تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804935975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یادداشتی بر مجموعه مدار صفر درجه


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سینمای ما - سحر همایی: پس از سریال های پر مخاطبی چون شب دهم و پهلوانان نمی میرند اکنون چند ماه است که شاهد پخش سریال دیگری از حسن فتحی هستیم. اوائل پخش مدار صفر درجه انتقادهایی به گوش می رسید مبنی بر اینکه فتحی برعکس سریال های قبلی اش نتوانسته از گونه درام در جهت بیان مسائلی که می خواسته به درستی استفاده کند . به زبان ساده تر طرح مسائل ایدئولوژیک در این مجموعه بر قصه گویی می چربد. اما با گذشت بیست و چندقسمت عکس این قضیه ثابت شده و اتفاقا به نظرم مدار صفردرجه نمونه بسیار خوبی است که چطور می توان با ابزاری مثل "قصه" به هدفی مثل " بیان ایده " رسید بی آن که تماشاگر از این ایده ها عذاب بکشد یا این که برچسب شعاری بودن به اثر سنجاق شود. فتحی با استفاده درست از عناصر داستان توانسته آن چه را که از تاریخ و سیاست یک دوره خاص مد نظرش بوده به تماشاگر ارائه دهد. الگوهای داستانی که به ظاهر کهنه و تکراری به نظر می رسند ولی پرداخت درست آن‌ها اثر را از سقوط به ورطه ای به نام کلیشه نجات می دهد. مثلا مثلث عشقی زینت-همایون پناه – فتاحی یا در سوی دیگر رابطه عشقی دو نفر با دو مذهب مختلف (حبیب و سارا) که هر کدام به تنهایی می‌تواند یک فیلم یا یک سریال را تا سطح درام های سخیف هندی یا بعضی از فیلم های امروز سینمای خودمان (که متاسفانه تعدادشان کم هم نیست) تنزل دهد. اما فتحی هوشمندانه و با استفاده از همین داستان های به ظاهر کهنه و تلفیق‌شان با مضامین سیاسی –تاریخی توانسته اثری پر محتوا ارائه دهد که با استقبال اقشار مختلف رو به رو شده است. خود این نکته که افراد با سطوح مختلف سواد به تماشای سریالی با ارجاعات سیاسی و تاریخی می نشینند موید این نکته است که استفاده درست از الگوهای داستان می تواند بستر مناسبی برای بیان عقاید باشد. مثلا در این که "جنگ بد است" کسی حرفی ندارد اما چگونگی بیان این مضمون است که معلوم می کند کی چند مرده حلاج است ! در مدار صفر درجه کمتر اشاره مستقیمی به منفور بودن جنگ می شود. آنچه که بیننده را از جنگ منزجر می سازد پیگیری همان داستان های به ظاهر ساده است. این که سرنوشت حبیب و سارا(زمانی که در پاریس هستند) به کجا ختم می شود زوج عاشقی که افریط جنگ بر رابطه لطیفشان سایه انداخته است. یا سر نوشت اشمیت آلمانی و نامزد فرانسوی اش که بالاخره به مرگ و نیستی می انجامد. سلطه سیاست و بازی های پشت پرده سیاستمداران بر زندگی مردم عادی هم به همین شیوه بیان می شود. مثلا زینت که به خاطر منافع سیاسی پدرش به یک ازدواج اجباری تن می دهد وسرگرد فتاحی که به خاطر حفظ همین منافع زینت را از دست می دهد حال آن که خودش خبر ندارد و زینت که از یک سو رنج های این ازدواج را متحمل می شود متهم به خیانت به فتاحی هم هست. حبیب که تمام گره های داستانی مربوط به او به گونه ای با سیاست سر وکار دارد. از ممنوعیتش برای خروج از کشور گرفته تا کمک به دوستش اشمیت و حتی عاشق شدنش . این قضیه پنهان کردن ایده لابه لای روایت را که کنار بگذاریم می توانیم به شیوه روایت بپردازیم. این که این همه شخصیت و چند داستان که به موازات هم ادامه می یابند چطور انسجام یافته اند و چگونه است که چنین به دل می نشینند ؟ آن چه به نظم و یکپارچگی کل اثر می انجامد این است که داستان ها و آدم هایی که به موازات هم حرکت می کنند جایی به هم می رسند و روابطی حلقه وار و در هم تنیده شکل می گیرد. این امر علاوه بر این که یک جور کلیت به سریال میبخشد باعث ایجاد گره هایی می شود که رمز جذابیت مدار صفر درجه هستند. در یک نگاه کلی اگر چه در قسمت های ابتدایی سکون و مباحث کلامی بیشتر به چشم می آمد اما به مرور که آدم های داستان خودشان را جا انداختند در گیری ها و کشمکش ها و روابط بر دیالوگ های فلسفی و ایدئولوژیکی غلبه کردند. همین باعث شد این سریال با وجود بعضی ایرادها (مثلا ایراداتی که به دوبله و شیوه بیان دیالوگها گرفته می شود .) سیری صعودی را طی کند که امیدوارم تا قسمت پایانی ادامه داشته باشد و مدار صفر درجه بتواند در حافظه مان در کنار سریال هایی مثل کیف انگلیسی جا خوش کند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 700]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن