واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سينماي ما- زینب علیپور تهرانی: در این آشفته بازار فیلمهای کمدی سخیف و غیبت ستاره های سینما،مجالی برای حضوربازیگرجوانی چون حامد کمیلی در سینمافراهم شدتا بتواند ثابت کند که پرده سینما مختص چشم رنگیها نیست و عده ای هم برای دیدن بازی اوبلیط می خرند و به سینما می روند.گرچه کمیلی بازیگر گیشه محسوب نمی شود.اما آیا اواز این فرصت به دست آمده توانسته نهایت استفاده را کند و نظر منتقدان و بزرگان سینما را به خود جلب کرده و در کارنامه بازیگری اش نقشهای ماندگار را رقم بزند یا...؟! حامد کمیلی متولد اصفهان است وبا وجود علاقه ای که به بازیگری داشته اما در رشته کامپیوترومدیریت بازرگانی تحصیل کرده است.نقطه شروع بازیگری اش روی صحنه تاتر همین شهروسپس تهران بوده است.ولی زمانی که مخاطبین تلویزیون با چهره و نام اوبا نقش «علا» در سریال«به دنیا بگویید بایستد» آشنا شدند،خیلیها تصور می کردندکه این سریال،نخستین حضور او در تصویر است. در صورتی که با فیلم«حرف ربط»به کارگردانی فریدون خسروی،به سمت تصویر گرایش پیداکرد.پس از آن هم در کارهای دیگری از جمله سریال«ملک دل» حضور پیدا کرد.اما سریال آهنج زودتر از بقیه روی آنتن رفت و بازی کمیلی در این کار دیده شد.گرچه سرفه های بیش از اندازه او در این نقش باعث آزار مخاطب می شدتا باورپذیری. اما با تمام نقاط ضعفی که داشت،توانست دیده شود و سیروس مقدم را برآن دارد که یکی از نقشهای اصلی سریال های«پرواز در حباب»و«اغما»و«پیامک از دیار باقی»رابه او بسپارد.البته وی نتوانست آنطور که باید بازی خوبی ارائه دهد و بازی اش در اذهان بماند.شاید به همین علت به سینما گرایش پیدا کرد ومدتی است که از تلویزیون فاصله گرفته است.نکته مهم در این میان تکرار بازی کمیلی در قالب نقشهایی است که ایفا کرده.با وجود اینکه پیشینه تاتری دارد اما لحن،بیان و بازی اش در تمام سریالهایی که حضور داشته تکرار مکررات بوده است و بس. کمیلی از معدود بازیگرانی است که اغراق و ادا در بازی اش زیاد دیده می شود و خنده های تصنعی اش،به جای باورپذیرتر شدن نقش،مخاطب را پس می زند.به خصوص این اواخر که در فیلم«پسر آدم،دختر حوا»چنان بد در قالب نقش قرار گرفت که نتوانست توانایی خود را در طنز به اثبات برساند.درنهایت کمیلی بازیگری است که ژست و حس سردی که در شخصیت و بازی اش دارد باعث شده که نقاط قوت بازی اش را تحت تاثیر قرار دهد و به جز تعداد معدودی،مخاطب پسند نباشد.گرچه زمانی که هدیه تهرانی وارد سینما شد،سردی ای که در نگاه و بازی اش داشت باعث جلب مخاطب می شدو محبوبیتش شد،.اما ای کاش کمیلی می دانست که تهرانی در سینما یک پدیده تکرار نشدنی است! نکته دیگر در باره او،این است که مدیوم سینما را با صحنه تاتر اشتباه گرفته و حرکاتش دربازی اغراق آمیز و به تاتر نزدیک است تا به تصویر.گرچه واروژ کریم مسیحی در فیلم«تردید» توانست بازی قابل قبولی از او بگیرد که با مراجعه به پیشینه این کارگردان دور از انتظار نبود. نکته قابل توجه درموردکمیلی این است که پس از رسیدن به شهرت در گفتگوهایش اظهار می کرد که یکی از اساتیدش در تاتر به وی تاکید کرده زمانی به سمت کار تصویر برو که حرفی برای گفتن داشته باشی.امابا بازی در فیلمهای«دردسربزرگ»و«هرچی خدا بخواد»که هم اکنون روی پرده هستند،چه حرفی برای گفتن دارد به جز تکرار نقشهای قبلی اش و بازی در فیلمهایی با سوژه های دستمالی شده ؟! شاید یکی از دلایل حضورش در «دردسربزرگ»دوستی و رفاقت بامهدی گلستانه باشد که در نخستین تجربه ساخت فیلم بلندش«بگو که رویا نیست»هم ایفاگر نقش اول مرد بود.اما رفاقت با کارگردان به چه قیمتی؟! از طرفی با مرور پرونده کاری و بازی او در فیلمهای نمایش خانگی مثل«فراری»،«طلاق به سبک ایرانی»و«وقتی نبودم»این سوال در ذهن تداعی می شود که آیا کمیلی با هدف خنداندن تماشاچی و بازی مقابل احمد پورمخبر به سینما راه پیدا کرده و یا به دنبال جایگاهی بین همکارانش در این عرصه بوده است!؟البته نباید مسائل مادی را فراموش کرد.اما آیا می تواند دلیل محکمی برای حضور یک بازیگر در هر پروژه ای باشد؟شاید به همین دلیل است که به تازگی تغییر موضع داده و تصمیم گرفته سرمایه گذار فیلم«موجوددوپا»باشدکه نگاهی به پشت صحنه شبکه فارسی 1 است. .درصورتی که تصور می شد دغدغه او به جزئبازیگری چیزی نباشد.البته نباید از حق گذشت که هر بازیگری نقاط ضعف و قوت در کارش دارد و حتی ستاره های سینما هم ازاین قاعده مستثنی نیستند. شرایط زندگی و نا امن بودن این حرفه نیز باعث می شود که گاهی حتی بازیگرانی که مخاطب از آنها چنین توقعی ندارد هم در فیلمهایی حضور پیدا کنند که تماشاچی با دیدنش شوکه می شود.از این نظر می توان به کمیلی حق داد.شاید دلیل دیگرش هم این باشد که کمیلی قصد داشته به همگان ثابت کند در هر ژانری توانایی داردو علاقه مند به ایفای کاراکترهای متفاوت است.به هر حال شایدکمیلی در آینده با تجربیات بیشتری که در این زمینه پیدا می کند بتواند در آثار شاخص تری بازی کند.البته باید این نکته را هم در نظر داشت که فیلمسازها این شرایط را باید فراهم کنند و فیلمهای فاخر بسازند و نقشهای خاص به بازیگرانی چون کمیلی پیشنهاد بدهند. منبع : خبرگزاري سينماي ايران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3750]