تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815603718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شناخت فضائل و رذائل


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شناخت فضائل و رذائلروش‎‎‎‎هاى تربیتى از دیدگاه محقق نراقى(3)
شکوفه
ایجاد بینش صحیحمحقق نراقى بسیارى از رفتارهاى نابهنجار، غیر اخلاقى و غیر دینى و وسوسه‎هاى شیطانى را ناشى از عدم بینش صحیح متربّى در مسائل اعتقادى، فكرى، اخلاقى و اجتماعى و عدم شناخت وافى در افعال، رفتار و انگیزه‎ها، آثار و عوارض آنها مى‎داند و معتقد است با دادن بینش و شناخت درست، مى‎توان متربّى را تربیت كرد و اخلاق وى را اصلاح نمود و از وقوع در مشكلات روانى، رفتارهاى زشت و سرنوشتى ناخواسته، پیشگیرى كرد. از این رو این مربى و متفكر اسلامى در همه جنبه‎هاى تربیتى، به ویژه تربیت اخلاقى، بر این روش تأكید مى‎ورزد و معمولاً آن را قبل از روش‎هاى دیگر متذكر مى‎شوند و اعتبار زیربنایى براى آن قائلند.متربّى را از آیات و احادیث در مدح یا ذم صفات و رفتارهاى مورد تعلیم و تربیت آگاه سازد و آثار و عوارض آنها را كه در قرآن و كلمات معصومان(علیهم السلام) ذكر شده، به وى آموزش دهد و از وى بخواهد تا در آنها اندیشه و تأمّل كند.در اجراى این روش و تحقّقِ بینش در متربّى، محقق نراقى توصیه مى‎كند كه مربى به امور زیر (1) بپردازد:الف. متربّى را از آیات و احادیث در مدح یا ذم صفات و رفتارهاى مورد تعلیم و تربیت آگاه سازد و آثار و عوارض آنها را كه در قرآن و كلمات معصومان(علیهم السلام) ذكر شده، به وى آموزش دهد و از وى بخواهد تا در آنها اندیشه و تأمّل كند.ب. شناخت كافى از فضیلت و رذیلت ارائه دهد و حسن و قبح صفت یا رفتار را بیان نماید تا متربّى به تشخیص درست از نادرست، اخلاق و رفتار نیك از اخلاق و رفتار ناپسند و زیبایى یا زشتى رفتارى را كه مى‎خواهد از او سر بزند، بیابد.ج. ارتباط عینى را كه بین كمال، شرافت و رفتار مطلوب با قوّت و عزت نفس وجود دارد، براى متربّى مكشوف سازد و رابطه نقصان، بیمارى‎هاى روانى و صفات و رفتارهاى ضد ارزشى را با ضعف و ذلت نفس، تبیین نماید.محقق نراقى بسیارى از رفتارهاى نابهنجار، غیر اخلاقى و غیر دینى و وسوسه‎هاى شیطانى را ناشى از عدم بینش صحیح متربّى در مسائل اعتقادى، فكرى، اخلاقى و اجتماعى و عدم شناخت وافى در افعال، رفتار و انگیزه‎ها، آثار و عوارض آنها مى‎داند. د . از علل و اسبابِ بروز صفت یا وقوع عمل كه به صورت ناخواسته از متربّى صادر شده، پرده بردارد تا او به درك درستى از آنچه انجام داده است برسد و در آینده از چنین رفتارهاى ناخواسته پیشگیرى كند.هـ . شناخت درستى از عظمت، عزت، قدرت، محبت، رضایت و خشم، عدالت، رحمت خداوند، قضا و قدر آموزش دهد تا در سایه بینش صحیح، راه عبودیت و صراط مستقیم را در رسیدن به هدف عالى تربیتى بپیماید و اگر عملكردهاى نادرستى داشت، مایوس نشود و راه اصلاح را طى نماید. پى‎نوشت‎ها:1. جامع السعادات، ج1، ص296 ـ 291 و ج3، ص373 / معراج السعادة، ص129 ـ 124 منبع:ویژه‎‏نامه كنگره بزرگداشت فاضلین نراقى (3)، دكتر على نقى فقیهى . پیوند به:روش تربیت نفسوسواس و تزلزل فکری و اعتقادیزندگی نامه ملا احمد نراقیمعرفی کتاب خزائن 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 951]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن