تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819195514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگیهای قیفی و شیپوری(باران حکمت 22)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باران حکمت(22)(تفسیر تمثیلی سوره حمد)
قیف
زندگیهای قیفی و شیپوری تفسیر آیه شریفه: صراط الذین انعمت علیهمگوش ما گیر و بدان محفل کشانچیزی که وارد قیف می‏شود اول در دهانه آن قرار می‏گیرد، و دهانه قیف باز و پهن و گشاد است، اما آخرش تنگ، درست برعکس شیپور که اولش محدود و باریک و تنگ ولی آخرش باز و وسیع و پهن.حال یک زندگی شیطانی دقیقاً چیزی شبیه قیف است، یعنی اول آنکه نگاه می‏کنی آزادی، رهایی و گشادگی است. از این‏رو هر جور که بخواهی زندگی می‏کنی و هر چه بخواهی می‏پوشی، نه گوشت پرده و مانعی دارد که هر چیز را نشنوی و نه زبانت میزانی که پیوسته و یکریز حرف نزنی، دیگر خط قرمز در زندگی تو بی‏معناست و تمام مرزها را بر خود و برای خود باز و آزاد می‏بینی، و به خاطر همین آزادی چه آزادی‏هایی که از دیگران سلب می‏کنی. گاه با پوشش خود رشته مهر و محبت مردان بسیاری نسبت به همسران خود را برای همیشه از هم می‏دری، و از این رهگذر چه اطفال و دختر بچه‏های پاک و معصوم و بی‏گناهی را که برای همیشه در سردی و افسردگی و انزوا فرو می‏بری!و گاه با یک سخن ناسزا و ناصواب و نیش دار و یا نسبت ناروایی چه آتشی به پا کرده و عزت و آبروی دیگران را دود و خاکستر می‏کنی.ظالم آن قومی که چشمان دوختند   زان سخن‏ها عالمی را سوختندعالمی را یک سخن ویران کند   روبهان مرده را شیران کند اما یادمان باشد این‏گونه زندگی پایان خوشی نداشته بلکه محدودیت‏ها و تنگناها و سقوط‏های خطیر و خطرناکی در پی خواهد داشت.آنچه دیدی بر قرار خود نماند  و آنچه بینی هم نماند برقرار زندگی مردان خدا چیزی شبیه کوچه باغ‏هاست که پر گرد و غبار و پر پیچ و خم و پردست اندازند اما در پایان باغ است و خرمی، باغی که یک تماشای آن تلافی صد جفا بکند.و البته نقطه مقابل این زندگی، زندگی مردان خداست که چیزی شبیه همان شیپور است اولش دشواری‏ها و تنگناها و محدودیت‏ها و محرومیت‏هاست و پایانش وسعت و گشادگی، درست مانند نفس و باز دمی که یک نی نواز در نی می‏دمد، و از آنجا که در مجرابی باریک و تنگ و محدود قرار می‏گیرد عاقبتی خوش داشته و به آهنگی زیبا و ماندگار بدل خواهد شد.از این‏رو قرآن کریم برای مردان خدا که همان اهل تقوا و فضیلت باشند بجای آغاز خوش، پایان خرم را یاد آور شده، و می‏گوید: و العاقبه للمتقینیعنی اهل تقوا اگر چه آغازی شاد و خوش ندارند ولی فرجامی نیک و نیکو در انتظار آنان است.مرد آخر بین مبارک بنده‏ای استو سرّ ماجرا هم این است که آدمی که می‏خواهد ساخته و اصلاح شود مثل یک خانه کلنگی است که بخواهند به یک برج بلند و رفیع و آسمان خراش تبدیل کنند، چنین خانه‏ای اول تخریب و خراب می‏شود و سپس برج شده و بالا می‏رود.پس یادمان باشد که راه خدا اولش سخت است و حرف‏های تلخ و ناگوار شنیدن، و نسبت‏ها و برچسب‏های نادرست را تحمل کردن است، و باید زبانت غربال داشته باشد و هر چیزی را نگویی، و گوش‏ات باید غربال داشته باشد که هر چیزی را نشنوی، چشم‏هایت نیز همین‏طور یعنی هر چیزی را نبینی.این‏گونه زندگی کردن اگر چه به ظاهر آسان نیست و شاید پردردسر نیز هست اما سرانجام خوشی در پیش دارد.ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مسکن  وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخوردور گردون گرد دو روزی بر مراد ما نرفت دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخورهان مشو نومید چون واقف نثی از سر غیبباشد اندر پرده بازی‏های پنهان غم مخورگرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعیدهیچ‏ راهی نیست کان را نیست پایان غم ‏مخور بنابراین زندگی مردان خدا چیزی شبیه کوچه باغ‏هاست که پر گرد و غبار و پر پیچ و خم و پردست اندازند اما در پایان باغ است و خرمی، باغی که یک تماشای آن تلافی صد جفا بکند.حال که انواع زندگی‏ها را خواندی و شنیدی نوبت به انتخاب می‏رسد.و البته انتخاب دشوار است مگر آنکه آدمی بجای نزدیک بین بودن، تیزبین و عاقبت اندیش باشد و عاقبت اندیشی نیازمند فهم و آگاهی و تعقل و شعور است که از میان نعمت‏های خداوند بالاترین نعمت‏هاست.از این‏رو در این سوره از خداوند می‏خواهیم که راه را نشان دهد، راه همان کسانی که به ایشان نعمت داده، یعنی نعمت فهم و آگاهی که توانسته‏اند به کمک آن زندگی شیپوری را گزینش و زندگی قیفی را رها کنند.گوش ما گیر و بدان محفل کشان   کز رحیقش می‏خورند آن سرخوشانتالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبرتنظیم برای تبیان: شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن