پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851195618
تجديد وقف نامه
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تجديد وقف نامه نويسنده: اميد رضايي با نگاهي به وقف نامه هاي استان کرمان مقدمهوقف نامه سندي شرعي است که چهارچوب آن در دورههاي مختلف يکسان بوده است. توجه داشتن به اصول ذيل سبب ميشود پس از تهيه و تنظيم سند،آن را وقف نامه بنامند:1. نام و مشخصات مالک يا مالکاني که بخشي از اموال و املاک خود را براي امور خير از مالکيت خود مجزا کردهاند. (در مواردي که وقف با واسطه صورت گرفته ذکر نام و نسب و مشخصات وصي يا اوصيا يا وکيل و وکلا نيز لازم است.)2. مشخصات اموال و مقدار سهام و محل وقوع رقبات؛3. تعيين مصارف مطابق با شرع؛4. ذکر نکردن محدودهي زماني براي خروج اموال و املاک از ملکيت (ابدي بودن)؛5. توليت؛6. قبض و اقباض؛7. سجل وقوعي؛8. اعلان جاري شدن صيغهي وقف؛9. روز، ماه و سال تحرير سند.وقفنامه ميتواند اطلاعاتي پيرامون اجزاي جانبي ديگر، از قبيل اين موارد را نيز شامل شود:نظارت، شرط و شروط براي مصرف و متولي و ناظر، رونوشت برداري و امانت دهي، تنظيم مقدمهاي ادبي مناسب و مطابق با مقام و مرتبهي واقف يا مصرف يا نوع ملک يا توجه هم زمان به دو يا هر سه مورد آنها، مشخص کردن اينکه سند يک نسخه يا چند نسخه است و نوشتن مؤخرهاي به سبک انشاي دورهي تنظيم سند.گفتني است ذکر مطالب نه گانهي ياد شده فقط در مورد سند کاغذي يا پارچهاي ضروري است، نه بر کتيبهها و کاشيها و ظروف چيني و مسي و رويي، چرا که در چنين مواردي مجالي براي درج سجل وقوعي و اعلان صيغهي وقف و... نيست. در اين موارد، همانقدر که موضوع در ملأ عام به نمايش گذارده و باعث عمل به مندرجات وقفنامه ميشده و اعتراض کسي را برنميانگيخته، کافي بوده و مقصود واقف را برآورده ميکرده است. البته در برخي موارد هم وقفنامهي مفصلتري تهيه ميشده است.به هر حال هدف از نگارش وقفنامه تنظيم يک «سند شرعي» براي ارائه در مواقع لزوم بوده است. آن گونه که پروردگار در بلندترين آيهي قرآن کريم (بقره: 282) بر آن تأکيد کرده و چگونگي آن را به طور اجمال آموزش داده است. بر اساس اين مقدمات ميتوان مقولهي حفظ و نگهداري و بر عکس دخل و تصرف در سند را مطرح کرد و مشخصا در مورد وقفنامه، اين مقوله را ميتوان سرفصلي براي دو موضوع مستقل «استنساخ» (سواد کردن يا رونوشت برداري) و ديگر «تجديد وقفنامه» قرار داد که در اين نوشتار فقط تجديد وقفنامه مورد نظر است.بهترين ابزار شناخت و بررسي وقف نامههاي تجديد شده اسنادي است که تنظيم کنندهي سند دوم به مقتضاي سبک نگارشش، به تجديد وقف در صدر يا ميانه يا ذيل سند جديد اشاره کرده است. سجلات را نبايد ناديده گرفت. در مواردي نيز که در متن سند بهاين موضوع اشاره نشده است احتمال دارد در سجلي اين موضوع تذکر داده شده باشد. وقفنامههاي تجديد شده را ميتوان به طور اتفاقي و پراکنده و در لابهلاي مدارک وقفي استانهاي مختلف ديد. نگارنده در فهرست بردارياي که از همهي اسناد وقفي استان کرمان شده است درصد تقريبي اين اسناد و دلايل تهيهي دوبارهي اسنادي را که چه بسا دهها سال از تنظيم اوليهي آن ميگذشته معلوم کرده است.پس از پايان فهرست برداري از اسناد وقف استان کرمان معلوم شد که از مجموع قريب 1900 وقفنامه، 44 وقفنامه يعني 2 / 2 % آنها چنين وضعيتي دارند.متأسفانه در 10 وقفنامه از مجموع 44 وقفنامهي ياد شده اشارهاي به سبب تجديد وقف نشده است و به همين خاطر معرفي نخواهد شد.وقفنامههاي مورد تحقيق اين نوشتار، که به ترتيب تاريخ تحرير آمدهاند، دورهاي در حدود يک و نيم قرن (1211 ه ق - 1353 ه ق) را شامل ميشود. در ادامه، نخست وقفنامهها را اجمالا معرفي نموده و بلافاصله به علت تجديد وقف هر سند، دقيقا با همان عبارتي که در متن يا حاشيهي سند تذکر داده شده بود، اشاره ميشود:1. وقفنامهي خسرو (پرونده م - 211 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1211 ه ق وقف عام) «به سبب گم شدن وقفنامه و تعيين توليت»؛2. وقفنامهي آقا ميرزا ابراهيم بمي (پروندهي م - 419 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1216 ه ق، وقف عام) «به سبب اينکه نصف سند را از بين برده بودند».3. وقفنامهي عبدالله بن حاجي علي نصرت آبادي يزدي (پروندهي 2 اوقاف سيرجان / 1217 ه ق، وقف عام - خاص) «به سبب گم شدن وقفنامه و رفع اختلاف در توليت»؛4. وقفنامهي فاطمه بنت محمد آقا (پروندهي م - 272 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1227 ه ق، وقف عام) «به سبب گم شدن سند اول»؛5. وقفنامهي حاج خداداد قنات غستاني (پروندهي 88 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1245 ه ق، وقف عام) «به سبب صدمات آقا محمد خان در بلده، مفقود شده»؛6. وقفنامهي شهربانو خانم بنت شيخ احمد (پروندهي 257 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1253 ه ق، وقف عام) «به سبب گم شدن وقفنامه»؛7. وقفنامهي ميرزا محمد بن حاجي ميرزا حسين خان (پرونده 1150 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1256 ه ق، وقف عام) «به سبب ابطال سند اول به واسطهي وقف بر نفس»؛8. وقف نامهي کربلايي صادق و خديجه (پروندهي 1103 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1264 ه ق، وقف عام) «به سبب مندرس شدن وقفنامه»؛9. وقفنامهي حيدر و علي و تقي (پروندهي 1095 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1269 ه ق، وقف عام) «به سبب اينکه بعد از فوت واقف، اختلاف نظر در وقفيت ملک موقوفه پيش10. وقفنامهي کربلايي مرتضي خان (پروندهي 260 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1269 ه ق، وقف عام) «به سبب گم شدن وقف نامهي»؛11. وقفنامهي حاجي علي اکبر عطار (پروندهي م - 546 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1272 ه ق، وقف عام) «به سبب اختلاف ورثه در باب قبض و اقباض»؛12. وقفنامهي حاجي محمد (پروندهي م - 351 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1284 ه ق، وقف عام) «به سبب گم شدن وقفنامه و تعيين توليت»؛13. وقفنامهي حاج آقا لطف علي بن حاج الله وردي تاجر کرماني (پروندهي 1184 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1285 ه ق، وقف عام) «به سبب اينکه لزوم وقف (تصرف) معلوم نبود».14. وقفنامهي حاجي مراد بن حاجي عابدين (پروندهي م - 51 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1286 ه ق، وقف عام) «به سبب پاره شدن وقفنامهي»؛15. وقفنامهي آقا سيد محمد حسين بن آقا سيد حسين مازندراني (پروندهي 4 - الف اوقاف رفسنجان / 1290 ه ق وقف عام) «به سبب گم شدن وقفنامه»؛16. وقفنامهي بمونابنت علي باغ سراسيابي (پروندهي م - 286 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1321 ه ق، وقف عام) «سند اول 1290 بوده است به سبب مفقود شدن و تعيين توليت».17. وقفنامهي مشهدي حسين جوپاري (پروندهي 340 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1316 ه ق، وقف عام) «به سبب گم شدن وقفنامهي»؛18. وقفنامهي کربلايي نصر الله بن شمشير علي (پروندهي 352 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1319 ه ق، وقف عام) «به سبب گم شدن وقفنامهي»؛19. وقفنامهي مشهدي حسين بن اکبر قنات غستاني (پروندهي م - 364 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1320 ه ق، «وقفعام) «به سبب فرسودگي»؛آمد.»20. وقفنامهي تراب (پروندهي 17 اوقاف شهر بابک / 1321 ه ق، وقف عام) «به سبب فقدان وقفنامه»؛21. وقفنامهي حاجي ابراهيم و حاجي کريم و حاجي محمد تقي اولاد حسين (پروندهي م - 227 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1322 ه ق، وقف عام؛ تاريخ سند اول: 1286 ه ق) «به سبب گم شدن وقفنامه»؛22. وقفنامهي حاجي ملا رضا (پروندهي 264 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1324 ه ق، وقف عام) «به سبب گم شدن وقفنامهي»؛23. وقفنامهي حاجي ابوالقاسم زرندي (پروندهي 416 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1324 ه ق، وقف عام) «به سبب گم شدن وقفنامه»؛24. وقفنامهي کربلايي اسدالله بن حاج محمد صادق (پروندهي 18 کرمان در بايگاني دفتر اسناد / 1326 ه ق، وقف عام) «به سبب ابطال سند اول؛»؛25. وقفنامهي کربلايي حسن (پروندهي م - 351 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1327 ه ق، وقف عام) «به سبب پاره شدن»؛26. وقفنامهي حيات خانم (پروندهي 395 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1328 ه ق، وقف عام) «به سبب مفقود شدن وقفنامهي»؛.27. وقفنامهي حاجي قلي زرندي (پروندهي 458 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1336 ه ق، وقف عام) «به سبب مفقود شدن وقفنامهي»؛28. وقفنامهي کربلايي غلام حسين حماص (پروندهي 195 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1327 ه ق، وقف عام). اين سند به اقرارنامه شبيهتر است. «به سبب سرقت وقفنامه توسط همشيرهزادگان و رد صلاحيت متولي»؛29. وقفنامهي ملا فاطمه (پروندهي 1146 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1338 ه ق، وقف عام) وقفنامه در سنهاي که سارقين، اموال حضرات گلوسالاري و اموال و اسناد و وقفنامچههاي بعضي از مردم را بردند، گم شده است.30. وقفنامهي مشهدي خديجه (پروندهي 18 اوقاف زرند / 1338 ه ق، وقف عام) «به سبب اشکال املائي»؛31. وقفنامهي حاجي ملا علي بن کربلايي محمد حسين (پروندهي 274 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1343 ه ق، وقف عام) «به سبب تلاش ورثه براي شستن وقفنامه»؛32. وقفنامهي ماهبانو (پروندهي 1057 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1346 ه ق، وقف عام) «به سبب مفقود شدن وقفنامهي»؛33. وقفنامهي کربلايي حسن خليلي (پروندهي م - 373 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1352 ه ق، وقف عام) «به سبب اينکه در سيل ماهان از بين رفت».34. وقفنامهي حاج محمد (پروندهي م - 437 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1353 ه ق، وقف عام) «به سبب اينکه در سيلاب قريه قنات غستان مفقود شد».بنابر آنچه گذشت، علت 20 مورد از تجديد وقفنامه در مجموعهي 34 سندي ياد شده، گم شدن وقفنامه بوده است که ميتوان احتمال داد ناشي از علل آگاهانه، از قبيل نارضايي ورثه و اطرافيان از وقف شدن ملک و نظام تعيين توليت و حوداث ناگهاني از قبيل غارت و سيل باشد.گفتني است پيش از تشکيل دفاتر ثبت اسناد در ادارهي اوقاف و عدليه و... گاه از يک سند به طور هم زمان چند نسخه تهيه ميشده که از اين موضوع و تعداد نسخهها با تعابير «نسختان» و «ثلاث نسخ» و «ست نسخ» و... بر روي همان نسخهها ياد شده است. مواردي هم در دست است که واقف درصدي از درآمد موقوفه، را براي استنساخ (تهيهي سواد / رونوشت برداري) سالانه از سند تخصيص داده است.امانت گذاشتن نسخه يا نسخههايي از سند نزد افراد يا در اماکن خاص را ميتوان اقدامات پيشگيرانهاي براي حفظ سند و در نهايت حفظ موقوفه قلمداد کرد. با استناد به مندرجات وقفنامههاي دورههاي مختلف، ميتوان فهميد که حفظ موقوفه، بر ساير مصارف اولويت داشته است.در هيچ يک از نسخههاي مجموعهي مورد بحث اشارهاي به اينکه نسخههاي وقفنامههاي اول، پيش از تجديد وقف بيش از يک نسخه نبوده، وجود ندارد و اين نکته به خوبي نشان ميدهد که تا چه حد وجود موقوفه به سند حتي تک نسخهاي وابسته بوده است؛ چرا که اگر دليلي بر وجود نسخهي ديگري از سند و يا رونوشت آن وجود ميداشت، مسلما هيچ گاه ورثه و اطرافيان درصدد نابودي وقفنامه برنميآمدند و ديگران براي انحراف وقف از مسير عادي، اقدام به تجديد وقف نميکردند. چون هوشياري رجال محل جلوي اقدام آنها را ميگرفته است؛ چنان که حکم شرعي در باب موقوفهي حاجي علي (پروندهي م - 432 ادارهي کل اوقاف کرمان / 1314 ه ق، وقف عام) سنددوم را به سبب تغيير در تصرف وقف، باطل اعلام کرده است.چنان که در 5 مورد از اين اسناد ملاحظه شد رعايت نکردن يکي از اصول وقف، دليل ديگري براي تجديد وقفنامه بوده است. گفتني است که اگر يکي از موارد 3 يا 5 يا 6 يا 7 يا 8 وقفنامه، که در ابتداي اين نوشته مطرح شد، بنا به مستندي (قول ورثه يا شهادت جمعي و حتي خود مندرجات وقفنامه) مخالف با شرع تلقي ميشد، به حکم مجتهدين، وقفنامه باطل و پس از رفع ابهامات و مشکلات فقهي مجددا وقفنامهي تازهاي تنظيم ميشد. از اين قبيل وقفنامهها در تهران نيز وجود دارد؛ از جمله وقفنامهي کربلايي محمد باقر انزايي 1258 / 537 ه ق و مشهدي کلثوم بنت عبدالرحمان ورکشي 1334 / 457 ه ق.نکتهاي که توجه به آن بسيار ضروري است اين است که با استناد به پروندههاي مادر برخي از موقوفات درمييابيم که در صورت فقدان وقفنامه، تجديد وقفنامه تنها راه حل نبوده است بلکه در مواردي هم اسناد ديگري از قبيل استشهاديه، اقرارنامه و اخبارنامه تهيه ميشده است و حتي به اجارهنامه و فرمان و... به عنوان مدارک عمل به وقف و اجراي نيت واقف استناد ميشده است.در نهايت ميتوان به اهميت نقش علما در دورههاي مختلف در تهيه و تنظيم وقفنامه مطابق با شرع انور و نيز نظارت ايشان در حفظ موقوفه و اجراي نيات واقف تأکيد کرد؛ همان اموري که بالاخره در يک صد سال اخير منجر به تصويب قانون وظايف ادارهي اوقاف شد.در پايان دو سند به عنوان نمونه ارائه ميشود.سند اول: متن رونوشت وقف نامهي شمارهي 88وزارت جليلهي معارف و اوقاف و صنايع مستظرفه معارف و اوقاف ايالت کرمانبعد الحمد و الصلوة باعث بر تحرير اين کلمات شرعية القواعد و الارکان آن است که به تاريخ تحرير ذيل / حاضرون گرديدند مجموع ورثهي حاج الحرمين الشريفين حاج خداداد قناة غستاني که آقا محمدي ذکور ورثهي مرحوم حاج الحرمين / حاج علي ولد مرحوم مزبور و هم آقا خدامراد و آقا محمد مراد و آقا محمدرضا ذکوران و مسماتان شاه بيگم زوجهي کربلائي محمد / و زينب زوجهي آقا علي اکبر بني عم خود و ورثهي مرحوم آقا حسين و هو آقا محمد باقر و مسماتان مريم زوجهي مرحوم خليل بيگ / و شهربانو و خديجه و ورثهي مرحوم ملامراد کلا و ورثهي مرحوم حاج الحرمين الشريفين حاج چراغعلي کلا و ورثهي / کربلائي اسماعيل کلا، الي جملگي اقرار و اعتراف شرعي نمودند والد ما و جد ما که مرحوم حاج خداداد بوده باشد / در حين حيواة خود موازي نيم طاق مياه من جملهي چهارده [سياق 14] شبانه روز مياه لنگر که عبارت از چهل [سياق40] / طشتچه بوده باشد مع اراضي مزروعي موازي يک هزار و پانصد قصب من اراضيات معين و قني عيون و انهار / و آبار و منابع و مجاري و حفير و حريم و کلما يتعلق بها بر کافهي شيعيان و تعزيهداران حضرت سيد الشهداء (ع) / وقف نمود و محصول و منافع آن را بعد از وضع اخراجات و حوالهجات ديواني و بذر نفقه القنوة و حصهي / زارع عشري را متولي به مصرف معاش خود رسانيده ما بقي را صرف آب و آش و قهوه و غليان و روغن چراغ / و ادويه و غير ذلک بلا جزويات اينها در تعزيه خانهي حضرت خامس آل عبا، سيد الشهداء، اباعبدالله الحسين - عليه آلاف التحية و السلام - برساند در خانهي خود يا هر کجا که صلاح بداند مفوض گردانيد / توليت آن را به ولد اکبر خود و بعد ذلک به اولاد ذکور خود هر کدام اصلح و اتقي و ارشد باشند / و بعد ذلک به اولاد اولاد ذکور نسلا بعد نسل و بطنا بعد بطن و بطن اعلي مقدم بر بطن اسفل و اگر / العياذ بالله ذکور اولاد و ذکور بالمره منتقرض شوند مفوض داشته به ذکور اولاد و ذکور اولاد / اولاد اناث و بطنا بعد بطن و بطن اعلي مقدم بر بطن اسفل به شرط صلاح و تقوي و رشد و اگر / اصلح و اتقي متعدد باشند به قرعهي شرعيه رجوع نمايند و اگر خدا نخواسته بالمره منقرض شوند امر توليت / مفوض است به اعلم و اصلح قناة غستان و با عدم آنها به اعلم و اصلح بلدهي دارالامان کرمان و با وجود / تعدد ايشان به قرعهي شرعيه رجوع نمايند و کيفيت تحرير وقفنامچه چنين بود که در صدمات غفران مآب / آقا محمد خانيکه در بلدهي کرمان بود مفقود گرديده بود و وارث واقف مرحوم و وارث اولاد / آن به نوعي که در فوق اسامي ايشان مرقوم است. جملگي اقرار و اعتراف نمودند و صيغهي مجددي جاري سخاته وقفا صحيحا شرعيا فروشنده و خرنده غصب و طمع کننده و تغيير دهنده و تبديل کننده به لعنت خالق و نفرين / خلايق گرفتار باد به محمد و آله الامجاد. «فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علي الذين يبدلونه» وقفا مؤبدا / مخلدا الي ان يرث الله الارض و من عليها و هو خير الوارثين و کان وقوع ذلک في خامس شهر شعبان المعظم / من شهور 1245 خمس و اربعين و مأتين بعد الالف من الهجرة النبوية المصطفوية المحمديه علي مهاجرها آلاف الثناء / و التحية.سند دوم: متن رونوشت وقف نامهي 537 تهران(تجديد وقف توسط حاجي ملا محمد جعفر استرآبادي)غرض از تسويد اين مسوده آنکه چون مرحوم کربلائي باقر انزاني، والد عاليجاه مقرب الخاقان حمزهخان انزاني سه دانگ مشاع از کل شش دانگ قريهي حسين آباد واقع در بلوک غار ري را به اعتقاد خود به طريق عوامانه وقف کرده و توليت آن را با خود واگذارده بود و عاليجاه / حمزهخان به جهت عدم خصوصيت توليت از براي او از حاکم شرع اذن در تصرف ميگرفت تا آنکه در روز شنبه بيست و چهارم شهر ذيالحجة الحرام از شهور سنه 1255 عاليجاه حمزهخان ابزار وقفنامه در محضر جناب مشايخ الالقاب جامع الفروع و الاصول، حاوي المعقول و المنقول، زبدة المحققين و المدققين / عمدة الفقهاء و المجتهدين، مروج شريعت غراي نبوي مبين دين بيضاي مصطفوي مجتهد العصر و الزمان، اشرف الحاج و عماد الدوران، المؤيد من الهادي شريعتمدار الحاج حاجي ملا محمد جعفر الاسترآبادي نمود نظر به اشتمال آن بر وقف نفس و عدم حصول قبض / و مانند اينها حکم به بطلان وقف فرمودند لهذا سرکار حمزهخان قريهي مزبور را از بابت رد مظالم به ايشان تفويض نمودند و ايشان به فقير شرعي واگذاردند و از فقير به ايشان منتقل شد و جناب ايشان منتقل شد و جناب ايشان قربة الي الله / و طلبا لمرضاته وقف فرمودند بر وجهي که منظور مرحوم کربلائي باقر بود به اين نحو که وقف فرمودند بر وجوه بر از قبيل تعزيهداري سيد الشهداء (ع) و ساير معصومين و ما يتعلق به به نحو متعارف و اعانت فقراء از سادات و / زوار عتبات عاليات مع تقديم الاصلح بنظر المتولي فالاصلح بعد از صرف مخارج تعمير و تحميل و اخراج مقدار دو عشر کل از براي حق التولية و نصف عشر از براي حق النظاره و ثواب وقف را / مفوض فرمودند به روح مرحوم کربلائي باقر و توليت را به نفس نفيس خود و نظارت را به عاليجناب مقدس الالقاب فضائل و فواصل مآب کهف الحاج حاجي ملا محمد حسن استرآبادي تا زمان بلوغ و رشد آقازادهي مکرم آقا شيخ علي / - حفظه الله تعالي - که پس از بلوغ و رشد ايشان ناظر باشند و سرکار شريعتمدار متولي و خداي نخواسته بعد از سرکار شريعتمدار توليت با آقازادهي مکرم مذکور و نظارت با يکي از اولاد ديگر ايشان باشد / الارشد فالارشد به شرط امانت و فطانت و امکان اجتماع و عدم لجاج و خيانت و الا نظارت با ولد موصوف ديگر سرکار شريعتمدار باشد در صورت وجود و الا نظارت نيز با متولي / باشد يعني حق النظاره مال ايشان باشد تا زمان وجود ولد موصوف و لو از طبقهي ثانيه و بعد از طبقهي اولي توليت با اولاد موصوفين متولي و نظارت با اولاد موصوفين ناظر / به شرط مذکور به نحو مذکور باشد و در صورت عدم در دست دو نفرامين عالم بلد باشد تا از اولاد متولي موصوف و ناظر موصوف به هم رسد و صيغهي وقف علي الوجه الشرعي جاري شد / و قبض و اقباض و عمل به مقتضاء وقف به عمل آمده. تحريرا في چهارشنبه بيست و نهم شهر شعبان از شهور سنهي 1258 الامر کما سطر، حرره الاحقر جعفر. محل مهر: (الله خالق کل شيء، عبده محمد جعفر).منبع: ميراث جاويدانتصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
تجديد وقف نامه نويسنده: اميد رضايي با نگاهي به وقف نامه هاي استان کرمان مقدمهوقف نامه سندي شرعي است که چهارچوب آن در دورههاي مختلف يکسان بوده است. توجه داشتن به ...
کتابهای وقف-• وقف در آسياي ميانه • مروري اجمالي بر مقرارت وقف در ساير کشورها ... پيشينه ي تاريخي و اداري وقف در عراق • تجديد وقف نامه • موزه وقفي مقدم • وقف نامه ي ...
در اين وقفنامه مدت امانت شش ماه است و امکان تجديد امانت نيز پيش بيني شده است. استفاده از کتابها عليالاصول به «دارالسلطنهي اصفهان» محدود است ولي کتابهايي را ...
ک: کتاب گرکان، عبدالکريم قريب)به تجديد بناى مدرسه همت نمود و آن را به مدرسه ناصرى موسوم ساخت. در وقفنامهاى که فرزندان آن مرحوم تهيه کردهاند، تصريح شده که ...
دو وقف نامه از سلطان حميد ميرزا ناصر الدوله نويسنده: سيد حسن حسيني (آصف) ... و اگر بعد از فراغ از اتمام تعمير يا تجديد بنا در آن سال چيزي از سهام هفتگانه زايد آيد يا ...
وقف نامه مدرسه اماميه اصفهان-وقف نامه مدرسه اماميه اصفهان نويسنده: عبدالعلي اديب ... موقوفات، بوريا به جهت فرش مدرسه مزبوره ترتيب داده، بعد از اندراس تجديد نمايند و در ...
وقف نامهي غازي اورخان بيگ نويسنده: اسماعيل حقي اوزون چارشيلي - حجت فخري مقدمه ... يک حکمران، تمليک نامه و يا براتها فقط بايد به دست حکمران جديد تجديد ميشد.
بازخواني يک وقف نامه-بازخواني يک وقف نامه نويسنده: تقي اژهاي مقدمه از نيمه دوم قرن ... نزهةالقلوب، حمدالله مستوفي، تأليف 740 ه ق، تجديد چاپ دانشگاه تهران، ص 55 در ...
وقف نامه مدرسه و مسجد دروازه دولت-وقف نامه مدرسه و مسجد دروازه دولت نويسنده: علي اکبر خان ... وقع تجديد عقد الوقف المرقوم علي الشّروط والقيود والمفصّلة المشروحة في هذه ...
وقفنامههاي اين موقوفات در بايگاني ادارهي مخطوطات کتابخانهي مرکزي و مرکز اسناد ... اجاره براي تجديد اجاره ي دکاکين آستان قدس، تاريخ سند: 1349 ش، شماره ي اموالي: ...
-