با پیگیری رسانهها بالاخره به قاب جادویی تلویزیون راه پیدا میکند اما در چه زمانی! این مستند که از سوی یک گروه ایرانی به سرپرستی هاشم رضایت ساخته شده شامل گفتگو با عوامل اصلی مجموعه "جواهری در قصر" و پخش قسمتهای دوبله شده از پشت صحنه مجموع است. مدیران ارشد سازمان صدا و سیما به در نظر گرفتن ساعت پخش 24 در روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم آذرماه نشان دادند به پخش این مستند علاقهای ندارند. سازندگان این مستند هم از گفتگو با خبرنگاران پرهیز و پخش آن را به روشن شدن وضعیت و تصمیمگیریهای مدیران موکول کرده اند. * در ادامه رومی و ترک شدن مولانا، تاجیکی شدن رودکی و ... نوبت به مانی نقاش ایرانی رسیده که به عراق نقل هویت کند. یونسکو سال 1991 معبد کائون را به عنوان یک میراث جهانی ثبت کرد. دانشگاه ماکواری استرالیا که برای پژوهش در ارتباط با این معبد نیم میلیون دلار هزینه کرده اکنون در پایگاه خبری خود با اشاره به تحقیقات این دانشگاه در ارتباط با مانی، او را یک هنرمند عراقی معرفی کرده است. این اشتباه از آنجا ناشی شده که گویا مانی در بابل متولد شده، اما از طرف مادر اشکانی است. اما نکته مهمتر آن است که در دوره ساسانی اصولاً کشوری به نام عراق وجود نداشته و بیش از هزار سال در دورههای هخامنشی، پارتی و ساسانی قلمرو ایران به وسعت کرانه هند تا شمال آفریقا بوده است!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]