واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ستايش از فيلمهاي ايراني
تحليل جاکارتا پستهمکاري سينمايي ايران و اندونزي آغاز ميشود رئيس انجمن هنرمندان سينماي اندونزي ضمن استقبال از همکاري سينمايي با ايران، کيفيت برتر فيلمهاي ايراني و مضامين مرتبط با مذهب، انسانيت، ارزشهاي اخلاقي و ميهنپرستي موجود در آنها را ستود. به گزارش خبرنگار مهر، پايگاه اينترنتي روزنامه جاکارتا پست اندونزي به مناسبت نمايش چند فيلم برگزيده سينماي ايران در اين کشور به بررسي جايگاه سينماي ايران در منطقه و دنيا پرداخته و با جني راچمن بازيگر سرشناس اندونزيايي و رئيس انجمن هنرمندان سينماي اين کشور و غلامرضا رمضاني سينماگر ايراني گفتگو کرده است.در مطلب جاکارتا پست آمده است: هاليوود همواره بر صنعت سينماي جهان حکمراني کرده است و باليوود هميشه به مخاطبان خود در گوشه و کنار دنيا وفادار ميماند. اما وقتي نوبت به سينماي ايران ميرسد، فيلمهاي ايراني روح و قلب بسياري از دوستداران سينما را با داستانهاي روحنواز خود به تسخير درآوردهاند.اگر داستان فيلم سينمايي "بچههاي آسمان" به کارگرداني مجيد مجيدي را به خاطر داشته باشيد، ميدانيد که در آن فيلم تنها يک جفت کفش توانست معني فقر و روابط خانوادگي را به تماشاگران بياموزد. فيلم داستاني ساده اما بسيار پرمعني داشت که به تماشاگران در سراسر دنيا چيزي فراتر از يک نمايش و داستان ارائه داد.جني راچمن بازيگر سرشناس اندونزيايي درباره سينماي ايران و فيلمهاي ايراني ميگويد: داستانهايي که در فيلمهاي ايراني روايت ميشود بسيار دور از فيلمهاي غربي است که بيشتر با خشونت و شهوت سر و کار دارند. فيلمهاي ايراني بسيار باکيفيت و درباره مضاميني ارزشمند چون مذهب، انسانيت، ارزشهاي اخلاقي و ميهنپرستي هستند.هاليوود همواره بر صنعت سينماي جهان حکمراني کرده است و باليوود هميشه به مخاطبان خود در گوشه و کنار دنيا وفادار ميماند. اما وقتي نوبت به سينماي ايران ميرسد، فيلمهاي ايراني روح و قلب بسياري از دوستداران سينما را با داستانهاي روحنواز خود به تسخير درآوردهاند.رئيس انجمن هنرمندان سينماي اندونزي با همکاري سفارت ايران در جاکارتا برنامه سه روزه نمايش پنج فيلم برگزيده از سينماي ايران را از روز 16 نوامبر برپا کرد و در آن فيلمهاي سينمايي "حيات"، "چرخ" و "قفلساز" غلامرضا رمضاني، "خيلي دور، خيلي نزديک" سيدرضا ميرکريمي و "هر شب تنهايي" رسول صدرعاملي را به نمايش گذاشت.آيو اظهري ديگر بازيگر سينماي اندونزي که "حيات" را در اين رويداد سه روز ديده، با خنده ميگويد: از تماشاي اين فيلم خيلي خسته شدم، البته از نظر روحي. احساس کردم که همه چيز را فراموش کردهام. من ديدهام که فيلمسازان ايراني در فيلمهاي خود با مسائل بسيار ساده از زاويهاي متفاوت برخورد کردهاند و اين نقطه تمايز سينماي ايران است.او ادامه ميدهد: شايد بتوانم بگويم فيلمسازان ايراني معمولا مسائل حاشيهاي را انتخاب ميکنند، اما همان مسائل به ظاهر کماهميت در فيلمهاي ايراني از نگاهي کاملا متفاوت با فيلمهاي باليوودي و هاليوودي روايت ميشود. فيلمهاي ايراني بسيار واقعگرا هستند و بدون زيادهروي يک داستان ملودرام را روايت ميکنند.رمضاني هم که با سه فيلم در برنامه هفته فيلم ايران در جاکارتا حضور داشت، در اين باره ميگويد: تحريک عواطف تماشاگران در حالتي طبيعي يکي از ويژگيهاي فيلمها و سينماگران ايراني است. وقتي "حيات" در سينماهاي ايران اکران شد، من پس از نمايش فيلم ديدم بسياري با چشمهاي گريان از سالن سينماي بيرون ميآيند.به عقيده رمضاني، فيلمسازان ايراني در آثار خود معمولا به موضوعهايي ميپردازند که يا نيازمند توجه ويژه هستند يا بايد به هر طريق ممکن از شر آنها خلاص شد. ضمن اينکه با وجود به تصوير کشيده شدن مسائل داخلي در فيلمهاي ايراني، بسياري از مخاطبان جهاني و بينالمللي همچنان به ديدن اين فيلمها علاقه نشان ميدهند.اين سخنان رمضاني آنجا مصداق عيني پيدا ميکند که بدانيم در سه دهه اخير پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران بسياري از فيلمهاي ايراني در جشنوارههاي معتبر کن، ونيز، برلين و... درخشيده و حتي يکبار با "بچههاي آسمان" مجيدي نامزد دريافت جايزه اسکار بهترين فيلم غير انگليسيزبان هم شدهاند.صنعت سينماي ايران در سالهاي اخير از نظر محتوا و فناوري بسيار پيشرفت کرده است. در ايران هر سال 80 فيلم توليد ميشود و فيلمسازان معمولا محدوديتي در فعاليت خود ندارند. سياست دولت در اينکه 85 درصد فيلمهاي به نمايش درآمده در سينماها ايراني باشند، براي فيلمسازان ايراني بسيار تشويقکننده است.فيلمساز ايراني ميگويد: صنعت سينماي ايران در سالهاي اخير از نظر محتوا و فناوري بسيار پيشرفت کرده است. در ايران هر سال 80 فيلم توليد ميشود و فيلمسازان معمولا محدوديتي در فعاليت خود ندارند. سياست دولت در اينکه 85 درصد فيلمهاي به نمايش درآمده در سينماها ايراني باشند، براي فيلمسازان ايراني بسيار تشويقکننده است.رمضاني ادامه ميدهد: اين واقعيت که فيلمهاي خارجي با مضامين ضد اسلامي در ايران اکران نميشود بسيار طبيعي است. هر کشوري سياستهاي خاص خود را دارد و اينکه ميگويند ما نميتوانيم با آمريکاييها در توليد فيلم همکاري کنيم درست نيست. واقعيت اين است که ما هرگز به همکاري با آنها احساس نياز نکردهايم.جرو واسيک وزير فرهنگ و گردشگري اندونزي در افتتاحيه هفته فيلم ايران در جارکارتا بر همکاري دو کشور در زمينه توليد مشترک فيلم تاکيد کرد و گفت: فيلمها ميتوانند به ارتباط بيشتر دو کشور کمک و زمينه همکاريهاي بيشتر را در آينده فراهم کنند. جشنواره فيلم تنها زمينهاي براي آغاز و توسعه اين همکاريها است.آديتا گوماي فيلمساز سرشناس سينماي اندونزي هم ميگويد: ما در حال برنامهريزي براي برپايي هفته فيلم اندونزي در تهران هستيم. هر چه باشد بسياري از فيلمهاي سينماي اندونزي داراي ارزشهاي مذهبي و اخلاقي مشترک با فيلمهاي ايراني هستند و ميتوان آنها را بدون کمترين مشکل در ايران به نمايش گذاشت.جني راچمن هم از برنامه انجمن هنرمندان سينماي اندونزي براي تشکيل يک سازمان سينمايي ايراني ـ اندونزيايي در آينده نزديک خبر داد. رئيس انجمن هنرمندان سينماي اندونزي و گوماي هر دو معتقدند اين همکاري بيشتر به نفع سينماي اندونزي است و به فيلمسازان اين کشور ياد ميدهد چگونه به مسائل ظاهرا کوچک و بياهميت با نگاهي متفاوت بپردازند.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]