تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851172585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مزار درخت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «مزار درخت» قسمت اول ، قسمت دوم ، قسمت سوم( الهه ي عشق و باروري )قسمت چهارم (پاياني):
درخت
ظاهراً، اينکه در قصّه هاي عاميانه قطره هاي خون قهرمان کشته شده به گل يا گياهان ديگر تبديل مي شود، به گونه اي از اين انديشه ي بسيار کهن جوامعِ کشاورز و مادر سالار سرچشمه گرفته است که خون و مرگ ايزد نباتي يا انساني که به نيابت و نمايندگي او قرباني مي شد، تأثير و قدرت آن را داشت که گياهان را بروياند، به گياه مبدّل شود و زندگي نباتي را پرورش دهد. شايد از آن رو که طلا و جواهر نيز جزو مال و نعمت و سرمايه ي انسان محسوب مي شود، و خون ايزد نباتي در واقع براي فراواني نعمت و افزايش برکت ريخته مي شد، در برخي از قصّه ها گفته شده که خون قهرمان قصّه به جواهر مبدل گرديده است. حضور آب در اين قصّه ها نيز پيوند آن ها را با اساطير باروري تأييد مي کند.  شايد از آن رو که طلا و جواهر نيز جزو مال و نعمت و سرمايه ي انسان محسوب مي شود، و خون ايزد نباتي در واقع براي فراواني نعمت و افزايش برکت ريخته مي شد، در برخي از قصّه ها گفته شده که خون قهرمان قصّه به جواهر مبدل گرديده است. شايسته ي توجه است که در قصّه هاي «نارنج و ترنج» و «سه خواهر و ني لبک» نيز قهرمان مظلومي که به دست يک زن شهيد مي شود،پس از مرگ دوباره زنده مي شود. پس از آنکه به صورت گياه در مي آيد، در پايان داستان بار ديگر به صورت اول خود باز مي گردد، همان گونه که ايزد نباتي پس از شهادت به صورت اول خود باز مي گردد. عامل قتل دختر نارنج و ترنج و خواهر سوم در قصّه «سه خواهر و ني لبک» مانند عامل شهادت ايزد نباتي، يک زن است.  نکته ي قابل توجه اينکه، قهرمان شهيد شونده در اين قصّه ها دختر است؛ اما ايزد نباتي در اسطوره دُموزي و سياوش و برخي اساطير ديگر مرد است. اين چندان دور از انتظار نيست، چنان که خداي باروري در اساطير هند و اروپايي معمولا زن است و ايزد نباتي، ايزد باروري نيز هست. در داستان راماين نيز سيتا زن رام است که شوهرش او را به سرزميني ديگر تبعيد مي کند. به هر حال، اين را هم بايد در نظر داشت که مضامين قصّه ها ملزم نيستند که از قوانيني خاصّ پيروي کنند و جزء به جزء با آنچه در اساطير آمده است، قابل مقايسه و تطبيق باشند. همچنان که در قصّه هايي که ذکر شد نه تنها قطره ي خون بلکه قطرات آب و حتي کف دهان نيز به گياه و جواهر تبديل مي شود. به هر حال، اين را هم بايد در نظر داشت که مضامين قصّه ها ملزم نيستند که از قوانيني خاصّ پيروي کنند و جزء به جزء با آنچه در اساطير آمده است، قابل مقايسه و تطبيق باشند.
درخت
قصّه با اسطوره متفاوت است اما نشاني از اساطير را، با اندکي تغيير و تحول، در قصّه ها مي توان يافت. آنچه هم که از اعجاز قطره ها در قصّه ها آمده است، پاره اي از اين نشانه ها است. همچنان که نشانه هايي از اعتقاد به اسطوره ي ايزد نباتي در معتقدات برخي از عوام ايران هنوز نيز برجاست. در جاي جاي ايران درختاني مقدّس است که مردم معتقدند امام زاده يا مرد روحاني در پاي آن دفن شده است. و تو گويي که آن درختان از مرده ي آن امام زاده يا مرد روحاني روييده است. طرفه اينکه، عوام معتقدند که از برخي از اين درختان سالي يک بار در روزي معيّن، به ويژه در روز عاشورا، خون به بيرون مي چکد. اين درختان و خوني که از آن ها مي چکد، يادآور سياوش و گياهي است که از خون او روييده است. گفتني است که تا چهل سال پيش از اين، در قباديان درختي بوده است که معتقد بوده اند مزار شهيد است و به آن «مزار درخت» مي گفته اند. هنگام نوروز به زيارت آن مي رفته و به آرزوي باران نذري مي داده اند. اين نيز خود به ارتباط اين گونه گياهان با ايزد باروري دلالت دارد.مهران افشاري تنظيم : بخش ادبيات تبيان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن