تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826168051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقف ‏نامه مدرسه اماميه اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف ‏نامه مدرسه اماميه اصفهان
وقف ‏نامه مدرسه اماميه اصفهان نويسنده: عبدالعلي اديب برومند اين نسخه که نسخه‏اي مزيّن و هنري است، اصل وقف‏نامه مدرسه اماميه اصفهان است که انشاي مطلب آن اثر خامه مُشکين شمامه عالم بزرگوار آقاجمال‏الدين خوانساري، عليه‏الرحمة، است و به خط رقاع استاد نامور ميرزااحمد نيريزي در کمال زيبايي و استواري نگارش يافته است.اين وقف‏نامه، به قراري که در پشت صفحه نخست نوشته شده، دو نسخه بوده است؛ يکي 39 ورق و ديگري 31 برگ که ناقص مانده و اين هر دُوان در کتابخانه مرحوم عليقلي ميرزا اعتضاد السلطنه مضبوط بوده و پس از آن به مرحوم فرهاد ميرزا معتمد الدوله پيشکش شده است.نسخه‏اي که فراروي اين بنده است، نسخه کامل وقف‏نامه و داراي اين ويژگيهاست:صفحه يکم داراي يک نيم سرلوح مُذهّب در مکتب صفوي و مزيّن به نقوش ختائي و اسليمي است و در دامنه سرلوح با خط نسخ برنگ شنگرف نوشته شده است: «هوالواقف علي نيات العباد.»حاشيه صفحه يکم و دوم با خط زرين در مکتب صفوي عباسي گل و بوته‏سازي شده و همه برگهاي کتاب با پنج خط جدول‏کشي گرديده است.پس از ذکر نام حضرت باري‏تعالي، جلّ جلاله، که به خط طلا مرقوم است، وقف‏نامه با اين عبارت آغاز مي‏شود:«يا واقف السرائر بالفضل والکمال، يا عالم الضمائر بالمجد والجمال، سلطان بي‏زوال، جهاندار بي‏شريک حيّ خطاپذير و خداوند بي‏زوال...»پس از اين، حمد خداوند تبارک و تعالي به زبان عربي و نثر مصنوع است و بعد ستايش يزدان به زبان فارسي و نثر فني، که موشّح به صنعت برائت استهلال است و بدين‏گونه شروع مي‏شود:«آب و رنگ گلستان سخن‏پردازي و گلگونه بهارستان معني طرازي، وقف چهره دلاراي شاهد حمد جهان‏پيرايي است که منظر رفيع نه فلک، پست‏ترين عرصه‏اي از ايوان ابداع اوست و کشور وسيع هفت اقليم، کمترين بقعه‏اي از بنيان اختراع او، واقف‏السرائري که گوهر مکنون رازي در دُرج سينه هيچ آفريده‏اي مخزون نگشته که به مهر خازن لم‏يزليش نرسيده و عالم‏الضمائري که ريشه نخل انديشه در قعر ضمير، هيچ مخلوقي ندويده که مهر جهانتاب علم ازليش بر آن نتابيده.» بعـد از ايـن، ستايـش رسـول‏اکرم (ص) و فرزنـدان پيامبر، عليهم‏السلام، به رشته تحرير درآمده است از اين قرار:«مقرب بارگاه «دني فتدلّي» معزز پيشگاه «قاب قوسين او ادني» متکلم «و ماينطق عن الهوي ان هو الاّ وحي يوحي» باعث ايجاد و اختراع افلاک و طبقات خاک به خطاب «لولاک لما خلقتُ الافلاک» المحمود الاحمد والرسول المؤيّد، المقتدي المجتبي المصطفي و آل بي‏همال و عترت کثيرالافضال آن حضرت بارفعت که قدرت نامتناهي الهي در کارخانه مشيّت خويش، عباي عصمت به جهت قامت دلاراي ايشان مهيا ساخته و به دسـت اراده خـود، رداي طهارت بر دوش فلک‏ساي ايشان انداخته، خصوصا سلطانِ سريرِ ارتضا، پادشاه اقليم اجتبا، نخستين موجه درياي وجود، اولين مرتبه جامعه مراتب غيب و شهود صدرنشين ايوان خلافت، شهسوار ميدان شجاعت، اسداللّه‏الغالب و مطلوب کلّ طالب، ابوالحسن علي بن ابي‏طالب، عليه و عليهم صلوات الملک الرؤوف.»بعد، با همان قلم پراطناب و عباراتي مسجع که نمونه نثر دوران صفوي است، شرحي درباره بي‏وفايي دنيا و لزوم کسب خيرات و مبرّات براي تحصيل توشه آخرت به نگارش آمده و با اغراقي شگفت‏انگيز از «شاه سلطان‏حسين» تجليل شده و سپس آمده است که «نواب کامياب وقف نمودند تمامي اعيان و عرصه مدرسه رفيعه مسطوره مسماة به «مدرسه اماميه» را از حجرات و حوض و چاه و جميع مايتعلق ‏بها را بر طالبان علوم دينيّه و مستفيضان معارف يقينيه از فرقه حقّه اثني‏عشريه، وقفا مؤبّدا و حبسا مخلدا، خان و مستغلات مفصّله ضمن را بر سکنه مدرسه مزبوره وقف فرمودند و در متن عقد وقف مزبوره، مصرف آن به اين نحو مقرر گرديد که به جهت تدريس مستفيدان علوم از سکنه مدرسه مزبوره مدرّسي تعيين شود و چنين مقرر شد که مدرس مدرسه مذکوره سواي کتب فقه و احاديث و تفسير از علم منقول و مقدمات علوم مزبوره از صرف و نحو و معاني بيان و اصول [در اينجا کلماتي ساقط شده است] به مدارسه علوم ديگر نيز دارد و تمامي اوقات تعليم را مصروف بر نشر علوم دينيّه سازد و همچنين مقرر شد که از براي اعلان و اظهار شعار اسلام و ضبط اوقات صلات و قيام طلبه عظام، بلکه کافّه انام، مؤذّني تعيين گردد و به جهت اتيان و اقدام به خدمات طلبه کرام خادمي مقرر شود و شرط شد که از مستفيدان علوم و طالبان رسوم در مدرسه مزبوره جمعي را سکني دهند که در اصفهان خانه و مأواي ديگر، محل سکنا نداشته، موظف به وظيفه‏اي از موقوفات ديگر نباشند و هر گاه احدي از طلبه اراده سفر نمايد و حجره خود را خواهد، تا مدت شش ماه حجره را به جهت او ضبط نمايند و بعد از انقضاي آن مدت، اگر مراجعت ننموده باشد، حجره را به سکناي ديگري دهند. و در هر حجره از حجرات مدرسه، زياد بر دو نفر کسي را سکنا ندهند و چون غرض نواب کامياب از امر به اين بناي والا نشر علوم دينيّه و بسط معارف يقينيه و رواج و رونق دين اسلام و اهتداي طوايف انام است، شرط فرمودند که اگر احدي از طالبان فضل و کمال که در مدرسه مزبوره به تحصيل علوم اشتغال مي‏نمايند تا مدت هفت سال ترقي در احوال او به هم نرسند، بعد از آن‏که متولي و ناظر، کيفيّت حال او را تحقيق و مدرس مزبوره بر علوم ترقي او تصديق نمايند، متولي و ناظر موقوفات ديگري را به جاي او در حجره محل سکناي او سکنا دهند...همچنين مقرر شد که از حاصل موقوفات، بوريا به جهت فرش مدرسه مزبوره ترتيب داده، بعد از اندراس تجديد نمايند و در موضعي که ضرور باشد، هر شب چراغ روشن شود و هر گاه محلي از موقوفات به سبب حدوث آفات، مشرف بر انهدام گردد يا محتاج به مرمت بوده باشد، اولاً به آن اتيان و سعي در احکام و اتقان آن نموده، مرمت و تجديد بناي منهدم موقوفات مدرسه را بر ساير مصارف مقدّم دارند.»بعد گزارش شده است که «توليت اين موقوفات به ذات کثيرالخير والبرکات اشرف همايون اختصاص يافت و چون عالي‏جاه سيادت و نجابت‏پناه جالينوس‏الزماني، ميرزا محمدباقر حکيم‏باشي، منظور نظر عاطفت خسروانه بود، نظارت موقوفات مذکوره را به آن عالي‏جاه و بعد از او بر ارشد اولاد ذکور مرجوع فرمودند.»و بعد آمده است: «در حين جريان صيغه شرعيه شرط و قرار شده که هرساله حاصل اين موقوفات، بعد از وضع اخراجات، فيمابين مدرّس و طلبه علوم و مؤذن و خادم مدرسه مقسوم خواهد گرديد؛ به اين نحو که هر يوم به مدرس پانصد دينار تبريزي و بر هر حجره يک‏صد دينار تبريزي و بر سکنه حجره يک‏صد دينار مزبوره قسمت شود و مؤذن و خادم هر يک پنجاه دينار تبريزي داده شود و اگر در سالي مداخل از مصارف مذکور زياد آمد در ايام مسطوره ذيل به ماه مبارک رمضان سه شب احيا و شب نصف شعبان‏المعظم و سه شب آخر ايام عاشورا، اطعام صلحا و فقرا و اهل مدرسه و خدام امامزاده واجب‏التعظيم (1) نمايند و در ليالي مذکوره جماعت، اطعام شده و سکنه مدرسه احيا بدارند و اگر در سالي مداخل موقوفات کسري به هم رساند، بعد از مصارف ضروريه از مرمّت و روشنايي و اشباههما کسر مذکور بر اهل وظايف توزيع و قسمت نمايند.»پس از اين قسمت چنين آورده شده است: «و کان ذلک في تاريخ شهر رمضان‏المبارک من شهور سنه اربع عشر و مأته بعد الالف من الهجرة المقدسة النبويه، عل مهاجرها و آله شريف الصلوة والتّحيه.»بعدا چنين آمده است: «به موجبي که در متن وقف‏نامچه مدرسه اماميه مزبوره مسطور شده قربةًللّه‏ تعالي و طلبا لمرضاته وقف نمودم. بنده شاه ولايت، سلطان‏حسين.»پس از اين، صيغه وقف به زبان عربي مرقوم گرديده و در پايان آمده است که «فاجريت العقدين اعني عقد وقف المدرسه و وقف ما وقف عليها حسبما سطر في هذه الوثيقة الشرعيه و اشير اليه و کتب ذلک داعيا بدوام دولته القاهره الراجي رحمةَ ربه الباري، جمال‏الدين محمد بن الحسين الخوانساري.»و سپس در آخر وقف‏نامه به خط شکسته اين رقم به چشم مي‏خورد «حرّره العبد الاقل الداعي لاُبود الدوله القاهره احمد نيريزي في سنة 1129.»تمامي صفحات اين وقف‏نامه به مهر علماي اعلام و بزرگان عصر ممهور است و بر صدر برخي از برگها، به خط طلايي کلمات اللّه‏، اعلي، محمد، همايون، خاقاني و جمله اشرف اقدس ارفع همايون اعلي رقم شده و نيز آيات قرآن مجيد مورد استشهاد و استناد قرار گرفته کلاً به خط زرّين مرقوم گرديده است؛ جلد کتاب هم مقواي پوشيده از ميشن است که با نقوش طلايي لچک و ترنج تزيين شده و بر روي هم خط و تزيينات آن حکايت مي‏کند که نسخه سلطنتي است و در خزانه شاه سلطان‏حسين مضبوط بوده است.پي نوشت : 1-مقصود امامزاده اسماعيل است.منبع: ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن