واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: كتاب ليبراليسم ايراني (بررسي جريانهاي راست در ايران) به قلم جهاندار اميري منتشر شد. در سال 1383 ماشاءالله آجوداني كتابي با عنوان مشروطه ايراني نوشت كه ترجمه آن در همان سال در چند نوبت در كشور چاپ و منتشر شد. كتاب مشروطه ايراني با نقد تاريخ يك قرن و نيم اخير دين مداري جامعه ايراني، مشروطه ايراني را نسخه برداري و صورتي ناقص از تمدن غرب معرفي كرده بود و گروههاي مدرن تشكيل شده . را در سايه قدرت شرع و روحانيت و ساير نيروهاي تاثيرگذار دولتهايي ضعيف ميدانست كه البته در همه جا بهصورت آشكار و ضمني، نيروهاي مقابل روند مدرنيزاسيون جامعه را واپسگرا و عامل عقب ماندگي و چالشهاي دوران معاصر ايران معرفي كرده بود. در ادامه بررسي اين رويكرد، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي هفته گذشته با چاپ كتابي با عنوان ليبراليسم ايراني به معرفي جريانهاي راست و ليبرال در تاريخ معاصر ايران پرداخته و در واقع پاسخي به مشروطه ايراني داده است. مدرنيته جديد كه نگاهي تازه به انسان و دنيا بر پايه فردگرايي، عرفيگرايي و انسان مداري ايجاد ميكند، به يك معنا جنگ بشر و خداست و به گفته يكي از فلاسفه غرب خداوند يك بار انسان را آفريد و اينك انسان يك بار خدا را آنگونه كه خود ميخواهد آفريده است. نويسنده كتاب بر مبناي بنيادهاي فكري تمدن ليبرال غرب به بررسي جريانهاي راست و ليبرال در تاريخ معاصر ايران پرداخته و درباره منازعه اين جريان با دين مداري مينويسد. از آن زمان كه يوسفخان مستشار الدوله، رساله يك كلمه خود را براي تطبيق اسلام با اعلاميه حقوق بشر 1789 ميلادي و قانون اساسي 1791 فرانسه نوشت: و ميرزا ملكم خان اصول تمدن غرب را با نگرشهاي هرمنوتيكي و استفاده از اصول پوزيتيويسم و فلسفه علم مورد بازشناسي قرار ميگيرد، اين منازعه كه بر محور تطابق ليبراليسم غربي با دين و سنتهاي فرهنگي ايراني قرار دارد به صورت حل نشده باقي مانده است. بعداز انقلاب اسلامي ايران در سال 1357، دو بخش ديني و سكولار جريان ليبرال طي چند دهه به هم نزديك شده و در ائتلافي فكري تلاش كردند تا دامنه سكولاريسم و بنيادهاي ليبرال را به مباحث نظري و ديني بكشانند. اين دو جريان در قالب نوگرايي ديني، آرام و خزنده به ميان لايههاي دانشگاهي فرهنگي، و مطبوعاتي نفوذ كردند تا با بازشناسي دين بر اساس معرفت شناسي پلوراليستي و نسبي گرايانه چهره ديگري از ليبراليسم ايراني را به جامعه نشان دهند. ديدگاههاي آنها درباره رابطه دين، سياست، و جامعه هيچ فرقي روشنفكران ليبرال و لائيك ندارند و تنها تفاوت مطرح بين آنها اين است كه جريانديني بر خلاف لائيكها خود راديني و خودآگاهي و افكارشان را برخواسته از دين ميداند. كتاب ليبراليسم ايراني براي كساني كه ميخواهند، هويت جريانها و گروههاي راست را با نگاهي بنيادين بشناسند و درگير اختلافهاي ظاهري و مقطعي نشوند، اثري ارزشمند است كه جريان ليبرال و غرب گرا را در ايران همانند يك كل و جريان به هم پيوسته فرض كرده هر نسل آن بر پايه تجارب نسل قبلي آن شكل گرفته است. بر اين اساس شايد چندان عجيب نباشد نسلي كه از ليبرالها در ايران در حال شكل گرفتن هستند در آينده اي نه چندان دور ديدگاههاي حضرت امام خميني (ره) و جمهوري اسلامي را با دهها استدلال و شاهد تاريخي بر پايه اعتقادات ليبرال تبيين كنند و مخالفين خود را خارج از خط امام بدانند. كتاب ليبراليسم ايراني يك مقدمه و پنج فصل دارد. درآمدي بر ليبراليسم (پيدايش، مباني، و مؤلفهها)، ليبراليسم ايراني از آغاز تا تبيين (نسل اول ليبرالهاي ايراني)، ليبراليسم ايراني در تلاش تحقق (مشروطه و استبداد)، حضور و حاشيه گزيني محافظه كارانه (1357-1320)، ليبراليسم ايراني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي عنوان فصلهاي كتاب هستند. كتاب ليبراليسم ايراني (بررسي جريانهاي راست در ايران) در 325صفحه و 2هزار و 500 شمارگان با قيمت آن 4هزار و 800 تومان منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]