واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ديدار با مراجع تقليد با كدام هدف!؟ آيتالله جعفر سبحاني نيز خواستار پا درمياني براي رفع كدورتها ميان افرادي شد كه در جريان بحثهاي انتخاباتي، در دو طرف ماجرا واقع شدهاند. ايشان حتي اين پيشنهاد عملي را ارائه كرد كه براي ايجاد وحدت، افرادي كه زنداني هستند تا جايي كه ممكن است آزاد شوند. روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود نوشت: در اوج بـيتوجهي حاميان دولت به پيشنهاد هاشمي رفسنجاني و محسن رضايي براي وحدت ملي، ناگهان اظهارنظري از حبيبالله عسگراولادي منتشر شد كه عصبانيت سياستمداران و رسانههاي نزديك به دولت را به دنبال داشت.اين سياستمدار سالخورده، با انتقاد از كساني كه حملات شديد خود را متوجه سران جبهه اصلاحات ميكنند اظهار داشت: »كروبي، موسوي و خاتمي را مفت به دست نياوردهايم كه آنها را مفت از دست بدهيم«. اين اظهارنظر عسگراولادي، موجب، واكنش شديد و بعضا اهانتآميز برخي مدعيان حمايت از دولت شد، اما او هيچ نشانهاي از خود بروز نداد كه عقبنشيني از موضع قبلي را به اثبات برساند. چهار هفته پس از اظهارنظر عسگراولادي در خصوص سران جبهه اصلاحات، او در راس هيئتي از اصولگرايان سنتي به قم رفت و با تعدادي از مراجع تقليد ديدار كرد. خبررساني چند سايت حامي دولت از محتواي سخنان مراجع تقليد در اين ديدار، مشخص كرد كه آنها از اين ديدار، چه توقعي داشتهاند! اما رجوع به متن سخنان چهار تن از مراجع تقليد نشان ميداد كه نه تنها انتظار رسانههاي نزديك به دولت از اين ديدار، محقق نشده بلكه توصيههاي مطرح شده در اين جلسات، تقويت كننده همان ديدگاهي بوده كه شيفتگان دولت، از آن وحشت دارند.خبرگزاري ايلنا از ميان اظهارات آيتالله مكارم شيرازي دو نـكته اساسي را به خوبي پوشش داد كه ساير خبرگزاريها و سايتهاي خبري نيز به آن پرداخته بودند. نخستين نكته، انتقاد از كساني بود كه تلاش ميكنند تنها به جنبههاي مثبت انتخابات اخير بپردازند و برخي ضعفها و اشكالات در آن را ناديده بگيرند. آيتالله مكارم شيرازي در همين خصوص اظهار داشت: »با نفي و نديدن، حقيقتهاي تلخ از بين نميرود«. وي در خصوص شخصيتهاي معترض به روند انتخابات هم گفت: »بايد بدانيم كه در انتخابات، بسياري از وفاداران به نظام و انقلاب حضور يافتند و اينان هرگز مخالف نظام و انقلاب نيستند و بايد با آنها وحدت داشته باشيم و سوء تفاهمها برطرف گردد«. اين مرجع تقليد سپس براي مقابله با كساني كه هرگونه مدارا و تلاش براي وحدت با منتقدان را رد ميكنند به اين اظهار نظر صريح پرداخت كه »در آخرالزمان، جاي معروف و منكر، عوض ميشود. نكند روزي پيش بيايد كه عدهاي بگويند سخن از وحدت واقعي، فتنهاست«. آيتالله جعفر سبحاني نيز خواستار پا درمياني براي رفع كدورتها ميان افرادي شد كه در جريان بحثهاي انتخاباتي، در دو طرف ماجرا واقع شدهاند. ايشان حتي اين پيشنهاد عملي را ارائه كرد كه براي ايجاد وحدت، افرادي كه زنداني هستند تا جايي كه ممكن است آزاد شوند. آيت الله سبحاني در توجيه پيشنهاد خود، اين اقدام را موجب »دلگرمي« طرف مقابل دانست. آيتالله نوري همداني هم با تاكيد بر لزوم وحدت، گامي فراتر برداشت و آمادگي خود براي حضور در تهران براي ديدار با طرفين ماجرا به منظور نزديكتر كردن ديدگاهها را اعلام كرد. آيتالله صافي گلپايگاني هم به ميهمانان خود يادآوري كرد كه »مرجعيت هرگز وارد خطوط سياسي و جناحي نميشود«. ايشان در عين حال بر لزوم برقراري وحدت در كشور تاكيد كرد و به نمايندگان مجلس هم توصيه نمود بدون تاثير از فشارهاي بيروني، وظايف خود را انجام دهند تا با مجلس زمان شاه، مقايسه نشوند. مجموعه اين اظهارنظرها نشان ميداد كه به باور مراجع تقليد، معترضان انتخاباتي، علاوه بر داشتن سوابق انقلابي، اكنون نيز قابل حذف نيستند و بايستي براي رفع اختلافات ميان آنها با جناح حاكم تلاش شود. انعكاس اظهارنظرهاي شفاف مراجع تقليد، اين تلقي را ايجاد كرد كه از حجم برخي فشارها بر چهرههاي سرشناس و خوش سابقه جناح اصلاحات كاسته خواهد شد و شانس پيگيري طرحهايي همچون »طرح وحدت ملي« افزايش مييابد. اما نه تنها چهرههاي نزديك به دولت، بر حجم حملات خود عليه موسوي، كروبي و خاتمي افزودند بلكه تنها دو روز بعد از چاپ اظهارات مراجع تقليد در روزنامهها، اظهارنظري به عسگراولادي منتسب شد كه بههيچوجه قابل مقايسه با ديدگاه 26 مهرماه او نبود. اگر بعضي سايتهاي خـبـري اصـولـگرا، در خبررساني خود امانتداري كرده باشند، عسگراولادي اظهار داشته است: »معتقدم اين سه نفر- خاتمي، كروبي و موسوي- به خط قرمز نظام تبديل شدهاند و كسي نبايد براي آنها وساطت نمايد«. البته تاكنون شنيده نشده است كه اين سه اصلاحطلب سرشناس خواستار وساطت عسگراولادي يا ديگر دوستان او براي خود شده باشند اما نكته مهم تغيير ديدگاه عسگراولادي از 26 مهر ماه تا 25 آبان ماه، است كه تنها سه روز پس از ديدار او با مراجع و تاكيد مراجع تقليد بر لزوم وحدت و تلاش براي نزديك كردن ديدگاه دو جبهه تشكيل شده پس از انتخابات، صورت گرفته است. البته عدهاي تلاش كردهاند كه تشديد ديدگاهها نسبت به خاتمي، كروبي و موسوي را به حوادث سيزده آبان نسبت دهند اما قطعا مراجع تقليد هم در جريان مسائل سيزده آبان بودهاند و تاكيد آنها بر »ميان داري« براي رفع اختلاف دو طرف انتخاباتي، حداقل ده روز بعد از آن حوادث صورت گرفته است.تا چندي قبل، اين سوال مطرح بود كه چرا پيام غيرمستقيم - البته صريح- آيت الله مكارم شيرازي و برخي مراجع ديگر براي آزادي زندانيان مورد توجه بعضي مسئولان و نهادها قرار نميگيرد؟ همچنين بسياري از اصولگرايان، احمدينژاد را مورد انتقاد قرار ميدادند كه »چرا عليرغم درخواست صريح چند تن از مراجع تقليد، او به شدت از مشايي حمايت مينمايد؟« اما سوال فعلي آن است كه چرا پس از توصيه شفاف مراجع تقليد براي ايجاد وحدت ميان دو جناح انتخاباتي، كساني كه مستقيما اين پيام را دريافت داشتند بر شدت عمل نسبت به سران اصلاحات تاكيد ميكنند؟ راستي اگر اينگونه است ادعاي برخي دولتيها در خصوص رابطه بـسيار محبتآميز دولت با مراجع تقليد و نيز اصرار بعضي از اصولگرايان براي ديدار با مراجع تقليد و شنيدن توصيههاي آنها، چه مفهومي دارد؟
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]