تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836018371
رسانه ها و هویت
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
رسانه ها و هویت نويسنده: حميده روحاني نژاد رسانه چیست؟ برای شناخت و معرفت بیشتر درباره یک موضوع بهترین و اولین مرحله تعریف جامع و مانعی از موضوع است از این رو در مقوله رسانه ها ابتدا به تعریف (رسانه) یا (رسانه های عمومی) می پردازیم؛ تا حیطه آنها را به طور کامل مشخص نمائیم. رسانه های جمعی یا عمومی و به تعبیر دیگر وسایل ارتباط جمعی اصطلاح فارسی شده واژه لاتین« Medium » است که جمع آن « Media» می باشد و منظور از آن دسته ای از وسایل هستند که مورد توجه تعداد کثیری می باشند و از تمدن های جدید بوجود آمده اند.(1)البته رسانه در این تعریف به طور کامل معرفی نشده است زیرا وسایلی که مورد توجه تعداد کثیری باشد و در تمدن جدید بوجود آمده باشد محدود و منحصر به وسایل ارتباط جمعی نیست از این رو بایستی به تعریفی دقیق تر پرداخت. رسانه به معنی هر وسیله ای است که انتقال دهنده فرهنگ ها و افکار عده ای باشد. و اکنون آنچه مصداق این تعریف است وسایلی همانند: روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، CDها، ویدئو و... می باشند. تاریخچه رسانه های عمومیدر حدود 160 سال قبل با منتشر شدن کاغذ اخبار به مدیریت میرزای شیرازی، ایران وارد جهان رسانه ای شد و این در حالی است که در غرب این تاریخ به 400 سال پیش برمی گردد(2)و این مسئله از قدمت بحث رسانه ها در کشورهای غربی حکایت می کند و به نسبت همین قدمت، کار رسانه ای بیشتری انجام شده است و طبعاً پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته است. اکنون به بررسی یکایک رسانه های جمعی و کارکرد آنها می پردازیم. روزنامه هاروزنامه رسانه ای است که به صورت روزانه جدیدترین اخبار و اطلاعات را در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، سیاسی و اقتصادی به اقشار مختلف جامعه ارائه می دهند. همواره روزنامه ها به صورت مکتوب منتشر می شوند و این مکتوب بودن آثار مثبت و منفی فراوانی به دنبال دارد که مسئولین دست اندرکاران روزنامه ها به هدف دستیابی به آثار مثبت آن تلاش می کنند. امروزه در کشور ما حدود 35 عنوان روزنامه ها با تیراژ نسبتاً بالایی به چاپ می رسد و این در حالی است که پرتیراژترین آنها روزنامه جام جم است که در مقایسه با جمعیت حدود 70 میلیونی ایران عددی ناچیز محسوب می شود. و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از این روزنامه ها صرفاً اقتصادی یا سیاسی بوده و مورد توجه و استفاده گروه و قشر خاصی از مردم قرار می گیرد. مجلاتمجله رسانه ای است مکتوب، دارای صفحاتی بیشتر از روزنامه، با اهداف خاص و از پیش تعیین شده. متوسط یک مجله از 20 صفحه تا 300 صفحه نیز وجود دارد که البته تعداد صفحات بالا، بیشتر اختصاص به مجلات و نشریات تبلیغی دارد. در کشور ما به طور متوسط حدود 500 عنوان مجله با تیراژهای بسیار بالا به چاپ می رسد که در بازه های زمانی: هفته نامه، گاهنامه، ماهنامه، دوماهنامه، فصلنامه، سالنامه و انواع و اقسام مختلف دیگر به دست خوانندگان می رسد.(3) در تقسیم بندی مجلات می توانیم آنها را به نشریات زرد و غیر آن تقسیم کنیم. مجلات زرد آن دسته از نشریات هستند که با جنجال و هیاهو سعی در جذب مخاطب دارند. هدف در این مجله ها جذب مخاطب (به هر وسیله ای) و به دنبال آن سود اقتصادی است. این نشریات در ارائه مسایل و مشکلات اقتصادی جامعه چند راه پیش می گیرند: 1. بزرگنمایی، اغراق و زیاده روی در بیان مشکلات اقتصادی و... تا اینکه افکار عمومی مشوش شده و راه تفهیم و تفاهم منطقی و عاقلانه بسته شود. 2. سطحی سازی و نادیده گرفتن مسایل عمقی و اخذ نتایج سریع و غیر منطقی (4)3. رواج مصرف گرایی مثل تبلیغات زیبایی اندام، کالاها و لوازم آرایشی 4. مطالب وحشتناک و حوادث تلخ همراه با تیترهای دلهره آور که باعث رواج و شکستن قبح و زشتی این اعمال می شود. رادیودر سال1319 رادیو وارد ایران شد.(5) رادیو رسانه ای است صوتی که با استفاده از امواج به انتقال مطالب می پردازد. در ابتدا فقط یک شبکه رادیویی ملی در ایران وجود داشت اما اکنون هر استان دارای شبکه رادیویی محلی و اضافه بر آن شبکه های رادیویی سراسری متفاوتی از قبیل فرهنگ، معارف، قرآن، جوان و ... وجود دارد. این تنوع شبکه ها فرد را در انتخاب آزاد می گذارد و طبعاً انتخاب راحت تر خواهد بود. رادیو با تمام فوائدش که از جمله آن، دسترسی همیشگی به آن (حتی بدون برق) است دارای نواقصی است، رادیو از نعمت تصویر بی بهره است و مسئولان و مجریان رادیو باید تمام توان و نیروی هنری خود را صرف صدا کنند تا از این طریق فضا سازی مناسبی در ذهن شنونده ایجاد کند. شنونده اگر از موسیقی برنامه خوشش نیاید دیگر رادیو کارآیی خود را از دست می دهد اما همین مسئله اگر در مورد تلویزیون بوجود آید با قطع صدا همه چیز را از دست نمی دهد بلکه می توان کماکان از تصویر استفاده کرد و لذت برد. سینمادر سال 1900 میلادی مظفر الدین شاه به فرانسه سفر کرده و با دیدن دستگاه سینماتوگراف مجذوب آن شد. به دستور شاه دستگاه سینما توگراف خریداری شد و اولین فیلمبردار همان عکاس دربار بود.(6) سینما پس از مطبوعات و رادیو و تلویزیون یکی از وسایل ارتباط جمعی و از رسانه های همگانی نسبتاً جدید است که فرهنگ خاص خود را نیز اقتضا می کند. بشر پس از دو دوره فرهنگ گفتاری و نوشتاری اکنون به دروازه فرهنگ تصویری با گستردگی فراوانش وارد می شود. سینما یکی از پیشرفته ترین رسانه های همگانی است که انواع هنرها را با پیچیده ترین تاکتیک ها جمع آوری نموده است.(7)تلویزیونپرمخاطب ترین رسانه در جهان، تلویزیون است و این آمار در ایران به مراتب بیشتر است و این تنوع و کثرت مخاطب به دلیل وجود صدا و تصویر به طور همزمان است و در سالهای اخیر شاهد توانایی پخش مستقیم و زنده نیز بر این جذابیت افزوده است. تلویزیون گرچه در بدو ورود به ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت و حتی برخی آن را نامحرمی در محیط خانوادگی محسوب می کردند، اما با گذشت زمان جای خود را در خانواده های ایرانی باز کرد بطوری که برنامه های نیمه وقت صدا و سیمای ایران به برنامه های 24 ساعته و از 2 شبکه به 7 شبکه ارتقاء یافت. تلویزیون به علت قابلیت استفاده از تصویر در تمام حیطه ها جذابیت مخصوص به خود دارد. تلویزیون قابلیت تغییر فرهنگ جامعه را داراست و به همین علت است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی زیر نظر رهبری جامعه اسلامی اداره می شود تا اینکه مورد سوء استفاده جناح ها و گروهها و دسته ها قرار نگیرد. امروزه طبقه متوسط و مذهبی جامعه که توانایی اتصال به شبکه های ماهواره ای را ندارند از تلویزیون به عنوان بهترین رسانه جمعی استفاده می کنند و همواره نقد و نظر درباره این رسانه بیشتر و پرجنجال تر از بقیه رسانه ها بوده است و حتی رسانه هایی چون روزنامه ها و مجلات برای جذب مخاطبان خود به تلویزیون و جذابیت های آن متوسل می شوند. ماهوارهاولین ماهواره ها در سال1980 با 12 هزار مدار تلفنی و تنها 2 کانال تلویزیونی در مدار قرار گرفتند و نسل ششم آنها با 3 برابر ظرفیت نسل پنجم و با سیستم های دیجیتالی پیچیده و در سال1986 ساخته و بکار گرفته شد. ماهواره های تلویزیونی (DBS) ماهواره هایی هستند که در واقع به عنوان یک فرستنده پرقدرت تلویزیونی در فضا عمل می کنند. مهم ترین برتری یک ماهواره تلویزیونی آن است که می تواند تمامی نقاط کور یک کشور را که فرستنده های زمینی قادر به پوشش آنها نیستند تحت پوشش در آورد.(8)امروزه شبکه های ماهواره ای فراوانی بوجود آمده اند؛ از شبکه های علمی و تحقیقاتی و ورزشی گرفته تا شبکه های مبتذل رقص و پایکوبی در آن یافت می شود و شبکه های فارسی زبان نیز به خیل وسیع آنها پیوسته اند این پایگاهها که اکثراً متعلق به گروههای ایرانی خارج از کشور و ضد انقلابی هستند برای جذب مخاطب بیشتر از انواع و اقسام حربه ها استفاده می کنند. اینترنتدر اواخر دهه1960 پدیده ای به نام اینترنت جهان را متحول کرد. تأسیس شبکه آرپانت در سال1969 به عنوان منشأ پیدایش اینترنت شناخته شد.(9) در حقیقت اینترنت مجموعه ای از میلیون ها کامپیوتری است که از طریق شبکه های مخابراتی به یکدیگر متصلند. به عبارتی دیگر مجموعه ای از هزاران شبکه ماهواره ای- رایانه ای است که تعداد زیادی از رایانه ها را در یک شبکه پیچیده بزرگ و قابل اطمینان به یکدیگر وصل می کند. اینترنت هیچ سازمان مدیریتی یا سرپرست حقوقی ندارد و به خودی خود واقعیتی مستقل ندارد و تنها از تألیف تشکیلات مستقل دیگر حیات یافته است. از طریق این فناوری جدید می توان پست الکترونیکی (E- mail) ایجاد کرد و بدون صرف وقت و هزینه های پستی زیاد می توان عکس ها و نامه های متنی خود را برای یک یا چندین نفر به طور همزمان ارسال کرد، همچنین می توان سایت(site) های مختلفی ساخت و از این طریق به شبکه جهانی وب (Web) پیوست و از قابلیت های تصویری، صوتی و حتی فیلم در آن استفاده کرد؛ فناوری چت (Chat) یا گفتگو یکی دیگر از راههای ارتباطی جدید در اینترنت است که در آن می توان علاوه بر مکالمه با چندین نفر به طور همزمان تصاویر یکدیگر را نیز چک کرد. شبکه های خبری، موتورهای جستجو و FTP ها نیز از دیگر قابلیت های موجود در اینترنت است. کارکرد رسانه هاویژگی اصلی رسانه ها (همه جا) بودن آنهاست. بر خلاف مدرسه و دیگر ارکان حیات انسانی، رسانه ها امری فراگیرند آنها می توانند یک کلاس بی دیوار با میلیاردها مستمع تشکیل دهند. رسانه ها وظیفه حراست از محیط را به عهده دارند آنها باید همبستگی کلی را بین اجزاء جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی ایجاد کنند و مسئولیت انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر را به عهده دارند.(10)« استوارت هال» جامعه را به صورت مدار بسته ای تعریف می کند که رسانه های جمعی به عنوان شاهراه در فرآیند هویت بخشی در جامعه نقش پیدا می کنند.(11)رسانه ها هم حرکت و پویائی و سرزندگی را تقویت و تولید می کنند هم رخوت وتنبلی و سستی. از یک سو احساس های عاطفی، محبت و صداقت را برمی انگیزند و از سوی دیگر احساس زشتی، دشمنی، بی اعتمادی، دروغ و خشونت را زنده می کنند. این کارکرد به طور طبیعی موجب پیدایش تضاد درونی- رفتاری در مقیاس فردی و اجتماعی می شود.(12)وظایف خبری و آموزشی نیز یکی دیگر از کارکرد رسانه هاست. مثلاً با دیدن فیلم های مربوط به زندگی جوانان امروز عقیده شخصی فرد نسبت به اخلاق و شرایط زندگی جوانان دگرگون می شود و حتی ممکن است در خود گرایش به زندگی آشفته جوانان امروز را احساس کند.(13)این مباحث مختصر معرفی بود درباره رسانه های جمعی و کارکرد آنها. پی نوشت ها: 1-باقر ساروخاني، جامعه شناسي وسايل ارتباط جمعي، ص32- تاريخ اعلام شده در اولين همايش وبلاگ نويسان در مشهد 3-رک: به صفحه 4-رک: شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، ش8، ص60 5- http://www.irib.ir/radio/s-radio 6- http://www.sharghian.com 7-مجيد محمدي، سينما و زندگي، ص75 8- نگاه حوزه، ش81-80، ص52 9- عباس گيلوري، اينترنت و جامعه، ص20 10-مجله نگاه حوزه، ش81-80، ص4 11-فصلنامه مطالعات ملي، سال پنجم، ويژه هويت، ص258 12- مجله حديث زندگي، ش11، ص25 13- مجله نگاه حوزه، ش81-80، ص36
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]
صفحات پیشنهادی
نقش و کارکرد رسانه ها در هويت يابي يا بحران هويت
نقش و کارکرد رسانه ها در هويت يابي يا بحران هويت-نقش و کارکرد رسانه ها در هويت يابي يا بحران هويت نويسنده: محمدصادق شجاعي گسترش فناوريهاي اطلاعاتي و جهاني ...
نقش و کارکرد رسانه ها در هويت يابي يا بحران هويت-نقش و کارکرد رسانه ها در هويت يابي يا بحران هويت نويسنده: محمدصادق شجاعي گسترش فناوريهاي اطلاعاتي و جهاني ...
خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند
خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند-خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند خبرگزاري فارس: حجتالاسلام حسن خيري گفت: رسانهها كه به نوعي مبلغ ...
خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند-خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند خبرگزاري فارس: حجتالاسلام حسن خيري گفت: رسانهها كه به نوعي مبلغ ...
رسانه ها در عصر حاضر به جوامع هويت مي بخشند
به گزارش ايرنا، آيت الله محمد تقي واعظي روز يكشنبه در مراسم 20 ساعته شدن پخش شبكه اشراق، حيطه فعاليت رسانه ها را بسيار گسترده دانست و افزود: رسانه در جهان امروز ...
به گزارش ايرنا، آيت الله محمد تقي واعظي روز يكشنبه در مراسم 20 ساعته شدن پخش شبكه اشراق، حيطه فعاليت رسانه ها را بسيار گسترده دانست و افزود: رسانه در جهان امروز ...
مسئولان و رسانه نسبت به هويت جوانان حساس باشند
معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان هدف اصلي همايش ملي "جوانان و هويت ايراني" را ايجاد حساسيت در دستگاه هاي متولي، خانواده ها و جريان هاي فرهنگ ساز به ويژه رسانه ...
معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان هدف اصلي همايش ملي "جوانان و هويت ايراني" را ايجاد حساسيت در دستگاه هاي متولي، خانواده ها و جريان هاي فرهنگ ساز به ويژه رسانه ...
خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند
خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند-تاریخ انتشار جمعه 27 دی 1387 تعداد مشاهده : 95 خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند خبرگزاري فارس: ...
خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند-تاریخ انتشار جمعه 27 دی 1387 تعداد مشاهده : 95 خيري: رسانهها مردم را به هويت ديني خود آشنا كنند خبرگزاري فارس: ...
فن آوری های جدید رسانه ای و هویت مسلمانان
فن آوری های جدید رسانه ای و هویت مسلمانان نویسنده:رضا کاوند چکیده نوشتار حاضر تلاش می کند تا با نگاهی به رسانه های جدید و ویژگی های بالقوه ی آن ها، تاثیر این رسانه ...
فن آوری های جدید رسانه ای و هویت مسلمانان نویسنده:رضا کاوند چکیده نوشتار حاضر تلاش می کند تا با نگاهی به رسانه های جدید و ویژگی های بالقوه ی آن ها، تاثیر این رسانه ...
حجاب، رسانههاي جمعي و هويت ما
حجاب، رسانههاي جمعي و هويت ما نويسنده: حسن ابراهيمزاده بازيگري فعال در عرصه انتقال اخبار و اطلاعات، تعامل و تضارب افكار و انديشهها، آموزش، پركردن اوقات فراغت ...
حجاب، رسانههاي جمعي و هويت ما نويسنده: حسن ابراهيمزاده بازيگري فعال در عرصه انتقال اخبار و اطلاعات، تعامل و تضارب افكار و انديشهها، آموزش، پركردن اوقات فراغت ...
رسانه، معنا و هويت مذهبي در بستر پُست مدرن
همان گونه که در تحقيق روف و ديگر تحقيقات ادعا شده است، قلمرو رسانه ها بافت مهمي است که برسازي هويت درآن روي مي دهد. بنابراين اين نوشتار تلاش مي کند تا با ...
همان گونه که در تحقيق روف و ديگر تحقيقات ادعا شده است، قلمرو رسانه ها بافت مهمي است که برسازي هويت درآن روي مي دهد. بنابراين اين نوشتار تلاش مي کند تا با ...
ضرغامي: تسخير هويت ملتها با فعاليت رسانهاي كشورهاي ...
ضرغامي به برخي حركتهاي مخرب رسانه اي در دهه هاي اخير اشاره كرد و اظهار داشت: در دهه هاي اخير توسط رسانه ها، حركت گسترده اي براي بي هويتي و بي فرهنگي جوامع مختلف ...
ضرغامي به برخي حركتهاي مخرب رسانه اي در دهه هاي اخير اشاره كرد و اظهار داشت: در دهه هاي اخير توسط رسانه ها، حركت گسترده اي براي بي هويتي و بي فرهنگي جوامع مختلف ...
آرينمنش در گفتوگوباايسنا: هويت اسلامي روح اصلي نظام است رسانهها ...
24 دسامبر 2008 – آرينمنش در گفتوگوباايسنا: هويت اسلامي روح اصلي نظام است رسانهها درانتقال مفاهيم و ارزشهاي نظام به نسل امروز موثرند خبرگزاري دانشجويان ايران ...
24 دسامبر 2008 – آرينمنش در گفتوگوباايسنا: هويت اسلامي روح اصلي نظام است رسانهها درانتقال مفاهيم و ارزشهاي نظام به نسل امروز موثرند خبرگزاري دانشجويان ايران ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها