واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دفاع امام علی از مومن در قیامت
![](http://img.tebyan.net/big%5c1386%5c01%5c1814212616521302431781531272165814608315.jpg/)
الْعَمَلَ الْعَمَلَ، ثُمَّ النِّهَایَةَ النِّهَایَةَ، وَالاِْسْتِقَامَةَ الاِسْتِقَامَةَ، ثُمَّ الصَّبْرَ الصَّبْرَ،وَالْوَرَعَ الْوَرَعَ! «إِنَّ لَكُمْ نِهَایَةً فَانْتَهُوا إِلَى نِهَایَتِكُمْ»...امیرالمؤمنین علیه السلام در بخشى از خطبه (176) به بیان این حقیقت مى پردازد كه هدف نهایى نزول قرآن، عمل كردن به آن بوده است; نه تنها تلاوت و قرائت ; مى فرماید: «عمل كنید، عمل كنید ; سپس به پایان رسانید، به پایان رسانید، اعتدال، اعتدال ; سپس شكیبایى، شكیبایى ; و پارسایى، پارسایى».این مراحل پنج گانه كه امام(علیه السلام) در این گفتار كوتاه بیان فرموده است، در حقیقت عصاره برنامه سیر و سلوك الى الله و تكامل انسان مطرح شده است.نخست، انسان باید به سراغ برنامه هاى عملى برود، سپس آن ها را نیمه كاره نگذارد و به انتها برساند و در ضمن، مراقب باشد كه از راه راست منحرف نشود و بعد از آن در برابر هواى نفس و وسوسه هاى شیطان صبر و شكیبایى به خرج دهد و از این مرحله نیز فراتر برود; ورع و پارسایى در برابر شبهات نیز به كار بندد و به این ترتیب به سرمنزل مقصود برسد.در ادامه این سخن به هدف دار بودن برنامه هاى پنج گانه ذكر شده و نشانه وصول به این هدف اشاره كرده، مى فرماید: «براى شما پایان و مقصدى است ; خود را به آن برسانید و براى شما نشانه اى قرار داده شده; به وسیله آن راه را پیدا كنید و اسلام هدفى دارد به هدف آن برسید».امام(علیه السلام) در این عبارت به نكته مهمى اشاره مى كند و آن هدفدار بودن زندگى انسان و همچنین هدفمند بودن برنامه هاى دینى است. خداوند ما را بیهوده نیافرید و برنامه هاى تشریعى الهى یقیناً مقصد مهمى را دنبال مى كند و آن، سعادت انسان در دنیا و آخرت است. امام(علیه السلام) مى فرماید: بكوشید تا به این هدف نایل شوید. مبادا در میان راه غافل شوید و توقف كنید و به سر منزل مقصود نرسید ; چه این كه نشانه هاى راه، روشن و برنامه ها حساب شده است.و در پایان این قطعه به صورت یك نتیجه گیرى روشن مى فرماید: «با انجام دادن فرایضى كه خدا بر شماست و وظایفى كه براى شما تبیین كرده، حق او را ادا كنید كه (اگر چنین كنید) من مدافع شما در روز قیامت خواهم بود!».منظور از «شاهد» این است كه امام(علیه السلام) در قیامت بر اعمال نیك و اداى حقوق الهى و استقامت آن ها در راه هدف و صبر و ورع و تقوا گواهى مى دهد و منظور از «حجیج» این است كه در پاسخ سؤالاتى كه فرشتگان الهى در دادگاه عدل خدا مطرح مى كنند من از طرف شما جوابگو خواهم بود!منبع: معارف نهج البلاغه، جلد 6، صفحه 563.تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]