تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826209820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفي پايان ‏نامه‏هاي وقفي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
معرفي پايان ‏نامه‏هاي وقفي
معرفي پايان ‏نامه‏هاي وقفي جايگاه وقف در ادب فارسي دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اراک مقطع تحصيلي: کارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات فارسي موضوع: جايگاه وقف در ادب فارسي با تکيه بر ويژگي هاي سبکي و ادبي وقف نامه ها دانشجو: محمد مولايي استاد راهنما: دکتر محمد رضا زمان احمدي استاد مشاور: دکتر جليل مشيدي تاريخ: تابستان 1383 چکيده وقف‏نامه‏ها از گنجينه‏هاي ادبي و تاريخي است که اين پايان‏نامه کوشش مي‏کند يکي از ابعاد آن، يعني بعد ادبي اين حوزه را بررسي نمايد. اين تحقيق از پنج فصل تشکيل شده است. در فصل اول، دوم و سوم، نويسنده درباره روش تحقيق، تاريخچه و اهداف مطالعاتي خود توضيح داده و سپس به شرح واژه‏ها پرداخته است. در فصل چهارم که بخش اصلي پايان‏نامه مي‏باشد، محقق نخست نگاهي گذرا به وقف و نيکوکاري در ايران قبل از اسلام، و پس از اسلام افکنده، سپس نمونه‏هايي از کاربرد واژه وقف در ادبيات فارسي عرضه کرده است. آنگاه ابعاد مختلف ادبي و هنري وقف‏نامه‏ها را بررسي نموده و نيز ويژگيهاي سبکي و ادبي در دوازده وقف‏نامه زيرا از ادوار مختلف تاريخي را مورد بررسي قرار داده است: وقف‏نامه شيخ امين‏الدين محمد بلياني (8 ق)؛ وقف‏نامه کهن امامزاده جعفر (ع) (9 ق)؛ وقف‏نامه موقوفه علوي همدان (10 ق)؛ وقف‏نامه مدرسه نوريه اصفهان (11 ق)؛ وقف‏نامه ميرزا صدرالدين محمد يزدي (12 ق)؛ وقف‏نامه مدرسه صالحيه کازرون (12 ق)؛ وقف‏نامه فتحعلي شاه قاجار و فرزندش شاهزاده علينقي ميرزا (13 ق)؛ وقف‏نامه بي بي تحيه مشهوره به خانم کوچک (13 ق)؛ وقف‏نامه بهرام مرئي‏آبادي (13 ق)؛ وقف‏نامه حضرت آيت‏الله حاج آقا محسن اراکي (13 ق)؛ وقف‏نامه خسرو ولد شهريار (14 ق)؛ وقف‏نامه بانو بتول رستمي (15 ق). سبک عمومي وقف ‏نامه‏ها محقق پس از بررسي اين اسناد مي‏گويد: وقف‏نامه‏هاي موجود عموما داراي مقدمه‏اي است که در آن علت و جهت وقف ذکر شده است. در اين مقدمه معمولا نويسنده وقفنامه پس از تسبيح خداي کريم و رسول اکرم (ص) و ائمه‏ي هدي شمه‏اي از محاسن خيرات و مبرات را ذکر و سپس رقبات موقوفه را نام برده و بعد از آن مصارف وقف و متوليان را تعيين کرده و در آخر آيه‏ي شريفه‏ي (فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علي الذين يبدلونه) را که عموم آيه‏ي مخصوص وصيت است تحرير کرده تا کسي به خود اجازه ندهد در وقف‏نامه و رقبات آن و مصارف مقرره تصرفي بنمايد. مقدمه‏اي که بر وقف‏نامه‏ها نوشته شده داراي عبارات مختلفي است ولي عموما مسجع است و از نظر فرهنگ و ادب کشور ايران ارزنده مي‏باشد. از چند فقره وقف‏نامه که با کلمات عربي نوشته شده اگر صرف نظر شود اکثر وقف‏نامه‏ها داراي عبارات شيرين فارسي است. بنابراين مؤلف در تحقيق حاضر بر آن است تا با بررسي کاربرد واژه وقف در سخن شاعران و کلام نويسندگان و همچنين بررسي تعدادي از متون وقف‏نامه‏هاي مربوط به قرن هشت تا پانزدهم هجري قمري به اعتقاد خود پل ارتباطي بين وقف و زبان و ادبيات فارسي ايجاد نمايد. وقف در متون ادب فارسي محقق در باب متون ادب فارسي چنين مي‏گويد: آنچنان که از واقعيت‏هاي تلخ تاريخي برمي‏آيد سوء استفاده‏هاي فراواني از وقف در موقوفات شده است. اموال وقف همواره در معرض دست‏اندازي سودجويان و قدرت‏مندان زمانه بوده است. بويژه مدعيان دروغين ارشاد و کرامت، بيش از هر چيز چشم طمع به مال وقف داشته‏اند. رفتار اين جماعت لطمه شديدي به حيثيت وقف‏زده است که آثار آن هنوز در ذهنيت مردم باقي است. طبيعي است که اين سوء استفاده‏ها و نابايستگي‏ها و ناشايستگي‏ها که بر وقف رفته است دل و جان حساس شاعران و انديشه‏وران اين ديار را آزرده ساخته باشد. به گونه‏اي که به تلميحات گوناگون از وقف ياد کرده‏اند و با زبان طنز پرده از اوضاع نابسامان اجتماعي و سوء استفاده‏هاي ارباب قدرت از وقف برداشته‏اند. شاعران عارف‏مسلک دلتنگ از رياکاري‏هاي اصحاب ظاهر براي نشان دادن سوء استفاده‏هاي مدعيان دروغين ديانت، زبان به طنز گشوده و از اين زاويه به وقف نگريسته‏اند! وقف و نيکوکاري در سخن شاعران حافظ سروده است: فقيه مدرسه دي مست بود و فتوا داد که مي حرام ولي به ز مال اوقاف است! شاعر خوش‏ذوق ديگري جام باده را پيش زاهدنمايي مي‏گذارد و به او مي‏گويد: «بنوش که تاکش ز مال اوقاف است». صائب که در روزگار خود شاهد حيف و ميل اوقاف و ويراني موقوفات بوده مي‏سرايد: چون هر چه وقف گشت به زودي مي‏شود خراب کرديم وقف عشق تو ملک وجود خويش و بدين گونه مضموني تغزلي و عرفاني را به کمک يک واقعيت اجتماعي بيان مي‏کند. عشق جز بخشش خدايي نيست اين به سلطاني و گدايي نيست عشق وقف است بر دل پر درد وقف در شرع ما بهايي نيست عطار خانقاهي که به خرجش نکند دخل وفا صرفه وقف در آن است که ميخانه شود! مجذوب تبريزي بيا که خرقه‏ي من اگر چه رهن ميکده‏هاست ز مال وقف نبيني به نام من درمي خاقاني هر کجا قاب پلو جوجه و کوکو باشد مال وقف است و تعلق به دعا گو دارد کليم به خير خلق مرا گشنه دل دو صد پاره گليم وقف، بلي زود مي‏شود پاره! هادي رنجبر آنگاه نويسنده به اين نتيجه مي‏رسد که وقف‏نامه‏ها منبعي ادبي و تاريخي است او مي‏گويد: در متون فارسي، معمولا در جاهايي که به اوضاع اجتماعي و اقتصادي جامعه، بويژه شرايط معيشتي اهل مسجد و مدرسه و خانقاه اشاره مي‏شود سايه وقف و موقوفات را مي‏توان ديد. در متوني که به اطلاعات جغرافيايي مي‏پردازند بويژه در سفرنامه‏ها، اشارات خوبي به وقف، موقوفات و مراکز وقفي وجود دارد. متن وقف‏نامه‏ها يکي ديگر از منابع بسيار مهم در باب مطالعات وقف است. ارزش ادبي اين اسناد چشمگير است و اطلاعات ريز و درشت تاريخي، لغوي، مردم‏شناسي و... در آنها قابل دستيابي است. ديباچه‏ي - اين اسناد، بويژه از لحاظ ارزش‏هاي ادبي حائز اهميت است. زيباترين تحميديه‏ها، آراسته به انواع صنايع ادبي در ديباچه‏ي وقف‏نامه‏ها به يادگار نهاده شده است. حجم وقف‏نامه‏ها گاه برابر کتاب و رسائل مفصل است. با تأمل در اين قبيل متون مي‏توان فيش‏هاي فراواني را در باب وقف و بازتاب‏هاي آن در متون فارسي فراهم کرد. آنچه در پي مي‏آيد به عنوان نمونه قسمت‏هايي از مقدمه‏ي وقف‏نامه‏ي مرحوم آيت‏الله حاج آقا محسن اراکي مي‏باشد که در سال 1299 هجري قمري توسط ايشان به رشته‏ي تحرير درآمده است: نگاهي به وقف ‏نامه حاج آقا محسن اراکي «هو الواقف علي الضمائر» «بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين.» بستان حمد و سپاس و گلشن ثناء بي‏قياس مخصوص بارگاه احدي و مختص درگاه صمدي است جل ذکره و عز اسمه، که رياحين ممکنات را از صحراي عدم به چمن وجود جلوه داد و از عين مرحمت ابواب مکرمت بر روي ارباب غيب و شهود که در مهد نيستي غنوده، بگشود، کريمي که از کمال احسان و لطف بي‏پايان نهال ممکنات را در باغ نيستي به فر هستي مثمر و بارور گردانيد، رحيمي که از فرط مکرمت و فيض بي‏نهايت، بهار وجود بني‏آدم را به چندين هزار گل‏هاي صوري و معنوي زيب و زينت بخشيد، حکيمي که چندين هزار ازاهير فطرت از هبوب لوايح حکمت در روضه‏ي غيب و شهادت آشکار نمود، صانعي که جميع مخلوقات را بي‏ماده از محض عدم و عدم محض به کسوت وجود و خلعت هستي سرافراز فرمود، بي‏مانندي که بلبلان روضه ايجاد بر احديتش هم‏آواز، خداوندي که طايران بوستان ادراک در هواي معرفتش بال طيران بسته و مرغان گلستان دانش در اوج ثنايش پر پرواز خسته، خالقي که از غايب عاطفت نهال وجود انساني را بر وفق آيه کريمه‏ي: (و لقد کرمنا بني‏آدم) از جميع مخلوقات برگزيد. بعد از حمد حضرت بيچون و ثناء زواهر تحيات و جواهر صلوات بر ارواح ساکنان فراديس قدس و عاکفان جناب انس که هر يک در بوستان نبوت و گلشن رسالت سرو خرامنده‏اند و هر يک از ايشان چندين سرگشتگان وادي ضلالت و گم شدگان بيداي غوايت را آگاه و هدايت کننده‏اند و آن مسندنشين (ولسوف يعطيک ربک فترضي) آن ناطق (ما ينطق عن الهوي) و آن واجب ممکن انتماء آن شکوفه باغ لولاک و آن ثمره شجره افلاک، آن شاهد مشهود و آن شفيع روز موعود و...» سبک اين وقف‏نامه را مي‏توان در نکات ذيل خلاصه نمود: - آوردن اصطلاحات عرفاني در متن وقف‏نامه مانند: غيب و شهود، ممکنات، وجود، عدم و نيستي؛ - مطابقت صفت و موصوف در مفرد و جمع بودن و تذکير و تأنيث مانند: بلده مذبوره؛ - استشهاد به آيات و احاديث خصوصا در تحميديه؛ - تصويرآفريني و استفاده مکرر از صور خيال در متن وقف‏نامه؛ - استفاده مکرر از آرايه تشبيه بليغ در تحميديه؛ - به کار بردن «اعني» بجاي «يعني» که در آن زمان کاربرد داشته. نتيجه ‏گيري محقق سپس نتيجه‏گيري مي‏کند که: بعد از بررسي و تحليل نمونه‏هايي از متون وقف‏نامه‏ها، مشخص شد وقف‏نامه‏ها عمدتا همانند آثار نثر ادبيات فارسي از قبيل: گلستان سعدي، منشآت قائم‏مقام و... داراي نثري مسجع و آهنگين بوده و در اکثر موارد تحت تأثير ويژگي‏هاي سبکي و ادبي دوره‏اي که وقف‏نامه در آن تحرير يافته قرار گرفته‏اند. مسلما وقف‏نامه‏ها به واسطه‏ي داشتن وزن و آهنگ و جملاتي مسجع و مقفي و وجود آرايه‏هاي مختلف ادبي همچون: براعت استهلال، تشبيه، استعاره، تلميح، اقتباس، تضاد و... در آن‏ها و به لحاظ داشتن ارزش‏هاي فرهنگي، تاريخي و... از جمله مواريث کهن ادب فارسي و اسناد معتبر ملي به شمار مي‏آيد که ذکر پاره‏اي آداب و رسوم و سنن اقوام مختلف و بيان مصاديق بارز نوع دوستي در متون مذکور بر اهميت آن افزوده است. همچنين با بررسي پاره‏اي آثار منظوم و منثور در ادبيات فارسي مشخص شد که بسياري از شعرا و نويسندگان نيز با مقوله‏ي وقف آشنايي داشته و در اشعار و يا نوشته‏هاي خود به آن اشاره نموده‏اند. نقد و ارزيابي پايان ‏نامه با اينکه نويسنده زحمات فراواني جهت ارائه اين تحقيق کشيده، و به منابع متعددي مراجعه کرده، نيز علاوه بر مطالعاتي کتابخانه‏اي، جهت تهيه اسناد به مراکز تحقيق و اوقاف مراجعه و مسافرت نموده است، چند نکته قابل تأمل است. از جمله آنها: 1. تقسيم و بخش‏بندي کتاب، خالي از تناسب و هماهنگي است، فصل اول، دوم و سوم فقط هفت صفحه را تشکيل مي‏دهد و عمدتا در مورد معرفي تحقيق مي‏باشد، در صورتي که فصل چهارم از يکصد و سي صفحه تشکيل گرديده است. بهتر بود که اين فصل به بخش‏هاي متعدد تقسيم مي‏شد. 2. پايان‏نامه داراي غلطهاي چاپي متعددي است، در صورتي که تحقيقي که در مورد اسناد وقف‏نامه باشد، مي‏بايست از دقت لازم برخوردار باشد. 3. منابع و ارجاعات تحقيق پايين‏تر از حد مطلوب است منابع بسيار ارزنده‏اي در زمينه وقف‏نامه‏ها و اسناد وقفي وجود دارد که نويسنده به آنها مراجعه نکرده است. از شانزده مرجعي که به آن اشاره شده به جز دو مرجع يعني مجله‏ي وقف ميراث جاويدان، و يادگار ماندگار، بقيه کتاب‏ها به موضوعاتي غير از وقف‏نامه اختصاص دارد. فروش اموال موقوفه موضوع: فروش اموال موقوفه نگارش: ابراهيم پيرقلي خياوي دانشگاه: آزاد اسلامي، واحد تهران مرکز استاد راهنما: دکتر سيامک ده پيک استادان مشاور: دکتر عباس کريمي، دکتر غلام علي سيفي سال: 1381 ش. چکيده مطالعات انجام شده در قوانين وضعي هم چون مدني، قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب اراضي موقوفه، و شناخت احکام شرعي آن‏ها و ابهامات و مشکلاتي که در احراز شرايط فروش اين اموال ايجاد شده است، نياز به بررسي مسأله فروش اموال موقوفه از ديدگاه قوانين وضعي و احکام شرعي به منظور تبيين حقوق صاحبان موقوفه، و ارزيابي آثار فروش آن بر موقوف عليهم مي‏باشد. اين پژوهش با هدف شناخت قوانين وضع شده از يک سو و احکام فقهي از سوي ديگر، مسايل را مورد مقايسه قرار داده و کم و کاستي هر کدام را مشخص کرده است. نويسنده معتقد است احکام فقهي نسبت به قوانين موضوعه در مسايلي هم چون تبديل به احسن، شروط واقف، نياز موقوف عليهم و... ارجحيت دارد، زيرا اين‏ها شروطي هستند که در احکام شرع مقدس در مبحث فروش اموال موقوفه به آن اشاره شده، ولي در قوانين جديد ذکري از آن نشده است. نويسنده جهت تبيين حدود روابط افراد ذي نفع و موقوف عليهم در صورت فروش مال موقوفه با بهره گيري از قوانين وضعي، پيشنهاد اصلاح برخي از قوانين را براي احيا و توسعه نهاد وقف مي‏دهد. پژوهش از دو فصل و پنج مبحث تشکيل شده است. در فصل اول، تعريف وقف، تاريخچه آن در اسلام و ايران، ارکان وقف، شرايط وقف، واقف، و موقوف عليهم و مال موقوفه مطرح و بررسي شده است. هم چنين مبحثي در مورد مديريت وقف متولي، ناظر و وظايف مديران مطرح شده است. فصل دوم به مبحث اصلي مي‏پردازد ؛ نخست شرايط بيع مال موقوفه، شرايط فروش توسط واقف و بيم خون ريزي در مال موقوفه، و در نهايت آثار بيع وقف نسبت به واقف، موقوف عليهم، و يا شخص ثالث مورد بررسي قرار گرفته است. در لا به لاي پژوهش قوانيني هم‏چون «قانون تبديل به احسن» و «واگذاري مزارع موقوفه به زارعين» صاحب نسق مصوب سال 1350 ش «قانون اصلاحات اراضي» مصوب سال 1341 ش و «قانون ابطال اسناد فروش رقبات و اراضي موقوفه» سال 1363 ش بررسي و نقد شده است. پژوهش علاوه بر منابع فقهي عربي و فارسي، از مآخذ جديد استفاده کرده است. بررسي تطبيقي وقف دانشگاه تهران، دانشکده الهيات و معارف اسلامي مقطع تحصيلي: کارشناسي ارشد رشته: فقه و مباني حقوق اسلامي موضوع: بررسي تطبيقي وقف نگارش: رضا شيرواني شيري استاد راهنما: دکتر محسن جابري عربلو تاريخ دفاع: بهمن 1371 چکيده مباحث فقهي و حقوقي يکي از گسترده‏ترين مباحثي است که در منابع فقهي آمده است. از آن جهت که وقف يکي از توابع تحولات اقتصادي و اجتماعي بوده هميشه مسايل فقهي آن نيز مورد تحول و اجتهاد فقها قرار گرفته است، به طوري که مسايل وقف همواره يکي از زمينه‏هاي اختلاف و تنوع آرا در اجتهاد فقهاي اماميه و ساير مذاهب بوده است.پايان‏نامه «بررسي تطبيقي وقف» کوششي است جدي در جه بررسي اختلاف آراي مجتهدين و فقها در طول تاريخ فقه اسلامي. مباحث پايان‏ نامه اين پژوهش از شش فصل تشکيل يافته است: در فصل اول، علاوه بر معني لغوي و اصطلاحي واژه وقف، گزارشي مختصر از تاريخچه وقف در ميان تمدن‏هاي عراق قديم، روميان، آلمان‏ها، فرانسوي‏ها، انگلوساکسون‏ها و تمدن اسلام عرضه شده است. فصل دوم، درباره صيغه وقف و بررسي مسايلي چون «وقف عقد است يا ايقاع»، لزوم وقف، وقف معاطاتي، اقسام وقف، و مالکيت عين موقوفه است. فصل سوم، شرايط وقف مثلا لزوم، تنجيز، تأبيد، شروط ضمن عقد، شرايط واقف، و شرايط عين موقوفه را بررسي کرده است. فصل چهارم، بحث مفصلي در مورد مصاديق موقوف عليهم در وقف عام مانند وقف بر جهت، وقف بر مسجد، وقف في سبيل الله، وقف بر مسلمين، وقف بر شيعه، وقف بر فقرا و وقف بر کافر ارائه مي‏دهد. هم‏چنين در اين فصل وقف خاص از جمله وقف بر اولاد و وقف بر نفس مورد تحقيق قرار گرفته است. فصل پنجم، اختصاص به مبحث مهم بيع وقف دارد. فصل ششم، علاوه بر بررسي ولايت بر وقف و شرايط و وظايف متولي، مباحثي هم‏چون تقسيم وقف، از بين رفتن جهت وقف، ضمان، توکيل، رهن، اخذ به شفعه و کيفيت اثبات وقف بررسي شده است. روش تحقيق نگارنده براي انجام اين پژوهش به حدود نود اثر فقهي، حقوقي و تاريخي مراجعه کرده و آن را با روش تحقيق کتابخانه‏اي انجام داده است. وي در هر مسأله فقهي نظر فقهاي متقدم و متأخر را بررسي کرده است. در ابتدا نظر فقهاي اماميه را براساس تقدم و تأخر ذکر مي‏کند، و سپس به بررسي مقارنه‏اي و تطبيقي آن براساس نظرات فقهاي مذاهب چهارگانه اهل سنت و مواد قانوني و آراي حقوق‏دانان مي‏پردازد. نگارنده در انتهاي پژوهش کليه منابع و مآخذ را، که اکثرا به زبان عربي است، ذکر کرده است. فصلنامه وقف، ميراث جاويدان پيش از اين در شماره‏هاي 3، 2 و 22 فصل ششم اين رساله را، که شامل دو مبحث ولايت بر وقف و مسايلي از وقف است چاپ کرده، اما به علت اينکه اين رساله يکي از رساله‏هاي علمي و دقيق مي‏باشد به جاست که به صورت کتاب چاپ و منتشرشود. منبع: ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2623]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن