تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853291014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رد انتقادات شاملو به فردوسی


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جلال خالقی مطلق با رد انتقادات احمد شاملو به فردوسی، او را شاعری که "هیچ شناختی از حافظ و مولوی هم نداشته است" توصیف کرد و گفت: ما حق نداریم گذشتگان را با عقاید امروز خودمان به پای میز محاکمه بکشانیم. این نوعی نازمان فکر کردن است. به گزارش خبرنگار مهر، جلال خالقی مطلق، شاهنامه پژوه و استاد ایرانی دانشگاه هامبورگ - که چند روزی است به ایران بازگشته است - روز گذشته در آستانه بزرگداشت فردوسی (25 اردیبهشت) در دفتر مجله بخارا حاضر شد . و به پرسش‌های حاضران درباره تصحیح 8 جلدی‌اش از شاهنامه، میزان شناخت ایرانیان از فردوسی و روند شاهنامه پژوهی در ایران پاسخ داد. شاهنامه بایسنقری ارزش علمی برای تصحیح شاهنامه ندارد وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره جایگاه "شاهنامه بایسنقری" - اثری که دو سال پیش در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید - گفت: این اثر تنها به دلیل نقاشی‌ها و حواشی آن مورد توجه است و الا متن آن دارای اشکالات فراوانی است؛ مینیاتورهای این اثر بیشتر هیئت طبقه حاکم را نشان می‌دهد که سمبل زیبایی بوده‌اند. این اثر اصولاً ارزش علمی برای تصحیح شاهنامه ندارد اما یکی از شاهکارهای کتاب‌آرایی در جهان به شمار می‌رود. خالقی مطلق در عین حال افزود: شاهنامه شاه طهماسبی بسیار مهمتر از شاهنامه بایسنقری است اما این اثر (شاهنامه شاه طهماسبی) به دلیل اینکه تاجر ارمنی‌اش، تعدادی از صفحاتش را کنده و تعدادی را هم جابجا کرده است، از ارزش افتاده و کسی به آن توجه نمی‌کند. در ابیاتی که فردوسی در مدح سلطان محمود سروده، رنج شاعر را به خوبی می‌بینیم وی درباره مدایح موجود از سلطان محمود غزنوی در شاهنامه، گفت: بعضی‌ ناسیونالیست‌های افراطی معتقد‌اند که حدود 220 بیتی که فردوسی در مدح سلطان محمود سروده، از وی نیست اما اینگونه نیست و فردوسی قطعاً چنین ابیاتی را سروده است. افرادی هم که می‌گویند چنین نیست به کلی از واقعیت‌های تاریخی به دورهستند. البته برخی کاتبان شاهنامه بیت‌هایی الحاقی به شاهنامه اضافه کرده‌اند اما مدح محمود در شاهنامه اصیل است و اتفاقاً این همان نکته‌ای است که ما را به رنجی که این شاعر کشیده پی می‌بریم. خالقی مطلق در توضیح این مورد گفت: حتی در یک جا هم فردوسی نگفته که صله‌ای از سلطان محمود دریافت کرده است و اینها در زمانی رخ می‌دهد که شاعرانی تنها با هدف دریافت زر و صله در مدح پادشاه شعر سروده‌اند حال آنکه شاعری مانند فردوسی نه تنها این کار را پولی نگرفته بلکه جلو سلطان سنی مذهبی مانند محمود، به شیعه بودن خود افتخار می‌کند. معلوم نیست بیت "بسی رنج بردم در این سال سی/عجم زنده کردم بدین پارسی" از آن فردوسی باشد این شاهنامه پژوه همچنین در پاسخ سوال خبرنگار مهر که پرسید "این گفته برخی شاهنامه پژوهان که می‌گویند بیت بسی رنج بردم در این سال سی / عجم زنده کردم بدین پارسی ، از آن فردوسی نیست" چقدر صحت دارد؟" گفت: علاوه بر شاهنامه، هجونامه‌ای هم به فردوسی نسبت داده شده که 6 بیت از آن در چهارمقاله عروضی سمرقندی آمده است اما مقداری دیگر ابیات ساختگی است. اما درباره این بیت خاص، نمی‌توان نظر قطعی داد که از آن فردوسی است یا نه. شاملو نه فردوسی را می‌شناخته است نه حافظ و مولوی را وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار که نظرش را درباره انتقادات شاملو به فردوسی پرسید، گفت: مطالبی که مرحوم شاملو درباره فردوسی گفته، نشانه بی‌اطلاعی یک فرد از یک اثر حماسی مانند شاهنامه است. من کاری به تبحر او در شعر نو ندارم چون تخصصی در این باره ندارم. ضمن اینکه ایشان طرفداران بسیاری در شعر نو دارند اما اینگونه عقاید را درست نمی‌دانم. خالقی مطلق همچنین شاملو را شاعری که "هیچ شناختی از حافظ و مولوی هم نداشته است" توصیف کرد و در ادامه به نقد این شاعر معاصر به "زن ستیزی" فردوسی پرداخحت و افزود: کسانی مانند شاملو که در موارد دیگر این همه به نسخه چاپ مسکو شاهنامه استناد می‌کنند، در این مورد هم استناد کنند؛ آن بیت معروف "زن و اژدها هر دو در خاک به / ..." در هیچکدام از 15 نسخه معتبری ماند نسخه مول، نسخه گروخی و نسخه چاپ مسکو که من آنها را برای تصحیحم اساس قرار دادم وجود ندارد. نباید" نا زمان" فکر کنیم این شاهنامه پژوه در ادامه گفت: ما حق نداریم گذشتگان را با عقاید امروز خودمان به پای میز محاکمه بکشانیم. این نوعی نا زمان فکر کردن است. چطور می‌توانیم در ادبیاتی که به طور کلی زن ستیز است، شاعری را محاکمه کنیم که از زن، خوب گفته است؟ وی در پایان سخنانش شاهنامه را اثری غیر قابل مقایسه با دیگر آثار حماسی توصیف کرد و گفت: اثری نمی‌بینم که بتوانم به راحتی آن را با شاهنامه مقایسه کنم چرا که ما در این اثر تنها با یک شاعر روبرو نیستیم بلکه با یک حکیم روبروییم. پیش از سخنان خالقی مطلق، علی دهباشی مدیرمسئول مجله بخارا، با ارائه یک بیوگرافی از این شاهنامه پژوه کشورمان، گفت: آنچه وی در تصیحش از شاهنامه در طول چهار دهه انجام داد، کاری سترگ بود که برای اولین بار در تاریخ ادبیات ایران اتفاق افتاد و آن اینکه برای نخستین بار یک محقق و استاد ایرانی موفق شد مهمترین متن ادبیات فارسی را با شیوه‌ای علمی تصحیح کند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن