تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799158944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي ارسطو وار به زندگي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهي ارسطو وار به زندگي
نگاهي ارسطو وار به زندگي نويسنده: رضا خسرو زاد درباره تراژدي تراژدي از نظر ارسطو عبارت است از: «محاكمات عملي جدي و داراي طول معين كه خود به خود كامل باشد و در صحنه به صورت نمايشنامه عرضه گردد نه به صورت روايت و حوادث آن حس شفقت و ترس را برانگيزد تا تزكيه از چنين عواطفي را موجب شود.» منشأ تأثير تراژيك را بايد در ساخت طرح تراژيك جستجو كرد؛ يعني شكل و مسير طرح داستان و نوع اشخاصي كه عمل تراژيك را مؤثر و باوركردني مي سازند. اما «نور تروپ فراي»، عقيده دارد: «مبناي واقعي رابطه خدا با آدم، عين رابطه شاعر تراژدي نويس با قهرمان اثرش است». تراژدي نويس مي داند كه قهرمان اثرش در اوضاع و احوال تراژيك قرار دارد، ولي تمام قدرت خود را به كار مي گيرد تا مسؤوليت دستكاري كردن اوضاع و احوال تراژيك به نفع پيشبرد اثرش را از خود سلب كند. وي قهرمان اثرش را به همان صورتي كه خدا آدم را به فرشتگان عرضه داشت، به ما عرضه مي دارد. تراژدي از هر تعريفي كه برخوردار باشد و منشأ تأثير تراژيكش هر چه كه باشد، آدم را در اوضاع و احوال انساني و قهرماني قرار مي دهد.تراژدي آدم در تجلي قانون طبيعي گرهگشايي مي شود. او به دنيايي پا مي گذارد كه در آن نفس «بودن»، تراژيك است! قهرمان تراژدي نيز اوضاع و احوالي همسان با اوضاع و احوال آدم دارد.به اين معني كه قهرمان تراژدي در نيمه راه جامعه انساني و در ارتباط با قدرت ناشناخته و مبهمي در آسمان قرار دارد. ارتباط او با اين قدرت پنهان همان جنبه از جنبه هاي وجودي اوست كه به آن «قهرماني» مي گويند و ما، يعني انسانهاي عادي از آن بي بهره ايم و اين همان جنبه اي است كه مايه وحشت در بيننده تراژدي مي گردد. جنبه ديگر، جنبه بسيار انساني قهرمان تراژدي است كه به سبب آن زميني شده است. اين جنبه كه آن را هم انساني يا با تمام وجود داراي صفات خوب انساني بودن مي خوانند، سبب ايجاد ترحم در بيننده تراژدي يا خواننده آن مي شود. اساس جهان بيني تراژيك، بودن در زمان است؛ يعني مفهوم كيفيت يك بعدي زندگي. جايي كه همه چيز به يك باره وقوع مي يابد و هر عملي عواقب ناگزير و محتومي دارد. در جهان بيني تراژيك، مرگ، حادثه اي در زندگي يا پايان ناگزير زندگي نيست، بلكه رويدادي ضروري است كه به زندگي شكل و ساخت مي دهد. مرگ چيزي است كه فرد را تعريف و او را از تداوم زندگي كه ميان گذشته و آينده جاري است جدا مي كند.از آنجا كه معرفت و خودشناسي مبناي تراژدي است، الزاماً مصيبت بار نيست. بلكه نهايت آن رسيدن به آگاهي است. گنجايش قهرمان تراژدي براي عاطفه و كنش و واكنش و رنج بس بالاتر از گنجايش انسان معمولي است. تراژدي تأثير نيروي قهرماني را بر اوضاع و احوال انساني نشان مي دهد. هنگامي كه قهرمان تراژدي به پايان خويش مي رسد، لحظه اي دنيايي بزرگتر و عظيم تر، دنيايي سرشار از معنا و مفهوم، دنيايي كه روح با عظمت قهرمان بر آن حايل بود، در پيش چشمانمان آشكار مي شود، اما اسرار و غربت آن همچنان پابرجا مي ماند و از همين روست كه تراژدي هرگز تا نهايت ممكن رمزگشايي نمي گردد. و از اين رو درست همانند زندگي واقعي ما انسانهاي معمولي، در روشنايي تاريكي محضي قرار مي گيرد كه يكسرش شناخت و قطعيت و سر ديگرش ناآگاهي و شك و نسبيت است. تعريفي كه ارسطو از تراژدي به دست مي دهد. در حقيقت نه با تمركز بر تراژدي و تحليل دقيق آن كه با شناخت زندگي و نظر كردن به جنبه هاي اصلي آن پديد آمده است. «محاكات عملي جدي» كه ارسطو از آن سخن مي گويد، به دنيا آمدن و زيستن، خواستن و مبارزه است و «داراي طول معين كه خود به خود كامل باشد» همانا مرگ است كه طول «بودن» را مشخص مي كند و در نهايت باحضور خويش اين دور را كامل مي نمايد. بي گمان اگر لحظه اي خود را بيرون از چرخه زندگيمان قرار دهيم و به آن به عنوان يك تماشاگر نگاه كنيم و اين تولد و زيستن و خواستن و مبارزه و موانع و شكست و پيروزي و شناخت و درك و در نهايت مرگ را مرور كنيم، در مي يابيم كه تا چه حد اين نمايش صحنه اي توانسته حس شفقت و ترس را در ما برانگيزد و سبب تزكيه ما از چنين عواطفي گردد. بدين صورت، نهايي ترين عنصر تراژدي نيز شكل مي گيرد و اين همان چيزي است كه از آن با عنوان نگاه ارسطووار به زندگي ياد مي شود.
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن